دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گلکسی z flip و آشنایی بیشتر با قابلیت های شگفت انگیز آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

کمپانی سامسونگ از دومین گوشی هوشمند تاشوی خود به نام گلکسی z flip در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ رونمایی کرد. این اسمارتفون از نمایشگر ۶.۷ اینچی ،سخت افزاری بی نظیر، مکانیسم لولای خطی کاملا جدید و یک لایه محافظ بهره می برد که توانسته با این قابلیت ها یکی از جذابترین اسمارتفون های حال حاضر بازار گوشی موبایل باشد. با بررسی گلکسی z flip همراه ما باشید.

 کمپانی سامسونگ با تجاربی که از عرضه گلکسی فولد به بازار کسب نمود از دومین محصول خود در این زمینه به نام گلکسی z flip در فوریه ۲۰۲۰ رونمایی کرد. در حال حاضر این اسمارتفون یکی از هیجان انگیزترین محصولات دنیای گوشی های هوشمند است.

آشنایی و بررسی گلکسی z flip

طراحی زیبای گلکسی z flip

دارای

  • نرم افزار بروز
  • سخت افزار قدرتمند
  • نمایشگر خوب بامکانیسم لولای خطی جدید

در مقابل

  • قیمت بسیار بالا
  • مقاوم نبودن در برابر گرد و غبار و آب
  • عدم حضور دوربین تله فوتو

در حال حاضر گوشی های هوشمند تاشو نقطه‌ عطفی در دنیای مدرن محسوب می شوند. غول کره ای سامسونگ با تجربه ای که از ارائه گلگسی فولد کسب نمود تصمیم گرفت برای دومین بار محصول تاشوی هیجان انگیزتری را تولید کند. بر این اساس در فوریه ۲۰۲۰ از گلگسی z flip رونمایی کرد. این اسمارتفون از نمایشگر ۶.۷ اینچی ،سخت افزاری بی نظیر، مکانیسم لولای خطی کاملا جدید و یک لایه محافظ بهره می برد در کنار این موارد باید به استفاده از سطح شیشه ای تاشو روی صفحه نمایش  در مقایسه با پلاستیک در گلکسی فولد و قرارگیری هوشمندانه کلیدهای کنترلی نیز اشاره نمود. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر گلگسی z flip می پردازیم.

آشنایی سریع با مشخصات گلگسی z flip

طراحی جذاب گلکسی z flip

  •  آرون گروپس
  • ابعاد: حالت تانشده(۷.۲*۷۳.۶*۱۶۷.۳ میلیمتر) حالت تاشده(۱۷.۳ *۷۳.۶*۸۷.۴ میلیمتر)
  • وزن: ۱۸۳ گرم
  • رنگ ها: بنفش و مشکی
  • نمایشگر: نمایشگر اصلی ۶.۷ اینچ با رزولوشن ۱۰۸۰ * ۲۶۳۶ پیکسل و نمایشگر کاور ۱.۱ اینچی با رزولوشن ۱۱۲*۳۰۰ پیکسل
  • دوربین اصلی: دوگانه (۱۲ و ۱۲) مگاپیکسل با قابلیت فلش LED، پانوراما، HDR
  • دوربین سلفی: ۱۰ مگاپیکسل
  • سیستم عامل: اندروید ۱۰.۰ با رابط کاربری One UI 2.1
  • چیپست: Snapdragon 855
  • پردازنده مرکزی: ۸ هسته‌ شامل یک هسته‌ ۲.۹۶ گیگاهرتز Kryo 485 ، سه هسته‌ ۲.۴۲ گیگاهرتز Kryo 485 و چهار هسته‌ ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 485
  • پردازنده گرافیکی: Adreno 640
  • حافظه: رم ۸ گیگابایت با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و فاقد درگاه میکرواس دی
  • باتری: ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع ۱۵واتی
  • حسگرها: سنسور اثرانگشت (کنار گوشی)، سنسور مجاورت،شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، فشارسنج
  • اتصالات: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات، بلوتوث ۵.۰، A2DP، LE ، جی پی اس، NFC و USB از نوع ۳.۱، Type-C 1.0 کانکتور ریورسبل ، OTG

بازبینی تراشه گلکسی z flip

طراحی

بدون شک طراحی گلگسی z flip زیبا است حتی اگر از لحاظ فرم و سایز جدیدی که دارد به نظر سودمند نیاید ولی نمی توان منکر جذابیت آن شد. سامسونگ یک اسمارتفون گران قیمت اما بی نظیر ساخته است. هنگامی که گوشی تا می شود به یک محصول جمع و جور تبدیل شده و به راحتی در جیب جای می گیرد.

حمل راحت گلکسی z flip

هرچند به طور کلی شباهتهایی با گلکسی فولد در آن مشاهده می شود اما بسیار مشحص است که سامسونگ تغییرات برجسته ای را در طراحی آن اعمال کرده است. از جمله می توان به طراحی یک لولای خطی جدید و کاملا متفاوت اشاره کرد. از شکاف هوا اثری نیست و باز و بسته کردن گوشی نرم و روان صورت می گیرد. این لولا در مقایسه با گلکسی فولد همانند لولای لپتاپ می باشد. از دیگر ویژگی های طراحی z flip می توان به فرم مربعی شکل آن اشاره کرد که در کف دست کاملا جای گرفته و نمونه مشابه این سبک طراحی به حدود ده سال قبل باز می گردد.

بررسی نرم افزار گلکسی z flip

با در دست گرفتن گلکسی z flip و لمس آن برای اولین بار تجربه جذابی خواهید داشت که قابل مقایسه با هیچ یک از گوشی های متداول بازار حتی پرچمدار نخواهد بود. ترکیبی از ظاهر شیشه ای ممتاز، لبه های گرد و فرمی تخت هنگام تا شدن به لطف لولای جدید همگی از نکات جذاب طراحی این گوشی می باشد در کنار این موارد می توان با دوربین خارجی تعبیه شده در گلکسی z flip نیز به ثبت تصاویر سلفی پرداخت. حتی با قرار دادن گوشی روی میز از طریق دوربین جلو می توانید تصاویر شخصی زیبایی بگیرید.

قیمت بالای گلکسی z flip

با این تفاسیر گوشی چه به صورت بسته و چه باز در جای خود کاملا ثابت حس شده و حرکت خطی به این اسمارتفون اجازه می‌دهد در یک حالت نیمه باز محکم و ثابت باشد. از لحاظ دوام و کیفیت ساخت حسی محکم القا می کند اما باید گفت به سطح شیشه ای گوشی هنگامی که به صورت بسته شده جابجا می کنید توجه داشته باشید و از یک کیف مناسب برای آن بهره بگیرید.

بازنگری تراشه گلکسی z flip

همچنین لولا در ابتدای کار ممکن است انعطاف پذیری کمتری نشان دهد به این ترتیب در هنگام نشستن و قدم زدن از محافظت گوشی خود اطمینان حاصل کنید.از لحاظ دوام لولا طبق گفته سامسونگ درون لولا طوری طراحی شده است که از ورود گردوغبار به داخل آن زمان تا و باز شدن جلوگیری می کند.

لولای جدید گلکسی z flip

ضمنا سامسونگ برای رفع نگرانی از دوام لولا در پشت گوشی نمایشگر کوچک سوپر آمولدی را در کنار ماژول دوربین اصلی طراحی کرده تا بدون باز کردن گلکسی z flip به راحتی نوتفکیشن ها، ساعت، تاریخ و … را مشاهده کنید. این نمایشگر Ticker بوده یعنی فقط اطلاعات مختلف را نشان می دهد و اندازه آن طبق ادعای سامسونگ ۱.۱ اینچ می باشد و فرم بیضی شکلی که دارد موجب شده تا با دیگر اجزا گوشی متناسب باشد. این صفحه نمایش هنگامی که روشن است با ماژول دوربین کنارش متقارن به نظر می آید.

وارسی گلکسی z flip

رزولوشن نمایشگر گلکسی z flip برابر با۳۰۰ * ۱۱۲ پیکسل می باشد، درخشندگی این صفحه نمایش را می توانید در تنظیمات گوشی تغییر دهید اما تنظیم روشنایی خودکار را عرضه نمی دهد. از جمله کاربردهای نمایشگر کوچک z flip می توان به این مورد اشاره کرد که با دوبار ضربه روی کلید پاور دوربین اصلی باز شده و نمایاب کوچکی روی نمایشگر ظاهر می شود. البته هر چند بررسی ها حاکی از این است که نوتیفیکیشن دریافتی را نمی توانید بخوانید ولی مشاهده آیکون اپلیکیشن ها به اندازه کافی خوب بوده تا بدانید نیاز است گوشی را باز کنید یا نه! قابل ذکر است هنگامی که روی یک نوتیفیکیشن در این نمایشگر ضربه می زنید و بعد گوشی را باز می کنید اپ مربوطه به صورت خودکار اجرا می شود. ضمنا از طریق این نمایشگر می توانید مشاهده کنید از چه کسی تماس دریافت کرده اید ولی برای جواب دادن به تماس راهی جز باز کردن گوشی ندارید.

وارسی باتری گلکسی z flip

کلیدهای کنترلی گلکسی z flip در سمت راست و نیمه فوقانی تعبیه شده اند و کلید پاور که نقش سنسور اثر انگشت را نیز دارد در این سمت جای دارد. در سمت چپ شیار سیمکارت نانو مشاهده می شود و در قسمت بالا میکروفون دوم حضور دارد. در پایین نیز پورت USB تایپ C به همراه یک اسپیکر و میکروفون اصلی جای دارند و گوشی فاقد اسپیکرهای استریو می باشد. درضمن از پورت میکروSD نیز خبری نیست و طبق اطلاعات برگه رسمی مشخصات گلکسی z flip پشتیبانی از قابلیت eSIM وجود دارد. به این ترتیب می توان از دو سیمکارت در این گوشی بهره برد.

نمایشگر

می توان جذابیت اصلی گلکسی z flip  را در نمایشگر آن عنوان کرد. بررسی ها نشان می دهد این اسمارتفون از نمایشگر ۶.۷ اینچی با کیفیت FHD+ بهره می برد که بعد از بازشدن به نمایش محتوای بصری می پردازد و سامسونگ نام تجاری Infinity Flex را برای آن انتخاب کرده است.

بررسی ابعاد گلکسی z flip

این صفحه نمایش انعطاف پذیر با رزولوشن ۲۶۳۵ *۱۰۸۰ نسبت ابعاد تصویر ۲۱.۵:۹ را ارئه می دارد. بررسی ها نشان می دهد   در صورتی که مراقب صفحه نمایش گلکسی z flip نباشید تحت فشار زیاد به راحتی آسیب خواهد دید حتی آثار اثر انگشت نیز روی آن باقی می ماند و یا دچار خش و خط خوردگی می شود. سامسونگ هشدار می دهد که هرگز روی نمایشگر محافظ صفحه نصب نشود. در بررسی ها مشخص شد صفحه نمایش گلکسی z flip تجربه‌ای در حد یک پرچمدار را از نظر مولتی مدیا فراهم می نماید. هرچند نسبت به خانواده S20  از نرخ تازه سازی تصویر ۱۲۰ هرتز خبری نیست. این نمایشگر در حالت خودکار حداکثر روشنایی ۵۹۶ نیت را به ثبت رساند و در حالت دستی به ۳۷۷ نیت رسید. به این ترتیب در زیر نور آفتاب برای مشاهده محتوا با مشکلی مواجه نخواهید شد.

نرم افزار

بررسی ها حاکی از این است که سیستم عامل گلکسی z flip بر پایه اندروید ۱۰ و  رابط کاربری اختصاصی One UI 2.1 می باشد. این رابط کاربری از حالت تاریک بهتر، ژست های حرکتی کاملتر و مجوز های موقعیت مکانی سه لایه بهره می برد. و باهمراهی اسنپ دراگون ۸۵۵ عملکردی بسیار سریع و روان را به نمایش می گذارد. هرچند کلید های ناوبری این اسمارتفون از نوار کلاسیک تنظیم شده ولی می‌توان آنرا تغییر داده و میان حالت های مختلف سوییچ کنید.

بازنگری گلکسی z flip

با توجه به این که z flip کلید بیکسبی را ندارد می توانید با نگه داشتن کلید پاور به منوی بیکسبی منتقل شوید و جهت خاموش کردن گوشی به نوار اعلان ها بروید. ضمنا Flex Mode UI سامسونگ به صورت خودکار برنامه ها را تغییر داده تا برای داشتن خوانایی بهتر بعضی از مطالب را به نیمه فوقانی انتقال دهید. به طور مثال Google Duo و دوربین به خوبی با این ویژگی هماهنگ شده اند، در Google Duo می‌توان گوشی را روی یک میز قرار داده و دوربین جلویی را به طرف خود زاویه دهید تا به راحتی به مکالمه تصویری بپردازید.

بازبینی دوربین گلکسی z flip

دوربین‌

دوربین در گلکسی z flip دوگانه بوده که شامل یک  لنز ۱۲ مگاپیکسلی واید و لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید می باشد. کیفیت دوربین های این گوشی الزاما آن قدر بالا نبوده و نکته مهم فقدان قابلیت زوم فضایی و در نتیجه مواردی نظیر زوم ۳۰ و ۱۰۰ برابر می باشد.

وارسی امنیت گلکسی z flip

به عبارت دیگر بخاطر فرم خاص این اسمارتفون محدودیت هایی در اندازه اضافی برای دوربین اعمال شده و دوربین اصلی از سخت افزاری شبیه S10 بهره می بر اما در  S10 دیافراگم سوئیچینگ حضور دارد درحالی که z flip فاقد آن می باشد.  نمایشگر خارجی این گوشی میتواند به یک منظره یاب جهت گرفتن عکس های سلفی با دوربین اصلی تبدیل گردد.

نمایشگر تاشوی گلکسی z flip

وظیفه ثبت تصاویر سلفی در این گوشی بر عهده دوربین ۱۰ مگاپیکسلی واید با دیافراگم F2.4 می باشد که به طور خودکار هنگامی که برنامه دوربین چهره های بیشتری را در نمای دوربین تشخیص دهد دوربین را به حالت واید در می آورد. ضمنا با این دوربین تصاویر خوبی به ثبت می رسد.

سخت افزار

بازبینی گلکسی z flip

سامسونگ در بخش سخت افزاری گلکسی z flip  را به تراشه اسنپ دراگون ۸۵۵ مجهز نموده که وظیفه پردازش را به عهده دارد. می توان گفت انتخاب مناسبی برای چنین گوشی با این محدوده قیمت می باشد. ضمنا پردازنده گرافیکی Adreno 640 نیز پردازش های گرافیکی را انجام می دهد. برای این اسمارتفون ۸ گیگ رم به همراه ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته شده و حافظه از نوع UFS-3.0 بوده که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات را بالا می برد.

باتری

سامسونگ برای گلگسی z flip باتری برای ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعتی درنظر گرفته است و بررسی ها نشان می دهد که سیستم باتری دوگانه بوده و همانند گلکسی فولد، یک باتری ۹۳۰ میلی آمپر ساعتی در نیمه فوقانی گوشی حضور دارد و در نیمه پایینی باتری بزرگتر ۲۳۷۰ میلی آمپر ساعتی قرار دارد که توزیع وزن تلفن به خوبی صورت گیرد.

بررسی قیمت گلکسی z flip

قابل ذکر است z flip فقط با حداکثر توان ۱۵ وات شارژ  شده و ضمنا از شارژ سریع بی سیم نیز پشتیبانی می کند. همچنین از قابلیت شارژ‌ معکوس نیز بهره می برد. باتری در یک استفاده معمولی حداکثر یک روز و نیم دوام می آورد اما بهتر است یک شارژر به همراه داشته باشید. قابل ذکر است در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که عمر باتری گلکسی z flip در تست ویدیو  ۱۴ ساعت و ۴۷ دقیقه، در زمان مکالمه ۲۷ ساعت و ۵۵ دقیقه و در وب گردی ۱۴ ساعت و ۱۲ دقیقه انرژی آن را تامین نموده است.

جمع بندی

می توان گفت گلگسی z flip با صفحه نمایش و طراحی جذاب و منحصر به فرد به نوعی شاهکار سامسونگ برای امسال محسوب می شود. هرچند در بخش دوربین، حضور تله فوتو احساس می شود ولی با این حال دوربین کیفیت مناسبی دارد. همچنین ظرفیت باتری نیز به نظر کم است ولی می توان با آن کنار آمد. به طور کلی تصور بر این است کسی این اسمارتفون را به خاطر قدرت و شایستگی اش خریداری نمی کند بلکه بیشتر خاص و منحصر به فرد بودن گلگسی z flip برایش اهمیت دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *