دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان خانگی آبله مرغان با چه روش هایی انجام می شود؟

  • مریم صبوری
  • ۲ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

برای درمان خانگی آبله مرغان راهکار ها و روش های بسیار مفیدی از قبیل؛ جودوسر، عسل، ریحان، یاس، زنجبیل، سرکه قهوه ای، روغن اسطوخدوس، دمنوش گیاهی و … وجود دارد که در این مقاله با آن ها آشنا می شوید.

آبله مرغان در واقع ویروسی است به نام واریسلا زوستر که این ویروس عامل اصلی بروز آبله مرغان می باشد که بیسار واگیردار و مسری است. بروز این بیماری از طریق تماس پوست با مواد آلوده و یا فرد دیگر که این بیماری در آن باشد سرایت می کند و همینطور از طریق بزاق یا مخاط انتشار می یابد. علائم بروز آبله مرغان سردرد و تب و ایجاد تاول های پوستی در نقاط مختلف بدن که مانند علایم سرماخوردگی است می باشد. که بعد از پدیدآمدن بیماری مدت ۲ تا ۳ هفته طول می کشد تا این ویروس از بدن خارج شده و فرد مبتلا به سلامتی خود برگردد. در ادامه مطلب با درمان خانگی آبله مرغان شما عزیزان بیشتر آشنا خواهید شد با مجله آرگا همراه باشید.

درمان ابله مرغان با چریش

روش های درمان خانگی آبله مرغان

عوامل ایجاد آبله مرغان بیشتر از کودکان آغاز می گردد که همراه با خارش جوش های قرمز یا صورتی رنگ روی تمام پوست بدن که تاول های آبدار می باشند. و علائم آن سردرد، بی اشتهایی، تب، خستگی و گاهی هم تهوع است که از طریق بزاق دهان، عطسه و تماس با جوش ها وارد بن فرد خواهد شد. خوشبختانه با گذشت زمان واکسن آبله مرغان هم از دهه نود میلادی کشف گردید که بروز این بیماری را تا حدودی کاهش داد. بیشترین افرادی که خطر ابتلا به این بیماری را دارند از جمله؛ کسانی که تاکنون به این بیماری مبتلا نشده‌اند، تماس فیزیکی با فرد بیمار، سن کمتر از ۱۲ سال، بزرگ‌ سالانی که با کودکان زندگی می‌کنند یا با آنها وقت می‌گذرانند و هنگامی که سیستم دفاعی بدن به علت بیماری یا مصرف دارو دچار نقص شده باشد. در این خصوص تکنیک ها و درمان آبله مرغان کمک شایانی در این رابطه می کند که می توان این بیماری را کاهش داد.

روش ها و درمان خانگی آبله مرغان

  • حمام با سرکه قهوه ای یا سرکه سیب

از دیگر راهکارهای طبیعی به منظور درمان آبله مرغان استفاده از سرکه قهوه ای یا سرکه سیب است زیرا، سرکه خاصیت ضد میکروبی دارد بنابراین یک فنجان سرکه قهوه ای یا سرکه سیب را به وان پر از آب گرم بیفزایید و به مدت پانزده دقیقه داخل وان بنشینید  سپس با آب ساده بدن تان را بشویید و در صورتی که بوی سرکه شما را اذیت می کند می توانید به آب وان دو قطره روغن ضروری مانند روغن درخت چای یا روغن اسطوخودوس بیفزایید و هر روز از این روش درمانی تا زمان بهبودی کامل استفاده نمایید.

  • آب چریش

یکی دیگر از روش های طبیعی به منظور درمان آبله مرغان برگ های چریش هستند بنابراین، برگ های چریش را با کمی آب ترکیب کرده تا به شکل خمیر در آید سپس خمیر حاصل را روی جوش ها بمالید و اجازه دهید چند ساعت بماند و یا می توانید به آب وان مقداری برگ چریش بیفزایید و به مدت چند دقیقه داخل وان بنشینید که بهتر است روزی دو بار از این روش استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس
  • جوش شیرین

یکی از روش های موثر درمان آبله مرغان مصرف جوش شیرین به طوری که ۱ قاشق چای خوری را در ۱ لیوان آب حل کنید و لیف را به آن آغشته نمایید و روی تاول ها یا قسمت هایی که باعث خارش هستند بزنید و چند دقیقه صبر کنید تا خشک شود سپس بدن را با آب گرم بشویید. ی راه دیگر که شما می توانید ۱ لیوان جوش شیرین را داخل آب وان مخلوط کنید و سپس در آب دراز بکشید تا این تحریک و سوزش ها بخوابد می توانید این کار را چند بار برای بهتر شدن انجام دهید.

  • آلوئه ورا

این داروی گیاهی خاصیت ضد ویروس و التهاب دارد که التیام بخش است و برای درمان پوست موثر می باشد شما می توانید با استفاده از ژل آلوئه ورا او را مستقیم به منطقه آسیب دیده بزنید و چند دقیقه صبر کنید تا جذب پوست شود سپس صبر کنید تا خشک شود و روزانه این کار را تکرار کنید.

درمان ابله مرغان با جوش شیرین

  • روغن اسطوخودوس و نارگیل و بادام

اگر می خواهید از التهابات و خارش های پوستی خود که ناشی از بیماری آبله مرغان می باشد خلاصی پیدا کنید از روغن اسطوخودوس و نارگیل و بادام استفاده نمایید. به طوری که این ۳ را با هم مخلوط کرده و در قسمت هایی که آسیب دیدن بزنید و چند دقیقه اجازه بدهید تا روی پوست بماند تا خشک شود. این عمل را شما می توانید تا ۲ روز انجام دهید تا سوزشش برطرف شود و یا از عصاره بابونه یه همراه اسطوخودوس استفاده کنید به طوری که در آب حل نمایید و به بدن خود بزنید یا بدن را کامل به آن مدت ۱۵ دقیقه آغشته نمایید.

  • سوپ گشنیز و هویج

استفاده از این سوب به درمان آبله مرغان کمک می کند تا هر چه سریع تر این تاول ها بهبود یابد. شما با تهیه این سوپ فوق العاده که دارای آنتی اکسیدان قوی است باید ۱۰۰ گرم هویج و ۶۰ گرم کشنیز را خوب خرد کنید و در آب کامل بجوشانید و تا ۲۰ روز روزانه ۱ مرتبه میل نمایید تا به بهبودی کامل برسید.

درمان آبله مرغان با جودوسر

  • عسل

مصرف این خوراکی معجزه بخش هم به درمان خانگی آبله مرغان که برای سوزش و خارش پوست کمک شایانی می کند. عسل را با کمی آب حل نمایید و بخورید و یا عسل را به قسمت هایی که جوش و تاول قرمز دارند بزنید و تا ۳ مرتبه در روز این کار را تکرار کنید تا برطرف شوند

  • جو دوسر

برای جلوگیری از گسترش آبله مرغان بهترین کار بلغور جوی دو سر است که به عنوان موثر ترین درمان از پوست انجام می گیرد. می توانید از ۲ لیوان جوی دو سر را کامل بکوبید و آن را با ۲ لیتر آب ولرم ترکیب نمایید و در اب وان حمام تا حدود ۲۰ دقیقه دراز بکشید تا التهاب پوستی را درمان کند و این کار را روزی ۱ مرتبه تا بهبودی کامل انجام دهید.

راهکار هایی برای درمان خانگی آبله مرغان

  • چریش

یکی دیگر از روش ها و درمان خانگی آبله مرغان گیاه چریش می باشد که خاصیت ضد ویروسی دارد و به خشک کردن واتل ها کمک می کند. در ابتدا حدود ۱ مشت چریش را له کرده و آب حاصل از آن را به قسمت های آسیب دیده بزنید و یا با برگ چریش حمام آب گرم بگیرید و تاثیر فوق العاده آن را ببینید.

  • گل کالندولا

بهترین راه برای سوزش و خارش آبله مرغان استفاده از گل کالندولا می باشد که به اندازه ۲ قاشق چای خوری با ۱ قاشق چای خوری برگ فندق ترکیب نمایید. آن را در لیوان آب بریزید و بگذارید تا صبح بماند سپس در صبح ترکیب خمیری شکل را به نواحی قسمت آسیب دیده بزنید و نیم ساعت صبر کنید تا خشک شود و بعد با آب گرم بشویید.

روش های سریع درمان خانگی آبله مرغان

  • روغن چوب صندل

همینطور شما می توانید برای درمان خانگی آبله مرغان از روغن چوب صندل که خواص ضد عفونی کنندگی و ضد التهاب دارد استفاده نمایید. با استفاده روغن بادام و روغن چوب صندل که کامل ترکیب کردید روی پوست بزنید که برای از بین رفتن جای آبله ها بسیار مفید خواهد بود.

امیدواریم در این مقاله شما را در مجله آرگا با عنوان درمان خانگی آبله مرغان در دسته درمان خانگی و طب سنتی به خوبی آشنا کرده باشیم.

غذایی ممنوع در زمان ابتلا به آبله مرغان

در صوررتی که به آبله مرغان مبتلا شده اید باید از خوردن مواد غذایی زیر اجتناب نمایید که عبارتند از :

  • غلات سبوس دار
  • مغز ها
  • شکلات
  • انگور، بلک بری، بلوبری، پرتقال و کریپ فر.ت
  • موادغذایی شور ( باعث کم آبی بدن می شوند)
  • غذا های تند و غذاهای حاوی چربی زیاد
  • نوشیدنی کافئین دار مانند چای و قهوه

درصورت تمایل شما دوستان عزیز با کلیک بر روی درمان خانگی می توانید با راهکارهای طبیعی به منظور درمان بیماری بیشتر آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *