دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علایم آلزایمر و نشانه هایی که باید جدی گرفته شوند

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

آلزایمر که از دسته بیماری های شایع در میان افراد مسن است و در این مقاله سعی داریم تا شما را با برخی از علائم آلزایمر که بسیار خفیف و هشدار دهنده هستند آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که آلزایمر در واقع یک بیماری پیشرونده زوال حافظه و دیگر کارکرد های مهم ذهنی به شمار می آید. این بیماری اغلب به صورت اختلالات ذهنی در فرد به وجود می آیند و منجر به از دست دادن مهارت های فکری و اجتماعی در فرد خواهد شد. توجه داشته باشید که این اختلالات به گونه ای شدید خواهند بود که تمامی امورات زندگی فرد را دگرگون خواهد کرد.

آشنایی با علایم آلزایمر

توجه داشته باشید که بیماری آلزایمر دارای نشانه ها و علائمی است که اغلب با از دست دادن حافظه کوتاه مدت مانند فراموش کردن اسم و آدرس آغاز می شود و تا جایی پیش خواهد رفت که فرد راه بازگشت به خانه را از یاد خواهد برد. بیماری آلزایمر در واقع یک اختلال عصبی است که در آن مرگ سلول های مغزی باعث کاهش قدرت و کاهش حافظه خواهد شد. بهتر است بدانید که در سال ۲۰۱۳ حدود ۸ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا مبتلا به زوال عقل شدند که از این تعداد ۵ میلیون نفر به آلزایمر دچار شدند. همچنین انتظار می رود که این روند تا سال ۲۰۵۰ روند صعودی داشته باشد و خود را با علائم خفیف نشان دهد.

علائم آلزایمر و مشکلات آن

توجه داشته باشید که بیماری آلزایمر در واقع به مغز آسیب فراوانی خواهد زد و قادر خواهد بود بر روی رفتارهایی اعم از حرف زدن و انجام فعالیت های روزانه تاثیر بگذارد. به طور کلی از دست دادن خفیف حافظه در افراد بالای ۶۰ سال بسیار شایع است و البته این قضیه بدان معنا نیست که شما به آلزایمر دچار هستید. بهتر است بدانید که آلزایمر در واقع زمانی اتفاق می افتد که پلاک های حاوی شکل بتا آمیلوئید در مغز وجود داشته باشند و همانطور که علایم آلزایمر بیشتر ظاهر می شوند امکان تشخیص برای افراد نیز سخت خواهد شد و در نهایت فرد مبتلا به این بیماری نیاز به مراقبت های شبانه روزی خواهد داشت.

علایم اولیه بیماری آلزایمر:

بر اساس یافته های محققان که در سال ۲۰۱۶ بیان کرده اند نشان می دهد که تغییر در حس شوخ طبعی فرد می تواند علامت آلزایمر زودرس در وی باشد. همچنین تحقیقات نشان می دهد که ویژگی های آلزایمر مانند ضایعات مغزی ممکن است در نیمه عمر وجود داشته باشند حتی اگر علائم اصلی تا چند سال بعد نیز وجود نداشته باشند. به طور کلی در ادامه به بیان برخی از ویژگی های اولیه و علایم آلزایمر پرداخته ایم:

  • کاهش شنوایی
  • افسردگی
  • اختلال فضای بینایی
  • از دست دادن حس بویایی
  • اثر انگشت غیر واقعی

مشکلات بیماری آلزایمر

ده علامت هشدار دهنده بیماری آلزایمر:

توجه داشته باشید که در ادامه سعی داریم تا به بیان ده علائم هشدار دهنده و مهم در بیماران مبتلا به آلزایمر بپردازیم:

  •  آرون گروپس

اختلال در حافظه:

بهتر است بدانید که اختلال حافظه در فرد آلزایمری تا حدی است که در انجام کارهای روزانه خود دچار مشکل شود. البته که طبیعی است برخی از افراد قرار های ملاقات و اسامی دوستان خود را از یاد ببرند و پس از مدتی آن را به خاطر بیاورند ولی اغلب بیماران مبتلا به آلزایمر ممکن است که مسائل را فراموش کنند و حتی بعدا هم آن را به خاطر نیاورند و حتی مسائلی را که جدیدا نیز اتفاق افتاده را نیز از یاد ببرد. توجه داشته باشید که اختلال در حافظه از مهم ترین علائم آلزایمر در افراد به شمار می آید.

مشکلات در انجام امورات عادی:

توجه داشته باشید افرادی که دارای مشغله فراوان هستند ممکن است گاهی حواسشان پرت شود مثلا فرد هویجی را که برای پای غذا پخته است بر روی اجاق گاز بگذارد و حتی تا پایان ناهار نیز آن را به خاطر نیاورد و همچنین فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است کلا به خاطر نداشته باشد که آیا غذا خورده است یا خیر.

ویژگی های فرد مبتلا به آلزایمر

ضعف در بیان:

همانطور که می دانید برای همه افراد گاهی پیش می آید که در پیدا کردن لغات دچار مشکل شوند ولی فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است در خیابان راه خود را گم کند و حتی کلمات ساده را نیز از یاد ببرد و از لغات نامناسب استفاده کند و در نتیجه صحبت های او غیر قابل مفهوم خواهند بود.

گم کردن زمان و مکان:

به طور کلی ممکن است که افراد روز و یا هفته را از یاد ببرند و مجدد آن را با تمرکز به خاطر بیاورند اما فردی که به آلزایمر مبتلا است ممکن است در خیابان راه خود را گم کند و نداند که چگونه به آنجا رفته و یا قادر نخواهد بود که راه بازگشت به مبدا را نیز پیدا کند.

ضعف یا کاهش قضاوت:

توجه داشته باشید که فرد مبتلا به بیماری عفونی ممکن است مراجعه به پزشک را به تعویق بیندازد اما بالاخره آن را انجام خواهد داد ولی فردی که به آلزایمر دچار شده نه مشکلاتش را می تواند درک کند و نه رفتن به نزد پزشک را ضروری می داند. برای مثال فرد مبتلا به این بیماری به دلیل اشکال در روند تصمیم گیری های ساده ممکن است لباس های زمستانی خود را در گرمای تابستان بپوشد.

علایم بیماری آلزایمر

مشکلات در تفکر های ذهنی:

همانطور که می دانید برخی از اوقات ممکن است افراد رسیدگی به حساب های خود را مشکل بدانند ولی فرد مبتلا به آلزایمر به طور کلی ارقام را از یاد می برد و نمی داند که با آن ها چه کاری بکند.

جابه جا گذاشتن اجسام:

بهتر است بدانید که هر فردی ممکن است وسیله ای را برای مدت زمان محدود در مکانی نامربوط قرار دهد و بعد ها آن را بیابد ولی فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است وسایل را در مکان های غیر مربوط قرار دهد و برای مثال اتو را در فریزر و ساعت مچی را در قندان قرار دهد.

تغییرات در حالات و رفتار:

توجه داشته باشید که همه افراد می توانند برای مدت محدودی غمگین و یا بد خلق باشند ولی یکی از علایم آلزایمر این است که حالات فرد مبتلا به آلزایمر می تواند سریع تغییر کند و بدون هیچ دلیلی آرامش به اشک و خشم تبدیل گردد.

آشنایی با علایم آلزایمر

تغییرات در شخصیت:

بهتر است بدانید که شخصیت افراد بسته به سن آن ها قابل تغییر خواهد بود ولی شخصیت فرد مبتلا به آلزایمر می تواند دچار دگرگونی های متعددی گردد و ممکن است دچار سردرگمی ها و بدبینی هایی شود. به طور کلی این تغییرات می تواند شامل بی تفاوتی، ترس و یا رفتار های نامناسب در فرد گردد.

از دست دادن انگیزه:

همانطور که می دانید گاهی اوقات افراد از فعالیت های درون خانه، فعالیت های تجاری و یا وظایف اجتماعی خسته می شوند ولی در نهایت انگیزه خود را پیدا می کنند و بهتر از گذشته راه خود را ادامه می دهند اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است نسبت به وقایع و رویداد های محیط زندگی و خانواده کاملا بی تفاوت باشد. همچنین پیشنهاد می شود که در ادامه با کلیک بر روی لینک های مقابل تقویت حافظه و روش های پیشگیری از آلزایمر نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *