دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عرق کردن زیاد در بارداری چرا اتفاق می افتد؟ و چطور با آن مقابله کنیم؟

  • فاطمه فلاح
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

عرق کردن در دوران حاملگی به دلیل تغییرات هورمونی است، اما تعریق پس از زایمان به دلیل این است که آب های اضافه در بدن دفع شوند. روش هایی وجود دارد که می تواند از عرق کردن زیاد در بارداری جلوگیری کند و آن را تا حد زیادی مدیریت کند.

عرق کردن در دوران بارداری، به خصوص در سه ماه اول، سه ماه آخر و حتی پس از زایمان، هم در روز و هم در شب، امری طبیعی است، در این مقاله به این موضوع بیشتر می پردازیم.

عرق زیاد در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی است، اما تعرق پس از زایمان به دلیل این است که آب های اضافه در بدن دفع شوند.

عرق کردن زیاد در بارداری مانند بواسیر و خون ریزی لثه و آکنه یک نشانه طبیعی در دوران بارداری است. خانم های باردار در سه ماهه اول، سه ماهه آخر و پس از زایمان ممکن است دچار گرگرفتگی و تعرق شدید در طول روز و عرق کردن شبانه می شوند. علت عرق کردن زیاد در بارداری این است که خانم های باردار دچار نوسانات شدید هورمونی و افزایش فشارخون می شوند. در دوران بارداری، میزان استروژن در بدن تغییر می کند و این تغییرات، عده هیپوتالاموس را که مسئول تنظیم دمای بدن است را گیج می کند، به طوری که شما حتی در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد نیز احساس گرما می کنید. این غده برای کم کردن گرما، بدن را وادار می کند تا عرق کند تا از این طریق دمای بدن را کاهش دهد و بدن را خنک کند. بهتر است بدانید افزایش پیدا کردن سوخت و ساز بدن و متابولیسم هم از دیگر عوامل تعریق است.

علت عرق کردن در زنان باردار

تکرار و شدت عرق در روز و به خصوص عرق سرد در شبانه از خانمی به خانم دیگر متفاوت است. مثلا در بعضی از خانم ها از شدت تعرق زیاد در شب از خواب بیدار می شوند و خیس عرق هستند، در صورتی که ممکن است خانم باردار دیگری یک یا دوبار تعرق شبانه را تجربه کند.

راهکارهای مدیریت عرق کردن زیاد در بارداری

۱.  لباس های گشاد، روشن و خنک بپوشید

انتخاب لباس مناسب در دوران بارداری بسیار مهم است. حتما باید از لباس های گشاد با الیاف طبیعی  استفاده کنید. علاوه بر آن لباس های زبری که از جنس پنبه هستند نیز به تنفس بدن شما نیز کمک می کند. از پوشیدن لباس هایی با رنگ تیره دوری کنید چرا که گرما را به سوی خود جذب می کند. اگر می توانید لباس های چند لایه بپوشید، تا در صورت امکان یک لایه آن را بردارید یا بپوشید.

دلایل گر گرفتگی در بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۲. آب و مایعات کاملا طبیعی بنوشید

برای حفظ و افزایش آب بدن، حتما آب و مایعات طبیعی خنک بنوشید. چرا که با عرق کردن، مقدار قابل توجهی از آب بدن کم شده و همین مسئله باعث احساس ضعف و سرگیجه در شما می شود. با نوشیدن آب عرق شما به مرور کمتر می شود و بوی نامطبوع کمتری خواهد داشت. پس لازم است همراه خود یک بطری آب خنک داشته باشید و به طور مرتب آب بنوشید، به خصوص اگر در حال فعالیت کردن در گرما هستید، منتظر نمانید تا تشنه شوید یا دهانتان خشک شود.

نکته: برای اطمینان پیدا کردن از میزان مناسب آب بدن خود می توانید به ادرار خود توجه کنید. اگر رنگ ادرار شما سفید یا زرد کم رنگ است، میزان آب بدن شما مناسب است.

راهکارهای مدیریت عرق کردن زیاد در زنان باردار

۳. از فعالیت در گرما اجتناب کنید

سعی کنید بیشتر فعالیت های خود را اول صبح و یا بعد از ظهر که هوا خنک تر است انجام دهید تا کمتر عرق کرده و ضعف نکنید.

مدیریت گر گرفتگی در زنان باردار

۴. از نور خورشید و گرما دور بمانید

سعی کنید در نور روز قرار نداشته باشید و در محیط هایی با تهویه مناسب و مطبوع بمانید.

علت احساس گرمای زیاد در دوران حاملگی

۵. استراحت لازم و کافی داشته باشید

داشتن یک برنامه و ساعت منظم برای خواب و داشتن استراحت کافی به عملکرد صحیح و بهتر هیپوتالاموس کمک می کند. پس باید سعی کنید در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و خود را آماده خواب کنید. به یاد داشته باشید باید نحوه صحیح خوابیدن در بارداری را نیز حتما رعایت کنید.

راه های مقابله با عرق کردن زیاد در دوران بارداری

۶. روی یک حوله استراحت کنید.

سعی کنید روی حوله بخوابید، این کار باعث می شود عرق های اضافی بدن شما به سرعت جذب حوله شوند.
راهکارهای مقابله با عرق کردن زیاد در دوران حاملگی

۷. مرتب دوش بگیرید.

اگر می توانید به راحتی حمام بروید، مرتبا دوش بگیرید و از صابون های ضد باکتریایی استفاده کنید.

مدیریت تعریق شدید در بارداری با دوش گرفتن

۸. یک برنامه غذایی مناسب برای خودتان داشته باشید.

مصرف سویا، فیبر خوراکی، کلسیم، ویتامین های B , C, D و داشتن یک رژیم غذایی مناسب و منظم در دوران بارداری به شما کمک می کند تا تعریق کمتری به خصوص تعریق شبانه، در سه ماهه اول بارداری داشته باشید. از خوردن غذاهای پرچرب و ادویه دار و تند، شیرین، نمک، قهوه و چای (خوراکی های کافئین دار) سیگار و الکل اجتناب کنید.

روش های مدیریت عرق کردن زیاد در بارداری

۹. از یک پنکه یا بادبزن استفاده کنید.

داشتن یک بادبزن یا پنکه کوچک دستی، به شما کمک می کند تا خنک شوید و عرق های شما به سرعت تبخیر شود.

مقابله با گرگرفتگی در دوران بارداری

۱۰. دمای اتاق خود را خنک نگه دارید.

 با استفاده از پنکه تهویه مناسب در اتاق خواب خود ایجاد کنید و یا شما می توانید با باز کردن پنجره، دمای اتاق خود را خنک نگه داشته تا تعریق شبانه خود را کاهش داده و خواب آرام تری داشته باشید.

۱۱.از پودر بچه یا پودر بدون تالک استفاده کنید.

پودر بچه یا پودرهای بدون تالک را در قسمت هایی از بدن که مستعد به سایش و جذب رطوبت هستند بزنید تا بتوانید از عرق سوز شدن آن نواحی جلوگیری کنید.

مدیریت تعریق زیاد در بارداری با روش های ساده

۱۲. ورزش کنید

به تمام بانوان ورزش در دوران بارداری شدیدا توصیه می شود. شما باید از یکجا نشستن خودداری کنید. فعالیت کم و نشستن مداوم، شدت تعرق را در شما افزایش می دهد. ورزش کردن منظم و مداوم باعث بهتر شدن عملکرد بدن می شود و به تنظیم هورمون ها در شما کمک می کند که این خود به تنهایی باعث کاهش اختلال عملکرد هیپوتالاموس می شود. ورزش شنا می تواند یک گزینه مناسب باشد. به یاد داشته باشید قبل از ورزش کردن حتما در مورد نوع ورزش و شدت آن با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 یکی از مهم ترین دوران زندگی هر زنی دوران بارداری می باشد که همواره با تغییراتی در روح و جسم مادر همراه است. تغییرات هورمونی و افزایش متابولیسم، از واکنش های دوران بارداری در بدن مادر است که این تغییرات باعث به وجود آمدن نشانه هایی از جمله عرق کردن زیاد در بارداری می شود. با داشتن آرامش در دوران بارداری می توانید تا حد زیادی از شدت این نشانه ها بکاهید و از استرس بارداری نیز جلوگیری کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *