دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با گروه درمانی و کاربردهای آن

  • ساناز براتی
  • ۷ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از روش های روان درمانی شرکت در گروه های درمانی است که نتیجه به مراتب بالاتری در بهبود دارند. گروه درمانی به جلسات بیش از دو نفر گفته می شود که در آن درمانگر و حداقل دو نفر با مشکلی مشابه حضور دارند و در مورد مشکلات خود به بحث و گفتگو می پردازند.

امروزه روش های بسیاری برای روان درمانی وجود دارد، روش های دارویی و روانشناسی که تا حدودی به بیماران کمک می نماید. روش دیگری برای روان درمانی وجود دارد که نتیجه خیلی بهتری داشته و به کمک یک روان درمانگر حرفه ای و حداقل دو بیمار صورت می گیرد. در این مطلب با این روش درمانی بیشتر آشنا خواهیم شد.

گروه درمانی چگونه است؟

 درمان گروهی یکی از روش های روان درمانی است که برای حل مشکلات مختلف و متنوعی کاربرد دارد. در این روش درمانگر به همراه حداقل دو بیمار حضور دارد و در آن مسئله ای را مطرح می کند که افراد حاضر در گروه باید آن را مورد بحث قرار دهند. درمانگر در این گروه وظیفه مدیریت افراد را بر عهده دارد و همچنین افراد را راهنمایی می کند. درمان گروهی باعث خواهد شد تا افراد در بین جمعیت خود را درک نمایند و چیزهای درستی را از سایرین یاد بگیرند و همچنین مطالب آموخته شده را به بقیه افراد گروه انتقال دهند.

درمان گروهی در جلسات

مسائل به کار رفته در درمان گروهی

در درمان گروهی بیشتر مشکلات و مسائل زیر حل می شوند:

  • اعتیاد
  • سوء استفاده های جنسی
  • اضطراب
  • مشکلات طلاق
  • مهارت های فرزند پروری و والدگری
  • مشکلات ارتباطی
  • مشکلات خوردن
  • مدیریت و کنترل خشم
  • سوگ از دست دادن عزیز
  • ابتلا به بیماری های سخت مثل سرطان

یکی از مهمترین مسائل در درمان گروهی رضایت افراد برای ورود به گروه است و درمان گر در آن نمی تواند شخصی را به اجبار وارد گروه کند. بسیاری از افراد برای به اشتراک گذاشتن دردها و رنج هایشان برای ورود به گروه باید آمادگی لازم را نداشته باشند، در این صورت درمانگر باید ابتدا بیمار را به صورت فردی ملاقات کرده و سپس برای ورود به گروه او را آماده نماید. رضایت و داشتن آمادگی نقش بسیاری در درمان گروهی دارد. در درمان گروهی افراد معمولا دور تا دور دایره وار می نشینند و با هم در مورد مشکلاتشان گفت و گو می نمایند.

گروه درمانی چیست؟

انواع درمان گروهی

جلسات انواع مختلفی داشته و با توجه به هدف دسته بندی خواهند شد. گروه درمانیها ممکن است باز یا بسته باشند که در مارد باز امکان حضور اعضای جدید فراهم می شود. در حالت کلی درمان گر است شیوه دقیق و نوع درمان گروهی را مشخص می نماید. با بعضی از درمان های گروهی مهم در ادامه آشنا می شویم:

  •  آرون گروپس
  • درمان گروهی روانشناسی:

در این گروه ها اعضاء به خاطر یک هدف خاص گرد هم می آیند.  درمان بعضی از مشکلات و اختلالات یا بیماری های حوزه روانشناسی مثل افسردگی، درمان چاقی، درمان کودکان به صورت گروهی،درمان مصرف مواد مخدر یا گروه تراپی سوء مصرف و …  در این گروه ها انجام می گیرد. درمانگرانی که از روش های درمان گروهی برای روان درمانی استفاده می نمایند باید حس همدلی و فضای آرامش بخشی را در گروه ایجاد نمایند تا اعضای گروه با آرامش و بصورت آزادانه بتوانند نظرات خود و صحبت هایشان را به اشتراک بگذارند در این صورت روند درمان بسیار سریعتر خواهد بود.

گروه درمانی یا گروه تراپی

  • درمان گروهی درمان شناختی یا تربیتی:

وقتی بعضی از گروه ها جلسات خود را مبنی بر درمان انواع اختلالات می گذارند، گروه های دیگری وجود دارند که تمرکز خود را برای بهبود مهارت های اجتماعی و فردی برخی از افراد می گذارند. مهارت هایی مثل کنترل خشم، رهایی از خجالت، رهایی از اعتماد به نفس پایین و … در این گروها مورد بحث و درمان قرار می گیرد.
در کلیه جلسات روان درمانی درمانگر و گروه می خواهند در کنار یکدیگر به افرادی که مشکلات روحی یا روانی و یا مشکلات مقطعی خاصی دارند کمک نمایند. مثلا فردی که به تازگی یکی از عزیزان خود را از دست داده باشد و دارای غم بزرگی باشد با بیان احساسات خود در جلسات می تواند به بهبود وضعیت خود بسیار کمک نماید.

گروه درمانی و مزایای آن

درمان گروهی بر مبنای طرحواره ها:

در این نوع درمان درمان گروهی تاثیر بالایی بر بهتر شدن فاکتورهای درمانی دارد. در این جلسات شرکت کنندگان در زمینه تمرین رفتاری سالم و همچنین یادگیری مهارت های مورد نیاز در طرحواره درمانی تجربه ای فوق العاده به دست خواهند آورد. در این نوع جلسات فرد با تصور طرحواره های دیگران و سختی هایی که به خاطر آن تحمل کرده اند، نوعی یادگیری نیاببتی را تجربه خواهد کرد.

مزایایی یرای گروه درمانی

فواید درمان گروهی

فواید درمان گروهی در برخی موارد به قدری است که در معالجه فردی چنسن نتیجه ای ندارد. در ادامه با برخی از فوائد درمان گروهی آشنا می شویم:
درمان گروهی باعث می شود تا افراد و شرکت کنندگان در جلسات، حمایت و تشویق سایر اعضا را داشته باشند.
افراد با دیدن اینکه کسان دیگر نیز در حال عبور از همان مشکل هستند در طی روند درمان و نتیجه آن احساس تنهایی نمی کنند.
برخی از اعضاء گروه نقش الگو را برای سایرین داشته، و افراد با دیدن یک عضو موفق مراحل درمانی خود را به خوبی طی خواهند کرد و در مواجهه با مشکاشان موفق تر عمل می کنند.
امید به بهبودی در اعضاء گروه بالاتر است و با پیشرفت هر روزه اعضاء احساس موفقیت در کل گروه افزایش خواهد یافت.
همراه با درمان گروهی
درمان گروهی در بیشتر موارد بسیار اقتصادی است. از دیگر فوائد درمان گروهی کاهش هزینه های مراجعه کنندگان به درمان گر است. همچنین درمان گر وقت خود را به افراد بیشتری اختصاص خواهد داد. هزینه جلسات گروه درمانی بسیار کمتر از درمان فردی است.
درمان گروهی و جلسات مثل یک پناهگاه امن و مطمئن برای اعضاء می باشد. افراد می توانند با خیال راحت و آسوده رفتارها و اقدامات خود را ارزیابی نمایند.
تنوع زیادی در درمان گروهی وجود دارد. در جلسات افراد مختلف با شغل های مختلفی وجود دارند به همین دلیل افراد گروه متوجه می شوند که در مشکل خود تنها نیستند و دیدن نحوه برخورد سایرین با مشکل و وجود تغییرات مثبت در آنها سبب می شود تا اعضاء دید کاملی نسبت به استراتژی های درمانی داشته باشند.
عملکرد درمان گروهی

فعالیت در درمان گروهی

فعالیت کردن در گروه ها باعث خواهد شد تا اعتماد و رشد فردی و تقویت ارتباطات بهبود یابد. برخی از گروه ها گفت گو محور هستند و باعث خواندن و به اشتراک گذاشتن داستان ها می شوند و برخی از گروه ها جسمانی محور هستند و فعالیت هایی مثل ورزش کردن را در کنار هم انجام می دهند. انجام دادن فعالیت های بدنی مثل برخی ورزش ها، رقص و یا پخت و پز نیاز به کار گروهی دارد که در آن افراد به اهداف خود می رسند. این گونه فعالیت ها در گروه باعث بهبود اعتماد و احترام خواهد شد. برخی دیگر از فعالیت ها مثل نقاشی، بازیگری، نواختن موسیقی خلاقیت های را در فرد بالاتر می برد. همچنین فعالیت های گروهی و مشارکت باعث افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در اعضا می شود.

گروه تراپی چیست؟

درمان گروهی به چه کسانی کمک می کند؟

در حالت کلی، گروه مثل یک فضای امن به افراد اجازه می دهد تا ببینند که مشکل تنها در آنها وجود ندارد. این قضیه باعث می شود تا قبول مشکلات برای افراد ساده تر شود. بعلاوه چون سایر اعضا مشکل مشابه هم دارند در فکر کمک به هم هستند. گروه تراپی از طریق فراهم کردن حمایت اجتماعی از طرف کسانی که مشکل مشابه ای دارند باعث ارتقای سلامت روان می شود. رهبر گروه وظیفه دارد در صورت مشکل یا عدم فعالیت در گروه، اعضای گروه را به حرکت در آورد. اعضا به دلیل اینکه در کنار هم در حالت فعالیت می باشند بعد از مدتی بسیار بهتر در فضاهای خارج از گروه رفتار خواهند کرد. هدف نهایی در تشکیل این گونه جلسات رسیدن به سازگاری با شرایط زندگی مناسب در خارج از جلسات می باشد.

درمان گروهی و عملکرد آن

  نکته پایانی:

درمان گروهی بسیار مفید در برطرف شدن مشکلات زیادی است اما نباید این موضوع را از یاد برد که هر فردی مناسب شرکت در گروه ها نخواهد بود و در این مورد محدودیت هایی وجود دارد، افرادی که در این گروه ها شرکت می کنند باید نیاز های دیگران را به رسمیت شناخته و استقامت زیادی داشته باشند تا بتوانند به نتیجه دلخواه خود برسند در غیر اینصورت امکان دارد بقیه تاثیر منفی بر روی او داشته باشند و یا او باعث تاثیر منفی بر سایرین شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *