دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای خشک کردن انواع گل های طبیعی با ترفندهای ساده

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

برای اینکه گل های طبیعی خاطرانگیز و مورد علاقه خود را قبل از خراب شدن به گل های خشک شده زیبا و ماندنی تبدیل نمایید، روش های متفاوتی از جمله آویزان کردن برعکس گل ها، استفاده از ژل های سیلیکا و اسپری های ثابت کننده مو، قرار دادن لای کتاب و غیره وجود دارد، بنابراین در ادامه با راهکارهایی متنوع برای خشک کردن گل طبیعی آشنا خواهید شد.

گل ها عناصر زیبا و دلربایی هستند که استفاده از آنها به عنوان هدیه کاربرد زیادی داشته و نیز از آنها می توان به عنوان تزیینات شکیل در دکوراسیون داخلی منزل استفاده کرد. امروزه خشک کردن گل های طبیعی مخصوصا گل رز بسیار رایج بوده و طرفداران زیادی دارد، از این رو به منظور آشنایی با روش هایی کارآمد برای خشک شدن گل طبیعی در ادامه همراه ما شوید.

روش های خشک کردن گل طبیعی

خشک کردن گل یک هنر است؛ گلهای طبیعی علی رغم زیبایی خیره کننده ای که دارند، دارای عمر کوتاهی هستند و از آنجا که بسیاری از افراد علاقمندند، گل هایی که به عنوان هدیه برای مناسبت های خاص از جمله جشن نامزدی، عروسی، سالگرد ازدواج، تولد و … دریافت کرده اند را نگهداری نمایند، بنابراین ایده خشک شدن گلهای طبیعی پیشنهاد جذابی است که در این قسمت می توانید با راهکارهایی در این زمینه آشنا شوید.

آویزان کردن گل بر روی طناب

برای خشک کردن دسته گل طبیعی با استفاده از یک طناب که آن را در جایی از خانه  آویزان کرده اید، در ابتدا انتهای گل ها را با یک نخ یا طناب بسته و سپس به صورت برعکس روی آن آویزان کنید، بعد از حدود دو هفته گل خشک شده شما آماده شده و می توانید بعد از بریدن طناب در داخل گلدان نگهداری کنید.

آب زدایی گل طبیعی

به منظور مراقبت بیشتر از گل ها می توانید آنها را در یک روزنامه بپیچید. توجه داشته باشید که گل ها به هنگام خشک شدن بسیار شکننده هستند، بنابراین در هنگام جابجایی باید کاملا مواظب باشید و برای نگهداری بهتر، می توانید آنها را داخل تنگ های شیشه ای  قرار دهید.

استفاده از تافت و اسپری مو برای خشک کردن گل

تافت یا اسپری های حالت دهنده مو روش های مناسبی برای خشک کردن و نگهداری گلهای طبیعی هستند، بدون اینکه رنگ و شکل و حالت آنها تغییر کند. انجام این کار بسیار ساده بوده و تنها با اسپری کردن تافت بر روی تک تک گل ها لایه ای بر روی آن ایجا خواهد شد که از پژمرده شدن و شکنندگی گل جلوگیری می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش خشک کردن گلهای زیبا

خشک کردن گل با استفاده از برخی مواد شیمیایی

ترکیب جوش شیرین، نمک، خاک رس و یا مواد خشک کننده و پوشاندن گل طبیعی با استفاده از این مخلوط، موجب می شود تا در طی مدت زمان ۶ هفته رطوبت آن گرفته شده و در نتیجه گل خشک شود.

استفاده از یک کتاب سنگین و قطور برای خشک کردن

استفاده از کتاب، روش رایجی برای خشک کردن شاخه گل طبیعی می باشد، حال برای قرار گرفتن راحت گل داخل کتاب می توانید شاخه آن را برش بزنید، همچنین به منظور جلوگیری از کثیف و خراب شدن صفحات کتاب می توانید از یک صفحه کاغذ مثل روزنامه برای داخل کتاب و در اطراف گل قرار دهید، حال بعد از قرار دادن یک یا دو گل داخل کتاب آن را ببندید و روی کتاب را چندین کتاب سنگین قرار دهید، زیرا فشار سنگین به حفظ فرم گل ها و زودتر خشک شدن آن کمک می کنند، بعد از مدت دو هفته گل کاملا خشک خواهد شد و می توانید آنها را به صورت یک قاب عکس تزئینی زیبا در منزل استفاده کنید.

استفاده از سیلیکاژل برای خشک کردن گل

به منظور خشک کردن گلهای خود با استفاده از ماده سلیکاژل باید در ابتدا شاخه های اضافی گل را جدا کرده و بعد شاخه های گل را دورن سطل حاوی سیلیکاژل قرار دهید، همچنین روی گل ها را نیز سیلیکاژل بریزید تا خوب به این ماده آغشته شوند، البته دقت داشته باشید که دانه های سیلیکا درون گلبرگ ها نروند، سپس درب سطل را بسته و آن را در محلی دور از دسترس و خنک بگذارید.

خشک کردن گل طبیعی

در آخرین مرحله بعد از خشک شدن گل ها، روی گل ها را یک اسپری ثابت کننده بزنید و سپس در داخل یک گلدان، تنگ شیشه ای و یا قاب عکس قرار داده و از تماشای زیبایی گل ها لذت ببرید.

خشک کردن گلهای طبیعی

آب زدایی گل با استفاده از مایکروفر

نگهداری گلها بدون ساقه در یک ظرف مناسب و بدون درب در داخل مایکروفر یک روش آسان و سریع برای خشک کردن گلهای طبیعی می باشد، حال برای انجام این کار لازم است تا مایکروفر را در مدت یک دقیقه و در بالاترین درجه حرارت روشن نگه دارید، در صورتی که گلها در طی این مدت خشک نشوند، می توانید یک دقیقه دیگر نیز این کار را تکرار کنید.

گل تزیینی خشک شده

استفاده از اتو برای خشک کردن گل

یک روش سریع برای خشک کردن گلهای طبیعی، استفاده از اتو است که برای انجام این کار، باید آن را داخل یک دستمال کاغذی قرار دهید و سپس زیر و روی آن را چند روزنامه بگذارید، سپس روی آن را اتو کنید.

استفاده از محلول گلیسیرین و آب داغ

یک روش دیگر برای خشک کردن گلهای طبیعی استفاده از محلول گلیسیرین به همراه آب می باشد که برای این منظور باید محلولی از دو قسمت آب و یک قسمت گلیسرین را به اضافه کمی نمک تهیه کنید، سپس شاخه گلها را درون آن قرار دهید. برای اطمینان از رسیدن مقدار مورد نیاز گلیسیرین به گل ها، لازم است برگ ها مقداری رطوبت داشته باشند، در این صورت با استفاده از این روش لطافت و نرمی برگ ها نیز حفظ می شود.

نکاتی برای خشک کردن گل بدون تغییر رنگ

در زیر به ذکر نکاتی مفید برای خشک کردن گل های طبیعی می پردازیم که با بکارگیری این نکات می توانید به بهترین شکل این کار را در منزل انجام دهید :

هدف خود را از خشک کردن گل مشخص کنید.

صرفا گل را با هدف نگه داشتن در کمد خشک نکنید و فکر کنید که می خواهید با گل خشک شده چکار انجام دهید. اینکه قرار است آن را به عنوان هدیه به کسی دهید و یا آن را قاب کرده و به دیوار آویزان کنید و یا یک کاردستی زیبا با گل بسازید. بنابراین قبل از خشک کردن گل مشخص کنید که هدف تان از این کار چه می باشد.

خشک کردن گل ها

مکان مناسبی برای نگهداری گلها مشخص کنید.

مکان مشخصی را در منزلتان برای نگهداری از این گلها تعیین کنید، البته این موضوع تا حدی به روش خشک کردن گل بستگی دارد، ولی در هر صورت باید مکان مناسبی را برای این کار در نظر بگیرید.

مواد مورد نیاز برای خشک کردن گل را تهیه کنید.

متناسب با روشهای مختلف خشک کردن گلها شما به وسایلی همچون قلاب، نوار های پلاستیکی، ژل سلیکا، قیچی، شن و کاغذ نیاز دارید.

گل را دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید.

از آنجا که نور خورشید موجب کم رنگ شدن گلها می شوند، از این رو آنرا دور از تابش نور خورشید نگه دارید و اطمینان پیدا کنید که مکان نگهداری گلها ضمن قابل دید بودن به دور از نور خورشید است.

خودتان را برای از دست دادن تعدادی گل در فرآیند خشک شدن آماده کنید.

احتمال اینکه تعدادی از گل ها در فرآیند خشک شدن دچار آسیب شده و از بین بروند، زیاد است، البته با دقت در انجام این کار می توانید آسیب را به حداقل برسانید، ولی گاهی مواقع به دلیل خشک شدن زیاد گلها به طور ناگهانی پودر شده و یا می شکنند.

روش خشک کردن گلها

در پایان امیدواریم این مطلب برای شما سودمند بوده باشد و در صورت تمایل برای خواندن دیگر مطالب و موضوعات مرتبط در این زمینه می توانید به بخش هنر در خانه مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *