دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش و نگهداری بامبو لوتوس در منزل

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

نگهداری بامبو لوتوس نیاز به فراهم کردن شرایطی دارد که بایستی بدان بی توجه نباشید و به همین خاطر ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان شرایط مناسب برای نگهداری این گیاه بپردازیم.

بامبو لوتوس، از دسته گیاهان آپارتمانی لوکس است که علاوه بر زیبایی و جذابیتی که دارد نگهداری از آن نیز راحت است. نگهداری از این گیاه در محل زندگی و محل کار محیط را سرشار از حس طراوت و سر زندگی می کند و همچنین چینی ها بر این باورند که این گیاه خوش شانسی می آورد.

چگونگی نگهداری بامبو لوتوس

یکی از انواع گیاه بامبو که در خانواده دراسانا قرار دارد بامبو لوتوس است که دارای برگ هایی به طول ۱۲ الی ۲۵ سانتی متری و عرضی کمتری نسبت به طول می باشد. برگ های این گیاه سبز تیره یا ابلق هستند که از دسته مهم ترین ویژگی های بامبو لوتوس ها شناخته می شود. ساقه های این گیاه باریک و برگهایش حالتی تسمه ای دارند. گیاه بامبو لوتوس دارای قدی کشیده و صاف است و نسبت به سایر گیاهان رشد کندتر و ساقه های کوتاه تری دارد.

نحوه نگهداری گیاه بامبو لوتوس

توجه داشته باشید که این گیاه با نام مختلفی مثل دراسینای روبانی،بلژیکی همیشه سبز،گیاه روبانی و بامبو خوش شانس نیز شناخته می شود. بهتر است بدانید که نگهداری بامبو لوتوس، به دلیل حساس بودنشان بسیار سخت می باشد و در صورت تماس با هر گونه مواد شیمیایی، هوای گرم، بیماری و قرار گرفتن در مجاورت نور مستقیم خورشید کم کم زرد و در نهایت از بین خواهند رفت. به همین خاطر بایستی گلدانی که در آن نگهداری می شود ماهی یک بار شسته شود و پیش از اینکه گیاه را درون آن قرار دهید به طور کامل گلدان را خشک نمایید.

از آنجایی که در اغلب فرهنگ های فنگشویی معتقدند که این گیاه منبع شانس است و به همین منظور مورد استقبال اغلب افراد قرار گرفته است. گیاه بامبو لوتوس به طور کلی در خاک رشد می کند اما امروزه پرورش گیاه بامبو لوتوس و فروختن آن در آب رایج شده شده است.

چگونگی کاشت گیاه بامبو

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شرایط مناسب برای پرورش گیاه بامبو لوتوس:

برای پرورش و نگهداری این گیاه نیازمند فراهم کردن شرایطی هستیم تا گیاه بتواند بهترین رشد خود را در پی داشته باشد که ما در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

آبیاری:

همانطور که در بالا بیان کردیم بامبو ها را می توانید در آب نیز نگهداری کنید البته لازم است تا آب تمیز و فاقد هر گونه کلری باشد. اما اگر اقدام به کاشت و نگهداری گیاه بامبو لوتوس ها در گلدان کرده اید بهتر است تا آبیاری را به صورت منظم انجام دهید و سطح بستر کاشت همواره مرطوب باشد. همچنین توجه داشته باشید که زهکشی مناسب بر روی گلدان انجام شده باشد و آب اضافی به راحتی از ته گلدان خارج شود.

آبیاری منظم گیاه بامبو لوتوس

خاک:

برای نگهداری از این گیاه بهتر است خاک آن ترکیبی از خاک برگ مرغوب، خاک باغچه، پیت ماس، پپرلیت و دانه های ریزلیکا باشد. شما می توانید این گیاه را در گلدان نیز پرورش دهید البته که امروزه در کشور ما این گیاه در آب نگهداری می شود.

خاک مناسب برای پرورش گیاه بامبو

نور:

به طور کلی می توان گیاه بامبو لوتوس را از دسته گیاهان سایه پند دانست که به نور غیر مستقیم خورشید برای رشد نیازمند هستند. این گیاه بر خلاف اغلب گیاهان که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید رشد می کنند بامبو ها با قرار گرفتن در معرض نور خورشید می پوسند و در نهایت از بین خواهند رفت. بهترین راه برای نگهداری بامبو لوتوس این است که آن را در فاصله ۳ متری پنجره ای که پرده کشیده اید قرار دهید و اینگونه نور کافی به گیاه خواهد رسید.

قرار دادن گیاه بامبو در برابر نور غیر مستقیم آفتاب

دما:

بهتر است بدایند که بهترین دما برای نگهداری بامبو لوتوس بین ۱۸ الی ۲۲ درجه سانتی گراد است. همچنین این گیاه نسبت به گرمای محیط حساس است و اگر چنانچه در دمای بالا قرار گیرد از درون شروع به پوسیدن خواهد کرد.

کود دهی:

استقاده از محلول تقویتی از نوع مایع آن برای رشد گیاه بسیار مناسب است و توصیه می کنیم تا در طول ماه یک مرتبه به گیاه کود بدهید.

راه های کوددهی به گیاه بامبو

رطوبت:

بهتر است بدانید که این گیاه با رطوبت معمولی داخل ساختمان سازگاری بیشتری دارد البته شما می توانید برای رشد بهتر گیاه برگ های آن را در زمان های مختلف با آب ملایم اسپری نمایید. به طور کلی می توان گفت که گیاه بامبو علاقه زیادی به رطوبت دارد و بایستی مکانی که آن را نگهداری می کنید دارای رطوبت بسیار زیادی باشد.

حفظ زطوبت برای نگهداری گیاه بامبو لوتوس

تمیز کردن برگ ها:

یکی از مهم ترین نکاتی که بایستی هنگام نگهداری بامبو لوتوس انجام دهید تمیز کردن برگ های آن است به همین خاطر توصیه می کنیم که با یک پارچه نرم نمدار و یا یک اسفنج برگ های گیاه را تمیز کنید.
روش های تمیز کردن برگ های گیاه بامبو

تکثیر گیاه بامبو لووتوس:

اگر شما به تکثیر این گیاه بسیار محبوب علاقه زیادی دارید کار سختی پیش رو ندارید و تنها لازم است تا از طریق قلمه زدن ساقه جدید ایجاد کنید. به همین صورت از زیر برآمدگی روی ساقه قلمه را توسط یک چاقو تیز جدا کنید و بعد آن را داخل آب قرار داده تا ریشه بدهد. توجه داشته باشید که پس از جدا کردن قلمه از گیاه اصلی قسمت بریده شده را با زغال بپوشانید تا شیره گیاه نتواند خارج نشود.
قلمه زدن گیاه بامبو

نگه داری بامبو لوتوس در آب

این گیاه توانایی رشد در هر دو بستر خاک و آب را دارد، نگهداری بامبو در آب از جمله رایج ترین روشهای نگهداری این گیاه می باشد، در واقع بامبو گیاهی رطوبت دوست می باشد که بومی مناطق با بارندگی زیاد می باشد، از این رو بستر آب را برای رشد ترجیح می دهد، همچنین در این روش چک کردن سلامت گیاه راحت تر است، البته برای نگهداری گیاه در آب باید شرایط مناسب برای نگهداری گیاه فراهم شود.

توجه داشته باشید که آب لازم برای این گیاه باید فاقد کلر، فلوراید و هر گونه آلودگی باشد، از این رو بهتر است آب را جوشانده و بعد از سرد شدن استفاده شود، در صوت استفاده از آب شیر برای این منظور نیز می توانید آب را به مدت ۲۴ ساعت در ظرفی باز قرار دهید تا کلر آن از بین رود.

نگه داری گیاه بامبو لوتوس

حداقل ماهی یکبار، آب گلدان را عوض کنید. گلدان را ضدعفونی نمایید، گلدان را با مواد شوینده تمیز شسته و بعد از خشک شدن کامل گلدان، گیاه بامبو را داخل آن بکارید.

نکاتی دیگر در مورد پرورش بامبو لوتوس

این گیاهان اغلب با نام های دراسینای روبانی، گیاه روبانی، بامبو خوش شانس و بلژیکی همیشه سبز شناخته می شوند، بامبو ها به مواد شیمیایی حساسیت زیادی دارند و با کمترین تماس با شوینده ها یا مواد شیمیایی، قرار گیری در هوای گرم، قرار گرفتن در نور زیاد، عدم تعویض آب و بیماری به تدریج از بین می روند.

به منظور جلوگیری از بیماری گیاه بامبو لازم است، ماهی یکبار گلدان یا ظرف نگه داری گیاه را شست و شو دهید و قبل از قرار دادن گیاه در آن، خوب خشک کنید، همچنین از قرار دادن گیاه در نزدیکی باد مستقیم کولر، بخاری، شومینه و یا در ورودی خودداری کنید.

پرورش بامبو لوتوس

آفات و بیماری های گیاه بامبو لوتوس:

از آنجایی که گیاهان بامبو لوتوس بسیار حساس هستند در صورت تماس با هر گونه مواد شوینده شیمیایی کم کم زرد خواهند شد و در نهایت از بین می روند. شما می توانید برای جلوگیری از بروز این مشکل ماهی یک مرتبه گلدان آن را بشویید و قبل از اینکه گیاه را داخل آن قرار دهید گلدان را به خوبی خشک نمایید. همچنین شما می توانید به منظور جلوگیری از شیوع انواع قارچ ها در گلدان هنگام تعویض آب آن را با مواد ضد عفونی کننده مانند وایتکس تمیز کنید و اجازه ندهید که آب رنگ سبز به خود بگیرد و یا کدر شود.

بیماری های گیاه بامبو

بهتر است بدانید که برای ضدعفونی کردن قارچ های پودری سیاه رنگ بر روی برگ ها از قارچکش استفاده نمایید البته در هنگام خرید بایستی دقت کنید که گیاه فاقد هر گونه علائم قارچ زدگی مثل کپک و خوردگی های لزج مانند بر روی ساقه و سفیدک ها و سیاهک ها باشد. در صورتی که گیاه دچار پوسیدگی ساقه شده و به رنگ زرد تبدیل شده و خطر مرگ گیاه را فراهم آورده می توانید ساقه را بالاتر ازز محل پوسیدگی ببرید تا آوند های سالم مشاهده شوند و سطح برش سالم و سفید مشخص باشد.
چگونگی درمان بیماری های گیاه
بهتر است بدانید که زرد شدن زود به زود گیاه نشانه بیماری است و بایستی گیاه خود را مورد بررسی قرار دهید.
در صورت تمایل برای آشنایی با آموزش پرورش گل های مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *