دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اصول تمیز کردن لکه فرش با تکنیک های خانگی و استفاده از مواد طبیعی

  • سحر هودانلویی
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱
  • ۰

لکه و کثیفی های ایجاد شده بر سطوح و به خصوص فرش و قالی، عاملی اعصاب خردکن می باشد که در صورت دیر کردن برای تمیز شدن، اثری دائمی از خود به جای می گذارند. در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید تا نکاتی را جهت از بین بردن لکه فرش به شما آموزش دهیم.

گاه بر روی قالی و فرش های محل زندگی لکه هایی ایجاد می شود، که مادر خانواده را مجبور به پاک کردن آن ها می کند. گفتنی است که تمیز کردن لکه فرش ها با استفاده از مواد شیمیایی مختلف بر اثر استشمام مضراتی برای سیستم تنفسی افراد در پی دارد.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا ترفند های مناسب برای برطرف کردن لکه فرش را به شما با مواد طبیعی و غیر آسیب زا آموزش دهیم.

آشنایی با راه های تمیز کردن لکه فرش

آموزش تمیز کردن لکه فرش

طبیعی است که ریختن برخی مایعات و مواد غذایی از دستان فرزند کوچک تر، ردپا های گلی و خاکی در روز های بارانی بر روی فرش شما را بسیار ناراحت و عصبی می کند. از طرفی روی آوردن به لکه برهای قوی و شیمیایی در صورت پاک کنندگی سریع برایتان مضراتی در پی دارد که ممکن است به شامه شما و فرزندان آسیب جدی وارد کند. از این رو مواد طبیعی بسیار زیادی وجود دارد که با توجه به نوع لکه، می توان شروع به تمیز کردن آن ها کرد.

استفاده از مواد طبیعی برای پاک کردن لکه از روی فرش علاوه بر مقرون به صرفه بودن برای سلامتی نیز ضرری ندارد. این محصولات با دارا بودن مواد طبیعی به عنوان یکی از پاک کننده های سالم در عصر امروز شناخته شده است. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا نکات و ترفندهای خوبی را برای پاکیزگی و نظافت وسایل منزل شما و برطرف کردن لکه فرش برایتان بیان کنیم.

آشنایی با ترفند های نظافت و پاک کردن لکه فرش

در ادامه این مطلب با انواع ترفندها و نکات خانه داری آشنا خواهید شد که به سادگی می توانید مواد را تهیه کنید و یا حتی در خانه و بین وسایل کابینت آن ها را پیدا کنید.

تاثیر جوش شیرین در از بین بردن لکه های فرش

  • جوش شیرین به همراه پودر بوراکس

بوراکس از انواع پاک کننده های مناسب برای سلامتی می باشد، که لکه ها و کثیفی های بسیاری را از بین می‌برد. از این ماده می توان برای از بین بردن و تمیز کاری خاک و گرد و غبار از روی فرش نیز کمک بگیرید. همچنین جوش شیرین به عنوان یک جذب کننده طبیعی بوی نامطبوع به شمار می رود که تمام بو های ناخوشایند منتشر شده در فضا را از بین می برد.

برای تهیه این محصول نظافتی می‌توانید یک فنجان جوش شیرین را با یک فنجان پودر بوراکس و یک قاشق غذاخوری سبزیجات خشک و چند قطره روغن ترکیب کنید و سپس آن را بر روی محل مورد نظر بمالید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • جوش شیرین و سرکه سفید

با ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید نیز محلولی پاک کننده بسیار قوی می‌توانید تهیه کنید. این دو عنصر با دارا بودن خواص شیمیایی بسیار متفاوت در صورت ترکیب می توانند، دی اکسید کربن تولید کنند که با ایجاد حباب های پاک کننده به جنگ کثیفی و آلودگی های بر سطح محیط بروند.

همچنین علاوه بر ترکیب سرکه و جوش شیرین می توانید از مقداری مایع ظرفشویی و آب گرم نیز کمک بگیرید، چرا که در این رابطه قدرت نظافت و پاکسازی را با این مواد افزایش می دهید.

  • سرکه و آب داغ

همانطور که می دانید سرکه خاصیت اسیدی را دارا می باشد، و همین امر سبب لکه بری بسیار قوی از روی فرش و وسایل می شود. این ماده با تاثیر گذاری بسیار مناسب بر روی مواد، لکه ها را به خوبی از بین می‌برد، و گرد و غبار موجود را نابود خواهد کرد. در این رابطه می‌توان از مقداری سرکه و آب ولرم کمک بگیرید، چرا که سرکه طبیعی به علت دارا بودن اسیدی بسیار زیاد ممکن است، به بافت قالیچه و لباس شما آسیب بزند. پس بهتر می باشد بعد از تست با مقداری آب گرم ترکیب و استفاده شود.

تاثیر ابلیمو در از بین بردن لکه فرش

  • آب لیمو و پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن به عنوان یک سفید کننده عالی از خانواده اکسیژن ها برای شکستن پیوندهای بین باکتری ها و کثیفی ها به شمار می رود. در این میان گفتنی است که اضافه کردن چند قطره آبلیمو تازه به این ترکیبات در قوی تر شدن محلول پاک کننده تاثیر به سزایی می گذارد. پس از ترکیب این مواد می توانید محصول تهیه شده را بر سطوح کثیف و نیاز به پاک کنندگی بمالید.

  • ذرت به همراه جوش شیرین و برگ بو

جوش شیرین با دارا بودن خواص جذب لکه، در از بین بردن و تمیز کردن لکه فرش بسیار موثر می باشد، همچنین در این رابطه برگ بو نیز بوی بد فرش را از بین می برد، به همین دلیل با ترکیب آن ها می توان شوینده ای قوی در منزل تهیه کرد. رای تهیه این محلول پاک کننده مقداری جوش شیرین را با آب جوشانده برگ بو و نشاسته ذرت ترکیب کنید، سپس آن را به روی محل مورد نظر بمالید.

  • آمونیاک و سرکه

آمونیاک در دسته پاک کننده های قوی و ارگانیک قرار دارد، اما در برخی مواقع بر روی رنگ فرش و لباس ها تغییراتی ایجاد می کند. برای جلوگیری از بروز مشکل بهتر می باشد که قبل از استفاده تست شود. گفتنی است که ترکیب این دو محلول بسیار قوی و موثر در از بین بردن لکه ها بسیار تاثیر گذار است که قبل از استفاده حتما باید تست شود.

  • سرکه و پراکسید هیدروژن

با ترکیب این دو ماده می توان یک لکه بر بسیار قوی تهیه کرد. گفتنی است که باید از استشمام به صورت مستقیم خود داری شود، چرا که برای سیستم تنفسی بدن مضر می باشد. هنگام استفاده مراقبت های لازم را انجام دهید، چرا که پراکسید در ترکیب با سرکه ممکن است بافت و رنگ فرش را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو بهتر می باشد قبل از استفاده قسمت کوچکی از سطح تست شود تا بدون آسیب رساندن به پاک کردن و رفع لکه های پرداخته شود.

تاثیر سرکه سفید در ازبین بردن لکه فرش

  • سرکه سفید به همراه نمک و روغن

همان طور که می دانید سرکه با دارا بودن قدرت بالا در پاک کنندگی، تمام لکه های به جا مانده از حیوانات و دیگر موارد را پاک می کند. همچنین روغن سبب جذب سریع سرکه بر سطح فرش و افزایش تاثیر پذیری این شوینده می شود که در این میان نمک نیز به پاک کردن و از بین بردن تمامی لکه ها می پردازد. این ترکیب از موثر و معروف ترین پاک کننده های خانگی به حساب می آید که در صورت ترکیب با مقداری صابون در آب حل شده قدرتی مازاد دریافت می کند.

  • شکر قهوه ای و پوست لیمو

این دو ترکیب به عنوان پاک کننده ای بسیار قوی در منزل شناخته شده است. پوست لیمو با معطر سازی فرش و از بین بردن بو های ناخوشایند در کنار شکر قهوه ای به از بین بردن لکه ها می پردازد.

  • جوش شیرین به همراه سرکه و پراکسید هیدروژن

این محلول نیز مناسب از بین بردن لکه و بوی بد حیوانات خانگی می باشد. اگر حیوان خانگی شما به تازگی بر روی فرش ادرار کرده است، بهتر می باشد که دستمال کاغذی برای جذب رطوبت به روی آن قرار دهید، سپس با قرار دادن این محلول بر قسمت مورد نظر به از بین بردن بو و کثیفی بپردازید. در این رابطه می توانید مقداری مایع ظرف شویی نیز به محلول اضافه کنید.

  • پودر بوراکس و سرکه

برای پاک کردن لکه فرش می  توانید از بوراکس که محلولی پاک کننده و بسیار قوی می باشد، استفاده کنید. از لحاظ ایمنی و سلامت می توانید از آن مطمئن باشید، چرا که سوسک و حشرات موجود در بافت فرش را نیز از بین می برد. برای استفاده از پودر بوارکس می توانید او را با مقداری سرکه سیب، نمک ترکیب کنید و به جنگ لکه و کثیفی ها بروید.

تاثیر گلیسیرین در ازبین بردن لکه های فرش

  • گلیسیرین و بیکربنات سدیم

گلیسیرین از دسته اسید های حلال و قابل جذب می باشد که در پاک و تمیز کردن لکه تاثیر به سزایی می گذارد. همچنین بیکربنات به همراه جوش شیرین به جنگ علت بروز بو های ناخوشایند می رود که علاوه بر آن با ترکیب روغن اکالیپتوس و سرکه به قدرت خود برای پاک کردن لکه فرش می افزاید.

راهکار های سریع از بین بردن لکه های مختلف روی فرش

به منظور برطرف کردن لکه خون از روی فرش می توانید از آب سرد با نوشابه بی رنگ استفاده کنید، برای این منظور پارچه ای را به ترکیب آب سرد و نوشابه آغشته کرده در محل لکه بکشید.

برای رفع لکه آدامس از روی فرش نیز لازم است در ابتدا یک کیسه یخ بر روی لکه قرار دهید و بعد آدامس سفت شده را با چاقو از روی فرش بردارید، در آخر با استفاده از یک مایع لکه بر همچون محلول سرکه، آب و مایع ظرفشویی، لکه را برطرف کنید.

پاکسازی لکه فرش

برای از بین بردن لکه چای و قهوه یا نسکافه ار روی فرشهای ماشینی و دستباف به ویژه فرش روشن و کرم می توانید از ترکیب دو قاشق غذا خوری هیدروژن پر اکسید و یک قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی استفاده کنید، به این صورت که انگشت خود را به این ترکیب آغشته کرده و بر روی لکه بمالید و بعد از چند ثانیه محل لکه را با یک پارچه مرطوب پاک کنید، رفع لکه فرش با ماست نیز یکی از راهکار های موثر دیگر برای برطرف کردن لکه های چای و قهوه می باشد.

برای رفع لکه گِل از روی فرش نیز باید اجازه دهید گل به طور کامل خشک شود و بعد آن را با چاقو خراش دهید و سپس جارو برقی بزنید،  در آخر نیز محل لکه را با ترکیب هیدورژن پر اکسید و مایع ظرفشویی پاک کنید.

برای لکه شمع نیز تقریبا مشابه لکه آدامس می باشد به این صورت که یک کیسه یخ را روی محل لکه قرار دهید و بعد با استفاده از چاقو یا کاردک شمع را خرد کنید و بعد خرده های شمع را جارو برقی بکشید و در آخر با پارچه و آب گرم محل لکه را خوب پاک کرده و خشک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *