دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی گوشی y9 2019 و ویژگی های این تلفن همراه اقتصادی و محبوب

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

گوشی y9 2019 یکی از میان رده های جذاب هواوی بوده که با مشخصات سخت افزاری جذاب و دوربین دوگانه مبتنی بر هوش مصنوعی همراه با قیمت بسیار رقابتی به بازارهای جهانی عرضه می گردد. این مقاله گوشی مذکور را مورد بررسی قرار می دهد.

از پرفروش ترین محصولات میان رده بازار گوشی های سری y شرکت هواوی هستند. این شرکت چینی هر ساله با تنوع بیشتری  محصولات خود را به بازار عرضه می دارد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی یک عضو جدید خانواده هواوی به نام y9 2019 بپردازیم. با ما همراه باشید.

 گوشی اقتصادی و میان رده y9 2019

بررسی تلفن Y9 2019

با افزایش ناگهانی قیمت گوشی ها در سال ۲۰۱۸، سری y برای کاربران این برند و خود شرکت هواوی اهمیت بالایی پیدا کرد و بسیاری از خریداران در شرایط دشوار خرید گوشیهای گران قیمت و پرچمدار به نمونه های ارزان تری همچون سری y روی آوردند و در فاصله نسبتا کوتاه از اوایل سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۶ گوشی مختلف در این خانواده معرفی شد که همگی از طراحی روز با صفحه نمایش بزرگ و کشیده با حاشیه های اندک و مشخصات مولتی مدیایی بهره برده و از همه مهمتر با قیمتی رقابتی عرضه شده اند. در ادامه عضو جدید این خانواده به نام y9 2019 به بازار عرضه شد.

این گوشی یکی از میان رده های جذاب هواوی بوده که با مشخصات سخت افزاری جذاب(چیپست جدید و قدرتمند kirin 710) و دوربین دوگانه مبتنی بر هوش مصنوعی همراه با قیمت بسیار رقابتی به بازارهای جهانی عرضه می گردد.همچنین این گوشی دو سیمکارته بر روی سیستم عامل Android v8.1 (Oreo) اجرا می شود و دارای ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی نیز می باشد. این ویژگیها سبب می شود افرادی که به دنبال گوشی های ارزان قیمت در بازار هستند به همین راحتی نتوانند از خرید این گوشی صرف نظر کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی بیشتر گوشی y9 2019 بپردازیم.

جعبه گوشی y9

جعبه گوشی Y9 2019

جعبه از طراحی ساده ای در حد و اندازه یک میان رده بهره می برد. نام گوشی بر روی جعبه نوشته شده و در بخش پشتی نیز مشخصات دستگاه به چشم می خورد. درون این جعبه سفید رنگ کابل شارژ با پشتیبانی از Micro USB، شارژر، هدست سیمی، سوزن دسترسی به اسلات سیم کارت و کاور ژله ای شفافی مشاهده می شود که در مجموع  نسبت به رده قیمتی گوشی قابل رضایت به نظر می رسد.

  •  آرون گروپس

طراحی ظاهری

در نگاه اول بدنه براق، ابعاد بزرگ، نمایشگر سرتاسری، از ویژگی های برجسته در بررسی طراحی گوشی y9 2019 می باشد. از نمای روبرو شاهد نمایشگری بزرگ با نسبت تصویر ۱۹:۵:۹ هستیم که تقریبا تمام سطح جلوی گوشی را به خود اختصاص داده و به لطف ناچ کوچک بالایی و حاشیه اندک بخش پایینی جلوه ای مدرن در گوشی ایجاد کرده است. ضخامت گوشی به خاطر انحنا کاور بخش پشتی، باریک تر از آنچه هست به نظر می رسد و به همین دلیل با وجود ارتفاع نسبتا زیاد، به راحتی در دست جای می گیرد. به عبارت دیگر هواوی توانسته نسبت نمایشگر به بدنه را در این گوشی به حدود ۸۳ درصد برساند که رقم مطلوبی می باشد.

اسمارتفون Y9 2019

پشت دستگاه از جنس پلاستیکی براق با ظاهری شیشه ای بوده که فوق العاده جاذب اثر انگشت بوده و در زمان کوتاهی نه تنها با آلودگی و اثر انگشت پوشانده می شود بلکه خراشیدگی هایی نیز ممکن است در سطح آن ایجاد شود. بنابران بهتر است از ابتدا گوشی را داخل قاب سیلیکونی همراهش قرار دهید. دوربین های دوگانه بخش پشتی به صورت افقی قرار گرفته اند و ان را به اسمارتفون های حرفه ای تر این برند شبیه ساخته اند. قاب دستگاه از جنس پلی کربنات با روکش براق ساخته شده و نسبت به قاب پشتی، ماومت بیشتری در برابر خط خردگی و خش دارد.

وزن دستگاه ۱۷۳ گرم بوده که نسبت به ابعادش بسیار مناسب به نظر می رسد. بدنه چندان هم لغزنده نیست. بنابراین از نظر ارگونومی قابل قبول می باشد. اسپیکر اصلی و جک هدست در پایین گوشی تعبیه شده و درگاه میکروUSB نیز مانند دیگر گوشی ها سری Y هواوی نکته منفی اجزای پیرامون گوشی را در نگاه اول تشکیل می دهد. این گوشی در سه رنگ مشکی نیمه شب، بنفش شفقی و آبی یاقوتی به بازار عرضه می شود. در مجموع گوشی y9 2019 از طراحی ظاهری زیبا و قابل قبولی بهره می برد.

آشنایی با تلفن هوشمند Y9 2019

صفحه نمایش گوشی y9 2019

y9 2019 از صفحه نمایش ۶.۵ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۲۳۴۰*۱۰۸۰ پیکسل (FHD+) و تراکم ۴۰۰ پیکسل در هر اینچ بهره می برد. در این صفحه نمایش تصاویر شفاف بوده و رنگ ها زنده و جذاب قابل مشاهده است. همچنین شاهد یک کنتراست خوب و زاویه دید عالی نیز می باشیم. ولی حداکر روشنایی نمایشگر کمی پایین تر از حد انتظار است. به همین خاطر در محیط های پرنور در مشاهده محتوای صفحه نمایش اندکی با مشکل مواجه خواهید شد.  هواوی دو حالت را برای نمایش تصویر در نظر گرفته است و حالت Vived با اشباع بیشتر رنگ ها، همه چیز را چشم نوازتر به نمایش می گذارد و گزینه مناسبی برای استفاده روزانه محسوب می شود. همچنین در هر دو حالت امکان تغییر دمای رنگ را نیز خواهید داشت.

تلفن Y9 2019 هواوی

صفحه نمایش بزرگ، تاحدودی مزاحم بودن ناچ بالای صفحه را کمتر می کند علاوه بر این اکثر برنامه ها با ان سازگار بوده و تا زیر ناچ اجرا می شوند. در واقع تنها در گالری و هگام تماشای تصاویر بریدگی بالای نمایشگر بخشی از تصویر را می پوشاند. هواوی مدعی است کیفیت ویژگی eye comfort در رابط کاربری دستگاه توسط موسسه TUV Rheinland مورد تایید قرار گرفته است. این ویژگی سبب می شود صدمات ناشی از نور آبی به کمترین مقدار برسد.

نکته منفی دراین صفحه نمایش عدم پوشش محافظ آن است که شرکت هواوی نامی از گوریلاگلس یا هر پوشش محافظ دیگری برای آن نبرده است. زیر صفحه نمایش با نکته خاصی مواجه نمی شویم و در بالا علاوه بر قرار گرفتن اسپیکر تماس در لبه خارجی دستگاه دو دوربین سلفی به همراه سنسورهای نور و Proximity را مشاهده خواهید کرد. در کناره سمت راست اسپیکر چراغ هضدار ناپیدایی وجود دارد که در مواقع خص مانند زمان شارژ باتری گوشی روشن می شود.

مدلهای اسمارتفون Y9 2019

اجزای جانبی y9 2019

 در سمت راست کلیدهای پاور و تنظیم صدا در زیر یکدیگر طوری تعبیه شده اند که به راحتی در زیر انگشتان هر دو دست قرار می گیرند. در سمت چپ درگاه سیم کارت و کارت حافظه قرار دارد که شامل سه جایگاه مستقل برای استفاده از دو سیمکارت نانو و یک کارت حافظه Micro SD می باشد و از این نظر ویژگی مثبتی به شمار می رود. در بالا تنها میکروفن دوم مشاهده می شود و در پایین نیز اسپیکر اصلی به همراه میکروفون تماس و جک هدست در دو سوی درگاه میکرو USB قرار دارد. در پنل پشتی با ظاهر شیشه ای براق، دوربین های دوگانه و نوشته های افقی در سمت چپ فرمی زیبا و جلوه ای خاص را ایجاد کرده اند و بازتاب نور از صفحه پشتی بسیار چشم نواز است همچنین در این قسمت سنسور اثر انگشت نیز در نیمه بالایی و در مرکز آن مشاهده می شود.

آشنایی با چیپست گوشی

بررسی دوربین

 این اسمارتفون دارای ۴ دوربین می باشد که دو دوربین ۲ مگاپیکسلی آن عملا امکان تصویربرداری مستقل نداشته و تنها برای تعیین عمق میدان به کار گرفته می شوند تا در ثبت تصاویر پرتره یا کاربردهای واقعیت افزوده به دوربین اصلی کمک کنند. دوربین اصلی بخش پشتی دارای وضوح ۱۳ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم F/1.8 مشاهده می شود و بالای آن دوربین ۲ مگا پیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.4 قرار دارد. وضوح دوربین اصلی با نسبت ۴:۳ می باشد و دو وضوح دیگر این دوربین یعنی ۱۰ و ۸ مگا پیکسل به ترتیب در دو نسبت ۱:۱ و ۱۸.۷:۹ ارائه می شوند. دوربین سلفی دستگاه نیز در کناره سمت راست حوالی ناچ بالای صفحه نمایش با وضوح ۱۶ مگا پیکسل با درچه دیافراگم F/2.0 قرار دارد.

گوشی Y9 2019

رابط کاربری دوربین از طراحی ساده ای بهره می برد  و حالت های اصلی عکاسی در نوار پایین و تنظیمات مربوط به آن ها در نوار بالا قرار گرفته است. گزینه MORE شما را به صفحه دیگری انتقال می دهد و برای شما امکان انتخاب گزینه های تنظیمات دستی(PRO) و واقیعت افزوده(AR Lens) و .. را فراهم می نماید. عبارت AI Camera درج شده در پشت بدنه نشان دهنده این است که دوربین هواوی مانند بیشتر محصولات اخیر این شرکت به هوش مصنوعی مجهز شده و طبق ادعای هواوی دوربین اصلی این گوشی می تواند ۵۰۰ صحنه متمایز در ۲۲ دسته بندی مختلف را شناسایی و تنظیمات مربوطه را اعمال کند.

در نور کافی  عکس هایی با کیفیتی را می توانید به ثبت برسانید. هوش مصنوعی در اکثر شرایط رنگ و لعاب بیشتری را به تصویر شما می بخشد و شما را از ویرایش ثانویه بی نیاز می سازد همچنین جزئیات تصویر قابل قبولی نیز ارائه می دهد. و حتی می توانید اندکی بزرگنمایی را برای اصلاح کادر اصلی ایجاد کنید. کیفیت دوربین اصلی در شب چندان قابل قبول نبوده و رنگهای بی روح، کنتراست پایین و فقدان جزئیات تصاویر را شاهد هستیم. البته مشکل عکاسی شبانه در تمام گوشی های اقتصادی و اکثر میان رده ها وجود دارد.

وارسی اسمارتفون Y9 2019

کیفیت پرتره ها با دوربین های اصلی و سلفی به کمک دوربین های ثانویه عمق سنج بسیار مطلوب بوده و سوژه به خوبی از پس زمینه قابل تشخیص است.به طور کلی کیفیت دوربین اصلی و سلفی در نو رکافی بسیار خوب بوده و تصاویر جذابی را می توانید به ثبت برسانید. در نور کم افزایش نویز و کاهش کنتراست را شاهد هستیم و با کمتر شدن نور کیفیت تصاویر نیز پایین می آید. دوربین اصلی به میزان کمی در فوکوس بر روی سوژه های نزدیک مشکل دارد و باید فراند فوکوس را چندبار تکرار کنید. تشخیص چهره درون کادر با دقت و سرعت بالایی صورت می پذیرد و تصاویر پرتره نیز کیفیت خوبی دارند. این سطح عملکرد از گوشی اقتصادی بسیار قابل رضایت است.

عملکرد گوشی y9 2019

y9 2019  تنها اسمارتفون سری Y است که دارای چیپست ۱۲ نانومتری KIRIN 710 می باشد. این چیپست از ۴ هسته قدرتمند A73 و ۴ هسته کم مصرف A53  و پردازشگر گرافیکی Mali-G51 MP4 تشکیل شده است. بنابراین عملکرد بالایی از آن انتظار می رود. کارایی گرافیکی نیز بهتر شده است. رابط کاربری دستگاه دارای عملکردی نرم و روان بوده و اجرای برنامه ها به راحتی و بدون لگ و تاخیر صورت می پذیرد. در واقع می توان چیپست KIRIN 710 را رقیب سرسختی برای دیگر چیپست های میان رده اگزینوس و یا حتی اسنپدراگون دانست.

تلفن هوشمند Y9 2019

بررسی ویژگی های ارتباطی y9 2019 نشان داد که در این زمینه نیز می تواند نیازهای شما را برطرف سازد. گوشی از نظر ارتباطی دارای قابلیت پشتیبانی از LTE Cat12 با حداکثر سرعت دانلود ۶۰۰ مگابایت بر ثانبه و همچنین پشتیبانی از وای فای دوبانده و استاندارد ۸۰۲.۱۱ac می باشد. گوشی  y9 2019  با حافظه داخلی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابت عرضه می شود که از طریق درگاه اختصاصی کارت حافظه میتوانید تا ۴۰۰ گیگابایت آن را ارتقا دهید.

سیستم عامل y9 2019

سیستم عامل به کار رفته در این گوشی اندروید ۸.۱ با رابط کاربری emui 8.2 می باشد که به اندازه کافی دارای امکانات و اقابلیت هایی است که شما را راضی نگه دارد. حدود ۱۰ بازی و اپلیکیشن پیشفرض نیز بر روی هواوی y9 2019  نصب است که می توانید در صورت لزوم حذفشان کنید.

گوشی اقتصادی Y9 2019

در صفحه هوم با وجود نبود گزینه اصلی یا app drawer می توان آیکون برنامه ها و ویجت و میانبرها را قرار داد. البته از طریق یک گزینه جداگانه در منوی تنظیمات می توان منوی اصلی را به رابط کاربری اضافه نمود.هواوی فروشگاه مخصوص خودش یعنی app Gallery را هم در این گوشی قرار داده که از ابتدا با اعلام اینکه «این گزینه برای کشور شما در دسترس نیست» خیالتان را راحت می کند اما با وجود گوگل پلی استور نگرانی خاصی وجود ندارد. توسط برنامه phone Manager می توانید به مدیریت کامل گوشی مانند حذف فایل های اضافی، آزاد سازی رم، بررسی وضعیت باتری و … بپردازید. در مجموع می توان گفت سیستم عامل و رابط کاربری y9 2019  عملکرد قابل قبولی را ارائه می دهند.

باتری گوشی y9

گوشی هوشمند هواوی

هواوی این گوشی را همانند نسل قبل به باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری مجهز کرده است که بسته به میزان استفاده تان می توانید حداقل ۱ و حداکثر تا ۱.۵ روز از ذخیره انرژی آن استفاده کنید. باتری گوشی y9 2019 با اپلیکیشن پی سی مارک مورد تست و بررسی قرار گرفت و در نتیجه به رقم مطلوب ۱۰:۴۴ ساعت رسید البته با توجه به حجم باتری انتظار بیشتر از آن می رفت. اما در کل با خیال راحت به استفاده از گوشی بپردازید چرا که تقریبا در هیچ حالتی شارژ باتری در یک روز تمام نخواهد شد. توسط شارژر ۱۰ واتی عرضه شده به همراه این گوشی با صرف زمان ۲ ساعت باتری کاملا پر می شود. در ضمن قابلیت شارژ سریع نیز در این گوشی مشاهده نمی شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *