دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طریقه خواندن صیغه ازدواج موقت و آشنایی با احکام مربوط به ازدواج موقت

  • ندا خوشرو
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب با نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت بین زن و مرد و احکامی در مورد شرایط ازدواج موقت آشنا خواهید شد که امیدواریم این مطلب مورد توجه شما همراهان عزیز و گرامی قرار بگیرد.

ازدواج موقت یکی از راهکارهای دین اسلام برای افراد می باشد که توانایی ازدواج به صورت دائم را ندارند و این افراد می توانند با بهره مندی از این حکم اسلامی با جنس مخالف خود ارتباط برقرار نمایند و از طرفی برای باهم بودن هزینه های سنگین و دائمی ازدواج دائم را پرداخت نکنند. قرائت صیغه ازدواج موقت دارای شرایطی است که باید بدرستی رعایت شود تا این ازدواج از نظر اسلام مورد قبول قرار بگیرد و زن و مرد بر یکدیگر محرم شوند.

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت

برای ازدواج موقت باید ابتدا شرایط را مورد بررسی قرار دهید سپس اقدام به قرالئت صیغه ازدواج موقت نمایید. در ادامه احکام مربوط به ازدواج موقت و صیغه ازدواج موقت را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار خواهیم داد.

احکام ازدواج موقت

صیغه ازدواج موقت به عربی

خواندن صیغه ازدواج به دو شکل زیر امکان پذیر می باشد :

۱. توسط وکیل 

گرفتن وکیل برای قرائت صیغه ازدواج موقت بیشتر برای اطمینان از صحت قرائت متن صیغه می باشد. متن صیغه ازدواج موقت که باید وکیل آن را به نیابت از افراد بخواند متفاوت می باشد و معنی آن متناسب با تعهدهای زوجین تنظیم می شود و وکیل در این میان فقط یک شخص سوم محسوب خواهد شد.

۲. توسط زوجین 

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در این شیوه فردی که متن صیغه ازدواج موقت را قصد دارد بخواند همان فردی است که یک طرف از عقد می باشد و زوجین با علم به معانی متن صیغه آن را خطاب به همسر خود می خوانند و در صورت قرائت صحیح بعد ازقرائت صیغه عقد به یکدیگر محرم خواهند شد. توجه داشته باشید که همه متن صیغه در این حالت با ضمایر مخاطب و متکلم می باشد یعنی متن صیغه گویی یک تعهدنامه است که افراد آن را به زبان جاری خواهند کرد و همین الفاظ برای دو نفر تکالیف و حقوقی را در پی خواهند داشت.

صیغه ازدواج موقت

دستور خواندن صیغه ازدواج موقت نیز به دو صورت زیر می باشد : 

برای خواندن صیغه عقد ازدواج موقت کافی است بعد از تعیین کردن مدت زمان صیغه و میزان مهریه زن بگوید : «زَوَّجْتُکَ نَفْسِی فِی الْمُدَّهِ الْمَعْلُومَهِ عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلُومِ» (من خودم را به همسری تو در مدت معین با مهر معین درآوردم)

و مرد نیز بگوید : «قَبِلْتُ» (قبول کردم)

اگر زن و مرد تمایل داشته باشند که صیغه عقد موقت توسط وکیل خوانده شود وی باید بگوید:

«مَتَّعْتُ مُوَکِّلَتِی مُوَکِّلَکَ فِی الْمُدَّهِ الْمَعْلُومَهِ عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلُومِ» (موکّله خودم را به ازدواج موکّل تو در مدّت معیّن با مهر معیّن درآوردم) وکیل مرد نیز بگوید: «قَبِلْتُ لِمُوَکِّلِی هَکَذا» (قبول کردم برای موکّل خودم همین طور). “

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت

احکام مربوط به ازدواج موقت

۱. به واسطه عقد ازدواج مرد و زن به یکدیگر حلال می شود. در ازدواج دائم زن به صورت همیشگی به عقد مرد در می آید که به آن دائمه می گویند و در ازدواج موقت نیز زن برای مدت زمان معینی به عقد مرد درمی آید که به آن صیغه می گویند.

۲. اگر مدت عقد بین زن و مرد مدت معینی باشد و دائمی نباشد، به این نوع عقد ازدواج موقت گفته می شود.

۳. مدت زمان صیغه می تواند به مدت چند روز ، چند ماه یا چند سال باشد.

۴. اگر دو نفر رضایت کامل برای ازدواج موقت را داشته باشند ولی صیغه ازدواج موقت بین آن ها خوانده نشود آن ها به یکدیگر حرام هستند و هرگونه ارتباطی بین زن و مرد از نظر اسلام حرام می باشد.

ازدواج موقت

۵. ازدواج موقت مانند ازدواج دائم دارای قواعد مخصوص به خود می باشد و برخی از این شرایط با ازدواج دائم مشترک می باشند و رعایت کردن این اصول بر زن و مرد واجب می باشد و هر گونه خدشه ای در این شرایط ممکن است باعث تعلیق در حکم ازدواج موقت شود.

۶. توجه داشته باشید که قرائت صیغه ازدواج موقت باید صورت زبان عربی باشد و صیغه باید به صورت صحیح خوانده شود و در صورتی که مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی بخوانند می توانند صیغه را به زبان خود بخوانند و گرفتن وکیل برای خواندن صیغه ازدواج موقت به زبان عربی واجب نمی باشد ولی به صورت لفظی زن و مرد باید معنی صیغه عربی را بخوانند.

۷. متن صیغه ازدواج موقت باید با نیت خوانده شود و با گفتن این الفاظ باید همسری در بین زن و مرد برقرار شود و زن خود را همسر مرد قرار دهد و مرد نیز این معنی را باید قبول داشته باشد.

۸. کسی که صیغه عقد ازدواج موقت را می خواند باید عاقل و بالغ باشد و از صحت و سلامت عقلی کامل برخوردار باشد.

ازدواج موقت

۹. هدف خواننده صیغه ازدواج موقت باید صورت کامل مشخص شود و اگر کسی چند دختر داشته باشد نمی تواند به مردی بگوید “زَوَّجْتُکَ اِحْدی بَناتی” : یعنی (یکی از دخترانم را به همسری تو درمی آورم)

۱۰. برای قرائت صیغه ازدواج موقت رضایت طرفین شرط می باشد و زن و مرد باید از روی اختیار به این ازدواج راضی باشند و اگر یکی از طرفین ظاهرا و با کراهت ازدواج موقت را قبول کند عقد صحیح نمی باشد.

۱۱. صیغه عقد ازدواج موقت باید به صورت صحیح خوانده شود و اگر این صیغه به گونه ای خوانده شود که معنی آن عوض شود عقد موقت باطل می باشد ولی اگر معنی آن عوض نشود عقد موقت صحیح است.

۱۲. یکی از شرایط ازدواج موقت این است که اجازه پدر برای دختر باکره ای که قصد دارد به ازدواج موقت مردی درآید واجب می باشد و اگر پدر و در صورت نداشتن پدر ، جد پدری اجازه ازدواج موقت دختر را ندهد عقد بین مرد و زن صحیح نمی باشد.

نحوه خواندن صحیح صیغه ازدواج موقتی

۱۳. بر اساس نظر برخی از مراجع عظام تقلید دختر رشیده ای که بد و خوب زندگی اش را تشخیص می دهد و امورات زندگی خود را به صورت مستقلانه در دست گرفته است نیازی به اجازه پدر یا جد پدری برای ازدواج موقت خود ندارد.

۱۴. اگر دختری پرده بکارت خود را به موجب نزدیکی از دست داده باشد برای ازدواج موقت نیازی به اجازه پدر ندارد.

۱۵ اگر دختری پرده بکارت خود را بر اثر پریدن از ارتفاع و ورزش یا خودارضائی از دست داده باشد برای ازدواج موقت نیازمند به اجازه پدر یا جد پدری می باشد.

صیغه ازدواج موقت

در این مطلب با طریقه خواندن صیغه ازدواج موقت و احکام مربوط به این نوع ازدواج آشنا شدید که امیدواریم بتوانید اطلاعات لازم را در زمینه ازدواج موقت بدست آورید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *