دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن پرز فرش با چند اقدام ساده و مطمئن

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

از بین بردن پرز فرش از دغدغه های افرادی می باشد که به تازگی فرش نو خریده اند و به دنبال روش هایی جهت رفع این مشکل هستند، در این مقاله شما را با روش های از بین بردن پرزها آشنا خواهیم کرد.

فرش های ماشینی به خصوص زمانی که نو هستند دارای پرزهایی می باشند که در چند ماه ابتدای خرید فرش ممکن است روش های زیادی را جهت از بین بردن پرز فرش امتحان کرده باشید اما به نتیجه نرسیده باشید، فرش های دستباف و فرش های ماشینی مرغوب که با الیاف آکرولیک بافته می شوند تا چند ماه پرز دارند که با پیشرفت تکنولوژی و هیت ست کردن نخ ماشینی این پرزها کمتر شده اند، اما برای آن دسته از افرادی که آلرژی دارند هنوز هم داشتن حتی حداقل پرز ها آزار دهنده است، به همین خاطر افراد به دنبال خرید فرش های ابریشم مصنوعی و پلی استر می روند که کیفیت و ماندگاری پایینی دارند بنابراین بهتر است با کمک یک سری روش های ساده و مناسب از شر پرز های فرش خلاص شوید.

روش های رفع پرزهای فرش

روش های از بین بردن پرز فرش

چند روش ساده و موثر جهت از بین بردن پرز فرش وجود دارند که در ادامه با این روش ها آشنا خواهید شد:

  • جارو کشیدن

یکی از روش های موثر جهت رفع پرزهای فرش جارو برقی کشیدن در جهت مخالف فرش می باشد که باید از این روش هفته ای سه بار استفاده کنید تا شاهد از بین رفتن پرزهای فرش شوید.

جاروهای دستی قدیمی نیز بسیار مناسب هستند که به منظور استفاده از این روش قسمت نوک جارو را خیس کرده و بر روی فرش بکشید و یک بار به جهت خلاف خاب فرش و یک بار به جهت موافق خاب فرش بر روی فرش بکشید.

طریقه رفع پرزهای فرش

  • فرچه با برس های پلاستیکی

به منظور رفع پرزهای فرش استفاده از برس های پلاستیکی نیز گزینه بسیار مناسبی است از این رو برس پلاستیکی را مرطوب کرده و بر روی فرش به آرامی بکشید و همچنین می توانید از یک تکه ابر یا دستمال مرطوب برای رهایی از پرز و کرک فرش استفاده کنید.

رفع پرزهای فرش با چند روش ساده

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • چسب کاغذی

یک روش دیگر از بین بردن پرز فرشها، استفاده از چسب های کاغذی است به این صورت که چسب را روی آن بچسبانید و سپس به آرامی بردارید تا پرز ها برطرف شوند، توجه داشته باشید که برداشتن چسب باید به آرامی انجام گیرد زیرا موجب آسیب الیاف خواهد شد.

  • فوم نگهدارنده فرش

این فوم ها نیز در از بین بردن پرزها موثر هستند، ضمن اینکه این فوم ها، فرش ها را در برابر آلودگی و پوسیدگی محافظت می کنند.

  • شامپو فرش

یک روش عالی دیگر برای رفع پرزهای فرش، استفاده از شامپو فرش بوده که برای این منظور کمی شامپو را بر روی یک دستمال نخی بریزید و سپس دستمال را روی فرش بکشید و بعد با دستمال نخی و مرطوب دیگر برای پاک کردن شامپو استفاده کنید.

از بین بردن پرزهای فرش

  • استفاده از حوله یا دستمال حمام

برای این منظور حوله ای را در آب خیس کنید و آن را روی فرش بکشید، انجام این کار یکبار در طی دو روز می تواند موثر و نتیجه بخش باشد.

  • استفاده از غلتک

این نوع غلتک ها تنها در نقاشی ساختمان کاربرد ندارند، غلتک ها دارای انواع مختلفی هستند که نوع چسبناک آن به منظور از بین بردن پرز فرش ها استفاده می شوند.

می توانید بعد از تهیه غلتک های چسبناک از فروشگاه ها، آن را در جهت خواب فرش بکشید و از شر پرزها رهایی یابید، علاوه بر آن می توانید از این غلتک ها برای رفع پرز لباس ها نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که چسب های این غلتک ها به آسانی قابل تعویض هستند.

برطرف کردن پرز فرش

  • کیسه حمام

کیسه حمام می تواند برای رفع پرزها موثر باشد، بنابراین از طریق نم دار کردن آن و کشیدن بر روی پرزهای فرش می توانید از شر پرزها خلاص شوید، برای نتیجه گرفتن از این روش می توانید آن را هفته ای سه بار انجام دهید.

بررسی دلیل پرز دهی فرش

علت پرز داشتن فرش ها، ریشه در تولید فرش دارد و در صورتی که در زمان تولید فرش از آب و روغن به مقدار کافی استفاده نشود و همچنین دستگاه و تثبت حرارتی به درستی تنظیم نشده باشند فرش دچار پرز دهی می شود که بیشتر در فرش های ماشینی این مشکل رخ می دهد اما ممکن است در فرش های دستباف نیز دیده شود.

 راهکارهای از بین بردن پرز فرش

نکاتی در مورد پرز فرش :

۱. فرش های دستباف به علت داشتن ظرافت بیشتر به نسبت فرش های ماشینی باید در مورد استفاده از جارو یا فرچه با احتیاط عمل کنید.

۲. به هیچ وجه از آب گرم به منظور استفاده از روش های گفته شده استفاده نکنید.

۳. به منظور درخشان کردن رنگ فرش می توانید کمی سرکه با خاک اره مخلوط کرده سپس برسی را به آرامی در این مخلوط زده و بر روی فرش بکشید و پس از خشک شدن با کمک جارو برقی سطح آن را جارو بزنید.

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با روش های رفع پرزهای فرش به خوبی آشنا شده باشید در صورت تمایل به کسب اطلاعات در زمینه خانه داری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *