دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

همه چیز درباره شیاف پروژسترون و طریقه استفاده از این دارو

  • مهتاب علی پناه
  • ۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

یکی ازهورمون های زنانه که در بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است پروژسترون می باشد  که در حقیقت کمبود این هورمون مشکلاتی را در رابطه با بارداری و حفظ جنین به وجود می آورد که با استفاه از شیاف پروژسترون می توانید این مشکلات را درمان کنید.

یکی از هورمون های ضروری به منظور تولید مثل هورمون پروژسترون می باشد که کمبود این هورمون مشکلاتی را به همراه می آورد، این دارو به درمان افسردگی پس از زایمان، افزایش شانس بارداری، درمان سندوم پیش از قاعدگی و جلوگیری از سقط جنین در درمان های ناباروری مانند آی دی اف مورد استفاده قرار می گیرد، در ادامه مطلب شما عزیزان را با شیاف پروژسترون بیشتر آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با شیاف سیکلوژست

آشنایی با شیاف پروژسترون

این شیاف با نام تجاری سیکلوژست دارای هورمون های فعال زنانه پروژسترون می باشد که توسط پزشک تجویز می شود و سبب جبران کمبود این هورمون در بدن خانم ها می شود فقط دقت داشته باشید که این شیاف نباید در طول دوران بارداری مورد استفاده قرارگرفته شود، در ادامه با نحوه استفاده از آن آشنا خواهید شد:

میزان دقیق استفاده از شیاف سیکلوژست

طریقه استفاده از شیاف واژینال

شستن واژن :در نحوه استفاده از شیاف واژینال ابتدا دستان خود را بشویید سپس با استفاده از یک صابون غیر معطر واژن خود را بشویید و قسمت های بیرونی مهبل و ناحیه اطراف آن به آرامی بشویید و با یک حوله کتان لطیف به آرامی ناحیه واژن را خشک کنید فقط دقت داشته باشید که اقدام به شستشوی کانال واژن خود نکنید.

آماده کردن شیاف :حالا اپلیکاتور شیاف (ابزاری که شیاف را به وسیله آن در بدن خورد قرار می دهید) را از داخل جعبه بیرون آورید و انتهای آن را با کمک یک دست خود مابین انگشت شست و اشاره قرار دهید سپس از دست دیگر به منظور قرار دادن قرص یا کرم در ورودی آن کمک بگیرید.

 قرار گرفتن در وضعیت مناسب : حالا پاهای خود را به عرض شانه باز کرده و یک پای خود را بر روی سکویی مانند یک صندلی کوتاه و یا توالت فرنگی قرار دهید و یا می توانید بر روی کمر دراز بکشید و زانوهای خود را جمع کنید سپس با دست غیر عامل خود لبه های واژن را باز کرده و اپلیکاتور را در دهانه آن قرار دهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

فشار دادن شیاف به درون واژن: در این مرحله از نحوه استفاده از این شیاف حالا به کمک اهرم پیستون مانند اپلیکاتور شیاف را به درون واژن فشار دهید و یا می توانید از انگشت اشاره تان برای این کار استفاده کنید و تا جایی که احساس درد ندارید شیاف را به داخل فشار دهید، اگر از پیستون اپلیکاتور استفاده کردید تا وارد شدن کامل شیاف به داخل واژن پیستون را فشار دهید.

نگهداری از اپلیکاتور : در مرحله آخر اپلیکاتور را از داخل واژن خارج کرده و در صورت استفاده مجدد آن را با آب و صابون بشویید در غیر اینصورت آن را داخل سطل زباله قرار دهید سپس دست هایتان را با آب و صابون شسته و خشک کنید حدود یک ساعت طول می کشد تا شیاف جذب بدن شود و اگر در همین زمان از جای خود بلند شوید امکان دارد احساس نشت مایع از واژن خود را داشته باشید.

آشنایی با شیاف پروژسترون

میزان و نحوه مصرف

مقدار دقیق استفاده از این شیاف در افراد مختلف متفاوت می باشد و حتما باید پزشک آن را تجویز نماید، این شیاف را می توانید داخل واژن یا مقعد قرار دهید فقط قبل از استفاده دستانتان را با آب و صابون بشویید.

درمان ناباروری با شیاف سیکلوژست

نکات مهم در رابطه با مصرف این شیاف

  1. در صورت داشتن عفونت ادراری و یا به تازگی زایمان کرده اید شیاف را از راه مقعد استفاده کنید.
  2. به منظور درمان ناباروری از طریق واژن شیاف را استفاده کنید.
  3.  زنانی که به تازگی سقط جنین و یا سابقه سکته داشته اند از این دارو نباید استفاده کنند.
  4.  در صورت داشتن هر نوع حساسیت دارویی قبل از استفاده از دارو با پزشک تان مشورت کنید.
  5.  در صوت شیر دادن به کودک تان قبل از استفاده از این دارو با پزشک مشورت نمایید.
  6.  در صورت داشتن خونریزی غیر عادی رحم و یا مشکلات کبدی از این دارو نباید استفاده کنید.
  7. ترجیحا شب ها و قبل از خوابیدن از این شیاف استفاده کنید.
  8. در صورت استفاده از کاندوم لاتکس یا دیافراگم بهتر است شیاف پروژسترون را از راه مقعد استفاده کنید، زیرا سبب آسیب رساندن به کاندوم و در نتیجه احتمال بارداری را افزایش می دهد.

نکاتی مهم در رابطه با مصرف شیاف پروژسترون

نقش پروژسترون در بدن زنان

این هورمون از طریق آماده کردن پوشش بافتی رحم، به بارور شدن تخمک کمک کرده و موجب حفظ اندومتر در بارداری می شود.

بعد از لقاح جفت ایجاد شده و ترشح پروژسترون را به منظور تکمیل و پیشی گرفتن از پروژسترونی که قبلا توسط جسم زرد ترشح شده است را آغاز می کند. سطح هورمون جفت در بارداری باقی مانده و از بالغ شدن تخمک های دیگر پیشگیری می کند، ضمن اینکه موجب ایجاد تغییراتی در بافت سینه و در نتیجه آماده سازی برای شیردهی می شود.

در صورتی که خانمی فاقد تخمک گذاری باشد، تخمدان های وی پروژسترون تولید نخواهد کرد، سیکل های از دست رفته معمولا از نیمه دوم سی سالگی به بعد رخ می دهند که با نزدیک شدن به یائسگی بیشتر خواهد شد. سطح پروژسترون قبل از یائسگی به طور مداوم کاهش پیدا می کند و احتمالا این دلیل اصلی علائمی می باشد که در نزدیک دوران یائسگی تجربه خواهید کرد.

داروی پروژسترون

چگونگی تاثیر پروژسترون در زنان

پروژسترون در خون به بافت های دارای گیرنده متصل شده تا منجر به ایجاد اعمالی در بدن شود، این هورمون در دوران بارداری نیز نقش مهمی دارد، در واقع استروژن و پروژسترون مسئولیت آزاد کردن تخمک از تخمدان ها را در طول تخمک گذاری بر عهده دارند، حال پروژسترون وظایف زیر را عهده دار است :

  • نقش مهمی  در رشد جنین در بارداری دارد.
  • موجب حفظ آندومتر در بارداری می شود.
  • موجب تقویت عضلات دیواره لگن در آمادگی برای زایمان می شود.
  • بعد از انتقال تخمک، موجب توقف انقباضات عضلانی در لوله های فالوپ می شود.
  • مانع از آزاد شدن بیشتر تخمک ها تا پایان بارداری می شود.
  • با آماده کردن پوشش بافتی رحم به تخمک بارور شده اجازه لانه گزینی می دهد.
  • از لقاح بیشتر از یک تخمک در یک زمان پیشگیری خواهد کرد، البته برخی مواقع بیش از یک تخمک آزاد خواهد شد.
  • بافت پستان را برای تقویت شیردهی تحریک کرده و غدد را برای تولید شیر آماده می کند.

شیافهای پروژسترون

ضمن سپاس از همراهی تان در این نوشتار، امیدواریم از مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و به نحوه صحیح از شیاف پروژسترون استفاده کنید، در صورت تمایل برای آگاهی از اطلاعات دارویی شیاف ایندومتاسین و شیاف فریتیژست بر روی لینک های مربوطه کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *