دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

کاربردی ترین نکات شستن لباس با دست و با ماشین لباس شویی

  • ساناز براتی
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

شستن لباس ها اعم از استفاده از ماشین لباسشویی یا شست و شو با دست نیاز مند رعایت نکات مهمی است که باعث طولانی تر شدن عمر لباس و جلوگیری از آسیب به آن می شود. برخی از موارد مهم در شست و شو لباس توجه به برپسب شست و شو لباس، دمای مناسب، نوع شست و شو، نحوه خشک کردن و … می باشد.

خیلی از خانم های خانه دار بعد از شستن لباس ها از نتیجه کار راضی نبوده و از این موضوع شاکی هستند. در برخی موارد بعد از شستن لباس مشکلاتی مثل تغییر رنگ در لباس ها، چروک شدن بیش از حد و مشکلاتی از این قبیل به وجود خواهد آمد که همگی با رعایت چند نکته به سادگی قابل برطرف شدن است.

نکات شستن انواع لباس

هر لباس با توجه به جنس و نوع پارچه با روشی مخصوص به خود شسته می شود. اغلب لباس ها در ماشین لباسشویی شسته می شوند، اما برخی از لباس ها وجود دارند که شستن آنها در ماشین لباسشویی باعث خرابی و آسیب به بافت آنها خواهد شد این نوع لباس ها اساسا باید با دست شسته شوند که نسبت به خوشکشویی کم هزینه تر خواهد بود. در هر صورت شستن لباس ها با دست یا به کمک ماشین لباسشویی ملزم رعایت نکاتی است که باعث حفظ باقت لباس و طول عمر آن خواهد شد.

نکته ای مهم در شستن لباس

گزینه ای مورد توجه در شست و شوی لباس ها

در برخی موارد مثل سفر و یا دسترسی نداشتن به ماشین لباسشویی باید لباس ها را با دست شست. همچنین در برخی موارد جنس و تزئینات به کار رفته در لباس باعث می شود تا لباس را فقط با دست شست و شو دارد. برای شستن لباس ها با دست و ماشین لباسشویی باید به نکات زیر اهمیت دهید تا در آخر نتیجه ای درست را داشته باشید.

  • آماده کردن لباس ها برای شستن:

یکی از مهمترین نکات شستن لباس با دست یا در ماشین لباسشویی توجه به برچسب آن است. عموما بر روی لباس ها بر چسبی وجود دارد که راهنمایی های لازم برای شست و شو در آن مکتوب شده است. این برجسب ها در قسمت های داخلی لباس وجود دارند و در آنها اطلاعاتی مثل دمای شست و شو، شیوه خشک کردن و اتو کشی لباس و نوع ماده شوینده مناسب قید شده است. پس قبل از شست و شوی لباس حتما به این موارد توجه نمایید.

نکته هایی برای شست و شو لباس

  • تست رنگدهی پارچه لباس:

قبل از اینکه بخواهید لباسی را برای اولین بار بشویید تست رنگدهی را بر روی آن انجام دهید چون رنگدهی لباس علاوه بر تغییر رنگ آن به سایر لباس ها نیز آسیب زده و رنگ آنها را تغییر خواهد داد. برای این منظور یک پارچ هسفید را نمدار کرده و به لباس مورد نظر بکشید و ببینید که پارچه سفید رنگی می شود یا خیر. در صورت رنگدهی باید لباس مورد نظر با آب سرد و جدا از سایر لباس ها شسته شود.

  •  آرون گروپس

نکات مهم برای شست و شو لباس

  • توجه به سایز لباس های بافتنی:

لباس های بافتنی و همچنین البسه ای که بافت ریزی دارند در زمان شستن به راحتی تغییر سایز داده و کوتاه یا بزرگ و بلند می شوند و در کل شکل شان تغییر خواهد کرد. دمای آب تاثیر زیادی در این مورد دارد. توصیه می شود تا لباس های بافتنی را با آب سرد بشویید تا کمتر آسیب ببینند.

  • جدا کردن لباس های تیره از روشن:

در صورت داشتن لباس های تیره و روشن بهترین حالت این است که در ابتدا لباس های روشن را بشویید و سپس لباس های تیره زیرا در اینصورت از رنگ ندادن لباس های تیره به روشن اطمینان خواهید داشت. در حالت کلی هیچوقت لباس هاس تیره و روشن را باهم نشویید و آنها را از هم جدا کنید.

نکات مهم در شستن لباس

  • انتخاب پودر لباسشویی یا صابون مناسب:

در شست و شو برخی لباس ها باید نوع خاصی از شوینده استفاده شود که در برجسب مربوط به لباس عنوان شده است. در صورت نداشتن شوینده مناسب از مایع ظرفشویی یا یک شوینده ملایم استفاده نمایید.

  • چک کردن دمای آب:

بهترین نوع انتخاب دمای مناسب برای شستن لباس ها توجه به برچسب مخصوص شستن لباس است. در حالت کلی در صورت نبود برجسب بهترین دما برای شستن لباس ها دمای ۳۰ درجه می باشد. البته برای شستن لباس های ظریف و بافتنی آب سرد بهترین گزینه می باشد. با افزایش دما میزان آسیب به لباس بیشتر خواهد شد.

برخی نکات مهم در شستن لباس

نحوه شستن لباس ها با دست

مقدار مناسبی از پودر لباسشویی یا صابون را در آب تشت به خوبی حل کرده و بعد لباس ها را داخل آن قرار دهید و بگذراید تا به مدت ۲ تا ۵ دقیقه کاملا خیس شوند. حدود ۹۸ درصد از کثیفی لباس در همین آغاز پاک خواهد شد و خیس کردن بیش از حد باعث آسیب به بافت لباس می شود. لباس ها را به آرامی با دست بشویید و از فشار زیاد به لباس های ظریف و بافتنی جلوگیری نمایید. لباس هایی را که دارای بافت محکمی هستند را چنگ زده و به خوبی بشویید.

  • آبکشی:

در ادامه پس از پایان شست و شو آب تشت را خالی کرده و مجددا با آب تمییز پر نمایید حال لباس های شسته را داخل آب تمییز تشت فرو برده و یکی یکی آبکشی نمایید. با توجه به ماده شستشو مصرف شده شاید نیاز به دو بار آبکشی باشد. در مورد لباس های ظریف و حساس اینکار را با احتیاط انجام دهید.

نکاتی برای شستن لباس ها

  • خشک کردن لباس ها:

برای خشک کردن لباس ها از بیش از اندازه چلاندن آنها جلوگیری نمایید زیرا باعث آسیب به بافت لباس خواهد شد. لباس های ابریشمی و کشمیری را اصلا فشار ندهید. همچنین از آویزان کردن لباس های بافتنی خودداری کرده و آنها را بر روی سطح تمییز و صافی پهن نمایید تا خشک شوند.

نکات مهم و کلیدی در شستن لباس

موارد مهم در زمان شستن لباس با ماشین ظرفشویی

علاوه بر موارد گفته شده در بالا رعایت نکاتی دیگر در شست و شو با ماشین لباسشویی مهم است:

  • لباس های روشن را در یک نوبت و لباس های تیره را در یک نوبت بشویید. و از محلول های خاص برای شست و شو استفاده نکنید تا به بافت لباس آسیبی نرسد.
  • در صورت شستن لباس از جنس ابریشم بهتر است از شست و شوی دستی و نرم کننده با آب سرد استفاده نمایید. در صورت استفاده از لباسشویی، ماشین لباس شویی را بر روی دور آرام و کوتاه مدت قرار دهید.
  • هیچ وقت حجم زیادی از لباس ها در ماشین لباسشویی نریزید زیرا باعث کند شدن حرکت لباسشویی شده و به ماشین لباسشویی فشار وارد می شود و لباس ها نیز به خوبی تمیز نخواهند شد.

نکات مهم در شست و شو لباس ها

  • بعد از شستشوی لباسها با ماشین ظرفشویی لباس ها را تکان داده و در سریعترین زمان ممکن آنها را پهن نمایید. این موضوع باعث پیشگیری از چروک شدن لباس ها و خشک شدن بهتر آنها می شود.
  • علاوه بر نکات گفته شده در شستن لباس خشک کردن لباس ها در فضای آزاد و نور خورشید بهترین گزینه می باشد.

توجه به نکات گفته شده برای شستن لباس، باعث طولانی تر شدن عمر لباس ها شده و همچنین بافت و شکل لباس را حفظ خواهد کرد و از آسیب رسیدن با لباس ها جلوگیری خواهد شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *