دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر چیست؟ و چقدر تفاوت هزینه دارند؟

  • ساناز براتی
  • ۹ دی ۱۳۹۸
  • ۰

با توجه به بیشتر شدن مسافرت های هوایی و داغ بودن بحث بلیط در این مقاله به آشنایی و معرفی انواع بلیط سیستمی و چارتر پرداخته ایم و درباره مزایا و تفاوت های این دو نوع بلیط بیشتر صحبت کرده ایم. برای آشنایی با تفاوت های بلیط سیستمی و چارتر در این مطلب همراه ما باشید.

در دنیای امروزی سفر کردن به روش های مختلفی امکان پذیر شده است. برخی از افراد با اتومبیل شخصی بعضی با اتوبوس و بعضی دیگر از قطار برای سفر استفاده می کنند. یکی از بهترین گزینه های مسافرت سفر با هواپیما ست که در حال حاضر تقریبا به تمام نقاط قابل انجام است. برای تهیه بلیط هواپیما مسافران با دو گزینه روبه رو هستند بلیط چارتر، یا بلیط سیستمی ؟ اغلب کسانی که با هواپیما بیشتر مسافرت می کنند فرق بین این دو نوع بلیط را می دانند. هر کدام از این دو نوع ویژگی های مخصوص به خود را داشته و تفاوت هایی نیز دارند که در این مطلب به بررسی تفاوت بلیط سیستمی و چارتر پرداخته ایم.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر هواپیما

در این مطلب قصد داریم تا بیشتر با بلیط های چارتر و سیستمی و همچنین تفاوت هایشان آشنا شویم. شاید هر کسی این روزها با پیشنهادات وسوسه انگیز بلیط های چارتری روبه رو شده باشد اما کمترین اطلاعاتی در این مورد نداشته باشد. گاهی اوقات قیمت های بلیط آنچنان وسوسه کننده است که ممکن است هوس سفر کردن با هواپیما را در شما ایجاد کند. در ادامه با انواع بلیط چارتری و سیستمی آشنا می شویم و بعد درباره تفاوت آنها با هم صحبت خواهیم کرد.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر هواپیما

بلیط چارتر

برای دانستن تفاوت بلیط سیستمی و چارتر در ابتدا با بلیط چارتر آشنا می شویم. هنگامی که یک آژانس مسافرتی و یا دفتر خدمات گردشگری و یا یک شرکت خاص مجموعه ای از صندلی ها و یا کل پرواز را به مدت معلومی اجاره کند به آن پرواز، پرواز چارتری و به بلیط آن هواپیما بلیط چارتر گفته می شود. در اینصورت به شرکت هواپیمایی اجاره دهنده چارتر کننده گفته می شود و همچنین آژانسی که پرواز را چارتر اعلام کرده نیز چارتر کننده است. در بیشتر موارد مسیر ها و پرواز های پر تردد چارتر می شوند مثلا مسیر تهران کیش یا برعکس. بازار خرید و فروش بلیط چارتر در مسیرهای شلوغ مسلما بهتر و گرم تر است. بلیط های چارتر هم در بازار فروش و خرید بلیط هواپیما خیلی طرفدار داشته و هم در تور های گردشگری کاربرد زیادی دارند. برخی از آژانس ها علاوه بر بلیط های هواپیما ممکن است تخت های هتل را نیز چارتر نمایند. یعنی برای مدتی معین از سال اتاق و یا تمام یک هتل را اجاره می کنند. و بعد کل مجموعه یعنی بلیط همراه با هتل را تحت عنوان تورهای گردشگری در اختیار علاقه مندان قرار می دهند.

 بلیط سیستمی و چارتر و تفاوت بین آنها

یکی از اولین و متفاوت ترین مسئله ای که بلیط های چارتری دارند تغییر قیمت لحظه ای آن هاست. که در بیشتر اوقات نسبت به بلیط های سیستمی ارزان تر می شوند. تغییر قیمت در بلیط های چارتر به تعداد تقاضای مسافران بستگی داشته است به عنوان مثال در زمان تعطیلات که با افزایش تقاضا روبه رو می شویم قیمت های چارتر نیز بالاتر می رود و در زمان هایی که تقاضا کمتر باشد مثل فصول کاری قیمت این بلیط ها کاهش پیدا کرده و ارزان تر می شود. همچنین با نزدیک تر شدن به ساعات و زمان پرواز قیمت بلیط های چارتری کاهش پیدا می کند. یکی از بدترین مسائل و از تفاوت های بلیط سیستمی و چارتر، در بلیط های چارتری غیر قابل لغو بودن آن هاست. این بلیط ها پس گرفته نمی شوند و نمی توان آنها را لغو کرد. همچنین قیمت بلیط های چارتر برای تمامی سنین یکی بوده و سن و سال در آن مطرح نیست.

متفاوت بودن بلیط سیستمی و چارتر

  •  آرون گروپس

بلیط چارتر مناسب چه کسانی است؟

با توجه به مطالب گفته شده اگر مسافر از سفر خود اطمینان داشته و صد در صد آن را انجام خواهد داد و به هیچ عنوان قصد کنسل کردن آن را ندارد با توجه به قیمت بلیط، بهتر است بلیط چارتر تهیه نماید و همچنین بهتر است تا بلیط خود را در آخرین روزهای نزدیک به سفر خریداری کرده تا با قیمت مناسبتری مواجهه شود. ولی اگر چند درصد هم امکان تغییر در زمان مسافرت یا کنسلی بلیط وجود دارد باید بلیط سیستمی خریداری نمایید.

فرق بین بلیط سیستمی و چارتر

بلیط سیستمی

بلیط های سیستمی به بلیط هایی گفته می شود که خود شخص مستقیما آن را از شرکت هواپیمایی و یا آژانس های گردشگری خریداری می کند. این بلیط ها برنامه زمانی و قیمت کاملا مشخصی دارند که شرکت هواپیمایی آن را تعیین کرده است. نرخ بلیط های سیستمی در تمام زمان ها یکی بوده و تغییر پیدا نمی کند. بلیط های سیستمی نسبت به نوع چارتر آن دارای مزیت ها و تفاوت هایی است از جمله این بلیط ها قابل استرداد و پس گرفتن می باشند. اگر بنا به هر دلیلی سفر شما کنسل شود می توانید بلیط خود را برگردانده و مقداری از وجه خود را با توجه به زمان سپری شده پس بگیرید. مزیت دیگر بلیط سیستمی نسبت به چارتر قیمت بلیط برای بزرگسالان و کودکان است که با هم متفاوت هستند. پس اگر قصد سفر خانوادگی را دارید و افراد با سن و سال کم در خانواده شما وجود دارند بهتر است از بلیط سیستمی استفاده نمایید و بهای کمتری برای بلیط کودکان خود پرداخت نمایید.

اختلاف بین بلیط سیستمی و چارتر

تفاوت قیمت بلیط

برای بلیط های سیستمی سقفی تعیین نشده است و این بلیط ها آزاد سازی شده اند به همین دلیل آژانس های هواپیمایی با توجه به کلاس و خدمات ارائه دهنده می توانند قیمت بلیط خود را تا ۳۰ درصد بیشتر از قیمت اصلی به فروش برسانند ولی بیشتر از این مقدار خلاف بوده و با آن برخورد می شود. بلیط چارتر را همان طور که گفته شد خود آژانسی که هواپیما یا صندلی ها را اجاره کرده است تعیین می کند که با توجه به زمان و شرایط تفاوت دارد و در یک هواپیما ممکن است چندین نوع متفاوت از قیمت را داشته باشیم.

تفاوت بین بلیط سیستمی و چارتر

تفاوت در بلیط سیستمی و چارتر فقط در روش فروش آن است و ربطی به کیفیت و خدمات هواپیما ندارد. فردی که بلیط چارتر تهیه کرده باشد در واقع از همان خدماتی استفاده می کند که شخص با بلیط سیستمی از آن بهره می برد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *