دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی a51 سامسونگ و شناخت ویژگی های مثبت و منفی آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب به بررسی گوشی a51 سامسونگ می پردازیم. این اسمارتفون نسخه بروزرسانی شده گلکسی a50 می باشد که با بهبودهایی در دوربین ،نمایشگر و سیستم عامل روانه بازار شده است. ضمن a51 گوشی بسیار خوش دستی است که برای مدت طولانی می توانید با یک دست از آن بهره بگیرید و خسته هم نشوید.

گوشی a51 سامسونگ یکی از نخستین محصولات جدید کره ای ها می باشد که سیستم عامل آن بر پایه اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.0 می باشد. این میان رده جذاب به نوعی ادامه دهنده راه گلکسی a50 محبوب و پرطرفدار بازار موبایل می باشد.

شناخت و بررسی گوشی a51 سامسونگ

وارسی گوشی a51 سامسونگ

یکی دیگر از محصولات موفق سری A به نام a51 سامسونگ در دسامبر ۲۰۱۹ توسط این شرکت کره ای روانه بازار شد. این گوشی با بروزرسانی و تغییرات بیشتری از جمله اندورید ۱۰، دوربین های چهارگانه با رزولوشن بیشتر و نمایشگر بزرگتر با حاشیه باریکتر نسبت به نسل قبلی همراه شد. هر چند طراحی دوربینهای پنل پشتی این اسمارتفون شباهت زیادی به گوشی پیکسل ۴ یا آیفون ۱۱ دارد و بسیار مورد انتقاد است. قصد داریم در ادامه گوشی a51 سامسونگ را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم تا با مزایا و معایب آن آشنا شوید.

آشنایی سریع با گوشی a51 سامسونگ:

بازنگری باتری گوشی a51 سامسونگ

  • ابعاد: ۷.۹*۷۳.۶*۱۵۸.۵ میلیمتر
  • وزن: ۱۷۲ گرم
  • رنگ: سفید، مشکی، صورتی، آبی
  • نمایشگر: ۶.۵ اینچ سوپر امولد لمسی خازنی
  • دوربین اصلی: ۴۸، ۱۲، ۵ و ۵ مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: ۳۲ مگا پیکسل
  • سیستم عامل: اندروید ۱۰.۰ ،رابط کاربری ۱ UI 2
  • چیپست: اگزینوس ۹۶۱۱ ده نانومتری
  • پردازنده گرافیکی: Mali G72 MP3
  • حافظه: رم ۴ و ۶ گیگابایت با حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت
  • باتری: ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی به همراه شارژ سریع ۱۵ واتی
  • جک ۳.۵ میلی متری : دارد
  • اتصالات: شبکه بی سیم، بلوتوث، GPS، NFC، رادیو، USB
  • شبکه: GSM / HSPA / LTE

طراحی a51 سامسونگ

به طور کلی تفاوت ظاهری خاصی بین a51 با نسل قبلی اش مشاهده نمی شود. اما تغییرات جزئی صورت رفته در آن ارگونمی گوشی را بهبود بخشیده است. نخستین تفاوت در طراحی ناچ نمایشگر است. در A50 ناچ قطره ای بوده در حالی که در این اسمارتفون طراحی حفره ای دارد. به علاوه حاشیه نمایشگر (بخصوص در لبه پایین) نیز باریک تر شده تا تجربه بصری جذابی را به ارمغان آورد. تفاوت دیگر در نحوه چینش دوربین هاست که با ترند این روزهای سامسونگ تطابق دارد.

بازنگری سخت افزار گوشی a51 سامسونگ

لنزهای دوربین در پنل پشتی به حالت L مانند بوده و قاب پیرامون آن ها با سایز بزرگ ، مشکی رنگ بوده ، بیرون زدگی چندانی ندارد و فلش را نیز همراهی می کند. a51 با وزن ۱۷۲ گرم و ضخامت ۷.۲ میلی متر هم در پنل پشتی و هم فریم جنس پلاستیکی داشته که این خصوصیات نشان دهنده آن است که این گوشی سبک و بسیار خوش دست بوده به طوری که به راحتی با یکدست می توان به مدت طولانی از آن بهره برد. در قاب جلوی گوشی a51  صفحه نمایش با حاشیه باریک در قسمت بالا دوربین سلفی را درون ناچ حفره ای خود جای داده است. در ضمن نمایشگر گوشی توسط پوشش شیشه ای از جنس گوریلاگلاس ۳ محافظت می شود.

  •  آرون گروپس

وارسی پردازنده گوشی a51 سامسونگ

حسگر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش تعبیه شده و کلیدهای پاور و ولوم صدا در لبه سمت راست قرار دارند. همچنین در سمت چپ درگاه سیمکارتها ، در بالا میکروفون و در پایین قاب، پورت ارتباطی Type-C ،میکروفون اصلی ،اسپیکر و  سوکت جک ۳.۵ میلیمتری مشاهده می شود.

ویژگی های گوشی a51 سامسونگ

بررسی معایب و مزایای گوشی a51 سامسونگ

می توان گفت پنل جلویی طراحی مطلوب تری نسبت به پنل پشتی دارد چرا که آرایش دوربین در پنل پشتی به نظر بیشتر کاربران طراحی ناهمگونی دارد. همچنین به نظر می رسد در طراحی قاب پشت برش هایی صورت گرفته است اما در واقع این ها برش نبوده بلکه تفاوت رنگی موجب ایجاد این حس می گردد.

نمایشگر a51 سامسونگ

 بررسی ها نشان می دهد نمایشگر گوشی a51 سامسونگ با سایز ۶.۵ اینچ و رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل کیفیت بالایی داشته و تراکم پیکسلی ۴۰۵ پیکسل در هر اینچ و نسبت تصویر ۲۰:۹ این کیفیت را بیشتر خواهد نمود.

دوربین های چهارگانه گوشی a51 سامسونگ

بررسی صفحه نمایش گوشی a51 نشان می دهد که آن بازه نمایشی زیادی را به ارمغان آورده به نحوی که برای تماشای ویدیو مطلوب می باشد. حاشیه ها خیلی باریک بوده و کار کردن با آن را راحتتر نموده اند. این نمایشگر ۸۷.۵ درصد از قاب جلو را به خود اختصاص داده و بنا بر انتظاری که می رفت کره ای ها جنس این صفحه نمایش را سوپر آمولد برگزیده اند.

این صفحه نمایش کیفیت فول اچ دی داشته  که قطعا رضایت کامل کاربر را به همراه خواهد داشت چرا که رنگ ها را خیلی شفاف و پویا نمایش داده و عمق زیاد رنگ مشکی در آن مشاهده ویدئو یا بازی را جذاب ساخته است. در ضمن زاویه دید زیادی دارد و تماشای آن از زاویه هیچ افت نوری یا رنگی به دنبال ندارد.

آشنایی با عملکرد گوشی a51 سامسونگ

سامسونگ توسط رابط کاربری امکانات متعددی را برای تنظیمات صفحه نمایش در نظر گرفته است. از جمله قابلیت تنظیم نور آبی یا Blue Light Filter ، ویژگی جدید Dark Mode که از طریق آن می توان منوی گوشی را به رنگ مشکی درآورد که در نتیجه به خاطر سوپر امولد بودن نمایشگر میزان مصرف باتری نیز بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. روشنایی نمایشگر در حالت تنظیم دستی ۵۹۰ نیت بوده و در حالت خودکار ۷۵۰ نیت می باشد که برای یک گوشی میان رده بسیار قابل قبول می باشد.

نرم افزار و سخت افزار

ابتدا نرم افزار گوشی را مورد بررسی قرار می دهیم. a51 سامسونگ از نخستین محصولات این شرکت کره ای می باشد که در این رنج قیمتی سیستم عامل آن بر پایه اندروید ۱۰ بوده و به رابط کاربری جدید One UI 2.0 مجهز شده است. ظاهر اندروید ۱۰ به خاطر این رابط کاربری جدید با دیگر گوشی های اندروید خام متفاوت می باشد.

ثبت تصاویر جذاب با گوشی a51 سامسونگ

در صفحه اصلی آیکون هایی وجود دارد که به دلخواه می توانید اندازه آنها را تغییر دهید. کابر می تواند علاوه بر امکان استفاده از کلیدهای ناوبری قدیمی ژست های حرکتی را از میان دو حالت سوایپ از لبه پایین( همانند One UI 1.0) یا سوایپ از کناره و لبه پایین در حالت جدید انتخاب کند. بنابراین سوایپ از کناره ها حکم کلید بازگست را داشته و نمایش برنامه های اخیر یا برگشت به صفحه هوم از طریق سوایپ از لبه پایین صورت می گیرد. به لطف این رابط کاربری جدید می توان نوع تعامل خود را با گوشی عوض کرد و به لطف نمایشگر Edge و پنل های آن با جابجایی کوتاه به ابزارها و برنامه های دلخواه دسترسی پیدا کرد.

به بررسی سخت افزار a51 سامسونگ می پردازیم. این گوشی به تراشه اگزینوس ۹۶۱۱  هشته هسته ای با معماری ۱۱ نانومتری تجهیز شده است که چهار هسته آن(Cortex-A73)  ۲.۳ گیگاهرتز و چهار هسته دیگر(Cortex-A53)  ۱.۷ فرکانس کاری دارند. پردازش گرافیکی نیز بر عهده مازول سه هسته ای Mali-G72 MP3 است. سامسونگ در حالی از هسته های A53  و A73 در میان رده های اقتصادی خود بهره می گیرد که رقبای چینی اش گوشی های خود را به پردازنده های جدید مانند اسنپدارگون ۷۱۰ با هسته های قوی تر تجهیز می نمایند.

بررسی گوشی a51 سامسونگ

در ضمن تنها تفاوت این تراشه با اگزینوس ۹۶۱۰ ذر گلکسی A50 در پشتیبانی از ماژولهای دوربین با وضوح بیشتر می باشد. اما به طور کلی عملکرد این تراشه برای اجرای بازی و برنامه ها خوب و روان بوده و کاربرانی که بازی هایی مانند آسفالت ۹، پابجی و کال او دیوتی را نصب کرده اند بیان کرده اند که اجرای آن ها بدون لگ و مشکلی انجام شده است.

بررسی نمایشگر a51 سامسونگ

در پایان این بخش قابل ذکر است که a51 سامسونگ در سه نسخه رم ۴ گیگابایت با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت، رم ۴ گیگابایت با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۶ گیگابایتی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت به بازار ارائه می شود. درضمن از طریق پورت میکرو اس دی امکان ارتقا نیز وجود دارد. به نظر برای میان رده های اقتصادی رم ۴ گیگاباتی گزینه ای منطقی و رم ۶ گیگابایتی خیلی ایده آل باشد.

ایمنی و اسپیکر

بررسی ها نشان می دهد ایمنی گوشی a51 سامسونگ بر عهده سنسور اثر انگشت و قابلیت تشخیص چهره می باشد. سنسور اثر انگشت در زیر صفحه نمایش بوده (این روش در سری A سامسونگ مشاهده می شود) که عملکرد خوب و مطلوبی دارد ولی سرعت آن پایین است و باید مدت بیشتری انگشت خود را روی این حسگر قرار دهید. قابلیت تشخیص چهره که توسط دوربین سلفی به اجرای وظیفه خود می پردازد عملکرد بسیار خوبی داشته و می توان روی آن خیلی حساب کرد. به طوری که در نور کم نیز توانایی تشخیص چهره را با سرعت خوبی دارد اما توجه کنید محیط زیاد تار نباشد ولی در این حال هم گوشی با افزایش نور صفحه به طور خودکار زمینه شناسایی چهره را فراهم می کند.

بازبینی گوشی a51 سامسونگ

اسپیکر a51 را مورد بررسی قرار می دهیم. سامسونگ برای این گوشی یک اسپیکر در نظر گرفته است که در قسمت پایین آن قرار دارد. با توجه به محدوده قیمتی این اسمارتفون انتظار نمی رفت بیشتر از یک اسپیکر داشته باشد اما حداقل انتظار این بود که کیفیت خوبی داشته باشد. صدای اسپیکر بلند بوده ولی کیفیت مناسبی ارائه نمی دهد چه هنگامی که صدا تا نیمه زیاد شود و چه موقعی که صدا را تا آخر زیاد کنید.

دوربین گوشی a51

زیاد شدن تعداد دوربین در این گوشی نمونه ای از ارتقاء یافتن دوربین های آن است و باید اشاره کرد که حسگر دوربین اصلی به ۴۸ مگاپیکسل و دوربین اولتراواید به ۱۲ مگاپیکسل افزایش یافته است. دوربین سوم ۵ مگاپیکسل بوده که به عمق سنجی در عکسهای پرتره می پردازد و دوربین چهارم ۵ مگاپیکسل است که ثبت عکسهای ماکرو را بر عهده دارد.

بازنگری گوشی a51 سامسونگ

این دوربین های چهارگانه در پنل پشتی درون قابی مستظیل شکل به همراه یک فلش جای گرفته اند. و نحوه قرارگیری آن ها به این صورت است که بالاترین دوربین لنز ۵ مگاپیکسلی عمق سنج است در زیر آن دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل قرار گرفته و سپس لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی ذر زیر دوربین اصلی بوده و در کنار این لنز سنسور ۵ مگاپیکسلی برای عکاسی ماکرو تعبیه شده که به نوعی زیر فلش دستگاه نیز می باشد.

با توجه به رابط کاربری محبوب سامسونگ منوی دوربین کامل و بدون ایراد است. پایین منو تب هایی برای سوایپ در نظر گرفته شده و در بالای صفحه نیز چند آیکون وجود دارد تا توسط آن ها نیاز شما به بخش تنظیمات گوشی کمتر شود. تصویرهای ثبت شده با این دوربین ها در نور روز رنگ بسیار خوبی داشته و خیلی واقعی هستند به طوری که جزئیات نیز مشاهده می شود ولی شارپنس خوبی نداشته و محدوده دینامیکی چندان قابل قبولی ندارند.

بازنگری جامع گوشی a51 سامسونگ

ثبت عکس پرتره با دوربین اصلی نیز خوب و راضی کننده می باشد.

کیفیت عکسهای ثبت شده با گوشی a51 سامسونگ

در نور شب عکسهای خوبی ثبت می شوند اما با اندکی نویز که برای یک گوشی میان رده زیاد بد نخواهد بود. البته گوشی به قابلیت تایت مود نیز مجهز می باشد تا عکس های بهتری به ثبت برسانید.

دوربین سلفی ۳۲ مگا پیکسلی عریض بوده و قادر است عکسهای با کیفیتی را بهه ثبت برساند. تصاویر گرفته شده با این دوربین بسیار شفاف هستند و رنگها به خوبی در آن ثبت می شوند. همچنین جزئیات نیز به خوبی نمایش داده می شود.

عملکرد چیپست گوشی a51 سامسونگ

در ضمن این دوربین قابلیت ثبت عکس پرتره را نیز دارد ولی در تفکیک سوژه از پس زمینه اندکی ضعیف عمل می کند. به طور کلی دوربین های a51 کامل بوده و قابلیت های زیادی را در اختیار کابر قرار می دهند همچنین برای شرایط نوری مختلف تنظیمات ویژه ای دارند.

بررسی باتری

گوشی a51 سامسونگ از اندروید 10 بهره می برد

این گوشی به باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری مجهز شده است که از شارژ سریع ۱۵ واتی نیز پشتیبانی می کند. عملکرد باتری بسیار قابل قبول بوده و در یک استفاده معمولی یک روز و نیم شارژ داشته و چنانچه استفاده زیادتری داشته باشید در انتهای روز باید آن را شارژ نمایید. بررسی ها حاکی از آن است که می توان با گوشی a51 سامسونگ حدود ۱۳ ساعت به طور مستمر به مشاهده ویدئوی فول اچ دی با حداکثر روشنایی پرداخت که برای یک میان رده عددی خوب خواهد بود. با استفاده از قابلیت شارژ سریع برای شارژ صفر تا ۵۰ گوشی به ۴۸ دقیقه و برای یک شارژ کامل به ۱۱۴ دقیقه زمان احتیاج دارید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *