دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فرق بین قرآن مجید با کریم در چه چیزهایی است؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب به بیان فرق بین قرآن مجید با کریم پرداخته ایم، تا افراد متمایل به کسب اطلاعات مذهبی از آن به خوبی بهره بگیرند.

هنگامی که کتابی با منظور قرآن و آیات بسیار منتشر می شود، گاه نام کریم و اوقاتی مجید برای آن برگزیده می شود که قابل به ذکر است فرق چندانی میان آن ها وجود ندارد.

در ادامه این مطلب با فرق بین قرآن مجید با کریم آشنا خواهید شد، خواهش مند است تا انتهای آن با ما همراه شوید.

فرق بین قرآن مجید با کریم

آشنایی با قران کریم و قرآن مجید

در ابتدای این مطلب قابل به ذکر است که قرآن کریم و قرآن مجید هیچ فرقی با یک دیگر ندارند. در بیان فرق بین قرآن کریم و مجید باید گفت که هریک از اینان از صفات خداوند بلند مرتبه به شمار می رود. مجید به معنای باشکوه و کریم یعنی شریف و گرامی که از نام های خداوند به شمار می رود، است. قرآن کریم و مجید هر دو از کتاب هایی هستند که بر پیامبر گرامی اسلام، نازل شده است.

در مثالی دیکر از نام قرآن باید گلی را نشان داد که برای بار اول می گویید؛گیاهی زیباست و در در صورت دیگری رنگ شاخص آن را بیان می کند.بدین منظور که برای نام قرآن چه از اسم مجید استفاده کنید و چه از اسم کریم فرق چندانی ندارد.

فرق بین قرآن مجید با کریم

همانطور که تاکنون خوانده اید قرآن کریم با قرآن مجید از نظر محتوا مطلبی فرقی با یکدیگر ندارند. این دولت هردو بیانگر صفات خداوند هستند، صفت کریم در بیان این ویژگی نشان دهنده قرآن عزیز و گرامی است، بدین منظور که خدا سخنانش را بر پیامبر صلی الله نازل کرده است. برخی از نویسندگان قرآن بر این باورند، که کریم به معنا عطا و بخشش بسیار است ، به همین دلیل وقتی به قرآن صفت کریم می دهند حق و عدالت خدا را به جهانیان نشان می‌دهند. برخی دیگر نیز بر این باورند که کریم به معنای نوری است که لایق ستایش می باشد.

از این جهت تمامی افراد باید خدا را به دلیل فزونی نعمت و خلق پدیده ها ستایش کنند، به همین دلیل گاهی به قرآن نام کریم را بر می گزینند. همچنین بسیاری از دانشمندان بر این باورند که می‌توانند ریشه علم و دانش خود را از قرآن فرا بگیرند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آشنای با فرق بین قرآن مجید با کریم

معرفی دلایل تفاوت قرآن کریم با مجید

خداوند متعال در قرآن کریم از آخرین کتاب آسمانی خود با اسامی بسیاری یاد کرده است. این اسامی به نام های مجید و کریم است که در آیه ۲۱ سوره بروج در وصف این کتاب می فرماید: هیچ یک از این آیات سحر و دروغ نمی باشد بلکه قرآن با عظمت ارجمند است، همچنین در آیه ۷۷ سوره واقعه می‌فرماید به یقین این قرآن است نفیس و رفیع .

  • در ادامه این مطلب به بیان فرق بین قرآن مجید با کریم به همراه دلیل پرداختیم.

  1. استفاده از صفاتی همچون مجید و کریم به معنای این می باشد؛ که کتابی که بر حضرت محمد صلی الله نازل شده، عزیز گرامی می باشد. سخن خدا و وحی الهی بر پیامبر نازل شده است.
  2. در عبارت کریم به کسی گفته می‌شود که بسیار بخشنده و عطوف می باشد. همچنین در این رابطه قرآن کریم می گویند؛ به این دلیل که برای رسیدن انسان به حق نازل شده است.
  3. برخی افراد بر این باورند که نام کریم اسمی جامع می باشد، که برای مورد ستایش قرار گرفتن به کار گرفته می شود. همچنین قرآن به بسیاری از نیازها پاسخ مناسب داد و ادبیان و افراد اهل عرفان می توانند از آن به خوبی کمک بگیرند. انسان ها با استفاده و بهره گیری از نام و کلام خدا می توانند به خوبی از آن قدرت بگیرند و در بسیاری از سختی های زندگی از رفع آن بر بیایند.
  4. همچنین برخی دیگر گفته اند قرآن کریم، است به این دلیل که می‌توان از آن به خوبی بهره‌مند شد، آن را حفظ کرد و از بزرگ و کوچک  مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. سخن هنگامی که تکرار می‌شود شنونده را از آن خسته می‌کند و هم چنین سخنی که از چشم می‌افتد برای گوشت کسالت آور می باشد. ولی قرآن عزیز و کریم با تلاوت بسیار از قدرتش کاسته نمی شود، و با مراجعه بسیار به آن هیچگاه کهنه نمی شود. همچنین در این رابطه شنوند از آن هیچگاه احساس خستگی نمی کند و هر گاه بر زبان بیاید، احساس سنگینی و ملال ایجاد نمی‌شود و احساس طراوت و شادابی همچنان بروز پیدا می‌کند.
  6. در رابطه با نام مجید قابل به ذکر است که مالک و بزرگواری می باشد هیچ کتابی تا به حال قابل قیاس با این کتاب نوشته نشده و هیچ چیز بالاتر از آن وجود ندارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *