دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان شب ادراری کودکان در طب سنتی

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از اختلالات ذهنی کودکان که اغلب ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد شب ادراری کودکان می باشد. روش های درمان شب ادراری کودکان در طب سنتی را در این مطلب برای شما آورده ایم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

شب ادراری کودک یک بیماری محسوب نمی گردد بلکه نشان دهنده اختلال یا نقص در تکامل بدن کودک می باشد. این مشکل در بین بچه ها تقریبا شایع است. در این مطلب روش های درمان شب ادراری کودکان در طب سنتی را بررسی خواهیم کرد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

یکی از مشکلات رایج بین نوزادان و کودکان شب ادراری است. این فرآیند دفع ادرار ندانسته در طول خواب می باشد. اگرچه ادامه یافتن شب ادراری تا سن پنج سالگی امری عادی است. بچه ها این عمل را عمدا یا به دلیل خستگی انجام نمی دهند. این مشکل اغلب در اثر دارا بودن مثانه کوچک، تاخیر در بلوغ مثانه، تولید ادرار بیش از حد، عفونت مجاری ادرار، استرس، یبوست مزمن یا عدم تعادل هورمونی ایجاد می گردد. در این بخش روش های سنتی درمان شب ادراری را برای شما خواهیم آورد.  درمان های مختلف شب ادراری کودکان

طب سنتی و روش های درمان شب ادراری کودکان

برخی از کودکان خواب عمیقی دارند و ذهن شان این پیام که مثانه شان پر است را دریافت نمی کنند. در اکثر موارد نیز شب ادراری کودکان مشکلی ارثی می باشد. مشکل شب ادراری کودکان اغلب با بزرگ تر شدن سن آن ها نیز ادامه می یابد. و ممکن است برای آن ها شرم آور باشد و کودک از شرکت کردن در فعالیت های اجتماعی مثل مهمانی ها خودداری کند. شما می توانید با استفاده از روش های درمان شب ادراری کودکان آسان ، ساده و طبیعی این بیماری شایع را متوقف کنید

درمان شب ادراری کودکان

داروهای گیاهی برای درمان شب ادراری کودکان

در این بخش روش های درمانی شب ادراری کودکان با استفاده از داروهای گیاهی را برای شما آورده ایم. این روش ها اغلب به عنوان موثر ترین روش ها شناخته شده اند.

دارچین:

دارچین یکی از ساده ترین روش های بهبود بیماری شب ادراری کودکان می باشد. اعتقاد براین است که این ماده بدن را گرم نگاه می دارد. شما می توانید از کودک خود بخواهید یک تیکه دارچین را روزانه بخورد. همچنین می توانید آن را با شکر مخلوط نموده و سپس پودر به دست آمده را روی نان تست کره ای بپاشید. سپس نان تست را به عنوان صبحانه به کودک خود بدهید.

 آب ذغال اخته:

آب ذغال اخته برای مجاری ادرار و مثانه خوب می باشد. به بچه هایی که دارای مشکل شب ادراری می باشند تجویز می شود. اگرچه بهتز است از نوشیدن مایعات ساعاتی قبل از خواب خودداری شود. شما می توانید یک ساعت قبل از خواب کودک به او یک لیوان آب ذغال اخته بدهید. اگر علت شب ادراری کودک عفونت مجاری ادرار است به کودک خود نصف لیوان آب ذغال اخته را سه بار در روز بدهید.درمان بیماری شب ادراری کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

 گردو و کشمش:

گردو و کشمش می توانند برای کاهش تعداد دفعات شب ادراری کودک مورد استفاده قرار گیرند.  بسیاری از کودکان از این مواد به عنوان میان وعده خوشمزه لذت می برند. قبل از خواب به کودک خود ۲ عددد گردو و ۵ عدد کشمش بدهید. این درمان را برای چند هفته ادامه دهید تا اینکه اثرات مثبت آن را ببینید.

درمان مشکل شب ادراری کودکان

 روغن زیتون:

شما می توانید روغن زیتون را کمی گرم کرده و قسمت پایین شکم کودک خود را با آن ماساژ دهید. برای بدست آوردن نتایج بهتر با استفاده از این روش باید آن را چند روز متوالی انجام دهید.

 پودر خردل:

۱/۲ قاشق چایخوری پودر خردل را با یک لیوان کامل شیر تازه مخلوط نموده و یک ساعت قبل از خواب آن را به کودک بدهید.

 عسل:

استفاده از یک قاشق غذاخوری عسل می تواند در بهبود شب ادراری کودک موثر باشد. اگر کودک شما عسل دوست نداشت می توانید آن را با شیر مخلوط نمایید.

درمان اختلال شب ادراری کودکان

 هل:

استفاده از ۱/۲ قاشق غذاخوری دانه های هل شکسته شده در داخل یک لیوان آب جوش و دم نمودن آن به مدت بیست دقیقه در کنترل ادرار به کودک کمک می کند.

عرق نه گیاه:

قبل از خواب بهتر است یک قاشق از این عرق را همراه با آب میل نمایید تا تاثیر شگفت انگیز آن را در بهبود شب ادراری کودکان مشاهده کنید.

روغن سیاه دانه:

برای درمان شب ادراری کودک همچنین می توان قبل از خواب کمر را با روغن سیاه دانه ماساژ داد و سپس کمر کودک خود را با پارچه یا روسری ببندید.

طب سنتی درمان شب ادراری کودکان

موز :

به منظور خلاص شدن از شب ادراری در کودکان می توانید روزانه دو تا سه عدد موز به کودک تان دهید، استفاده از این روش می تواند کمک زیادی به بهبود شب ادراری در کودکان کند.

 سرکه سیب :

همانطور که می دانید سرکه سیب فواید شگفت انگیزی بر سلامت بدن دارد و برای رفع شب ادراری کودکان گزینه بسیار مناسبی است، فقط کافی است به یک لیوان آب دو قاشق چای خوری سرکه سیب بیفزایید سپس به آن کمی عسل اضافه کرده و هر روز صبح از این نوشیدنی به کودک تان بدهید.

روش های بهبود شب ادراری در کودکان

ماساژ دادن :

از دیگر راهکارهای طبیعی و مفید جهت درمان شب ادراری در کودکان ماساژ با روغن های معطر می باشد، یکی از روغن های مفید و موثر برای ماساژ روغن زیتون می باشد از این رو، می توانید کمی روغن زیتون داخل فنجان ریخته و آن را بر روی حرارت گذاشته تا گرم شود سپس قسمت پایینی شکم کودک را با این روغن ماساژ دهید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی یک بار از این روش استفاده کنید.

چای گیاهی :

برخی از گیاهان مانند: پوست بلوط، توت خرس و… به عنوان چای گیاهی برای رفع کودکان شب ادرار مورد استفاده قرار گرفته می شود، مقداری از  گیاه دارویی را شسته سپس آن را داخل ظرف ریخته و به آن آب کافی بیفزایید بر روی حرارت زیاد گذاشته تا به جوش آید و بعد از چند دقیقه اجازه دهید به حالت طبیعی خنک شده سپس مایع را صاف کرده و به آن کمی عسل بیفزایید و هر شب پیش از خوابیدن کمی از این محلول را به کودک تان دهید.

درمان خانگی شب ادراری در کودک

نکات اضافی

۱. اجازه ندهید کودک تان یک ساعت قبل از خوابیدن از مایعات، شکلات، قهوه و… استفاده کند.

۲. کودک تان را تشویق کرده تا هر یک ساعت یک بار به دستشویی برود.

۳. زمانی که کودک تان یک شب را بدون خیس کردن رختخوابش گذرانده است با دادن جایزه او را تشویق کنید.

۴. هنگامی که کودک تان دچار شب ادراری می شود از تنبیه کردن او خودداری نمایید.

۵. کودک بهتر است از خوردن دوغ، نوشابه های گازدار، غذاهای دارای طبع سرد، ماست و لبنیات خودداری کند و شام را اول وقت بخورد و از نوشیدن مایعات در شب پرهیز کند.

امیدوارم روش های سنتی بیان شده در این مطلب برای شما موثر باشد و با استفاده از این روش ها بتوانید از شر این بیماری شایع رهایی یابید. در صورت تمایل مشاهده روش های درمان بیماری های مختلف در کودکان می توانید به بخش کودک و والدین مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *