دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه دلمه کلم و توصیه های طلایی برای پخت بهتر این غذای محبوب ایرانی

  • ندا خوشرو
  • ۶ دی ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب آموزش طرز تهیه دلمه کلم خوشمزه و لذیذ را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد که امیدواریم از پخت این دلمه لذیذ و بی نظیر در منزل نهایت لذت را ببرید.

دلمه کلم از انواع غذاهای ایرانی خوشمزه و پرطرفدار می باشد و شما می توانید برای پذیرایی از مهمان هایتان این نوع دلمه را به عنوان پیش غذا تهیه نمایید همچنین می توانید این دلمه کلم برگ را به عنوان یک غذای کامل سرو نمایید. توجه داشته باشید که اگر در طرز تهیه دلمه کلم برگ ترفندهایی را رعایت کنید می توانید دلمه ای لذیذ را در منزل بپزید و از وام رفتن دلمه ها نیز جلوگیری کنید.

برای پخت دلمه روش های مختلفی نظیر دلمه برگ مو و دلمه کلم برگ و دلمه قارچ و دلمه قالبی و … وجود دارد و اگر شما تمایل دارید در پخت این نوع غذای ایرانی تنوع ایجاد کنید بهتر است از این روش ها استفاده نمایید.

طرز تهیه دلمه کلم

مواد لازم

  • کلم : یک عدد
  • گوشت چرخ کرده : ۳۰۰ گرم
  • لپه : ۱/۳ پیمانه
  • برنج نیم دانه : نصف پیمانه
  • سرکه سفید : نصف پیمانه
  • رب گوجه فرنگی : دو قاشق غذاخوری
  • شکر : سه قاشق غذاخوری
  • پیاز : دو عدد
  • سبزی خشک ( شوید و نعناء و گشنیز و معفری و ترخون و تره ) : به میزان لازم
  • آلو خورشتی : به میزان لازم
  • نمک : به میزان لازم
  • فلفل : به میزان لازم

طرز تهیه دلمه کلم برگ در منزل

برای پخت دلمه کلم ابتدا کلم برگ را بشویید و برگ های رویی و سر آن را جدا نمایید. کلم را درون محلول آب و نمک در حال جوش قرار دهید. در صورت تمایل می توانید برای خوش رنگ شدن برگ های کلم به آب مقداری زردچوبه اضافه کنید و بعد از ۱۵ دقیقه کلم را از درون آب جوش بیرون آورید و به کمک آب سرد آن را آبکشی کنید.

آب پز کردن کلم

در این مرحله از طرز تهیه دلمه کلم ، پیاز را خرد نمایید و درون مقداری روغن تفت دهید سپس گوشت را به پیاز تفت داده شده بیفزایید و مقداری فلفل و نمک به پیاز اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت تفت بخورد و رنگ آن تغییر کند.

لپه را که از چند ساعت قبل خیس کرده اید درون آبکش بریزید سپس لپه ها را بپزید تا مقداری نرم شوند. برنج را به مدت یک ساعت درون آب و نمک خیس نمایید و برنج های نیم دانه و لپه پخته شده و سبزی های خرد شده و زرشک را به مخلوط گوشتی بیفزایید و مواد را تفت دهید تا طعم یکدیگر را بگیرند و به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برگ های کلم را جدا نمایید و درون هر یک از برگ ها را به کمک مخلوط گوشتی پر کنید سپس برگ کلم را جمع نمایید و همه دلمه ها را به همین روش آماده کنید.

دستور تهیه دلمه برگ کلم روش پیچیدن دلمه کلم

در این مرحله از دستور تهیه دلمه کلم درون قابلمه ای مناسب دلمه ها را بچینید.

دستور پخت دلمه کلم در منزل

توجه داشته باشید که سر دلمه ها باید به سمت ته قابلمه باشد تا در زمان پخت باز نشوند سپس سس دلمه را به کمک سرکه و رب و شکر و دو لیوان آب تهیه نمایید و روی دلمه ها بریزید. توجه داشته باشید که در صورت تمایل می توانید مقداری پیاز داغ و آلو نیز به سس دلمه بیفزایید.

دلمه برگ کلم

در مرحله آخر طرز تهیه دلمه کلم بشقابی را به صورت برعکس روی دلمه ها قرار دهید تا در زمان پخت باز نشوند و حرارت گاز را روی شعله ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا دلمه ها به مدت یک ساعت پخته شوند و بعد از مدت زمان ذکر شده قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و دلمه ها را درون ظرفی مناسب برای سرو بکشید و به کمک روش های تزیین دلمه این غذای خوشمزه را تزیین نمایید همچنین می توانید دلمه کلم را به کمک پیاز و زرشک تزیین نمایید.

تزیین دلمه کلم

نکات طلایی برای پخت بهتر دلمه کلم

۱. اگر برای پخت دلمه از برنج معمولی استفاده می کنید باید برنج را به صورتی آبکش نمایید که اطراف آن نرم و مغز آن مقداری خام باشد.

۲. در صورت تمایل می توانید برای پخت دلمه از شوید و نعناء خشک شده استفاده نمایید.

۳. به جای سس گوجه می توانید برای طعم بهتر دلمه کلم از سس سماق استفاده نمایید. برای تهیه سس سماق درون تابه ای کوچک یک پیمانه آب بریزید سپس دو قاشق سماق را به آب بیفزایید و اجازه دهید تا آب به دمای جوش برسد سپس سس را درون صافی بریزید و آن را روی دلمه ها ریخته اگر تمایل دارید دلمه شیرین باشد می توانید یک قاشق شکر به سس سماق بیفزایید.

۴. در دستور پخت دلمه کلم مهم ترین نکته انتخاب کلمی مناسب می باشد و بهتر است شما کلم برگی را انتخاب نمایید که برگ های آن در هم فرو رفته و بدفرم نباشند. کلم های کوچک برای پخت این نوع دلمه مناسب تر هستند.

دلمه کلم لذیذ

۵. برای پخت دلمه کلم ، برگ ها را می توانید به صورت تک تک یا جا آب پز نمایید اما ساده ترین روش این است که کلم برگ های کوچک را از ۲۴ ساعت قبل درون فریزر قرار دهید تا به خوبی یخ بزنند سپس روز بعد کلم ها را از درون فریزر بیرون آورید و اجازه دهید تا نرم شوند سپس با چاقو برگ ها را برش بزنید.

۶. دلمه کلم برگ را می توانید به صورت بقچه ای و سیگاری تهیه کنید.

۷. توجه داشته باشید که دلمه کلم را باید به گونه ای بپیچید که دلمه ها در زمان پخت باز نشوند.

۸. در طرز تهیه دلمه کلم می توانید از چاشنی شیره و سرکه و سماق برای طعم دار کردن دلمه ها استفاده نمایید که در این صورت اغلب از سبزی استفاده نمی شود.

تزیین دلمه

۹. برای سس دلمه می توانید از ترکیب آب و رب و فلفل و نمک به تنهایی استفاده نمایید که در این صورت نیز دلمه ها طعمی بی نظیر پیدا خواهند کرد.

۱۰. در صورت تمایل می توانید برای طرز تهیه مواد میانی دلمه کلم از خلال بادام و خلال پسته و خلال پوست پرتقال و زرشک استفاده نمایید.

۱۱. اگر تمایل دارید دلمه کلم طعم بی نظیری داشته باشید بهتر است در حین پخت مقداری زعفران دمکرده به آن بیفزایید.

۱۲. دلمه کلم را می توانید به صورت دلمه قالبی بپزید که این روش پخت دلمه برای پذیرایی از مهمانی ها مناسب و ایده آل تر می باشد.

دلمه کلم لذیذ

در این مطلب طرز پخت دلمه کلم را در اختیار شما کدبانوهای عزیز و گرامی قرار دادیم که امیدواریم از طعم بی نظیر این غذای ایرانی نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *