دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص دمنوش به لیمو و مزیت های دارویی استفاده از این دمنوش محبوب

  • سحر بهرامی
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

به لیمو در واقع یک گیاه بسیار معطر است که اگر برگ های آن را از گیاه جدا کنیم عطر زیادی را از خور تراوش می کند، بیشترین استفاده ای که از برگ های ان می شود در تهیه دمنوش است که در ادامه به خواص دمنوش به لیمو بیشتر اشاره خواهیم کرد.

امروزه دمنوش هایی زیادی با رایحه ها و طعم های مختلفی وجود دارد که امروز قصد داریم شما را با شگفت انگیز ترین و پرخاصیت ترین دمنوش آشنا کنیم، این دمنوش به لیمو است که به علت طعمی بسیار دلچسبی دارد جزء پرطرفدار ترین دمنوش ها قرار گرفته است که البته نباید از خواص دمنوش به لیمو چشم پوشی کرد.   فواید شگفت انگیز دمنوش به لیمو

مهم ترین خواص دمنوش به لیمو

فواید دمنوش به لیمو بسیار بی نظیر است، از به لیمو سالیان بسیار زیادی است که استفاده دارویی می کنند و به دلیل عطر و طعمی که این دمنوش دارد مصرف آن از همان ایام بسیار متداول بوده است. برگ های گیاه به لیمو را می توان در همه جا یافت که علاوه بر استفاده از آن در تهیه دمنوش از خشک شده برگ های آن به عنوان چاشنی غذا هم استفاده می کنند. خواص چای سبز هم مانند خواص دمنوش به لیمو است که البته هر دوی آنها به یک اندازه خاصیت دارند. مهم ترین خواص دمنوش به لیمو:

تقویت عضلات

شاید هیچ کدام از دمنوش هایی که می شناسید دارای چنین ویژگی نباشند، اما یکی از شگفت انگیزترین خواص دمنوش به لیمو تقویت کردن عضلات و کمک به رشد بهتر ماهیچه است، این خواص به دلیل دارا بودن میزان بسیار زیادی از آنتی اکسیدان است باعث ترمیم سریع عضلات می شود. استفاده از این دمنوش به خصوص برای ورزشکاران می تواند بسیار مفید باشد.

کمک به هضم سریع غذا

استفاده از دمنوش به لیمو کمک فراوانی به تسریع در روند هضم بهتر غذا می کند، به لیمو این کار را با کاهش نفخ شکم و برطرف کردن اسپاسم های عضلانی انجام می دهد و به طور کل مشکلات معده و گوارش را برطرف می کند.

کاهش التهابات مفاصل

استفاده از دمنوش به لیمو برای افراد میان سال و سالمند می تواند بسیار مفید باشد، زیرا با بالارفتن سن مفاصل دچار التهاب و درد می شود که می توانید با مصرف دمنوش به لیمو از شدت التهابات بکاهید، این خاصیت به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی که دارد است.

کاهش وزن

باید گفت که این دمنوش گیاهی فقط دارای ۲ درصد کالری می باشد که می تواند به کاهش وزن شما کمک زیادی بکند، به لیمو به دلیل سرشار بودن از مواد ارگانیک از به وجود آمدن اشتهای کاذب جلوگیری می کند. علاوه بر این استفاده روزانه دمنوش به لیمو به بالا رفتن سرعت سوخت و ساز بدن کمک کرده و در نتیجه کاهش وزن شما را به دنبال دارد.

مهم ترین فواید و خواص دمنوش به لیمو

  •  آرون گروپس

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر فواید دمنوش به لیمو این است که باعث می شود در بدن سطح گلبول های سفید بالا برود، زمانی که تعداد گلبول های سفید در بدن بالا باشد به طبع باعث بالا تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل رادیکال های آزاد می شود.

کاهش استرس و اضطراب

دمنوش به لیمو مانند دمنوش گل گاو زبان به کاهش اضطراب کمک زیادی می کند و باعث بهبود و آرامش روان می شود. استفاده از این دمنوش در زمان های بسیار دور به عنوان گیاهی آرامش بخش استفاده می شد و از آن بهره مند می شدند.

خواص بینظیر دمنوش به لیمو

درمان سرفه و گلو درد

فواید دمنوش به لیمو برای درمان سرفه و سرما خوردگی همانند خواص زنجبیل و عسل است، و هر دوی این دمنوش ها اثرات یکسانی در درمان سرفه دارند، استفاده از چای به لیمو باعث می شود خلطی که درون سینه وجود دارد را از بین ببرد. علاوه این مصرف این دمنوش باعث می شود دستگاه تنفسی از وجود هر گونه مواد مضر پک شود در نتیجه به درمان مشکلاتی مانند گلو درد کمک می کند.

کمک به داشتن خوابی خوب از دیگر فواید دمنوش به لیمو

از آنجایی که به لیمو خاصیت آرام بخشی دارد استفاده از آن برای کسانی که دچار مشکل در خوابیدن هستند بسیار مفید است، مکانیسم اثر به لیمو به این طریق است که با مصرف آن هورمونی که مسئول تنظیم خواب است تحریک می شود و موجب خوابی راحت برای فرد می شود.

خواص دمنوش به لیمو را بیشتر بشناسیم

فواید به لیمو برای پوست

به لیمو برای سلامت پوست خیلی مفید است، آنتی اکسیدان های موجود در به لیمو از پوست در برابر رادیکال های آزاد که نقش اصلی در ایجاد چین و چروک پوست دارند را محافظت خواهد کرد.

همچنین به لیمو از جمله مرکباتی است که موجب هیدراتاسیون بدن شده و در نتیجه از کم آبی بدن و خشکی پوست جلوگیری می کند، از آنجا که یکی دلایل مهم ایجاد چین و چروک و وجود خطوط ریز روی پوست، کم آبی بدن می باشد، بنابراین با مصرف به لیمو می توانید این مشکل را رفع کنید. به منظور جلوگیری از ایجاد چین و چروک و سفت شدن پوست می توانید از شوینده های صورت همچون ژل، فوم و صابون حاوی عصاره های به لیمو استفاده کنید.

خاصیت دیگر به لیمو، آنتی باکتریال بودن آن است، در واقع باکتری ها و میکروب های ایجاد کننده آکنه به وسیله مصرف به لیمو از بین خواهد رفت، با استفاده از به لیمو می توان آلودگی پوست را از بین ببرید و نیز چربی های اضافی پوست که علت اصلی بروز آکنه هستند را رفع نمایید.

از روغن به لیمو نیز می توان برای رفع لک و جای جوش استفاده کرد، استفاده از این روغن به شکل موضعی می تواند به از بین بردن جوش صورت و لک کمک نماید، یکی از فواید این روغن، روشن کنندگی پوست می باشد، در واقع فلانوئید های غنی موجود در به لیمو به روشن کنندگی پوست کمک می کنند.

به لیمو برای پیشگیری از سرطان نیز فواید بسیار دارد، مصرف به لیمو به شکل خوراکی و هم به شکل موضعی می تواند از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری نماید.

پوست های حساس همواره دچار قرمزی، خارش و التهاب هستند، از این رو مصرف به لیمو می تواند این علائم را برطرف کرده و التهاب پوست را رفع نماید، به لیمو در تسکین التهابات پوستی بسیار اثربخش بوده و در افرادی که دچار حساسیت های پوستی هستند می توان چند قطره لیمو را به شکل ماساژ استفاده کرد. همچنین برای پوست های حساس، محصولات آرایشی و بهداشتی زیادی وجود دارد که در ترکیب آنها از به لیمو استفاده شده است.

خاصیت دمنوش به لیمو

از دیگر خواص به لیمو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منظم کردن دوره های قاعدگی
  • افزایش شیر مادر
  • کاهش درد کیسه صفرا
  • کاهش اختلالات مجاری ادرار
  • تقویت سیستم عصبی
  • بلغم آور

طرز تهیه دمنوش به لیمو

تهیه این دمنوش کار بسیار راحتی است کافیست برای تهییه دمنوش به لیمو از برگ های خشک شده این گیاه استفاده کنید، به اندازه ۱ قاشق غذا خوری از برگ های خشک شده به لیمو را به ۱ لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد سپس می توانید با نبات آن را مصرف کنید.

 بینظیر ترین خواص دمنوش به لیمو

عوارض جانبی به لیمو

در کنار تمام خاصیت هایی که دمنوش به لیمو دارد نباید در مصرف آن زیاده روی کرد زیرا زیاده روی در هر چیزی می تواند عوارض خود را داشته باشد. همچنین مصرف این دمنوش ممکن است در برخی از افراد حساسیت پوستی ایجاد کند، استفاده از این دمنوش برای افرادی که دچار اختلالات کلیوی هستند می تواند بسیار خطر ناک باشد چرا که ممکن است باعث تحریک کلیه ها شود پس باید از مصرف آن خودداری کنند.

استفاده از این دمنوش برای زنان حامله و شیر ده هم می تواند مضر باشد به همین دلیل برای رعایت جوانب بیشتر باید از مصر آن خودداری کنند.

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با خواص بابونه و خواص آویشن می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *