دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی سورن توربو و آشنایی بیشتر با ویژگی های مثبت و منفی این خودرو

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

سورن توربو بر مبنای پیشرانه EF7 طراحی و توسعه داده شده است. این خودرو در سال ۱۳۹۵ توسط شرکت ایران خودرو به بازار معرفی و عرضه شد. این مقاله به بررسی سورن توربو می پردازد.

در سال ۸۵ نسل جدیدی از سمند با نام سورن به بازار معرفی و عرضه شد که  در طراحی ظاهری و نیز داخل کابین با تغییراتی همراه بود. این خودرو از یک موتور ملی به نام EF7 با مصرف سوخت و شتاب گیری مناسب نیز بهره می برد. ایران خودرو پس از چندین سال توانست نسخه توربوشارژ موتور این خودرو را نهایتا در سال ۱۳۹۵ با رفع تحریم ها و تامین قطعات مورد نیاز تولید و به بازار ارائه نماید. ما در این مقاله قصد داریم خودروی سورن توربو را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

شناخت و بررسی سورن توربو

بررسی سورن توربو

بررسی اولیه سورن توربو

سورن محصول ایران خودرو با قدرت موتور ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر، اولین بار در سال ۱۳۸۵ معرفی شد و با بروزرسانی هایی در طراحی نیز همراه شد. این تغییرات بیشتر در چراغ های جلو و عقب، رینگ ها و اندکی در کابین مشاهده می شود.  ایران خودرو در سال ۱۳۹۵ موفق به نسخه توروبو از موتور سورن شد. قلب تپنده در سورن توربو نام آشنای EF7 است که قطعات جدیدی را در خود جای داده که مهمترین آن سیستم توروبو می باشد.

آشنایی و بررسی سورن توربو

این پیشرانه به لطف سیستم توربو قادر به تولید ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه بوده که نسبت به مدل استاندارد ۳۴ اسب بخار قوی تر است. این سیستم همچنین سبب شده تا شتابگیری اولیه خودرو بهبود بالایی یافته و به عدد ۱۰ ثانیه رسیده که در مدل استاندارد این عدد ۱۲ می باشد. در ضمن جعبه دنده BE3 بازده بالاتری در ترکیب با پیشرانه ارائه داده و صفحه کلاچ نیز برای پایداری بیشتر با کیفیت بالایی همراه بوده همچنین سیستم ترمزها نیز تقویت شده است. در ادامه بیشتر خودروی سورن توربو را مورد بررسی قرار می دهیم.

بررسی طراحی ظاهری

معمولا خودوسازان شناخته شده دنیا برای محصولاتی که علاوه بر پیشرانه های اتمسفریک و تنفس طبیعی دارای موتورهای توربوشارژر نیز هستند تفاوت های جزئی در طراحی ظاهری قائل می شوند تا دوستداران خودور بتوانند به آسانی میان نسخه های گوناگون متوجه تفاوتها بشوند. بررسی سورن توربو  نشان داد که این مورد رعایت نشده است و هیچ گونه تغییر در ظاهر آن نسبت به نسخه معمولی یا سمند مشاهده نمی شود. فقط آرم توربو طراحی شده روی گلگیر جلو سمت راست راننده به نوعی نشاندهنده موتور توربوشارژر این اتومبیل است.

بازبینی و شناخت سورن توربو

  •  آرون گروپس

به نظر اگر تغییراتی مانند استفاده از سپرهای بلندتر با پیچیدگی های زیاد، آیینه های جانبی اسپرت و.. در طراحی ظاهر این خودرو ایجاد می شد، هم ظاهر این سدان خانوادگی جذابتر می شد و هم با استقبال بیشتری در بازار روبرو می شد.

بررسی طراحی داخلی

یکی از دلایلی که سبب شد سورن در بدو ورود مورد انتقاد و البته استقبال قرار بگیرد به طراحی داشبورد و فضای کابین آن مربوط می شود، به نوعی که در هیچ یک از محصولات ایران خودرو پیش از این دیده نشده است. سورن همانند سمند از ابعاد بزرگی برخوردار می باشد به نحوی که طول ان ۴۵۳۴، عرض آن ۱۹۴۴ و ارتفاع آن ۱۴۶۰ است. به همین دلیل کابین راحتی را برای سرنشینان ایجاد کرده است که برای سفرهای بین شهری و رفت و آمدهای شهری مناسب خانواده می اشد. نکته منفی در کابن این خودرو استفاده از متریالی است که کیفیت بالایی نداشته و پس از مدتی استفاده ظاهری نازیبا به خود می گیرد. درضمن ممکن است قطعات کابین در طول زمان به صدا درآید.

بازبینی سورن توربو

همچنین تیپ ELX این خودرو که از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار است، دارای چیدمان داخلی متفاوت تری است و در بخش کنسول میانی داشبورد تغییرات جزئی نسبت به سورن معمولی دارد. نوع تریم مربوط به سیستم تهویه اتوماتیک در سورن توربو از طراحی خودروهای کره ای بهره می برد به نحوی که اهرم کنترل گر چرخشی آن در مرکز قرار داشته  و کلیدهایی اطراف آن را احاطه کرده است. در سورن توربو همان داشبوردی که در نسخه ELX به کار رفته مشاهده می شود. با این تفاوت که چیدمان دورنگ اسپرت در نسخه توربو از جذابیت بالایی بهره می برد.

بررسی پیشرانه سورن توربو

در این خودرو به طور مخصوص از پیشرانه جدیدتر ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه EF7 بکار رفته است. EF7  موتوری است که بر مبنای سوخت گاز طبیعی طراحی شده ولی با استفاده از بنزین نیز عملکرد خود را حفظ می کند. این موتور با همکاری آلمانی ها ساخته شده که با حجم موتوری معادل ۱۶۴۵ سی سی و تنفس موتور توربوشارژ توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه را دارا می باشد. سورن توربو در ۱۰ ثانیه قادر است از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت شتاب برسد که ۲ ثانیه از تمام خانواده سمند سریعتر است.

بررسی قطعات داخلی خودور

این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۴، از جعبه دنده دستی ۵ سرعته بهره می برد که مصرف سوخت آن ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و حداکثر سرعت آن معادل ۲۰۵ کیلومتر در ساعت است. در گزارش هایی که از تجربه رانندگی با این خودرو اعلام شده است. عملکرد و شتابگیری آن را قابل توجه دانسته اند. همچنین نرمی کلاچ و عملکرد پدال نیز خوب بوده  که سبب می شود شروع حرکت با آن به خوبی صورت گیرد. شتاب گیری این خودرو به گونه ای است که نظیر آن، در خودروی ایرانی دیگری با این سطح پر شتاب مشاهده نشده است.

بررسی امکانات رفاهی

از تجهیزات و امکانات رفاهی مورد بررسی سورن توربو می توان در بخش صندلی ها به تجهیزاتی مانند تنظیمات برقی، دسترسی به صندوق از داخل اتاق، پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه اشاره نمود. از نظر ایمنی از تجهیزاتی مانند کیسه هوا برای سرنشین و راننده، ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت کنترل، هشدار دهنده موانع عقب و کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع بهره می برد. امنیت این خودرو توسط موسسه IDIADA اسپانیا مورد تست و آزمایش قرار گرفت که موفق شد نمرات لازم را کسب نماید

وارسی سورن توربو

در بخش ترمزها و پایداری سورن توربو از ترمز ضد قفل ABS و EBD ترمز جلو دیسکی، ترمز عقبی دیسکی برخوردار است. از تجهیزات دیگر می توان به سیستم تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، پخش MP3، بلندگوهای عقب و جلو، آنتن اکتیو برای سیستم صوتی، تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل، تنظیم آینه های جانبی برقی به همراه گرمکن، آیینه آرایش چراغ دار روی آفتابگیر، شیشه بالابر برقی دربهای جلو و عقب اشاره نمود.

در پایان به چند مورد از محاسن و معایب این خودرو اشاره می شود.

محاسن

  • شتاب بهتر نسبت به سمند معمولی
  • شتابگیری مناسب بخصوص در سرعتهای کمتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • فضای کابین مناسب و راحتی برای سرنشینان در سفرهای طولانی
  • بهره گیری از مصرف سوخت مناسب

معایب

  • عملکرد ضعیف جعبه دنده
  • ورود صدای موتور و مسیر به درون کابین
  • کیفیت پایین مواد بکار رفته در کابین
  • تاخیر یا لگ ملموس توربو

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *