دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ویژگی های گوشی نوت ۱۰ لایت نسخه ارزان شده پرچمدار محبوب سامسونگ

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

سامسونگ در ژانویه ۲۰۲۰ از عضو جدید خانواده نوت ۱۰ به نام نوت ۱۰ لایت رونمایی و به بازار معرفی کرد. این گوشی نسخه ارزان قیمت تر از پرچمداران این سری می باشد و افرادی که به دنبال یک گوشی پرچمدار اما با پرداخت هزینه کمتر هستند می توانند نوت ۱۰ لایت را جزو انتخاب های محبوب خود قرار دهند. به یاد داشته باشید با خرید گوشی نوت ۱۰ لایت می‌توانید تا چند سال، به فکر خرید یک گوشی جدید نباشید. سری اسمارتفون های نوت، هرگز قدیمی نخواهند شد. برای آشنایی بیشتر با گوشی نوت ۱۰ لایت به بررسی این اسمارتفون قدرتمند می پردازیم. همراه ما باشید.

سامسونگ پس از مدتها تلاش برای عرضه نسخه اقتصادی گوشی های پرچمدارش به ویژه محصولات سری نوت ۱۰ بالاخره در ژانویه ۲۰۲۰ در نمایشگاه CES لاس وگاس از دو گوشی پرچمدار جدیدش به نام های نوت ۱۰ لایت و اس ۱۰ لایت که قیمت ارزانتری دارند رونمایی و به بازار معرفی کرد. در این مطلب به وارسی گوشی نوت ۱۰ لایت خواهیم پرداخت.

آشنایی و بررسی گوشی نوت ۱۰ لایت

شرکت کره ای سامسونگ هرساله اسمارتفون های متنوعی را به بازار معرفی می کند تا کاربران انتخاب های متعددی پیش رو داشته باشند. این شرکت اخیرا خانواده گلکسی اس ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ را به روز رسانی نموده و از دو محصول جدید اس ۱۰ لایت و نوت ۱۰ لایت با قیمت ارزانتر در ژانویه ۲۰۲۰ رونمایی نمود. بی تردید نوت ۱۰ لایت یکی از بهترین گوشی های پرچمدار  سامسونگ است که به بازار عرضه شده است و افرادی که به دنبال یک گوشی پرچمدار اما با پرداخت هزینه کمتر هستند می توانند نوت ۱۰ لایت را جزو انتخاب های محبوب خود قرار دهند. این اسمارتفون قدرتمند با ظاهر جذاب از دوربین های باکیفیت، باتری بادوام و پردازنده قوی بهره می برد.

آشنایی سریع با مشخصات گوشی نوت ۱۰ لایت

  • ابعاد: ۸.۷* ۷۶.۱*۱۶۳.۷ میلیمتر
  • وزن: ۱۹۹ گرم
  • نمایشگر: ۶.۷ اینچ با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل
  • دوربین سلفی: ۳۲ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.2
  • دوربین اصلی: سه گانه ۱۲،۱۲،۱۲ مگاپیکسل
  • تراشه: اگزینوس ۹۸۱۰
  • پردازنده مرکزی: هشت هسته ای
  • پردازنده گرافیکی: Mali-G72 M‍P18
  • باتری: ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع ۲۵ وات
  • حافظه: رم ۶/۸ گیگابایت با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت
  • سیستم عامل: اندروید ۱۰.۰; One UI 2
  • اتصالات:درگاه شارژ USB-C،بلوتوث، Wi-Fi 5 ، Wi-Fi Direct ، Smart View ،GPS،NFC
  • حسگرها: حسگر اثر انگشت اپتیکال(پایین صفحه نمایش)، حسگر مجاورتی،شتاب سنج،  ژیروسکوپ و قطب نما
  • جک ۳.۵ میلیمتری: دارد

طراحی

گوشی نوت ۱۰ لایت از طراحی جذاب و جوانپسندانه ای بهره می برد. در نمای جلو نمایشگر مسطح و بدون لبه های خمیده مشاهده می شود به عبات دیگر طراحی گردتر لبه ها و رنگ بندی شادابتر شده تا به سلیقه قشر جوان نزدیکتر شود. به طور کلی نمای جلو طراحی یک گوشی هوشمند سری گلگسی A را یادآوری می کند. با این حال، حاشیه بالایی به طور کامل با حاشیه های کناری یکسان بوده و فقط حاشیه پایین اندکی ضخیم تر از بقیه می باشد. می توان گفت این اسمارتفون با طراحی و ساخت خوبی که دارد آینده درخشانی پیش رو دارد. بسیاری از کاربران در فضای مجازی علاقمندی خود را به خرید آن اعلام کرده اند.

شرکت کره ای جدیدترین محصول خود در سه رنگ Aura Black،Aura Red و Aura Glow به بازار روانه می کند. ضمنا باید گفت قلم اس پن (S Pen ) همراه با گوشی نیز عملکرد بسیار قابل قبولی داشته و می‌توان از قابلیت های آن بهره‌ ببرید. این گوشی همانند گلگسی نوت ۹ به وسیله بلوتوث با اسن پن جفت می شود. ضمنا نوت ۱۰ لایت از قابلیت جذاب Samsung DeX هنگام اتصال دستگاه به مانیتور خارجی نیز بهره می برد که دنیای دسکتاپی جدیدی را ایجاد کرده و گزینه ای عالی برای کاربران حرفه ای محسوب می شود.

  •  آرون گروپس

ضمنا نوت ۱۰ لایت در دو نسخه تک سیم و دو سیم عرضه می شود و کاربر بسته به نیازش می تواند به خرید آن اقدام کند. جنس بدنه این گوشی خاص بوده و با در دست گرفتن آن، احساس بسیار خوبی را تجربه خواهید کرد.

حاشیه کم این اسمارتفون و حضور یک حفره در مرکز صفحه نمایش جهت قرارگیری سنسور سلفی، موجب شده تا گوشی نوت ۱۰ لایت به آسانی به طراحی گوشی های پرچمدار تجهیز شود. در سمت راست کلید پاور و تنظیم صدا مشاهده می شود  و در سمت چپ شیار کارتهای خارجی تعبیه شده است که هیبریدی می باشد.

در پایین گوشی قلم اس پن در سمت راست، پورت USB-C در مرکز، اسپیکر اصلی و میکروفون اصلی میان آن ها و در نهایت جک هدفون ۳.۵ میلمتری در سمت چپ پورت مشاهده می شود. جالب است بدانید این جک هدفون یکی از مزیت های جذاب این گوشی نسبت به برادران گران قیمت ترش می باشد.

در پنل پشتی نوت ۱۰ لایت تفاوت این مدل با سری گلگسی نوت ۱۰ آشکار می شود. به این صورت که ماژول دوربین قائم و کشیده نبوده بلکه در قابی تقریبا مربعی شکل جای دارد که سه دوربین جداگانه و یک فلاش ال ای دی آن را همراهی می کند.

نمایشگر

نوت ۱۰ لایت از نمایشگر ۶.۷ اینچی سوپرامولد FHD بهره می برد و سنسور اثرانگشت اپتیکال نیز به زیر نمایشگر انتقال یافته است. این اسمارتفون از گلکسی نوت ۱۰ (۶.۳ اینچ) بزرگتر بوده و از گلکسی نوت ۱۰ پلاس (۶.۸ اینچی) کوچکتر می باشد. برخلاف نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس که از محتوای HDR 10+ پشتیبانی دارند، نوت ۱۰ لایت فقط از قابلیت HDR بهره می برد.

قابل ذکر است نمایشگر باکیفیت و قدرتمندنوت ۱۰ وضوح تصویری برابر با ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل داشته و با نسبت تصویر ۹:۲۰، قطعا تهدید رقبایش را درنظر دارد. ضمنا نباید از نسبت نمایشگر به بدنه ۸۶٫۸ درصد آن هم غافل بود چرا که مهر تاییدی بر حاشیه کم دستگاه می باشد.  در ادامه بررسی نمایشگر نوت ۱۰ لایت این نکته قابل ذکر است که قابلیت Always-On یا ویژگی همیشه روشن بودن نمایشگر موجب مصرف زیاد باتری نیز می گردد.

سخت افزار و نرم افزار

در بررسی سخت افزاری نوت ۱۰ لایت  باید گفت سامسونگ این گوشی را به تراشه قدرتمند ده نانومتری اگزینوس ۹۸۱۰ مجهز ساخته است. این تراشه هشت هسته ای شامل چهار هسته‌ی ۲.۷ گیگاهرتز Mongoose M3 و چهار هسته‌ی ۱.۷ گیگاهرتز Cortex-A55 می باشد که به خوبی از عده کارهی سنگین برآمده و در این مسیر پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18  آن را همراهی می کند. این پردازنده گرافیکی نیز نهایت جزئیات گرافیکی را به خوبی به نمایش می گذارد.

تولید گرما به خاطر کار سنگین تراشه‌ها یکی از موارد مهمی است که مورد توجه می باشد ولی به نظر می‌رسد این گوشی می تواند دوام خوبی داشته باشد و گرما را تخلیه کند. سامسونگ نوت ۱۰  را با دو نسخه رم ۶ و ۸ گیگابایت با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت عرضه می کند که حافظه ذخیره سازی از طریق کارت میکرو اس دی تا یک ترابایت قابلیت ارتقا دارد. ضمنا حافظه گوشی از نوع UFS 2.0 بوده که سرعت نقل و انتقال اطلاعات بالایی را فراهم می کند.

بی شک سخت افزار  نوت ۱۰ لایت، توان بسیار بالایی در اجرای بازی های سنگین و نمایش فیلم ها با نهایت جزئیات گرافیکی داشته و سایز بزرگ نمایشگر نیز موجب می‌شود کاربران به راحتی به تماشای فیلم یا اجرای بازی های جذاب اندرویدی بپرزداند.

در بررسی نرم افزاری سامسونگ سیستم عامل گوشی نوت ۱۰ لایت را به اندروید ۱۰ پای مجهز کرده که رابط کاربری One UI 2.0 آن را همراهی می کند. این رابط کاربری قابلیت های جذابی دارد که بدون شک می‌تواند تجربه خیلی خوبی را برای کاربران به ارمغان آورد.

سامسونگ امنیت دستگاه را به سنسور اثر انگشت اپتیکال سپرده است که درون نمایشگر تعبیه شده. و سرعت تشخیص بالایی دارد. شایان ذکر است با رفتن به منو تنظیمات گوشی همانند دیگر گوشی های سامسونگ، می توانید چند لمس را تعریف نموده  تا  مشکلی برای ورود چند کاربر به یک دستگاه هم مرتفع گردد.

دوربین

در این بخش به بررسی دوربین گوشی نوت ۱۰ لایت می پردازیم. سامسونگ محصول جدید خود را به دوربین هاس سه گانه با لنزهای ۱۲ مگاپیکسلی همراه کرده است و این درحالی است که گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ پلاس سنسور اولیه ۱۶ مگاپیکسلی و لنزهای ۱۲ مگاپیکسلی ماوراء بنفش و تله فوتو بهره می برند.

دوربین های سه گانه نوت ۱۰ لایت در یک ماژول جدید به همراه فلاش ال ای دی جای گرفته اند.که هر سه دوربین سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارند و از لحاظ گشودگی دیافراگم به ترتیب لنز  اصلی f/1.7، لنز اولترا واید f/2.4 و لنز تله فوتو f/2.2 می باشد.

دوربین سلفی نوت ۱۰ لایت اندکی از سری نوت ۱۰ جلوتر می باشد و در مقایسه با نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس از سنسور سلفی ۱۰ مگاپیکسلی برخوردارند از لنز قدرتمندتر ۳۲ مگاپیکسلی بهره می برد. ولی این گوشی، نمی تواند فیلم های ۴K 60 fps را ضبط نماید و به ۴K 30 fps محدود گردیده است.

بررسی ها نشان می دهد با  دوربین گوشی نوت ۱۰ لایت می‌توانید تصاویر باکیفیتی را به ثبت برسانید و این دوربین ها در زمینه لایو فوکوس، پانوراما، ضبط فیلم باکیفیت و اسلوموشن عملکرد خوبی از خود نشان داده اند. قابل ذکر است لنزهای این دوربین ها به تثبیت کننده تصویر الکترونیکی(EIS) متکی می باشند. برنامه دوربین سامسونگ در این اسمارتفون، به آسانی همه قابلیت ها را در اختیار کاربران قرار می دهد.

ضمنا ثبت تصاویر باکیفیت و واضح در مکان های تاریک یا نور شب به دلیل بهره مندی از قابلیت Night Mode هم با این گوشی امکان دارد. به طور کلی در پایان بررسی می توان ذکر کرد که دوربین های گوشی نوت ۱۰ لایت عملکرد استثنایی داشته، به ویژه حضور سنسور تله فوتو که به تنهایی یک قابلیت فوق‌العاده محسوب می شود.

باتری

بررسی ها حاکی از آن است باتری بکار رفته در گوشی نوت ۱۰ لایت در مقایسه با نوت ۱۰(۳۵۰۰ میلی امپر ساعت) و نوت ۱۰ پلاس(۴۳۰۰ میلی آمپر ساعت) بزرگتر بوده که ویژگی هیجان انگیز این اسمارتفون محسوب می شود. سامسونگ محصول جدید خود را به باتری بزرگتر با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز ساخته است. هرچند باید یک پنل بزرگ ۶.۷ اینچی را پشتیبانی نماید. این باتری می تواند نیاز صفحه نمایش همیشه روشن را پاسخ دهد و در ضمن از قابلیت شارژ سریع ۲۵ واتی نیز بهره می برد و در مدت کوتاهی به طور کامل شارژ می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *