دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی کیا سول و بررسی مشخصات فنی و طراحی ظاهری آن

  • ساناز براتی
  • ۷ دی ۱۳۹۸
  • ۰

خودرو کیا سول همانطور که از نامش مشخص است محصولی از شرکت کیا است. این کراس اوور کره ای با ظاهری متفاوت و عجیب در دو نسل طراحی شده است. که در حال حاضر یک نسل آن در بازار ایران وجود دارد. در این مطلب به معرفی خصوصیات و امکانات این خودرو پرداخته ایم.

     خودرو کیا سول یک کراس اوور کره ای با جثه ای کوچک است که طراحی کاملا متفلوت با خودرو های همرده خود دارد. بیش از یک دهه است که این خودرو تولید شده و در دو نسل در بازار های جهانی به فروش رسیده است، در این مقاله به معرفی این کراس اوور جذاب می پردازیم.

معرفی کیا سول، خودرو کره ای

همانطور که گفته شد کیا سول در دو نسل تولید شده است که فقط نسل دوم آن در بازار ایران دیده می شود که شهرت و محبوبیت زیادی در کشور ما ندارد. نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۱۳ به بازار جهانی راه یافت و تا کنون در بسیاری از کشورها دیده می شود.

شناسایی و بررسی کیا سول

طراحی ظاهری خودرو

برای معرفی کیا سول ابتدا طراحی بدنه این خودرو را بررسی می کنیم. همانطور که گفتیم نمونه موجود در بازار ایران این خودرو از نسل دوم آن است. نسل دوم این خودرو نسبت به نسل اول ارتفاع کمتری دارد و از نظر ظاهری تغییراتی داشته است. در نمای جلو این خودرو چراغ های بزرگی دیده می شود که زاویه های مختلف و تندی در کناره ها دارد. جلو پنجره در بخش میانی چراغ ها قرار گرفته است. این جلو پنجره اندازه کوچکی داشته و فاطله ان با چراغ ها کاملا مشخص است. قسمت مشبک و پنجره مانند سپر جلو کمی پایین تر از جلو پنجره، پهن و بزرگ طراحی شده است. و شباهت زیادی به جلو پنجره دارد.

معرفی کیا سول و آشنایی با آن

در نمای کناری گلگیرهای برجسته باعث شده اند تا این خودرو جذابیت بیشتری داشته باشد.خطوط تشکیل دهنده گلگیرها که با نواری به رنگ متفاوت تزیین شده اند، در قسمت بالایی رکاب به هم پیوند می خورند. این خطوط نمای کناری را چشمگیرتر کرده است. کمی بالاتر از دستگیره ها خط حجم دهنده ای وجود دارد که از قسمت جلو تا عقب خودرو امتداد یافته است و باعث شده نمای کنار کیا سول بسیار متفاوت تر از کراس اوور های دیگر باشد.

معرفی و نقد خودرو کیا سول

  •  آرون گروپس

حالت مکعبی این خودرو در نمای پشت آن کاملا مشخص است. در قسمت عقب سپر این خودرو با طراحی تقربا پهن در کنار درب صندوق بار مستطیلی شکل قرار گرفته است. چراغ های عقب کیا سول کاملا عمودی بوده و در قسمت کناری بدنه عقب قرار گرفته اند. چراغ های عقب یکی از ویژگی های بارز این خودرو به شمار می رود. طراحی نمای عقب این خودرو کاملا متفاوت با خودرو های دیگر است و توجه هر کسی را به سوی خود جلب می کند. در نهایت بعد از معرفی بدنه کیا سول می توان گفت ظاهر این خودرو کراس اوور بسیار جالب و جذاب بوده و تفاوت بسیاری با خودرو های معمول در بازار دارد.

طراحی داخلی

بعد از معرفی نمای ظاهری کیا سول نوبت به طراحی بدنه آن می رسد. طراحی متفاوت و انحصاری بدنه کیا سول در داخل کابین این خودرو نیز دیده می شود.در نمای داخلی این خودرو به جای استفاده از خط های مستقیم و طراحی مستطیلی، خط های منحنی و طرح های دایره ای شکل به کار رفته است. داشبورد کیا سول به صورت اریب همراه با شیب طراحی شده است و سطح صافی ندارد. نمایشگرهای پشت فرمان طراحی خاصی نداشته و دایره ای شکل اند. در طراحی این خودرو بهتر بود که نمایشگر های پشت فرمان نیز متفوت می بودند، با این وجود جذابیت داخلی این خودرو به اندازه نمای بیرون آن است. یکی از ویژگی های مهم خودرو کیا سول طراحی نا متعارف و منحصر به فرد کابین و بدنه آن است که باعث جذب مشتریان زیادی شده است.

بررسی و معرفی کیا سول

امکانات رفاهی و ایمنی کیا سول

در ادامه معرفی کیا سول به امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می رسیم. از جمله امکانات ایمنی این خودرو می توان به سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی ترمز EBD، سیستم مدیریت پایداری خودرو VSM، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAK، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو ESC، وجود شش کیسه هوا که شامل دو کیسه هوا برای سر نشینان جلو، کیسه هوای ایمنی جانبی و کیسه هوای ایمنی پرده ای می شود، اشاره کرد.

بررسی و معرفی کیا سول

از دیکر امکانات این خودرو مواردی مثل روکش چرمی صندلی های خودرو، برخورداری از نشان گر سوپرویژن، قابلیت کروز کنترل و سیستم کنترل کننده سرعت، چراغ های ال ای دی در جلو و عقب خودرو، گرمکن صندلی های جلو، استارت دکمه ای،سان روف، سنسور پارک عقب، سیستم ورود بدون کلید، دوربین عقب، آینه الکتروکرومیک، مجهز به سنسور نور و امکان روشن و خاموش شدن چراخ ها به صورت خودکار، نشان گر باد لاستیک، سیستم صوتی با توانایی پخش سی دی و ام پی تری با وجود ۸ بلند گو به اضافه یک بلند گو بزرگ در کنار یک ساب ووفر، قابلیت بلوتوث با ورودی AUX و آیپاد، بلند گوهای روی در دارای رقص نور و وجود دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان است. در مدل ۲۰۱۸ این خودرو امکانات دیگری نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک دو گانه، سیستم سرگرمی و چند رسانه ای اختصاصی کیا مشاهده می شود.

پیشرانه و قوای فنی کیا سول

کیا سول دارای موتوری ۱۵۹۱ سی سی ای ۴ سیلندره با ۱۶ سوپاپ است. بیشترین توان خروجی این موتور ۱۲۲ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه است. گشتاور تولیدی موتور ۱۶۶ نیوتن متر در ۴۸۵۰ دور در دقیقه می باشد. نیروی موتور در این خودرو توسط یک جعبه دنده اتومات شش سرعته به چرخ ها انتقال می یابد. سفر تا صد این خودرو ۱۱ ثانیه به طول می انجامد. بیشترین سرعت این خودرو ۱۷۷ کیلومتر در ساعت به ثبت رسیده است.

بررسی خودرو کیا سول

در مدل ۲۰۱۸ کیا سول به خاطر وجود موتور ۱.۶ لیتری توربو شتاب و سرعت افزایش پیدا کرده است. این موتور حداکثر توان ۲۰۱ اسب بخار را در کنار گشتامر ۲۶۴ نیوتنی دارد. صفر تا صد آن نیز حدود ۶.۵ تا ۷ ثانیه اعلام شده است.

میزان مصرف سوخت کیا سول ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است.

قیمت خودرو

کیا سول به دلیل قیمت بالا و رقیب های زیاد و همچنین بازاریابی نادرست در ایران نتوانسته فروش بالایی را تجربه کند. و مدت زمانی است که دیگر خودرو های صفر کیلومتر کیا سول در ایران مشاهده نمی شوند و فعلا فقط مدل های دست دو این خودرو در دسترس است. یکی از مهمترین مسائلی که باعث می شود تا خریداران کراس اوور به سراغ مدل های دیگر بروند قیمت بالای کیا سول است. هم اکنون در بازار می توان خودروهای با رنج قیمت کیا سول یافت که مشخصات فنی بهتری دارند و برای خریدار جذاب ترند. پیشنهاد می کنیم بررسی خودروی نیسان جوک و خودروی تویوتا chr را نیز مشاهده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *