دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

افسردگی بعد از رابطه جنسی چه دلایلی دارد و چطور آن را برطرف کنیم؟

  • ساناز براتی
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

داشتن حس ناخوشایند و افسردگی بعد از رابطه موضوعی خجالت آور و درناک نیست. این موضع یک نوع بیماری است که نیاز به مداخله یک درمانگر دارد.

داشتن رابطه ی جنسی سالم و منظم باعث سلامت جسم و روان زوجین می شود. یکی از مشکلاتی که در حین یا پس از برقراری رابطه جنسی پیش می اید افسردگی است، افسردگی در همه مردان یا زنان ممکن است به وجود آید، اما در زنان بیشتر از مردها اتفاق می افتد.

افسردگی بعد از رابطه جنسی

مطالعات انجام شده درباره احساسات بعد از رابطه جنسی نشان داده اند که بیشتر زنان بعد از رابطه جنسی موفق باز هم احساس افسردگی داشته و راضی نیستند. پژوهشگران این موضوع را غیر عادی ندانسته و می گویند که امکان دارد افراد بعد از رابطه جنسی کمی با حس ناراحتی رو به رو شوند اما این موضوع در خانم ها بیشتر است و حدود یک سوم از زنان بعد از رابطه جنسی احساس افسردگی دارند.

دلیل افسردگی پس از رابطه

این موضوع که زنان بعد از رابطه جنسی افسرده باشند فقط مخصوص زن ها نیست و ممکن است آقایان نیز آن را تجربه کنند. در گذشته پزشکان این موضوع را مختص خانم ها می دانسته اند و شواهدی مبنی بر اینکه آقایان نیز ممکن است به این موضوع دچار شوند نداشته اند. بعدها پس از تحقیقات انجام شده بر روی مردان مشخص شد که برخی از آنها نیز دچار افسردگی پس ار رابطه جنسی شده اند.برخی از افراد بعد از داشتن یک رابطه جنسی موفق این جملات را بیان می کنند: «دلم نمی خواهد کسی مرا امس کند»، «دلم می خواهد تنها بمانم و کاری نکنم». اگر جملات گفته شده برای شما آشناست بهتر است با یک روانشان بالینی و سکسولوژیست مشورت نمایید.

افسردگی پس از رابطه و دلایل آن

افسردگی پس از رابطه یعنی چه؟

مسلما افراد بس از برقرار رابطه جنسی که رضایت بخش باشد، حس شادابی و پر انرزی بودن را دارند، اما برخی وجود دارند که احساسی عکس دارند، یعنی پس از رابطه جنسی حس آشفتگی، بدخلقی، اضطراب، افسردگی و ناراحتی داشته باشند. باید بدانید که این موضوع هیچ نوع ارتباطی با احساس خیالی در مورد کیفیت رضایت از رابطه جنسی ندارد. در برخی موارد هیجانات فرد، به شکل بد و منفی در او جاری می شود و باعث تعجب خواهد شد که چرا پس از رابطه جنسی به این اندازه حس بدی وجود دارد.

علائم افسردگی بعد از رابطه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علائم افسردگی پس از رابطه

از نشانه ای اولیه که باعث احساس افسردگی می گردد، واکنش هیجانی منفی است که به دنبال ارگاسم ایجاد شده پیش می آید که هیچ دلیل مشخصی را نمی توان برای احساس ناخوشایند خود یافت. این احساس امکان دارد تا چند روز پس از برقراری رابطه جنسی ادامه داشته باشد.

افسردگی پس از رابطه در زوجین

دلیل ایجاد این افسردگی

دلیل اصلی این موضع تا کنون مشخص نشده است، اما به نظر می رسد که فرارسان های عصبی در قسمتی از مغز که مسئولیت تاثیر حس خوب می باشد، آنطور که باید عملکرد خوبی ندارد. در برخی موارد سابقه مورد تجاوز قرار گرفتن در گذشته ممکن است باعث این احساسات بد باشد. بر طبق نظر یکی از پژوهشگران این موضوع، ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی بعد از ارگاسم باشد. در حالت کلی طیفی از فاکتورها در این مورد وجود دارند که شامل زمینه ی ژنتیکی، فاکتورهای هورمونی احتمالی و پتانسیل آنها و فاکتورهای روانی_اجتماعی می شوند که هنوز شناخته شده نیستند.

رابطه جنسی و افسردگی بعد از آن

شریک جنسی یا زندگی جنسی و ارتباط آن با افسردگی

در کل به نظر نمی آید که این حس با شریک جنسی و یا زندگی جنسی فرد ارتباط داشته باشد. ولی گاهی اوقات مسئله خیلی پیچیده تر می شود و امکان دارد احساس اندوه و افسردگی بعد از رابطه با شریط جنسی شما رابطه مستقیمی داشته باشد. باید بتوانید دلیل این کهچرا شریک جنسی تان در آن لحظه سبب ناراحتی تان شده را پیدا کرده و به خود کمک کنید.

افسردگی پس از نزدیکی

در این مورد چطور باید با همسر صحبت کرد

همسر شما باید مثل دیگر مشکلات زندگی در جریان این موضوع نیز قرار گیرد، اگر همسرتان شما را بعد از برقراری رابطه جنسی افسرده و غمگین ببیند فورا تصور خواهد کرد که در رابطه با او مشکل داشته و از او رضایت ندارید و یا او به اندازه کافی برایتان خوب نمی باشد، با وجود سعی بر مخفی کردن افکار منفی اگر همسرتان متوجه این موضوع شد در ذهن خود قضاوت هایی  را خواهد داشت. این موضوع ها باعث ایجاد اختلافات شدیدی می شود و هر بار شرایط را بدتر خواهد کرد، پس باید در رابطه با احساسات خود با همسرتان گفت و گو کرده و او را مطمئن کنید که این موضوع هیچ ربطی به او و کیفیت رابطه جنسی و حس شما به او نداشته است. از همسرتان حمایت خواسته و با هم به سکسولوژیست مراجعه نمایید تا در بهبود شرایط به شما کمک کند.

افسردگی بعد از رابطه جنسی

اگر از سوی همسر درک نشویم چه کنیم؟

اگر همسر نخواهد این موضوع را درک کند مسلما در شرایط سختی به وجود خواهد آمد. درک شدن و یا درک نشدن از سوی همسر باعث می شود تا مسائل روحی و عاطفی بین شما و بلوغ هیجانی همسرتان مرتبط باشد. اگر همسر شما میلی به درک و همدلی با شما ندارد، رابطه تان دچار خطر خواهد شد زیرا درک و حمایت از اساسی ترین موارد در یک رابطه مناسب است.افسردگی بعد از رابطه نه تنها باعث استرس در خود فرد می شود بلکه امکان دارد باعث رنجش و ناراحتی همسرش نیز باشد، چون بوسه، نوازش و گفت و گو پس از یک رابطه جنسی به منظور تقویت رابطه و ایجاد پیوند عاطفی ضروری هستند. احساس منفی در این موضوع باعث می شود تا پروسه های مهم در رابطه زناشویی مختل شود و اختلافات گسترده تری وارد رابطه شوند.

افسردگی پس از رابطه

بر طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ بر روی زنانی که این مشکل را داشته اند، مشخص شد هیچ نوع ارتباطی بین افسردگی پس از رابطه و صمیمیت در رابطه وجود نداشته است.

برای برطرف شدن این حس چه می توان کرد؟

افسردگی بعد از رابطه زناشویی

این مشکل موضوعی نیست که به خودی خود درمان  شود و برطرف گردد، نادیده گرفتن این موضوع و علائم آن ممکن است باعث مشکلات بدتری شود، برای اینکه باعث اضطراب قبل از دخول و نگرانی به خاطر هیجانات احتمالی بعد از آن می شود. برای حل مشکل باید به یک متخصص سلامت جنسی مراجعه شود تا در صورت نیاز به دارو برایتان تجویز شود. در کنار دارو درمانی داشتن مشاوره درمانی بسیار مهم بوده است. دارو به تنهایی ممکن است عوارض جانبی برای مقاربت فرد به همراه داشته باشد. همچنین اگر بعد از ازدواج دچار افسردگی شده اید بخوانید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *