دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های عزت نفس پایین

  • فاطمه فلاح
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

تمام رفتارهای انسان نشان دهنده عزت نفس او می باشد. ممکن است در زندگی لحظاتی پیش بیاید که مضطرب شوید و اعتماد به نفس خود را از دست بدهید .یکی از نشانه های عزت نفس پایین نگاه منفی به تمام اتفاقات روزمره می باشد.اگر نگاه دقیقی روی عادات و زندگی خود داشته باشید، حتما جای خالی عزت نفس را در  زندگی‌تان احساس خواهید کرد. با اطلاع از این موضوع می توانید اولین قدم را برای تقویت عزت نفس خود بردارید و زندگی شادتری را تجربه کنید.

گاهی در زندگی ما لحظاتی وجود دارد، که مضطرب می شویم و خود را بیش از اندازه سرزنش می کنیم، و اعتماد به نفس خود را از دست می دهیم. در این مقاله به نشانه های عزت نفس پایین بیشتر می پردازیم.

عزت نفس می تواند نقش بسیار مهمی در انگیزه و موفقیت شما در طول زندگی داشته باش. اما عزت نفس پایین ممکن است شما را از موفقیت در مدرسه و دانشگاه بازدارد، زیرا معتقدند که قادر به موفقیت نیستند.

دلایل کاهش عزت نفس

تمام رفتارهای انسان، نشانگر میزان عزت نفس او می باشد. شاید به خودتان بگویید نشانه های عزت نفس پایین سبب می شود شما فردی دمدمی مزاج به نظر برسید، در حالی که این طرز فکر بسیار غلط است. عزت نفس پایین یک مشکل جدی تلقی می شود و باید در پی درمان آن باشید. هنگامی که نگاه شما به تمام اتفاقات روزمره منفی باشد، هر لحظه منتظر شکست هستید و از نظر احساسی، فیزیکی فردی هستید که به سرعت آسیب می بیند. اگر نگاه درستی روی عادات و زندگی خود داشته باشید، حتما جای خالی عزت نفس را در  زندگی‌تان احساس خواهید کرد. شما با اطلاع از این موضوع می توانید اولین قدم را برای تقویت عزت نفس خود بردارید و زندگی آرام و شادتری را تجربه کنید. در ادامه مطلب نشانه عزت نفس پایین را مورد بررسی قرار می دهیم.

نشانه های عزت نفس پایین

از نظر شما همه چیز به شانس و اقبال بستگی دارد

افرادی که عزت نفس پایین دارند همه چیز را به شانس و اقبال ربط می دهند. گاهی فکر می کنید لایق تمام موفقیت ها و اتفاقات مثبت زندگی خود نیستید و تنها شانس آورده اید. اما حقیقت این است که تمام موفقیت شما نتیجه تلاش شماست. هوش و استعداد شما نقش زیادی در پیشرفت تان دارد و بی توجهی به نقش خودتان در پیشرفت ها به این معناست که درباره خودتان قضاوت آگاهانه ای ندارید. و این ضعف خود را به صورت نپذیرفتن تعریف و تمجید یا انتقاد از دیگران نشان می دهد. وقتی کسی از عملکرد شما تعریف می کند به جای نپذیرفتن تحسین و تمجید او، از او تشکر کنید. خیلی خوب است که دیگران بدانند شما در انجام کارهایتان موفق عمل می کنید.

نشانه های یک فرد با عزت نفس پایین

خود را با دیگران مقایسه می کنید

یکی از نشانه های عزت نفس پایین، مقایسه کردن خود با دیگران است. به خصوص مقایسه با آنهایی که موفق ترند. افرادی که عزت نفس پایین تری دارند، به جای تمرکز بر روی هدف خود، مدام نگاه‌شان به اطرافیان است. همانطور که  برخی از افراد از شما موفق تر هستند، دسته ای دیگری نیز وجود دارند که شما از آنها برتر هستید. پس باید خودتان را تنها با خودتان مقایسه کنید. مهمترین رقیب شما خودتان هستید.

دلایل کاهش عزت نفس پایین

  •  آرون گروپس

یکی از نشانه های عزت نفس پایین، زود تسلیم شدن است.

افرادی که اعتماد به نفس پایین تری دارند. قبل از رسیدن به اهداف خود تسلیم می شوند. اگر در یک مرحله شکست بخورند دیگر رمقی برای آنها باقی نمی ماند. همیشه باید خود را باور داشته باشید و به خودتان انگیزه بدهید و از شکست نترسید.

نشانه های پایین آمدن عزت نفس

به تایید شدن از طرف دیگران نیاز دارید

این اصل اساسی را در زندگی به یاد داشته باشید که نمی توان همه را راضی نگه داشت. اگر شما کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید باز هم فردی پیدا می شود که با شما هم عقیده نیست. متاسفانه افرادی که عزت نفس پایینی دارند، مدام به دنبال تایید و رضایت دیگران هستند.

نشانه های کاهش عزت نفس

از تغییر کردن می ترسید

یکی از نشانه های عزت نفس پایین، ترس از تغییر است. حتی اگر در وضعیت کاری یا زندگی نامناسبی قرار دارید، نباید از تغییر کردن واهمه ای داشته باشید، شما باید تمام توان خود را برای مدیریت چالش های ناشی از تغییر به کار بیندازید.

نشانه های کمبود عزت نفس در یک فرد

بی انگیزه و بی هدف راه می روید

از نشانه های عزت نفس پایین، بی انگیزه و بی هدف راه رفتن است. این افراد گام هایشان را طوری برمی دارند که انگار همیشه خجالت زده هستند. سعی کنید حتما صاف راه بروید. سرتان را بالا بگیرید و برای تنظیم حرکات بدن خود وقت بگذارید.

علائم عزت نفس پایین

هیچ انتقادی را نمی پذیرید

سعی کنید در زندگی انتقاد پذیر باشید. اگر کسی در مورد مسئله ای از شما انتقاد کرده است، و انتقاد او درست و سازنده سات. از او نرنجید. سعی کنید به آن بیندیشید و عیب خود را رفع کنید. یکی از نشانه های عزت نفس پایین، این است که این افراد با شنیدن نقد دیگران به شدت آزرده و عصبانی می شوند و عصبانیتشان روی بیشتر کارهایشان هم تاثیر می گذارد. مثلا دوست او نقدی به او وارد کرده است، و این نقد باعث بدخلقی او با دوستان و خانواده اش می شود.

مهم ترین علائم عزت نفس پایین

در جمع مدام خود را با تلفن همراه و … سرگرم می کنید

اگر به یک مهمانی رفته اید، و به جای صحبت کردن با اطرافیان ، خودتان را با تلفن همراه سرگرم می کنید شاید در آن جمع راحت نیستید و یا اینکه عزت نفس پایینی دارید. در این مواقع باید قدم اول را بردارید و تصمیم بگیرید که در جمع خودتان را مشغول به کاری نشان ندهید. فقط به این فکر باشید که چگونه سر صحبت را باز کنید و با اعتماد به نفس حرف بزنید. فقط باید به این فکر باشید  که چطور سر صحبت را باز کنید و با اعتماد به نفس حرف بزنید. به خودتان بگویید: « من توانایی ارتباط برقرار کردن و قدرت حرف زدن را دارم و اگر با کسی سر صحبت را باز کنم، حتما گفت و گوی جالبی خواهم داشت.

نشانه های کاهش عزت نفس در یک شخص

مدام بهانه تراشی می کنید

یکی از نشانه های عزت نفس پایین، دلیل آوردن و بهانه تراشی در برابر انتقاد سایرین است. فردی که از اعتماد به نفس خوبی برخوردار است، با آرامش به نقد و نظر دیگران گوش می کند و با بررسی و تحلیل آن نقد، تصمیم خود را برای بی اعتنایی و یا تغییر آن می گیرد. اما اگر در مقابل انتقاد دیگران، خیلی سریع بهانه تراشی می کنید، این می تواند دلیل بر عزت نفس پایین شما باشد. در حقیقت می خواهید به دیگران ثابت کنید که ارزشمند هستید و هیچ وقت امکان ندارد اشتباه کنید. به یاد داشته باشید که تمام افراد ممکن است اشتباه کنند.

دلایل عزت نفس پایین

دیگران را مقصر اصلی نشان می دهید

یکی از نشانه های عزت های عزت نفس پایین، مقصر نشان دادن دیگران است. اگر کاری را انجام دهید و در آن شکست بخورید، اطرافیان را مقصر می دانید.

نشانه های کاهش عزت نفس پایین

فراموش نکنید نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنید و باید اشتباهات خود را بپذیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *