دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با عکاسی مینیمال و اصول گرفتن عکس های مینیمالیستی

  • رسول پنق
  • ۵ دی ۱۳۹۸
  • ۰

عکاسی مینیمال سبکی از عکاسی و هنر است که مفهوم آن ساذگی و ساده پذیری است. در این عکاسی شما باید یک مفهوم بزرگ و قدرتمند را با استفاده از موضوعات ساده به فرد بیننده منتقل کنید. پس فکر نکنید که گرفتن عکس به این سبک از عکاسی بسیار ساده است.

عکاسی مینیمالیستی یک هنر کمتر شناخته شده است. بهره گیری از تصاویر آرام ، متمرکز ساختن کادر در عناصر اصلی برای خلق ترکیبی بی نقص، صراحت بیان و سادگی از ویژگیهای این سبک از عکاسی است. ما در این بخش به آشنایی با عکاسی مینیمال و اصول گرفتن این نوع عکس ها می پردازیم.

عکاسی مینیمال و تکنیک های این سبک عکاسی

عکاسی مینیمال یا مینیمالیستی از مفهوم مینیمالیسم در هنر به معنای سادگی و ساده پذیری الهام میگیرد. مینیمالیسم سبکی از هنر است که مورد استفاده ی بسیاری از هنرمندان قرن بیستم قرار گرفته است. از نظر هنری، مینیمالیسم به سادگی بالای کار انجام شده بستگی دارد و مستلزم استفاده از مقدار کمی رنگ، شکل و خط است. هدف این هنر یعنی هنر مینیمالیستی یا عکاسی مینیمال ، انتقال یک مفهوم و یا یک ایده، تحریک یک واکنش عاطفی و یا ارائه یک تجربه بصری منحصر به فرد است.

آشنایی با عکاسی مینیمال

دز این عکاسی عناصر ترکیبی باید در حداقل ممکن نگه داشته شوند و مواردی که باقی می مانند برای انتقال ایده ی کلی یا نمادگرایی عکس ضروری هستند. مانند هر سبک عکاسی دیگر، عکاسی مینیمال نیز چالش های خاص خود را دارد این موضوع بیشتر به این دلیل است که مینیمالیسم مبتنی بر سادگی است و این می تواند چالشی برای از بین بردن همه عناصر، جز ضروری ترین عناصر یک ترکیب باشد و فقط بر روی یک موضوع تمرکز کند. و در ادامه خواهید خواند که چگونه می توانید عکاسی مینیمالیستی را شروع کنید و چگونه از تکنیک های آن استفاده کنید.

در عکاسی مینیمال شما باید یاد بگیرید که ببینید

فرصت های عکاسی زیادی در اطراف ما هستند که ما بدون توجه به آن ها از کنارشان رد می شویم و یا اینکه آن ها را میبینیم و عکس گرفتن از آن ها را فراموش می کنیم. یادگیری برای دیدن محیط و جست و جوی فرصت های پنهان برای عکاسی اولین قدم برای تسلط بر عکاسی مینیمال است. برای گرفتن عکس های مینیمالی وقتی با دوربین خود هستید به دنبال موضوعاتی باشید که در مقابل پیش زمینه های ساده قرار گرفته اند مانند بلوک های روشن رنگی، الگو ها یا خطوط جالب هندسی و یا فضاهای باز.

یادگیری مینیمالیسم

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

عکس را هر چه می توانید ساده نگه دارید

وقتی صحبت از عکاسی مینیمالیستی به میان می آید، کم نیز خیلی زیاد می شود. عکاسی مینیمال سعی می کند تا قبل از اینکه تاثیر خود را از دست بدهد هر چقدر اطلاعات و هر مفهومی که دارد را به فرد بیننده منتقل کند. عکاسی به سبک مینیمالیستی هر چقدر ساده تر باشد، قدرتمند تر و قوی تر به نظر می رسد. در این سبک از عکاسی هدف شما باید این باشد که فقط پیام و مفهومی که می خواهید توسط عکس منتقل شود را وارد عکاسیتان کنید.

یک ترکیب قوی در عکس ایجاد کنید

عکاسی مینیمالیستی به سادگی زیاد متکی است اما این به آن معنا نیست که این سبک از عکاسی باید خسته کننده باشد. عکاسی مینیمال فضای زیادی را برای خلاقیت فراهم می کند. چالش استفاده از مفهوم مینیمالیسم در عکس و حذف تمام جزئیات پرت کننده حواس و غیر ضروری از عکس، اجازه می دهد تا همه توجه ها به سمت مفهوم یا موضوع عکس جلب شود.

هنر مینیمالیست و ترکیب های ساده

خط های قوی در عکس های مینیمالیستی

در هنر همچنین هنر عکاسی، خط ها یک تکنیک ترکیبی رایج برای عکاسی هستند که برای انتقال حس عمق عکس و یا فاصله ها از آن ها استفاده می شود. وقتی صحبت از عکاسی مینیمالیستی می شود، خط های قوی در بسیاری از ترکیب ها نقش اصلی را ایفا می کنند. خط ها می توانند انزوا، جدایی، اتصال، فاصله، مجاورت و عمق را نشان دهند. همچنین خط های افقی و یا عمودی می توانند به عنوان یک عنصر مرکزی در عکس عمل کنند و ساختار کاملی را به ترکیب ارائه کنند.

استفاده از خط ها در هنر مینیمالیسم

توجه به الگو های هندسی

در هنگام تهیه عکس های مینیمالیستی، دنبال الگو های هندسی باشید و به آن ها توجه کنید. معماری ساختمان ها مکان بسیاری خوبی برای یافتن الگو های هندسی است، زیرا اغلب می توانید اللگو های زیادی را پیدا کنید تا در عکس قرار بگیرند. نیمکت های پارک، راه پله ها، دیوار های آجری و پنجره ها همگی مکان های عالی برای یافتن الگو های جالب هندسی هستند.

توجه به کنتراست تصاویر

کنتراست یکی از مهمترین ویژگی ها هنگام ایجاد عکس های مینیمال است. ویژگی هایی مانند سایه ها، شکل ها، رنگ های متضاد و یا حتی ایده های متضاد می توانند روش های موثری برای ایجاد یک عکس مینیمالیستی باشند که توجه بیننده را به خود جلب کرده و پیام خود را به بیننده منتقل کند.

توجه به بافت تصاویر و رنگها

توجه و استفاده مناسب از رنگ ها و بافت های جالب نیز عناصر اصلی و حیاتی برای عکاسی مینیمالیستی هستند. در عکاسی مینیمال سعی کنید از نور برای بهبود بافت عکس های خود استفاده کنید و رنگ های جالب به وجود آورید و کنتراست را نیز تنظیم کنید. همچنین در نظر داشته باشید که هدف شما از گرفتن عکس های مینیمالیستی، رساندن یک مفهوم خاص به بیننده است که به راحتی بتواند آن را متوجه شود و آن را احساس کند.

استفاده از رنگ ها و بافت های جالب در عکاسی مینیمال

توجه به روشنایی و تاریکی تصاویر

اهمیت نور در عکاسی مینیمالیستی را نمی توان از یاد برد. از نور و سایه یا به عنوانی دیگر تاریکی نیز برای گرفتن عکس های مینیمالیستی کمک گرفت. سعی کنید مکان ها و فرصت هایی را جست و جو کنید که نور در آن رنگ ها و بافت های جالبی را در یک صحنه به وجود آورده است.

و در آخر…

هنر مینیمالیسم سعی می کند تا حد امکان از جزئیات کمتری برای انتقال مفهوم به فرد استفاده کند. با درج یک موضوع جالب، عناصر خوب و نور و زوایای مناسب می توانید عکسی را تهیه کنید که مفهوم کار شما را به خوبی به بیننده منتقل کند. این را نیز به یاد داشته باشید که وقتی عکس های ساده با یکدیگر به خوبی ترکیب شوند می توانند تاثیر زیادی داشته باشند. دفعه بعد که بیرون آمدید به دنبال فرصت های ساده برای عکاسی مینیمال باشید. خود را به چالش بکشید و از امتحان کردن چیز های جدید نترسید زیرا مینیمالییسم سبکی است که وابسته به ذهن شما است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *