دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

شناخت و فضیلت ها و خواص خواندن سوره بقره و آشنایی با آیات مهم این سوره

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

دومین سوره قرآن کریم، سوره بقره است که قرائت آن آثار و برکات زیادی را به همراه دارد که بعد از سوره‌ی «مطفّفین» نازل شده است، در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با خواص سوره بقره آشنا خواهیم کرد.

بزرگترین سوره قران کریم سوره بقره می باشد که ۲۸۶ آیه و ۶۱۵۶ کلمه دارد و جزو سوره های مدنی قرآن کریم محسوب می شود که این سوره مبارکه قرآن نیز مانند دیگر سوره های نورانی قرائت آن فضائل زیادی را به همراه دارد.

فضیلت سوره بقره

آشنایی با خواص سوره بقره

سوره بقره اولین سوره مدنی می باشد که پس از هجرت رسول خدا (ص) به مدینه در زمان های متعدد و به تدریج بر ایشان نازل شد و به دلیل اینکه در آیات ۶۷ تا ۷۳ این سوره داستانی که در مورد گاو بنی اسرائیل است روایت شده است این سوره به نام بقره نامگذاری شده است، در ادامه مطلب  به خواص سوره بقره می پردازیم.

پیامبر اکرم (ص) :

هر کس سوره بقره را بخواند درود و رحمت خدا بر اوست و خدا پاداش کسی را به او می دهد که یک سال در راه خدا جنگیده باشد و از اسلام دفاع کرده باشد.

هرکس ۴آیه از اول سوره بقره و آیه الکرسی را با دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر سوره بقره را تلاوت کند هیچ بدی و ناراحتی در جان و مال خود نبیند و شیطان به وی نزدیک نشود و قرآن را فراموش نکند.

خالی ترین خانه [از خیر] خانه ای است که در آن سوره بقره خوانده نشود، سوره بقره سوره ایست که محل اجتماع قرآن است.

هرکس سوره بقره را در خانهٔ خود قرائت کند سه روز آن خانه از گزند شیطان در امان است و همچنین اگر یک شب ٱن را در خانه خود تلاوت کند، سه شب ٱن خانه از آسیب شیطان محفوظ است و شیطان داخل ٱن خانه نمی گردد.

  •  آرون گروپس

سوره بقره برترین سوره قرآن است هر کس آن را در شب در منزل خود قرائت نماید تا سه شب شیطان وارد خانه اش نمی شود و اگر در روز خوانده شود نیز اینچنین است.

سوره بقره را بیاموزید زیرا برگرفتن ٱن موجب برکت و رها کردن آن سبب حسرت است.

بررسی خواص سوره بقره

امام صادق علیه السلام :

هر کس سوره بقره و آل عمران را بخواند در روز قیامت این دو سوره مانند دو قطعه ابر یا دو عبا و یا دو سایبان بر او سایه می افکنند.

هرکس آیه الکرسی را یک بار بخواند خداوند ۱۰۰۰رنج و گرفتاری از سختیهای دنیا و ۱۰۰۰رنج و گرفتاری از سختیهای ٱخرت را از او بر می گرداند؛ کمترین سختی دنیا فقر و تهیدستی است و کمترین سختی ٱخرت، عذاب قبر است.

اگر کسی باایمان، سوره مبارکه بقره را بنویسد و بر ادم تبدار ببندد تب او زایل شود.

اگر کسی، با ایمان سوره مبارکه بقره را بنویسد و به آب باران بشوید و به آدم ترسو دهد ترس او زایل می شود.

آشنایی با خواص سوره بقره

فضائل قرائت سوره آیه الکرسی

از با فضیلت ترین آیه قرآن کریم آیه ۲۵۵ سوره مبارکه بقره است که به آیه الکرسی شهرت پیدا کرده است در ادامه با خواص آن بیشتر آشنا خواهید شد.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

 برترین بشر آدم و سید عرب محمد که فخری به آن نمی کنم و سید فارس ها سلمان، و سید روم ها صُهیب، و سید حبشی ها بلال و سید کوهها طور، و سید درختان سدر، و سید ماه ها ماههای حرام، و سید روزهای هفته روز جمعه و سید کلام و گفتار قرآن و سید قرآن بقره و سید بقره آیه الکرسی می باشد.

هرکس آیه الکرسی را بعد از هر نماز تلاوت کند هیچ چیز مانع ورود او به بهشت نمی شود الا مرگ.

آثار و برکات سوره بقره

امام باقر (ع) فرمودند:

هر کس یک مرتبه آیه الکرسی را قرائت کند دور می شود از او هزار مکروه و بدی از بدی های دنیا و هزار مکروه و بدی از بدیهای آخرت ، و ساده ترین مکروه دنیا فقر و ساده ترین بدی آخرت عذاب قبر است.

 هر کس در پی وضویش آیه الکرسی را قرائت نماید خداوند ۴۰ سال ثواب عبادت را به او عطا می کند و ۴۰ درجه بر درجات او افزوده می شود و او را با حوریان بهشتی تزویج می نماید.

هر کس در حال سجده آیه الکرسی را بخواند به آتش جهنم وارد نمی شود.

فضائل قرائت سوره بقره

امام صادق (ع) فرمودند:

برای هر چیز فرد برتر و نقطه اعلا وجود دارد و آیه الکرسی اعلا و برتر قرآن است.

اگر هر کسی آیه الکرسی را در سفر بخواند در هر شب سالم می ماند و سالم می ماند آنچه را با اوست.

هر کس شب در خانه تنهاست و از تنهایی و تاریکی می ترسد ابتدا آیه الکرسی رابخواند و آنگاه بگوید: «اللهم آنس وحشتی و آمن ردعتی و أعنی علی وحدتی».

هر کس سوره «قل هو الله احد» و «انا انزلناه» و «آیه الکرسی» را در هر رکعت نماز مستحبی بخواند بی تردید خداوند برتری کردارهای آدمیان را برای او باز گشاید و او را توفیق دهد جز آن کس که همانند او و فزون تر از او تلاوت کند.

فضیلت سوره بقره

امام رضا (ع) فرمودند:

 هر کس هنگام خواب آیه الکرسی را تلاوت کند بخواست خدا به مرضی که او را فلج کند گرفتار نشود (یعنی سکته نمی کند) و هر کس بعد از هر نماز آنرا بخواند گزنده ای به او آزار نرساند.

امیرالمومنین (ع) فرمودند:

هنگامی که یکی از شما از درد چشم شکایت کرد آیه الکرسی بخواند و باید در نفس خودش یقین داشته باشد که او شفا می دهد پس بدرستی که او درد چشم را خوب می کند.

همانطور که در این مقاله با خواص سوره بقره آشنا شدید، به منظور آشنایی با دیگر خواص سوره های مبارکه قرآن کریم می توانید بر روی دانستنی های مذهبی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *