دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نشانه ها و علائم تومور مغزی را بشناسیم

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

تومور مغزی یکی از بیماری های مرتبط با سرطان به شمار می آید. این بیماری انواع مختلفی دارد. از این رو نشانه و علائم تومور مغزی نیز متفاوت است. با تشخیص زود هنگام تومور در مغز, روش های درمانی مختلف می تواند موثر باشد.

تومور مغزی به توده یا رشد غیر طبیعی سلول ها در مغز و یا نزدیک مغز گفته می شود. تومور مغز انواع مختلفی دارد که برخی از این توده ها غیر سرطانی و برخی دیگر سرطانی می باشند. تومورهای سرطانی می توانند در مغز و یا سایر قسمت های بدن ایجاد و به ناحیه های دیگر بدن و مغز انتشار یابند و با نشانه هایی بروز می کنند بنابراین، اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد علائم تومور مغزی اطلاعی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

نشانه های تومور مغزی

تومور مغزی به شکل اولیه یا ثانویه می باشد که اکثر تومور های اولیه مغزی از نوع خوش خیم هستند و در مغز ایجاد می شوند، تومور های ثانویه هنگامی ایجاد می شوند که سلول های سرطانی از یک عضو دیگر مانند سینه و ریه به مغز می رسد و نشانه های آن بسته به محل و اندازه تومور در افراد با یکدیگر متفاوت است که برخی تومور به بافت مغزی آسیب مستقیم وارد می کنند و برخی دیگر از آن باعث فشار به بافت اطراف مغز خواهند شد.

نشانه ها و علائم تومور مغزی چیست؟

علائم تومور مغزی

با ایجاد تومور در مغز, چگونگی رشد و انتشار آن بسیار متفاوت است. نرخ رشد تومور و محل قرار گیری آن در مغز, چگونگی تاثیر تومور در عملکرد سیستم عصبی را تعیین می کند. درمان این بیماری بسته به نوع تومور, اندازه و محل قرارگیری آن دارد. نشانه های تومور مغزی در افراد مبتلا به این بیماری ممکن است متفاوت باشد. گاهی مواقع ممکن است فرد مبتلا به این بیماری هیچ یک از این نشانه ها را نداشته باشد. نشانه های تومور مغزی به دو دسته عام و خاص تقسیم می شود. نشانه های عام این بیماری به دلیل فشار تومور بر روی مغز یا نخاع بروز می کند. این در حالی است که نشانه های خاص تومور مغزی زمانی رخ می دهد که ناحیه ی خاصی از مغز به دلیل وجود تومور به درستی عمل نکند. در ادامه با تمامی این نشانه ها آشنا می شویم.

علائم عام تومور مغزی

علائم تومور مغزی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • سردرد که ممکن است با فعالیت یا در اوایل صبح شدید و بدتر شود.
  • تشنج. حرکت غیر ارادی و ناگهانی عضلات شخص مبتلا به این بیماری می باشد. تشنج در این بیماری انواع مختلفی دارد, از جمله میوکلونیک و تونیک کلونیک. نشانه های تشنج میوکلونیک شامل انقباض, پرش و گرفتگی یک یا چند عضله می باشد. این در حالی است که علائم تشنج تونیک کلونیک عبارت است از: از دست دادن هوشیاری همراه با کشش و شل شدن عضلات, از دست دادن کنترل عملکردهای اعضای مختلف بدن, بروز سردرد/ خواب آلودگی/ گیجی/ ضعف/ بی حسی و درد عضلات پس از این نوع تشنج.
  • علائم حسی از قبیل تغییر در احساس, بینایی و بویایی یا شنوایی بدون از دست دادن هوشیاری

علائم تومور مغزی

  • تغییرات شخصیتی یا تغییرات حافظه
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • احساس خستگی

نشانه های خاص تومور مغزی ناشی از محل قرار گیری آن

ارتباط سردرد با سرطان مغز

  • فشار یا سردرد ناحیه ی مجاور تومور
  • علائمی از قبیل از دست دادن تعادل و ایجاد اختلال در مهارت های حرکتی ظریف می تواند به وجود تومور در مخچه مرتبط باشد.
  • تغییر در عقاید مانند از دست دادن ابتکار عمل, کندی و ضعف یا فلج عضلانی از جمله علائم ناشی از وجود تومور در گوشه پیشانی مغز است.
  • از دست دادن نسبی یا کامل قوه بینایی از جمله علائم ناشی از وجود تومور در ناحیه ی پس سر یا لب گیجگاه مغز می باشد.
  • تغییرات در گفتار, شنیدن, حافظه و یا حالات روحی مانند پرخاشگری و مشکلات درک و بازیابی کلمات می تواند ناشی از وجود تومور در جلو و لب گیجگاه مغز ایجاد شود.
  • ایجاد درک متفاوت از فشار یا لمس, ضعف دست و پای یک طرف از بدن می تواند ناشی از وجود تومور در پیشانی یا گوشه دیواره مغز باشد.
  • عدم توانایی برای نگاه به سمت بالا می تواند توسط تومور در غده پینه آل ایجاد شود.
  • در دوران شیردهی و قاعدگی زنان, تغییر در ترشح شیر مادر و سیکل قاعدگی و رشد غیر طبیعی دست و پا در بزرگسالان با تومور هیپوفیز در ارتباط است.
  • اختلال در بلعیدن, ضعف یا بی حسی عضلات صورت یا دو بینی از جمله نشانه های وجود یک تومور در ساقه مغز است.
  • تغییرات در بینایی شامل از دست دادن بخشی از بینایی یا دو بینی می تواند ناشی از وجود تومور در لب گیجگاه, ناحیه ی پس سر و یا ساقه مغز ایجاد شود.

عواملی که خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش می دهند

در بیشتر افراد تومور های اولیه علت های مشخصی ندارند اما پزشکان عواملی را شناسایی کردند که امکان دارد سبب افزایش خطر مبتلا شدن به تومور مغزی شود که این عوامل عبارتند از :

سوابق خانوادگی :

تنها حدود پنج تا ده درصد از سرطان به شکل ژنتیکی به ارث می رسد بنابراین در صورتی که چندین نفر در خانواده تان دارای توموری مغزی هستند حتما با پزشک مشورت کرده تا یک مشاور ژنتیک معرفی نماید.

سن :

با افزایش سن خطر ابتلا به انواع تومور های مغزی نیز افزایش پیدا می کند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی :

افرادی که در معرض مواد شیمیایی خاص قرار دارند خطر مبتلا شدن به سرطان مغز در آن افزایش می یابد.

قرار گرفتن در معرض اشعه :

آن دسته از افرادی که در معرض تابش یونیزه هستند سبب افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی در آن ها خواهد شود.

عواملی که خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش می دهد

با آگاهی از نشانه های تومور مغزی و تشخیص زود هنگام آن, این بیماری قابل مدیریت و کنترل و درمان می باشد. بهبود و تسکین علائم از جمله مهمترین اهداف درمانی این بیماری به شمار می روند، امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان عزیز مفید و سودمند بوده باشد در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با علایم بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *