دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخچه روز درختکاری و آشنایی با فایده های کاشت درخت برای انسان ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

تاریخچه روز درختکاری که به طور کلی به سال ها پیش بر می گردد برای مردم بسیار جذاب و دلنشین است و باعث شده تا کشور های مختلف سالانه به برگزار کردن این روز بپردازند و در این مقاله سعی داریم تا شما را با تاریخ این روز زیبا در کشور ایران آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید روز درخت کاری یکی از روز های سال می باشد که مردم در آن تشویق به کاشتن نهال می شوند و معمولا در روز های پایانی زمستان یا روزهای نخست فصل بهار انجام می گیرد که در کشور ما ۱۵ اسفند ماه را برای به عنوان روز درخت کاری منصوب کرده اند.

آشنایی با تاریخچه روز درختکاری

جالب است بدانید که تاریخچه روز درختکاری ابتدا در سال ۱۸۷۲ و در ایالت نبراسکای آمریکا و در تاریخ ۱۰ آوریل توسط فردی به نام جولیوس استرلینگ مورتون برگزار شد و بر اساس عقیده هایی که وجود دارد می توان گفت که در آن روز بیش از ۱ میلیون درخت کاشته شد اما پس از گذشت مدتی این تاریخ را به آخرین جمعه ماه آوریل منتقل کردند. بهتر است بدانید که امروزه اغلب کشور های دنیا روز درختکاری را محترم می دانند و در این روز زیبا اقدام به کاشت نهال یا درخت های متفاوت می کنند. البته توجه داشته باشید که تاریخ انجام این کار در کشور های دنیا متفاوت است زیرا بایستی مواقعی به انجام این کار بپردازید که درخت قابلیت رشد کردن را داشته باشد برای مثال می توان به کشور های آلمان، مصر، پاکستان و مکزیک اشاره کرد که روز درختکاری در این روز ها به ترتیب روزهای ۵ اردیبهشت،۲۶ بهمن، ۲۷ مرداد و دومین پنجشنبه از ماه جولای می باشد.

آشنایی با تاریخچه روز درختکاری

درختکاری در کشور ایران:

بهتر است بدانید که درخت مظهر زیبایی و حیات و یکی از زیباترین و پر ثمرترین نعمت های بیکران خداوند می باشد که عمده نیاز های انسان را رفع خواهد کرد. در کشور ما روز های ۱۵ اسفند الی ۲۲ اسفند را به عنوان هفته منابع طبیعی نام گذاری کرده اند و در طول این هفته نهال انواع درختان که متناسب با شرایط جوی نیز باشند توسط شهرداری میان مردم توزیع خواهد شد و نحوه کاشت درخت به افرادی که علاقه مند به این کار هستند آموزش داده می شود. توجه داشته باشید که آنچه اهمیت این کار را در کشور ما دو چندان کرده شرایط آب و هوایی گرم و خشک اغلب استان ها می باشد که با کاشت درخت مخصوص و سازگار با هر شرایط می توان محیط زیست را لطیف تر و پر طراوت تر نمود. به طور کلی می توان گفت که طبیعت و فضای سبز عامل اصلی برای بقای بشر محسوب می شوند که به عنوان میراثی با ارزش در اختیار همه افراد قرار گرفته است.

کاشتن درخت در روز درختکاری

به طور کلی درختکاری در کشور ایران دارای پشتوانه ای از علایق ملی و سنت تاریخی است و تاریخ ایران نشان می دهد که ایرانیان باستان جشن های باشکوهی داشتند و در جشن های خود اقدام به کاشت درخت می کردند و برای زراعت و خاک احترام فراوانی قائل بودند. به طور کلی می توان گفت که تاریخچه روز درختکاری با اعتقادات مردم پیوندی دیرینه داشت و در واقع جزئی از عبادت مردم به شمار می آمد. با توجه به اینکه گیاهان خصوصا درختان هم در فرهنگ و هم در فرامین دینی ملل جایگاه های متفاوتی داشته است ولی امروزه بشر بدون توجه به اندوخته های دینی خود تنها قصد تسلط بر طبیعت و استفاده هر چه بیشتر از آن را در پیش گرفته است. تخریب این نعمت خداوندی روز به روز در حال افزایش است و به همین منظور هر روز با مشکلات بیشتری از تخریب محیط زیست مواجه خواهیم شد. به طور کلی می توان روز درختکاری را بهانه ای دانست برای اینکه ما به محیط زیست احترام بگذاریم و از آن حداقل نگهداری را بکنیم.

آشنایی با نحوه کاشت درخت

  •  آرون گروپس

اهمیت درختکاری در اسلام:

توجه داشته باشید که در ادیان و فرهنگ های مختلف دنیا نماد درخت و درختکاری دارای جایگاه های متفاوتی می باشد. همانطور که می دانید دین اسلام مردم را به کاشت درخت تشویق و ترغیب می کند و برخی از بزرگان دین نیز به این امر اشتغال داشته اند. حضرت علی در مدینه باغ های خرمای فراوانی به وجود آورد و بیشتر آن ها را در راه خدا وقف نمود.

پیامبر اکرم در مورد جایگاه درختکاری می فرماید: اگر شخصی اقدام به کاشت درختی بکند و یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد به طوری که انسان ها و حیوانات از آن تغذیه کنند در واقع صدقه ای از سمت آن شخص خواهد بود.

همچنین از یکی از معصومین روایتی وجود دارد که: اگر مشغول کاشت درختی بودید و قیامت بر پا شد از این عمل خود دست نکشید. همه ی این ها بیانگر تاکید و توصیه اولیای دین به حفظ و نگهداری از درختان و اهمیت درختکاری است. به طور کلی مطالب بیان شده وظایف تک تک ما را در حفظ و حراست از منابع طبیعی محصوصا جنگل ها و مراتع و گسترش و توسعه آن ها مشخص کرده است.

اهمیت تاریخچه روز درختکاری در اسلام

فواید درخت بر روی زندگی بشر:

به طور کلی در تمامی کتب دینی و غیر دینی تاریخچه روز درختکاری و نگهداری از آن همواره دارای اهمیت بوده است. به طوری که درختان جزئی از منابع طبیعی و ملی هر کشور شناخته می شوند و متعلق به محیط زیستی هستند که تمامی ما انسان ها در آن به زندگی می پردازیم.

همانطور که می دانید تمامی افراد جامعه از هوای پاک و تمیزی که درختان به وجود می آورند تنفس خواهند کرد و بدین ترتیب می توانند زندگی سالمی داشته باشند.

توجه داشته باشید که نباید اهمیت درختان در جلوگیری از سیل را نیز نادیده گرفت و در شهر هایی که میزان وقوع سیل بسیار بالا است وجود و کاشت درختان می تواند کمک بزرگی در جلوگیری از خرابی ها باشد.

تاریخچه روز درختکاری و مطالعه آن

امروزه به دلیل صنعتی شدن زندگی جوامع بشری درختان نقش های اساسی دیگری نیز در زندگی انسان های ایفا می کنند. به طوری که آن ها را می توان یکی از منابع طبیعی تامین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی،مبلمان،لوازم التحریر و الوار دانست.

یکی دیگر از اهمیت درخت در زندگی انسان ها خاصیت درمانی آن می باشد و به طوری که از گذشته تاکنون گیاهان نقش اساسی را در درمان اغلب بیماری ها ایفا نموده اند و برای مثال می توان به فایده درخت بید برای کاهش تب بیماری اشاره کرد. زیرا انسان پس از آشنایی با خواص این درخت موفق شد تا از روی آن آسپرین را بسازد که در واقع دارویی مسکن و تب بر محسوب می شود. همچنین برای درمان بیماری مالاریا نیز از پوست درختی به نام سین کونا استفاده می شود زیرا پوست این درخت ماده ای به نام کینن دارد که میکروب مالاریا را از بین می برد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *