دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با تفاوت هوش و عقل و ویژگی های هر کدام

  • مریم صبوری
  • ۲ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

همه انسان‏ ها فطرتا کنجکاو آفریده شده ‏اند و همین دلیل، همواره انسان به منظور شناخت خویش و ناشناخته‏ ها و اسرار حیات و هستى، از هیچ تلاشى فروگذار نکرده است. انگیزه و تلاش مداوم انسان در شناخت هرچه بیشتر خویش و جهان هستى، مناسب‏ترین مکان را براى رشد تفکر، استدلال منطقى، و دست‏یابى به روش‏هاى علمى فراهم آورده است که در ادامه مطلب با تفاوت هوش و عقل آشنا خواهید شد.

هوش و عقل یکی از بهترین استعداد های هر انسان است که انسان را از حیوانات متمایز می کند در همین شعاع این دو استعداد فوق العاده با هم تفاوتهایی دارند که در این مطلب برای شما دوستان خواهیم گفت. این استعداد ها در جهت انسان است که به میزان ذهن و شناخت آن می رسد و با رسیدن به این استعداد ها فعالیت خودش را آغاز می کند. پس در همین جهت ما به فرق هوش و عقل خواهیم رسید، با ما همراه باشید.

     آشنایی با تفاوت هوش و عقل

تفاوت هوش و عقل

هوش و عقل هر دو آن ها از لحاظ بیانی و ادراکی و معرفت و علم یکی هستند ولی با این تفاسیر با هم تفاوتهایی دارند. این دو خیلی به هم دیگر شباهت دارند ولی وقتی به دقت در وجود پیامد و لوازم و مشخصاتش آن ها پی می بریم، شاهد تفاوتهایش نیز می شویم. در همین رابطه به تعریف از هوش می توان فهمید که نقاط مشترک زیادی بین آن ها وجود دارد و با درک این روابط بین پدیده ها به وجود می آید. تعریف از عقل می توان به دلیل باطن درونی آن پی برد که مانند یک نوری عمل می کند و بیان گر یک توان شناختی است، یعنی عقل یک قوه کلی از درک شناختی که مسئولیتش اندیشه، تمییز، شناخت، تشخیص می باشد. از اثرات عقل می توان به اصول اخلاقی و امور الهی و معنوی و ارزش های انسانی پی برد. همچنین در رابطه با هوش که معروف ترین آن ها هوش و فهم شناختی است که این موضوع هیچ تطبیقی با عقل ندارد. ویژگی و خصوصیات هوش شناختی و عقل با هم هیچ اصلا مطابقت ندارند یعنی برای عقل ویژگی هایی وجود دارد که در ویژگی های هوش نمی باشد.

مقایسه هوش و عقل

در هر کجا که عقل باشد هوش هم وجود دارد ولی در برخی از کسانی که هوش دارند از عقل خبری نیست. همچنین می توان این موضوع را در افراد منفی مانند: هیتلر، معاویه، صدام، خلافکاران و کلاه برداران و مجرمان مشاهده کرد که از هوش فراوانی بهره دارند اما از عقل هیچ نشانی در آن ها یافت نمی شود و بهره ای نبرده اند و توان استفاده درست را از عقل خود ندارند. در همین رو می توان به فرق میان هوش و عقل پی برد. عواملی که باعث نابودی عقل می شود مانند: پیروی از هوای نفس، خلاف و گناه کردن است که عقل را ضعیف کرده و موجب فساد آن می شود. در برخی افراد این کار ها موجب رشد تقویت و شکوفایی هوش آن ها شده و از درک هوشی و پیروی کردن از آن با قضاوت اخلاقی هیچ ارزشی نخواهد داشت ولی درک و حکم عقلی حتما با قضاوت اخلاقی ارزشی همراه است. به عبارت دیگر تفاوت هوش و عقل؛ هوش روابط بین پدیده‌ها را درک می‌کند، در حالی که با خوب و بد آن کار چندانی ندارد، ولی عقل ضمن درک این روابط، خوب و بد آن ها را نیز تشخیص می‌دهد.

عقل و هوش چه تفاوت هایی دارند؟

  •  آرون گروپس

هر چه درباره هوش گفته اند در واقع معانی لغوی و عرفی ای که فارسی ها از هوش می دانند ولی در روایت ها به نیرویی است که به نام عقل نسبت داده شده است. که می توان گفت میان هوش و عقل تفاوت هایی است که عقل اضافه بر توانایی در یادگیری، توانایی در برقراری ارتباط با یک دیگر و سازگاری با محیط از برخی توانایی های دیگر مانند: ارتباط با ماورا و ایدئولوژی و جهان بینی است. در همین رو در متن های اسلامی عقل را می توان فراتر از هوش دانست تا در فرهنگ عمومی و معانی های مختلفش در همین راستا از نگاه روانشناسان به تعریف هوش پرداخت. در انواع کتاب ها تعاریف بسیاری از هوش شده است که در طبقه بندی زیر قرار خواهند گرفت.

تفاضل میان هوش و عقل

طبقه بندی هوش

  • هوش یعنی؛ سازگاری با محیط و تطبیق با موقعیت های جدید
  • هوش به معنای؛ توانایی و یادگیری و آموزش پذیری متمرکز
  • هوش به معنای؛ تفکر بر انتزاعی و ذهنی یعنی توانایی از نمادها و مفاهیم
  • هوش به معنای؛ توانایی بر حل مسئله

تفاضل میان هوش و عقل

درجه بندی هوش انسان ها

در تفاوت هوش و عقل، مراتب هوش مردم مختلف است، هوش از اموری است که هم در کیفیت و هم در کمیت متفاوت است. تفاوت کمی‌ آن به این ترتیب است که مهارت بعضی از مردم به مسائل بیشتر از دیگران است، و اختلاف کیفیت آن به این است که بعضی از مردم مطلب را سریع‌ تر از دیگران درک می‌کنند و بیشتر در عمق معانی فرو می‌ روند و بیش از دیگران به درک و جذب مطلب تمایل دارند.

تعاریف هوش و عقل

خرسندیم که در این بخش به موضوع تفاوت هوش و عقل ما را در مجله آرگا همراهی کرده اید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *