دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فواید موسیقی برای کودکان و تاثیر آن بر رشد و خلاقیت گروه های سنی مختلف

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی فواید موسیقی برای کودکان و تاثیرات مثتبی که بر روی ذهن افراد بر جای خواهد گذاشت بسیار است و در این مطلب سعی داریم شما را با این مزیت های گسترده آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که موسیقی نقش مهمی در فرهنگ ما ایفا نموده و می توانید تاثیر آواز و موسیقی را در بسیاری از جنبه های زندگی مشاهده نمایید. به طور کلی امروزه والدین به طور غریزی برای آرام سازی کودک خود از موسیقی استفاده می کنند و همچنین برای نشان دادن عشق و شادی و مشغول نمودن کودک استفاده از مهارت موسیقی می تواند انتخاب خوبی باشد.

آشنایی با فواید موسیقی برای کودکان

بهتر است بدانید که آموزش موسیقی به کودکان در سنین پایین می تواند باعث بهبود مهارت های یادگیری در فرزندان شود و همچنین آموختن الفبای موسیقی به کودکان موجب خواهد شد کودک بتواند الفبای اصلی را به آسانی یاد بگیرد. به طور کلی داشتن یک تجربه موسیقی غنی شامل آواز خواندن،گوش دادن و به حرکت در آمدن می تواند تاثیر شگرفی در پیشرفت یادگیری کودکان داشته باشد. توجه داشته باشید که در واقع موسیقی تنها شامل آواز خواندن یا بازی با ابزار نیست و بلکه آموختن موسیقی به تقویت مجموعه ای از مهارت های چندگانه خواهد پرداخت. به عنوان مثال می توان گفت هنگامی که تمامی افراد از چشم و گوش خود به خوبی سایر عضلات کوچک و بزرگ استفاده می کنند به این ترتیب یادگیری موسیقی از تمامی یادگیری های دیگر پشتیبانی می کند.

آشنایی با فواید موسیقی برای کودکان

نقش موسیقی در رشد و تکامل کودک:

توجه داشته باشید که در حال حاضر اغلب کشور های توسعه یافته به نقش موسیقی در روند پرورش استعداد های کودک و حتی رشد شخصیتی او پی برده اند و برای آموزش نکات تربیتی کودکان از فرآیند موسیقی استفاده می کنند. به همین منظور در ادامه به بیان نقش و فواید موسیقی برای رشد و تکامل کودکان پرداخته ایم:

نوزادان و موسیقی:

بهتر است بدانید که نوزادان اغلب ملودی آهنگ را بسیار قبل تر از کلمات تشخیص خواهند داد و اغلب سعی دارند تا صداها را تقلید کنند و حتی پیش از اینکه به طور فیزیکی کامل رشد کرده باشند شروع به حرکت با موسیقی خواهند کرد. به طور کلی یک موسیقی با پیش زمینه ای آرام می تواند برای نوزادان آرام بخش باشد و مخصوصا زمانی که در خواب هستند. توصیه می شود که از آهنگ های ساده و کوتاه و دارای صدایی نرم برای کودک خود استفاده نمایید و همچنین از این نوع موسیقی در هنگام حمام کردن،لباس پوشاندن و یا غذا دادن به نوزاد برای او استفاده کنید.

کودکان نوپا و موسیقی:

بهتر است بدانید که اغلب کودکان نوپا علاقه فراوانی به حرکات موزون همراه با موسیقی دارند و در واقع کلید موسیقی برای این کودکان تکرار آهنگ ها محسوب می شود که آن ها را تشویق به استفاده بیشتر از حافظه خواهد کرد. پیشنهاد می شود که برای کودک خود یک آهنگ آشنا را بخوانید و از کلمات خنده دار به جای یکی از کلمه های شعر استفاده نمایید و به آن ها اجازه دهید تا ریتم ها را با دست زدن به وسایل مختلف دنبال کنند.

تاثیر موسیقی بر رشد و تکامل کودک

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مهد کودکی ها و موسیقی:

توجه داشته باشید که مهد کودکی ها از آواز خواندن لذت می برند و آن ها از توانایی خود هیچ آگاهی ندارند و اغلب سعی دارند تا با خواندن سر و صدا ایجاد کنند. مهد کودکی ها معمولا از آهنگ ها و کلمات تکراری لذت می برند و پیشنهاد می شود که از آن ها بخواهید تا ریتم های موسیقی را دنبال کنند. آن ها از ریتم های خیلی کودکانه لذت می برند و همچنین از آهنگ هایی راجع به چیز هایی که با آن آشنا هستند مانند اسباب بازی،بازی کردن و حیوانات بسیار لذت خواهند برد. همچنین کودکان از ضربه زدن با انگشت های خود نیز لذت می برند و به همین منظور پیشنهاد می شود که به کودک خود یاد بدهید از ساز های واقعی برای تولید صدا استفاده کند.

کودکان مدرسه ای و موسیقی:

توجه داشته باشید که اغلب کودکان در سنین مدرسه از آهنگ هایی که شامل شمردن،تلفظ نمودن و یا به یاد داشتن یک توالی از اتفاقات باشد لذت می برند. اغلب کودکان در این سنن بیان و ابراز علاقه و حتی عدم علاقه خود را نسبت به موسیقی نشان خواهد داد.

فواید موسیقی برای کودکان مدرسه ای

نوجوانان و موسیقی:

بهتر است بدانید که اغلب نوجوانان از موسیقی استفاده می کنند تا دوستان هم سلیقه خود را بیابند و یا حتی خود را از والدین و همچنین بچه های کم سن و سال جدا نمایند. نوجوانان در این سنین معمولا دوست دارند دور یکدیگر جمع شوند و پس از مدرسه و کلاس همراه دوستان خود موسیقی گوش بدهند و همچنین علاقه فراوانی به آموختن یک نوع ساز به خصوص نیز دارند. به طور کلی می توان گفت که در هر سن و دوره ای از زندگی موسیقی تاثیرات مبتنی بر تکامل و یادگیری در انسان را نشان خواهد داد و تجربه آن برای کودکان می تواند زندگی آن ها و تمامی کسانی که دوست دارند را لذت بخش تر نماید.

مزیت های موسیقی در زندگی کودکان:

همانطور که می دانید موسیقی نقش چشمگیری در روند رشد و تکامل کودکان دارد و به همین منظور در ادامه سعی داریم شما را با برخی از فواید موسیقی برای کودکان آشنا نماییم با ما همراه باشید:

به راه انداختن خلاقیت در کودکان:

بهتر است بدانید که موسیقی به دلیل جذابیت فراوانی که دارد خود ایجاد علاقه خواهد کرد و فرد را به تدریج به سمت و سوی خود می کشاند و با وجود اینکه در کشور ما حتی یک کتاب در زمینه آموزش موسیقی به کودکان در مدارس ارائه نشده است و حتی در سطوح مختلف دیگر نیز این واحد درسی وجود ندارد می توان گفت که هر کودک به طور میانگین روزانه بیش از ۱.۵ ساعت موسیقی گوش خواهد داد.

فواید موسیقی برای کودکان

کنترل خودمداری در کودکان:

توجه داشته باشید که به دلیل رابطه استاد شاگردی که در موسیقی وجود دارد می تواند خودمداری در کودکان را کنترل نماید و به طور کلی کودک یاد می گیرد در اغلب کارهای خود خودخواه نباشد و به نظر بزرگ تر ها نیز احترام بگذارد. بهتر است بدانید که وقتی کودک برای یادگیری موسیقی از استاد یا والدین خود کمک می گیرد در واقع این امر باعث خواهد شد تا رابطه سالم تری بین والدین و کودک برقرار گردد.

موسیقی به کودک شخصیتی بزرگ منشانه القا خواهد کرد:

توجه داشته باشید زمانی که کودک آهنگی را می نوازد یا آهنگ و صدای خواننده ای را تقلید می کند خود به خود احساس شخصیتی بزرگ تر از سن واقعی اش به او القا خواهد شد البته به شرط اینکه مقلد شخصیتی وی به درستی انجام گردد.

برنامه ریزی در کودکان:

به طور کلی می توان گفت که تمامی کار موسیقی بر روی نظم و ترتیب انجام خواهد گرفت و نواختن یک آهنگ یا یادگیری آن مستلزم یک برنامه و اصول خاص خواهد بود برای مثال اگر کودک بخواهد آهنگی بنوازد بایستی بداند که در کجای کارش از ملودی استفاده کند و چه زمانی ریتم بزند و در نهایت چه وقتی شروع به خواندن بکند. در واقع هنگامی که کودک دید که با برنامه ریزی و نظم خاصی پیش می برد به تدریج به این نظم در سایر کارها نیز پی خواهد برد.

شناخت فواید موسیقی برای کودکان

بالا رفتن خزانه لغت در کودکان:

توجه داشته باشید که از طریق موسیقی می توان خزانه لغت کودک را تقویت نمود و به طور کلی گوش دادن به آهنگ و خواندن اشعار آن می تواند دایره لغات را افزایش دهید و کودک با خواندن هر آهنگ به طور تقریبی ده لغت به خزانه لغات وی اضافه خواهد شد و به دلیل جذابیتی که دارد در حافظه کودک ماندگار خواهد بود.

آشنایی با فرهنگ خود و سایر فرهنگ ها:

به طور کلی کی از فواید موسیقی برای کودکان این است وقتی که کودک آهنگی را گوش می دهد به زبان آن نیز آشنا می شود و فرض کنید کودک چندین آهنگ از قومیت های مختلف در ایران را گوش دهد و سرانجام وی خواهد فهمید که قومیت های مختلف در کشور زندگی می کنند و به تفاوت ها پی می برد و یا حتی هنگامی که یک آهنگ خارجی گوش دهد با زبان آن نیز آشنا خواهد شد و می فهمد که فلان کشور با چه زبانی تکلم دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *