دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی علت جوش صورت و نحوه درمان آن

  • مهتاب علی پناه
  • ۶ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

جوش و آکنه یکی از مشکلات پوستی بسیار رایج در بین افراد است که بنا به دلایل مختلفی بر روی صورت فرد ظاهر می شود، در این مقاله شما عزیزان را با علت جوش صورت و روش های درمان آن آشنا خواهیم کرد.

جوش یک زائده کوچک پوستی است که بسیاری از افراد را در طول دوره نوجوانی و حتی بزرگسالی به خود گرفتار می کند و زمانی که با چربی و سلول های مرده پوست فولیکول های مو بسته می شوند آکنه بر روی پوست بروز می کند که چندین عامل در به وجود آمدن و شدت آکنه نقش دارند. اما چرا صورت شما جوش می زند؟

بررسی علت جوش صورت

علت جوش زدن صورت چیست؟

علت های مختلفی در بروز جوش صورت نقش دارند در ادامه شما را با عواملی که در ایجاد آن دخیل هستند آشنا خواهیم کرد بنابراین اگر شما نیز در زمان بروز جوش به این فکر می کنید که علت بروز آن چیست بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

  • هورمون ها

آکنه نوعی بیماری هورمونی است زیرا ابتدا در دوران بلوغ بر روی پوست ظاهر می شود و در پسران جوان عامل ایجاد جوش افزایش هورمون بلوغ است و هورمون های زنانه نیز سبب بروز جوش های هورمونی می شود از این رو، بررسی تست های هورمون در خانم از مهم ترین قدم جهت بررسی علت بروز جوش می باشد.

علت و درمان جوش صورت

  • سبوم اضافی

سبوم توسط غدد آندروژن ها تحریک شده و روغن اضافی سبوم را تولید می کند و هنگامی که با باکتری های سلول های مرده پوست ترکیب شوند سبب بروز جوش و آکنه بر روی پوست می شوند.

  • باکتری

در انواع مختلف پوست صورت باکتری ها وجود دارند و یک فرآیند طبیعی می باشد اما در صورت متصل شدن به یک فولیکول بلافاصله سبب افزایش آکنه خواهند شد و در واقع یکی از علت های بروز جوش صورت به شمار می رود.

  •  آرون گروپس
  • التهاب

گاهی اوقات به صورت ناخواسته بدن با برخی از باکتری ها ارتباط دارد که به منظور حمله برخی گلبول های سفید خون به آن ها ارسال می شود که به این فرآیند واکنش التهابی گفته می شود و در نتیجه سبب بروز جوش، ورم، قرمز و درد می شود.

علت ایجاد جوش بر روی صورت

  • محصولات متعدد مراقبت از پوست

هنگامی که به صورت مداوم از مواد و ترکیبات جدیدی به منظور مراقبت از پوست استفاده می کنید ممکن است تحریک کننده باشند و سبب بروز جوش و آکنه بر روی پوست شوند و حتی اگر محصولات ضد جوش نیز به صورت مکرر استفاده شود باعث جوش می شود بنابراین بهتر است که تنها از یک یا حداکثر دو محصول استفاده کنید و به مدت شش هفته صبر کرده تا نتیجه حاصل از آن را مشاهده نمایید.

  • استفاده از پاک کننده های آرایشی

 از دیگر علت های بروز جوش صورت استفاده از محصولات آرایشی است که سبب مسدود شدن منافذ پوست می شود در نتیجه با چربی پوست ترکیب شده و باعث بروز جوش بر روی صورت می شوند علاوه بر این محصولات، حتی محصولات پاک کننده نیز می توانند بر روی پوست مشکلاتی را ایجاد کنند بنابراین بهتر است در پایان روز صورت تان را به آرامی بشویید.

  • تغییرات آب و هوایی

از دیگر علت جوش صورت سفر کردن به جای جدید است، زیرا در برخی موارد پوست تان به شرایط جدید عادت نداشته در نتیجه جوش و آکنه بر روی پوست ایجاد می شود بنابراین در زمان مسافرت سعی کنید خیلی زیاد در معرض نور خورشید یا سرمای شدید قرار نگیرید و یا می توانید به منظور کاهش جوش از ضد آفتاب دارای زینک اکساید یا دی اکسید تیتانیوم استفاده نمایید.

چه عواملی سبب بروز جوش بر روی پوست می شوند؟

  • استفاده از ضد آفتاب سنگین

در صورتی که پوست تان مستعد جوش است باید از ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید در برخی موارد ضد آفتاب های سنگین که دارای برچسب فاقد چربی نیستند علت جوش صورت هستند زیرا سبب بسته شدن منافذ پوست و در نتیجه افزایش شدت آکنه می شوند.

  • استرس به همراه تغییرات هورمونی

استرس علاوه بر بروز جوش بر روی صورت آن را تشدید نیز می کند بنابراین بهتر است از روش هایی مانند : تنفس عمیق، یوگا و پرداختن به سرگرمی مورد علاقه تان استرس را کنترل کنید.

  • باکتری های گوشی موبایل

همانطور که می دانید سطح گوشی موبایل به دلیل اینکه با سطح های مختلفی در تماس است آلوده می شود در نتیجه این باکتری را به صورت چسبیده و بر روی پوست جوش ظاهر می شود بنابراین توصیه می کنیم موبایل تان را هر چند وقت یک بار با پد الکی تمیز نمایید.

علت بروز جوش بر روی صورت

  • پوست خشک

شاید با خود تصور کنید که تنها پوست چرب جوش می زند اما خشکی پوست سبب ایجاد ترک های میکروسکوپی بر روی پوست می شود که در نتیجه باکتری ها در این ترک ها گیر افتاده و و از علت های بروز جوش صورت محسوب می شود، همچنین پوسته های ناشی از خشکی پوست نیز باعث بسته شدن منافذ پوست می شوند بنابراین هفته ای یک تا دو بار بهتر است پوست تان را لایه برداری کرده و از یک آب رسان و مرطوب کننده برای پوست خشک تان استفاده نمایید.

  • مصرف غذا های تند

گوجه و فلفل دارای ماده ای به نام لیکوپن هستند که در برخی افراد باعث پایین آوردن سطح pH پوست و در نتیجه بروز جوش می شود که البته برخی افراد با مصرف لبنیات یا دیگر مواد غذایی سازگاری نداشته و جوش بر روی پوستشان ظاهر می شود بنابراین بهتر است به مدت یک ماه از موادی که سبب تحریک پوست تان می شود خودداری نمایید.

بررسی علت جوش صورت

  • شستن زیاد صورت

اکثر افرادی که پوست شان مستعد جوش است تصور می کنند که با شستن زیاد و همچنین استفاده از لایه بردار ها یا برس های پاکسازی پوست صافی خواهند داشت اما کاملا اشتباه است، زیرا باکتری بر روی تمام سطح پوست پخش شده و در نتیجه وضعیت پوست تان بدتر خواهد شد، بنابراین بهتر است از محصولاتی کمک بگیرد که در آن ها لاکتیک اسید، گلیکولیک یا اسیدهای هیدروکسی آلفا به‌کار رفته است و به باز شدن منافذ پوست کمک می کند.

  • استفاده از پودر لباس شویی

 از دیگر علت بروز جوش صورت پودر لباسشویی است که به دلیل داشتن مواد شیمیایی برای پوست مضراتی را نیز به همراه دارند و در واقع تماس پوست با لباس یا بالشتی که با آن پودر شسته شده است باعث ظهور جوش بر روی پوست خواهد شد، می توانید از پودری استفاده کنید که بی رنگ و بو است و متخصصین پوست برای پوست های حساس آن را تایید کرده باشند.

عوامل دخیل در بروز جوش

علل های دیگر بروز جوش

  • مصرف بعضی دارو ها
  • مشکلات گوارشی
  • رشد باکتریایی
  • لایه برداری های بیش از حد

روش های درمان جوش های صورت

شاید شما نیز برای رفع جوش های صورت تان روش های مختلفی را امتحان کرده اید اما به نتیجه رسیده اید اما با کمک روش های طبیعی و خانگی می توانید از شر این مهمان ناخوانده خلاص شوید بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشند.

۱. دارچین و عسل

یکی از روش های مفید و موثر جهت درمان جوش استفاده از ترکیب عسل و دارچین می باشد، می توانید یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با دو قاشق غذا خوری عسل مخلوط کرده سپس ترکیب به دست آمده را بر روی صورت تان بزنید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند و در نهایت صورت تان را شسته و با کمک یک حوله نرم پوست تان را خشک نمایید.

روش های درمان جوش

نکته : برای رسیدن به نتیجه بهتر از این روش درمان هفته ای دو تا سه بار انجام دهید.

۲. سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب جهت درمان جوش صورت گزینه بسیار مناسبی است بنابراین سرکه سیب را با مقدار یک به سه با آب ترکیب نمایید و یک تکه پنبه را به محلول حاصل آغشته نمایید و بر روی نواحی مورد نظر پوست تان قرار دهید و پس از زمان ده تا پانزده دقیقه پوست تان را بشویید و در نهایت از تونر مناسب پوست تان کمک بگیرید می توانید از این روش روزی دو تا سه بار استفاده کنید.

رفع فوری جوش های صورت

۳. تکه های یخ

می توانید به منظور درمان جوش از تکه های یخ کمک بگیرید، یک عدد یخ را داخل حوله پیچیده سپس بر روی نواحی آسیب دیده پوست تان به مدت چند ثانیه قرار دهید.

از بین بردن جوش های صورت با روش های خانگی

نکته : برای دریافت نتیجه بهتر باید در طی روز از این روش چندین بار استفاده نمایید.

۴. روغن درخت چای

از دیگر راهکارهای طبیعی جهت درمان جوش های صورت استفاده از روغن درخت چای است بنابراین روغن درخت چای را با روغن نارگیل با هم مخلوط کرده سپس بر روی صورت اعمال نمایید و اجازه دهید به مدت بیست تا سی دقیقه بماند همچنین می توانید یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا را با چند قطره روغن درخت چای ترکیب کرده و بر روی نواحی آسیب دیده پوست تان قرار دهید و پس از زمان بیست دقیقه با آب بشویید.

روش های درمان جوش و آکنه

هشدار: از قرار دادن روغن درخت چای بر روی پوست های حساس خودداری نمایید.

۵. خمیر دندان

می توانید به منظور رفع جوش های صورت از خمیر دندان کمک بگیرد با کمک یک تکه پنبه بر روی قسمت های آسیب دیده یک لایه خمیر دندان قرار داده و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند و در نهایت با آب بشویید از این روش روزی دو تا سه بار استفاده کنید.

۶. سیر

از دیگر راهکار های طبیعی جهت درمان سریع جوش صورت استفاده از سیر است می توانید چند حبه سیر را پوست کنده سپس آن را له نمایید و به نصف فنجان آب گرم بیافزایید حالا مخلوط به دست آمده را با کمک یک تکه پنبه بر روی پوست تان قرار دهید و در نهایت صورت تان بشویید.

درمان سریع جوش با راهکارهای طبیعی

 

نکته : در صورتی که پس از استفاده از دچار التهاب پوستی می شوید و پوست حساسی دارید بهتر است از آن خودداری نمایید.

۶. جوش شیرین

جهت رفع جوش های صورت می توانید دو قاشق غذا خوری آب و جوش شیرین را با هم ترکیب نمایید سپس با کمک یک تکه پنبه مخلوط حاصل را بر روی پوست تمیز اعمال نمایید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند، به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب می توانید از این روش دو تا سه بار در هفته استفاده نمایید.

درمان طبیعی جوش

۸. سیب زمینی

استفاده از سیب زمینی به عنوان یک درمان طبیعی برای آکنه محسوب می شود بنابراین می توانید بر روی نواحی مورد نظر یک تکه سیب زمینی قرار دهید استفاده از این روش علاوه بر از بین بردن جوش سبب روش شدن پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک بر روی پوست می شود.

۹. جو دوسر

جو دوسر سبب جذب روغن اضافی از روی پوست می شود در نتیجه به درمان جوش و آکنه کمک زیادی می کند، می توانید کمی از این ماده را بپزید سپس به آن کمی آب لیمو و عسل بیافزایید و بر روی پوست تان اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند و در نهایت با آب ولرم صورت تان را بشویید.

درمان فوری جوش

۱۰. زردچوبه

این ادویه پر کاربرد تاثیر زیادی در از بین بردن فوری جوش دارد، می توانید چهار قاشق غذا خوری پودر زردچوبه، کمی عسل و یک قاشق غذا خوری شیر را با هم ترکیب نمایید و ترکیب به دست آمده از آن را بر روی پوست تان اعمال کنید سپس به شکل دورانی ماساژ دهید و صبح روز بعد صورت تان را بشویید.

نکاتی در رابطه با درمان سریع جوش

۱. قبل از استفاده از هریک از روش های گفته شده جهت رفع جوش دست هایتان را بشویید زیرا دست ها تماس مستقیم با صورت تان دارند.

۲. هفته ای یک بار بالش تان را بشویید.

۳. از هر کدام از روش های درمان حداقل به مدت یک هفته استفاده نمایید تا نتیجه حاصل از آن را مشاهده نمایید.

۴. در درمان جوش کمی صبر و حوصله به خرج دهید و توقع نداشته باشید که یک روزه از بین برود.

۵. خواب کافی داشته باشید و در طی روز حداقل هشت ساعت بخوابید.

۶. از لمس و مالیدن آکنه خودداری نمایید.

۷. استرس و تنش را کنترل نمایید.

۸. از آرایش سنگین پرهیز کنید.

۹. آب فراوان بنوشید.

امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده در مورد علت جوش صورت نهایت بهره را برده باشید و با کمک روش های گفته شده پوستی زیبا و بدون جوش و آکنه داشته باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با روش های طبیعی جهت درمان جوش سر سیاه، رفع جوش های زیر پوستی و درمان جوش چرکی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *