دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی دوربین نیکون  d750 و شناخت ویژگی های آن

  • ساناز براتی
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

نیکون شرکتی است چند ملیتی که شعبه اصلی آن در توکیو پایتخت ژاپن قرار گرفته است. شرکت نیکون سازنده دوربین ها و عدسی های معروفی است که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد. دوربین نیکون d750 یکی از بهترین محصولات فول فریم این شرکت است که قابلیت های فراوانی دارد. با بررسی این دوربین و معرفی نقاط ضعف و قدرت آن همراه ما باشید.

نقدنیکون شرکتی است چند ملیتی که در توکیو پایتخت ژاپن قرار گرفته است. این شرکت در تولید دوربین های عکاسی و عدسی های اپتیک فعالیت دارد. این شرکت همیشه در ساخت بهترین دوربین های عکاسی تبحر داشته است. در ادامه با یکی از محصولات این شرکت به نام دوربین نیکون d750 آشنا می شویم.

نقد و بررسی دوربین نیکون d750

سومین دوربین DSLR فوم فریم معرفی شده توسط شرکت نیکون در سال ۲۰۱۴ که یکی از بهترین های آن دوره نیز بوده دوربین نیکون d750 است. این دوربین نسبت مدل D610 ارزان تر و نسبت به مدل D810 مجهز تر و گران قیمت تر بوده و خصوصیاتی از هر دو دوربین را داراست و بیشترین تفاوت آن با D810 در دقت سنسور است. با بررسی بیشتر نیکون d750 همراه ما باشید.

نقد و ملاحظه دوربین نیکون d750

 مشخصات دوربین

در بررسی های انجام شده دوربین نیکون d750 دارای مشخصات زیر است:

  • این دوربین دارای ۲۴ مگاپیکسل  با سرعت ۶.۵ fps بوده که عکاسی پیاپی سریعی دارد.
  • فوکوس خودکار در این دوربین نسبت به فوکوس ۵۱ نقطه ای مدل D810 بهتر شده و بهبود پیدا کرده است.
  • این دوربین مجهز به سنسور نور سنجی ۹۱ هزار مگاپیکسلی RGB و صفحه نمایش RGBW LCD 3.2 اینچی با قابلیت گردش بوده است. نمایشگر منظره یاب نیکون d570 مشابه مدل قبلی یعنی OLED است.
  • پروسسور مرکزی استفاده شده در این دوربین از نوع آخرین تکنولوژی نیکون یعنی پروسسور EXPEED 4 بوده که می تواند میزان ISO را تا رنج ۵۱۲۰۰ فراهم آورد.

بررسی دوربین نیکون مدل d750

  • نیکون d750 قدرت فیلمبرداری FULL HD با سرعت ۶۰ fps را داشته که می تواند همزمان با فیلمبرداری و ضبط تصاویر ویدیویی، تصویر را از خروجی HDMI به نمایش بگذارد.
  • تصاویر فیلمبرداری شده توسط این دوربین بر روی کارت حافضه Compact Flash یا SD کارت ذخیره می شوند.
  • دوربین نیکون d750 تجهیز شده به سیستم وای فای است یعنی توانایی اتصال به سیستم های هوشمند را داراست.

ملاحظه دوربین نیکون d750

  • اپلیکیشن های مخصوصی برای این دوربین وجود دارد که به کمک آن می توان به برخی از قابلیت های دوربین دسترسی پیدا کرد. بعلاوه اشتراک گذاری فایل در شبکه های اجتماعی به آسانی توسط نیکون d750 امکان پذیر خواهد بود.
  • از دیگر امکانات دوربین کنترل اتوماتیک IOS است که در زمان فیلمبرداری با نور سنجی دستی، اشتباهات نور سنجی را جبران می کند. وجود صفحه پشتی که با لولایی به طرف بالا و پایین چرخش می نماید و استفاده انعطاف پذیر از نمایش زنده تصویر و ضبط ویدئو را امکان پذیر می کند.

نقد و بررسی دوربین نیکون d750

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • دوربین نیکون d750 بسیار عالی برای عکاسی مجالس عروسی یعنی عکاسان action و افراد علاقمند به فیلمبرداری است. ولی برای اشخاصی که بخواهند از طریق گوشی های هوشمند دوربین را کنترل نمایند مناسب نیست.
  • این دوربین به خاطر ارگونومی مناسب و ساختمان مونوکاک یا همان تخم مرغی شکل و همچنین طراحی کم مصرف تحت عنوان یک دوربین فول فریم واقعی معرفی می شود.
  • مکان قرار گیری دست در نیکون d750 به شکلی طراحی شده است که عکاس بتواند دوربین را در دستان خود بدون خستگی و خیلی محکم در مدت زمان طولانی نگه دارد.
  • این دوربین به شاتری از جنس کولار/کامپوزیت کربن تجهیز شده است که عمر آن ۱۵۰۰۰۰ شات تست شده است و باطری این دوربین از نوع فوق کامپکت و سبک لیتیوم-یون مدل EN-EL15 بوده که در هر بار شارژ کامل می توان با آن به اندازه ۱۲۳۰ شات عکس و ۵۵ دقیقه فیلمبرداری کرد.

ملاحظه دوربین زیبای نیکون مدل d750

  • همانطور که گفتیم این دوربین مجهز به تکنولوژی بی سیم یا همان وای فا است که ارتباط بین دوربین و تبلت ها یا تلفن های هوشمند را برقرار می نماید. فردی که از دوربین استفاده می کند، می تواند با این قابلیت دوربین آن چیزی که دوربین مشاهده می کند را روی تلفن همراه یا تبلت خود مشاهده نماید و به کمک شاتر، دوربین را تحت کنترل بگیرد.

مشخصات مهم و کلیدی دوربین

در ادامه برخی از مشخصات مهم و کلیدی دوربین نیکون d750 را دقیق تر بررسی می نماییم:

  1. سنسور فول فریم از نوع CMOS دارای رزولوشن ۲۴MP و فیلتر AA
  2. Wi-Fi داخلی
  3. نمایشگر RGBW LCD با قابلیت چرخش به بالا و پایین و رزولوشن ۱/۲۲۹ میلیون نقطه سایز ۳/۲ اینچ
  4. عکاسی پیاپی با رزولوشن بالا و حداکثر سرعت ۶/۵ fps
  5. نورسنجی طبق ناحیه های روشن تصویر
  6. ثبت ویدئو ۱۰۸۰/۶۰p
  7. سیستم فوکوس خودکار ۵۱ نقطه ای Multi-CAM 3500FX II دارای حساسیتی تا ۳EV
  8. خروجی همزمان HDMI و ضبط داخلی
  9. حالت فوکوس خودکار در ناحیه گروهی
  10. دیافراگم برقی جهت کنترل حین نمایش زنده و ضبط ویدئو
  11. سنسور نور سنجی ۹۱ هزار پیکسلی RGB که توانایی تشخیص چهره و نور نقطه ای متصل به نقطه فوکوس خود کار را دارد.

بررسی و ملاحظه دوربین نیکون d750

مزایای دوربین نیکون d750

بعد از آشنایی با این دوربین، نوبت به بررسی نقاط قوت و مزایای آن می رسد. بر طبق بررسی های لابراتوار معروف DXO دوربین نیکون d750 فول فرام را مورد بررسی و آزمایش های زیادی قرار داده و نتایج این بررسی را اینگونه اعلام کرده است:

سنسور فول فرام ۲۴/۳ مگا پیکسلی این دوربین از مرز نود امتیاز گذشته و توانسته بهترین نتیجه را در بین دوربین های هم رده خود کسب نماید. این دوربین توانسته ۹۳ امتیاز را در این مورد کسب کند. کسب این امتیاز نیکون d750 را در بین ۱۰ دوربین برتر جهان قرار داده است.

تحقیق درباره دوربین نیکون مدل d750

از دیگر نتایج بررسی انجام شده نتایج قابل قبول تر سنسور این دوربین در مقایسه با دوربین های دیگر نیکون مثل DF و D4 و D3S بوده است و کیفیت بالاتری را نیز ارائه کرده است.

این دوربین توانسته امتیاز ۱۴/۵ Evs را از قسمت Dynamic Range کسب کرده و در مرتبه دوم از این گروه بعد از d810 قرار بگیرد.

نیکون d750 در قسمت ISO توانسته رتبه هشتم را از بین ۱۰ دوربین برتر کسب نماید.

ملاحظه دوربین نیکون مدل d750

از دیگر مزایای این دوربین می توان به AF عالی، عملکرد عالی در نور کم، طیف گسترده پویا، LCD متحرک، قدرت فوق العاده فیلمبرداری، فوکوس در شب عالی، بهترین کیفیت رنگ و عمر باطری بالا اشاره کرد.

معایب دوربین نیکون d750

بعد از بررسی مزایای دوربین نیکون d750 حال نوبت به بیان معایب آن می رسد:

  • Lans Flare:  وجود یک باند در قسمت بالایی برخی از عکس ها یا فیلم ها توسط خریداران گزارش شده است که باعث به وجود آمدن Lans Flare می شود. Lans Flare در واقع مشکلی است که در اثر تابش نور خورشید به داخل لنز به وجود می آید و بیشتر به صورت رنگ های لایه ای شکل روشن و یا اشکال نورانی شبیه دیافراگم در تصاویر نمایان می شود. میزان این مشکل به اندازه ای است که عکس ها تحت تاثیر آن قرار می گیرند. توماس پیوتروفسکی یکی از کاربران علت این مشکل را جابجایی سنسور و عدم فیکس بودن آن عنوان کرده است.
  • مشکل کفشک در برخی از نسخه های دوربین: درباره دوربین نیکون شکایات دیگری درباره وجود اشکال در کفشک یا Hot shos به ثبت رسیده است. این مشکل باعث می شود تا اتصال دوربین به برخی از فلش های پر مصرف مثل SB نیکون با سختی انجام شود. وجود شکافی کوچک بر روی کفشک نیکون d750 باعث بروز این مشکل شده است. این شکاف باعث می شود تا پین های لوازم جانبی Phottix که مخصوص دوربین های نیکون است در کفشک گیر کرده و به سختی نصب شود.

تحقیق درباره دوربین نیکون d750

  • وجود مشکل در شاتر برخی از دوربین های نیکون d750: علاوه بر مشکلات گفته شده مشکل دیگری در دوربین های نیکون d750 وجود دارد که در سال ۲۰۱۴ یا اواخر آن و اوایل سال ۲۰۱۵ فروخته شده اند. در این مشکل عکس ها همراه با سایه هایی نمایش داده می شوند. شرکت نیکون بابت این مشکل از خریداران عذرخواهی کرده است.

از دیگر نقاط ضعف این دوربین می توان به محدود بودن Fram coverage در AF، ضعف در حالت Live view و ضعف جزعی در AF هنگام فیلمبرداری، حافظه محدود ذخیره کردن عکس در حالت Bursts و امکان گرفتن عکس های BLURRED یا نامشخص به دلیل shutter shoc اشاره کرد.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *