دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع دمنوش‌ های خواب آور و ویژگی های هر کدام

  • سحر بهرامی
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

در طب سنتی برای درمان بی خوابی به مصرف هیچ گونه قرص خواب آوری نیاز نیست بلکه روش های درمانی گیاهی زیادی وجود دارد که به آرامش هر چه بیشتر شما کمک می کند و باعث می شود تا خواب خوبی را تجربه نمایید که این روش درمانی شامل استفاده از دمنوش‌ های خواب آور می باشد که در ادامه با انواع آن آشنا می شویم.

بی خوابی یکی از شایع ترین مشکلاتی می باشد که تقریبا همه آن را تجربه کرده اند اما برای برخی ممکن است بی خوابی یک معضل همیشگی باشد و از این رو نمی توانند شب ها به راحتی بخوابند به همین دلیل در طول روز احساس خستگی فراوانی، که این موضوع باعث می شود به استفاده از قرص های خواب روی بیاورند، اما باید بدانید که قرص های خواب می توانند عوارض بسیار متعددی را بر روی فرد بگذارد به همین دلیل ما در ادامه روش های ساده تری برای درمان بی خوابیتان ارائه خواهیم داد.

آشنایی با انواع مختلف چای گیاهی خواب آور

آشنایی با بهترین دمنوش‌ های خواب آور

معمولا بی خوابی های شبانه می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که شامل، استرس، اضطراب، مشغله های فکری، بیماری ها و … است که می تواند خواب را از چشمان فرد بگیرد، از این رو اگر شما به فکر سلامتی خود هستید و می خواهید خوابی با کیفیت را تجربه نمایید بهتر است از یکسری دمنوش‌ خواب آور که در ادامه به شما پیشنهاد می دهیم استفاده کنید.

دمنوش بابونه:

دمنوش بابونه یکی از قدیمی ترین دمنوش های گیاهی می باشد که برای کاهش استرس و اضطراب بسیار مفید و موثر واقع شده است، طوری که باعث ایجاد آرامش در فرد می شود، این دمنوش به دلیل دارا بودن ماده ای خاصی به نام آپی‌ژنین می تواند بر روی قسمت گیرنده های مغز اثر بگذارد و آنها را تحریک نماید که در نهایت باعث ایجاد آرامش در فرد می شود. شما می توانید از این دمنوش برای درمان بی خوابی های شبانه خود استفاده کنید، کافیست شب ها قبل خواب به مصرف این دمنوش بپردازید.

دمنوش‌ های خواب آور

دمنوش سنبل الطیب:

یکی دیگر از شناخته شده ترین و کهن ترین دمنوش‌ های خواب آور که از آن برای بی خوابی استفاده می کردند دمنوش سنبل الطیب می باشد که امروزه هم توجه بسیار زیادی به این دمنوش می شود به خصوص در جهت رفع استرس و اضطراب که شما می توانید این دمنوش را از عطاری ها تهیه کنید که به شکل خشک شده می باشد.

این دمنوش می تواند طوری عمل کند که اثراتش همانند قرص های ضد اضطراب آرامش بخش باشد. به طور کل باید گفت که این دمنوش قادر است تمامی علائم بی خوابی را در فرد از بین ببرد و منجر به بهبود کیفیت خواب شود.

  •  آرون گروپس

معرفی چای گیاهی خواب آور

دمنوش اسطوخودوس:

اسطوخودوس گیاهی بنفش رنگ و خوش رایحه ای می باشد که خواص بی شماری را دارا می باشد، یکی از ویژگی های که این گیاه دارد عطر آن است که استشمام آن باعث ایجاد آرامش در فرد می شود، طوری که در گذشته و حتی امروزه برای اینکه از رایحه این گیاه لذت بیشتری ببرند از این گیاه در وان های حمامشان استفاده می کردند، اما باید گفت که دمنوش اسطوخودوس هم همانند رایحه آن می تواند آرامش خوبی در هنگام خواب برایتان ایجاد کند، از این رو شما می توانید برای بهبود کیفیت خواب خود هم به استشمام بوی آن بپردازید و هم از دمنوش آن استفاده نمایید به خصوص کسانی که استرس و اضطراب دلیل بی خوابی هایشان می باشد.

قوی ترین دمنوش‌ های خواب آور

دمنوش بادرنجبویه:

این دمنوش جزء بهترین دمنوش‌ های خواب آور محسوب می شود که از از خانواده نعناعیان می باشد، تحقیقاتی که بر روی این گیاه صورت گرفته نشان داده است که می تواند به شما در داشتن خوابی راحت و با کیفیت کمک نماید، حتی شما می توانید دمنوش بادرنجبویه را با دمنوش های خواب آورد دیگر که پیشتر ذکر کردیم ترکیب نمایید تا اثرات خواب آور آن چندین برابر شود. پس شما باید شب ها قبل از خواب به مصرف این دمنوش بپردازید.

دمنوش های موثر رفع بی خوابی

دمنوش به لیمو:

یکی دیگر از خوش طعم ترین و بهترین دم نوش‌ های خواب آور و آرامش بخش دمنوش به لیمو می باشد، شما می توانید ۱ ساعت قبل از خواب مقداری از این دمنوش را به همراه کمی برگ نعناع دم کرده و نوش جان نمایید، دمنوش به لیمو هم مانند دیگر دمنوش‌ های خواب آور می تواند تمامی استرس ها و نگرانیها را از شما دور کند. برای تهیه این دمنوش از دم کردن آن از شعله مستقیم استفاده نکنید.

انواع چای گیاهی خواب آور

دمنوش گل ساعتی:

گیاه گل ساعتی به دلیل دارا بودن ترکیبات خاص شیمیایی خود می تواند بر روی سیستم مغر و اعصاب تاثیر بگذارد که در نتیجه باعث ایجاد خستگی و خواب آلودگی در فرد می شود که همین موضوع باعث می شود تا خواب راحتی داشته باشد، مطالعاتی که بر روی این موضوع صورت گرفته نشان داده کسانی که به مصرف این دمنوش پرداخته اند نسبت به افرادی که از هیچ دمنوشی استفاده نکرده اند خواب بهتری را تجربه کرده اند. شما برای تهیه این دمنوش باید به اندازه ۱ قاشق غذاخوری از برگ های خشک شده آن را در آب خوش بریزید و بگذارید تا دم بکشد.

آشنایی با چای های گیاهی خواب اور

دمنوش شیرین بیان:

دمنوش شیرین بیان هم مانند دیگر دمنوش های ذکر شده برای درمان بی خوابی گزینه مناسبی می باشد، علاوه بر این که دمنوش شیرین بیان می تواند به درمان بی خوابی و بالا رفتن بهبود کیفیت خواب کمک کند می توان از آن در جهت درمان افسردگی هم استفاده کرد، نکته ای که در مورد این دمنوش وجود دارد این است که شما نمی توانید از آن برای مدت طولانی استفاده کنید زیرا می تواند منجر به افت پتاسیم در بدن شود.
برای تهیه این دمنوش شما می توانید ۱ قاشق چای خوری شیرین بیان را به یک فنجان آب جوش اضافه نمایید و سپس آن را میل کنید.
دمنوش های خواب آور گیاهی

دمنوش رازک:

رازک یک نوع گیاه دارویی می باشد که طعم بسیار تلخی دارد، این گیاه فواید درمانی بسیار زیادی که دارد که یکی از این فواید رفع بی خوابی می باشد و می تواند در جهت آرامش اعصاب کمک زیادی به فرد بکند، برای تهیه این دمنوش شما می توانید به اندازه ۲ قاشق چای خوری از گل خشک شده این گیاه به ۱ لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید تا کمی به دل خود دم بکشد سپس این دمنوش را قبل از خواب میل نمایید.
آشنایی با دمنوش‌ های خواب آور

دمنوش مرزنگوش:

مرزنگوش یک گیاه بسیار آرامش بخش دیگر می باشد که می تواند به درمان و کاهش دردهای و انقباضات عضلانی کمک زیادی بکند که این موضوع باعث می شود تا شما خواب راحتی را تجربه نمایید، استفاده از دمنوش مرزنگوش می تواند یک آرامش خاصی برای فرد ایجاد کند زیرا این گیاه می تواند رگ های داخل بدن را کاملا گشاد کند و به همین دلیل باعث می شود تا ما راحتی خاصی را تجربه نمایم.

نکات مهم در جهت داشتن خوابی راحت

به جزء استفاده از این دمنوش های خواب آورش روش های دیگر هم در داشتن خوابی خوب می تواند دخیل باشد که شامل:

  • خوابیدن در تاریکی کامل
  • گرفتن دوش آب گرم قبل خواب
  • داشتن زمان مشخص برای خوابیدن
  • ورزش کردن
  • استفاده از گیاهان آرامش بخش در اتاق خواب
  • عدم استفاده از کافئین در شب
  • عدم استفاده از شیرینی جات

* علاوه بر تمامی دم نوش‌ های خواب آور که در بالا برایتان شرح دادیم گیاهان دارویی دیگری هم وجود دارد که می توانند برای درمان بی خوابی کاملا موثر عمل کند. همچنین شما می توانید برای آشنایی بیشتر در زمینه درمان خانگی و طب سنتی بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *