دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

زندگینامه محمود دولت آبادی و آشنایی بیشتر با این هنرمند

  • مینا سعادتی
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

محمود دولت آبادی نویسنده محبوب و بزرگ کشورمان با توجه به فعالیت های هنری و نوشتنی که داشت توانست معروف و مشهور شود برای ادامه مطلب به زندگینامه محمود دولت آبادی همراه ما باشید.

محمود دولت آبادی از نویسندگان، نمایش نامه نویسان و فیلم نامه نویس بزرگ کشورمان محسوب می شود وی سختی و رنجش بسیاری را تحمل کرد تا در این عرصه برسد تحصیلات محمود دولت آبادی زیاد بالا نیست اما با طرز بیان و نوشتن خود توانست خود را معروف و به شهرت برساند، همچنین پدر محمود دولت آبادی برای بار دوم ازدواج کرد و محمود فرزند اول این خانواده و ثمره ازدواج دوم می باشد.

زندگینامه محمود دولت آبادی

نگاهی به زندگینامه محمود دولت آبادی

این هنرمند و نویسنده معروف و با تجربه ی کشورمان محمود دولت آبادی در ۱۰ مرداد سال ۱۳۱۹ در سبزوار به دنیا آمد.

گالری هنری و شخصی محمود دولت آبادی

در زندگینامه محمود دولت آبادی آمده، وی با تمام سختی هایی که در دوران کودکی و نوجوانی کشید اما نا امید نشد و در کنار تحصیلش کارهایی همچون کفاشی، سلمانی و کارگری در را روستا را انجام می داد و این دوران را با تلاش و مشقت فراوان گذراند.

محمود هنگام جوانی خود که از قبل علاقه ی بسیاری به نوشتن داشت و نوشتن را آغاز کرده بود تصمیم گرفت تا به تهران برود و استعدادهای هنگفت خود را به نمایش بگذارد و آن را به صورت جدی و حرفه ای دنبال و پیگیری نماید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

عکس جدید و جالب محمود دولت آبادی

او در این مدت از زندگی خود را مشغول به کار در چاپخانه شد و پس از مدتی فعالیت هنری، کار کردن در تئاتر را کنار گذاشت و تمام حواس و عشقش را صرف نویسندگی و نوشتن کرد تا اینکه نتیجه حاصل و زحمات و تلاش این بزرگوار اولین کتابی بود به نام ته شب که در سال ۱۳۴۱ منتشر کرد.

بیوگرافی خواندنی و تماشایی محمود دولت آبادی

نوع سبک محمود دولت آبادی

محمود دولت آبادی بیشتر سبک نوشته هایش از نوع رئالیسم می باشد.

 محمود دولت آبادی نویسنده محبوب ایران

نوشته های وی طوری می باشد که شخصی حس می کند در آن مکان حضور دارد و توصیف کل واقعیت یک ماجرا، وقتی شخصی کتاب های دولت آبادی را می خواند حس می کند فیلمی رو به روی آن در حال پخش است، همچنین توصیف کردن دولت آبادی به شخصیت ها به اندازه ای دقیق و گویا است که انگار آن شخصیت را از قبل در جایی دیده است.

دولت آبادی در فعالیت های سیاسی

این نویسنده بزرگ و با تجربه ی کشورمان محمود دولت آبادی در فعالیت های سیاسی هم فعال و نقش بسزایی داشت، وی از طرفداران اصلاح طلب می باشد که باعث شد در کنفرانسی شرکت کند، جنجال و آشوبی در سال ۱۳۷۹ در کنفرانس ایجاد کرد. دولت آبادی در زمان انتخابات سال ۸۸ از موسوی و در سال ۱۳۹۲ از روحانی حمایت می کرد.

عکس محمود دولت آبادی و زندگینامه وی

محمود و خانه پدری وی

مکان و خانه ی پدری این نویسنده بزرگ و محبوب محمود دولت آبادی در روستایی به نام دولت آباد سبزوار است که سابقه و پیشینه آن به دوران پهلوی باز می گردد که در ۷ مرداد سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت انجامید. این هنرمند و نویسنده ی کشورمان برای یادبود از وی در جشن ۷۴ سالگی اش تمبری نیز از خود برجای گذاشت و رونمایی شد.

گالری دیدنی محمود دولت آبادی

ازدواج و همسر وی

نویسنده محبوب و باتجربه ی کشورمان محمود دولت آبادی در سال ۱۳۵۷ با خانمی به نام مهرآذر ماهر ازدواج کرد و ثمره ازدواج و زندگی آنان سه فرزند به نام های سیاوش و فرهاد و یک دختر به نام سارا است.

جالب ترین و جدیدترین عکس محمود دولت آبادیتصویری زیبا و دیدنی از محمود دولت آبادی در کنار دخترش

عکس های شخصی محمود دولت آبادی

نگارش کتاب محمود دولت آبادی

در زندگینامه محمود دولت آبادی، نویسنده محبوب و پرطرفدارمان به دلیل نامعلوم و نامشخصی در سال ۱۳۵۲ به زندان افتاد و در طول روزهای آخر زندانی اش شروع به نوشتن کتابی به اسم کلیدر کرد که نگارش و بازبینی آن  ۱۵ سال طول کشید. موضوع این کتاب گسترده روایت از خانواده ای می باشد، که دارای سه هزار صفحه و ده جلد است.

گالری جذاب و تماشایی محمود دولت آبادی

همچنین فعالیت های کاری و هنری دولت آبادی باعث محدودیت و کم کاری شد و به همین دلیل به فیلم نامه هایش مجوز ندادند و بعضی از نوشته های محمود دولت آبادی گم و به سرقت رفت همچنین تعداد بی شماری از فیلم، بدون اجازه دولت آبادی ساخته و پخش شد.

در زندگینامه محمود دولت آبادی آمده زمانی که در آرایشگاه مشغول به کار بود موهای خود را به تنهایی اصلاح می کرد و از آن موقع دیگر محمود دولت آبادی بعد از ۵۰ سال موهای خود را کوتاه و اصلاح می کند.

آثار محمود دولت آبادی

ته شب ، داستان (۱۳۴۱), سفر ، داستان بلند (۱۳۴۷), آوسنه بابا سبحان ، داستان بلند (۱۳۴۷), لایه‌های بیابانی ، مجموعه داستان (۱۳۴۷),تنگنا ، نمایش‌نامه (۱۳۴۹), گاواربان ، داستان بلند (۱۳۵۰), هجرت سلیمان ، داستان کوتاه (۱۳۵۱), باشبیرو ، داستان بلند (۱۳۵۱),

عکس های متفاوت و لاکچری محمود دولت آبادی

عقیل، عقیل ، داستان بلند (۱۳۵۱), از خم چنبر ، داستان بلند (۱۳۵۶), دیدار بلوچ ، سفرنامه (۱۳۵۶), کلیدر ، رمان (۱۳۵۷), جای خالی سلوچ ، رمان (۱۳۵۸), ققنوس ، نمایش‌نامه (۱۳۶۱), آهوی بخت من گزل ، داستان کوتاه (۱۳۶۸),

کارنامه سپنج ، مجموعه داستان (۱۳۶۸), ما نیز مردمی هستیم ، گفتگو (مصاحبه) (۱۳۶۸), روزگار سپری‌شده مردم سالخورده ، رمان (۱۳۶۹), اتوبوس ، فیلم‌نامه (۱۳۷۲), سلوک ، رمان (۱۳۸۲), قطره محال اندیش ، مجموعه مقالات و سخنرانی‌ها (۱۳۸۳), روز و شب یوسف ، داستان بلند (۱۳۸۳), گلدسته‌ها و سایه‌ها (۱۳۸۴), زوال کلنل ، رمان (۱۳۸۸),

تصویر جذاب و متفاوت محمود دولت آبادی

نون نوشتن ، مجموعه یادداشت‌های شخصی (۱۳۸۸), میم و آن دیگران ، مجموعه یادداشت درباره دیگران (۱۳۹۱), تا سر زلف عروسان سخن ، گزیده‌ای از شاهکارهای نثر کلاسیک فارسی (۱۳۹۴), بنی‌آدم ، داستانی (۱۳۹۴), این گفت و  سخن‌ها گفتگو (۱۳۹۶)

افتخارات دولت آبادی و جوایز وی

۲۰۱۴،نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه , ۲۰۱۳، برنده جایزه ادبی یان میخالسکی سوییس, ۲۰۱۳،ترجمه انگلیسی رمان کُلنل، با ترجمه تام پتردیل، نامزد جایزه بهترین کتاب ترجمه در آمریکا , ۲۰۱۱، برنده جایزه ادبی هوشنگ گلشیری برای یک عمر فعالیت, ۲۰۱۱، نامزد دریافت جایزه مَن بوکر آسیا در جشنواره کتاب سنگاپورزندگینامه محمود دولت آبادی

۲۰۱۱، نامزد دریافت جایزه ادبی آسیایی، برای رمان زوال کلنل, ۲۰۰۹، دریافت جایزه ادبیات بین‌المللی خانهٔ فرهنگهای جهان برلین, ۱۳۹۰، برنده جایزه ادبی واو , ۱۳۸۲، دریافت جایزه یک عمر فعالیت فرهنگی، بدر نخستین دوره جایزه ادبی یلدا , ۱۳۷۶، برنده لوح زرین بیست سال داستان‌نویسی بر کلیه آثار، به همراه امین فقیری

فعالیت و سابقه بازیگری محمود دولت آبادی

داستایوسکی،« شب‌‏های سفید », واهه کاچا، « قرعه برای مرگ », تانیا، « اینس مندو », آرتور میلر، « نگاهی از پل », نوشته عباس جوانمرد، «شهر طلایی», نوشته علی حاتمی، «قصه طلسم و حریر و ماهیگیر», نوشته بهرام بیضایی، «ضیافت و عروسکها»

گالری شخصی زیبای محمود دولت آبادی

نوشته اکبر رادی، سه نمایشنامه پیوسته «مرگ در پاییز», نوشته نصرت نویدی، «تامارزوها», کارگردانی آن را بعدها خود به عهده گرفت، «راشومون», نوشته آرتور میلر با کارگردانی ناصر رحمانی نژاد، «حادثه درویشی», اثر برشت با کارگردانی مشترک محسن یلفانی و سعید سلطان پور، «چهره‌های سیمون ماشار», اثر ماکسیم به کارگردانی مهین اسکویی، «در اعماق», نقش کوتاهی در فیلم « گاو » داریوش مهرجویی

گالری هنری محمود دولت آبادی

ضمن سپاس از توجه شما در این بخش از زندگینامه محمود دولت آبادی، امیدواریم نهایت لذت را برده باشید، برای مشاهده بیشتر از زندگینامه این بزرگان مجله آرگا را مشاهده نمایید و لحظه ای سرشار از خوبی و خوشی را در کنار خانواده تان سپری کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *