دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین فواید در آغوش گرفتن کودکان

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

در آغوش گرفتن کودک مانند بوسیدن او دارای فواید و مزیت های متعددی می باشد که ما در این مقاله سعی داریم به بیان برخی از فواید آغوش گرفتن کودکان بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که بغل کردن کودکان از بدو تولد یکی از مهم ترین نیاز های عاطفی و روانی کودکان است و در واقع کودک در هنگام تولد وارد دنیای بیگانه ای خواهد شد و هنگامی که در آغوش مادر خود قرار می گیرد به نوعی امنیت و آرامش به او باز گردانده خواهد شد. به طور کلی در آغوش گرفتن کودک باعث ایجاد پیوندی عاظفی عمیق میان مادر و کودک خواهد شد که این مسئله از بسیاری استرس ها، اضطراب ها و رفتارهای ناهنجار پیشگیری خواهد کرد.

آشنایی با فواید در آغوش گرفتن کودکان

همانطور که می دانید ما به عنوان یک نژاد برای زنده ماندن و رشد نیاز به تماس با سایر انسان ها داریم و پوست ما یکی از بزرگ ترین عضو بدن است که تماس فیزیکی ما را از حیوانات دیگر جدا خواهد کرد. به طور کلی برای نوزادان نقش لمس عاشقانه حتی مهم تر از آن است که تاثیر مستقیمی بر رشد فیزیکی و روانی داشته باشد. بهتر است بدانید که مزایای لمس انسان در دوران کودکی گسترش پیدا خواهد کرد و می تواند بر روی پیشرفت های شناختی و عاطفی کودک تاثیر فراوانی بگذارد. توجه داشته باشید که بچه های ما نیاز به توجه دارند که در آغوش گرفتن هم یکی از این نیاز ها محسوب می شود. به طور کلی در یک جامعه اسلامی آسیایی مانند کشور ما به راحتی نمی توان احساسات خود را نسبت به آن هایی که دوستشان داریم به ویژه در عموم نشان دهیم و به همین خاطر خیلی کمتر از همتایان غربی احساس خود را بیان خواهیم کرد که این موضوع حتی خانواده را نیز شامل می شد. توجه داشته باشید که بر اساس تحقیقات انجام شده نشان داده می شود کودکانی در محیط هایی سالم رشد پیدا می کنند که در آن نه تنها می دانند که اعضای خانواده دوستشان دارند بلکه آن ها نیز درک می کنند.

آشنایی با فواید بغل کردن کودکان

مزیت های در آغوش گرفتن کودکان:

همانطور که می دانید در آغوش گرفتن کودکان دارای فوایدی است که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از فواید در آغوش گرفتن کودکان بپردازیم:

بغل کردن به کودک امنیت می دهد:

به طور کلی بهتر است بدانید که تمامی کودکان نیاز به عشق والدین دارند تا احساس امنیت کنند و بدانند که خانواده بدون هیچ قید و شرطی آن ها را پذیرا خواهد بود. توجه داشته باشید که صمیمیت فیزیکی آغوش باعث ایجاد اعتماد به نفس و حس عمیق ایمنی در کودکان می شود که آن ها را آزاد خواهد کرد تا از جهان طراف خود لذت ببرند و همچنین امینتی که کودک از آغوش والدین خودخواهد داشت راه را برای یادگیری چیر های جدید در کودک افزایش می دهد.

بغل کردن به کودک کمک می کند تا عزت نفس سالم تری داشته باشد:

توجه داشته باشید که در واقع عشق و محبت ما به کودکانمان پایه ای قوی از اعتماد به نفس محسوب می شود که به آن ها کمک می کند خود را مثبت ببینند و چیز های جدید را امتحان کنند با وجود اینکه عشق ما به آن ها هیچ گاه تغییر نخواهد کرد. به طور کلی ما می توانیم اعتماد به نفس فرزند خود را با یک آغوش ساده به شدت افزایش دهیم که این امر به کودک توانایی خواهد داد که با جهان خارج به صورت کامل درگیر شود. همچنین ما می توانیم خودمان را به عنوان یک پایگاه خانه ببینیم تا فرزندانمان هر بار که نیاز به پناهندگی از دنیای واقعی دارند بازگردند و به تدریج با رشد کودک این نیاز کاهش پیدا خواهد کرد.

فواید در آغوش گرفتن کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بغل کردن به کودک اجازه می دهد تا درک کند که حس او را می فهمیم:

همانطور که می دانید بیان احساسات اغلب برای کودک کمی سخت است و نوزادان می تواند با هر چیزی که جدید یا متفاوت است حتی اگر خطر واقعی هم نداشته باشد بترسند. توصیه می شود که به جای تحویل خنده به کودک خود او را در آغوش بگیرید زیرا این بهترین راه برای اطمینان دادن به اینکه احساساتشان اهمیت دارد و آن ها می توانند به شما اعتماد کنند.

آغوش گرفتن به کودکان کمک خواهد کرد تا بهتر رفتار کنند:

به طور کلی زمانی که کودکمان بدرفتاری می کند غریزه باعث خواهد شد که او را تنبیه کنیم نه اینکه در آغوش بگیرید با این حال آغوش هم می تواند فضای آرامش بخشی ایجاد کند که برای گفتگو با کودک شما بسیار مفید خواهد بود. بهتر است بدانید که در واقع آغوش گرفتن کودک به این معنی است که من تو را دوست دارم اما بایستی در مورد رفتارت با تو حرف بزنم. توجه داشته باشید زمانی که کودک خود را تشویق می کنید و او را در آغوش می گیرد وی تمایل بیشتری به حرف شنوی خواهد داشت و متوجه تغییر رفتار او در آینده خواهید شد.

دلایل بغل کردن کودکان

آغوش گرفتن باعث می شود که کودکمان خوشحال شود:

آیا می دانید که یکی از فواید آغوش گرفتن کودکان این است که می تواند سطح سروتونین فرد را دو برابر و خلق و خوی او را چندین برابر افزایش دهد و باعث ایجاد شادی در وی شود؟ به طور کلی بهتر است بدانید که آغوش ما پادزهری برای احساس تنهایی، انزوا و خشم است که ممکن است کودکان ما با آن مواجه شوند.

آغوش گرفتن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودک خواهد شد:

بهتر است بدانید که از لحاظ پزشکی ثابت شده که آغوش برای تقویت ایمنی بدن بسیار عالی است و به طور کلی فشار ملایم بر روی جناغ میزان خستگی عاطفی منجر به تحریک غده تیوسی که در واقع تنظیم کننده تولید سلول های سفید خون است می شود و این به نوبه خود به بدن کمک خواهد کرد تا سالم بمانید.

در آغوش گرفتن باعث کاهش استرس می شود:

همچنین از لحاظ پزشکی ثابت شده که کودکان با تماس بیشتر پوستی با والدین خود از بدو تولد سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس را پایین می آورند و به همین دلیل است که والدین نوزادان نارس اغلب تمایل دارند زمان خود را با در آغوش گرفتن نوزادشان در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان سپری کنند زیرا نشان داده شده که این موضوع به تقویت علائم حیاتی این نوزادان کمک خواهد کرد.

فواید در آغوش گرفتن کودک

در آغوش گرفتن عضلات را آرام خواهد کرد:

به طور کلی وقتی که فردی را در آغوش می گیریم می توانیم تنش را در خودمان احساس کنیم و از طرف دیگر به معنای واقعی کلمه ذوب شویم. شاید در آغوش گرفتن درد روحی را تسکین ندهد اما به طور قطع می تواند به کاهش آن کمک کند و با افزایش گردش خون به بافت های نرم بدن را به صورت قابل توجهی تسکین خواهد داد.

در آغوش گرفتن به ما کمک می کند تا با کودکان خود ارتباط درونی بهتری داشته باشیم:

بهتر است بدانید که یکی دیگر از فواید آغوش گرفتن کودکان این است که وقتی ما کودکمان را در آغوش می گیریم در واقع زمانی برای آن لحظه متوقف خواهد شد و یک آغوش چنین اجازه ای به ما می دهد که در لحظه حضور داشته باشیم. به طور کلی این امر ما را به احساس درونی و فیزیولوژیکی متصل خواهد کرد و با این آگاهی به ما کمک می کند تا کمی بهتر با یکدیگر همدلی کنیم.

بغل کردن کودک و فواید آن

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب عوارض بی توجهی به کودک و نحوه بغل کردن نوزاد نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *