دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روانشناسی کودک ۷ ساله و نکاتی که والدین باید در برخورد با کودکان هفت ساله بدانند

  • مریم صبوری
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

کودک شما در سن ۷ سالگی تکامل اجتماعی، شناختی، جسمی و رفتاری او در حال یادگیری است. شما در منزل نقش فراوانی در شکل گیری شخصیت آن دارید با این که در مدرسه است ولی بیشترین راهنمایی ها و خط و مرز ها باید از طریق رفتار شما باشد که در این مطلب بیشتر با روانشناسی کودک ۷ ساله را برای شما عزیزان توضیح داده ایم.

کودک ۷ ساله در میانه دوران ابتدایی کودک مدرسه ای می باشد که تازه دوران مهد کودک را پشت سر گذاشته اند و آماده برای شروع مدرسه اند که تجربه ای کسب کرده اند آن ها هنوز به سن نوجوانی نرسیده اند در این سن ممکن است تمرکز طولانی تری نسبت به قبل داشته باشند و قادر هستند فعالیت های بیشتری انجام دهند ما در این مطلب نکات برخوردی که در قبال کودک ۷ ساله باید انجام دهید و روان شناسی کودک ۷ ساله و مشکلات آن ها را برای شما دوستان ذکر خواهیم کرد.

خصوصیات دوران 7 سالگی فرزندان

روانشناسی کودک ۷ ساله

فرزند هفت ساله شما در حال مستقل شدن است و به آسانی می تواند کار های روزانه خود را انجام دهد مانند: لباس پوشیدن، حمام کردن، آماده کردن و خوردن صبحانه می باشد که در این سن ممکن است نیاز به نظارت در کارهایش داشته باشد ولی راهنمایی زیاد نیاز نمی باشد. در این سن فرزند شما می خواهد انتخاب هایش را خودش انجام دهد و گاهی شما خواهی دید که دروغ می گوید و با تندی با شما رفتار می کند این تحولات رفتاری در این سن اتفاق می افتد و جای سوال برای شماست که با سیاست های رفتاری و برخوردتان به عنوان والدین می توانید کنترل کنید که در روان شناسی کودک ۷ ساله نقش مهمی دارد.

خصوصیات دوران 7 سالگی فرزندان

مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله

  • خشم: یکی از سخت ترین مشکلات در این سن است که به عنوان نوسانات خلق و خوی و صحبت کردن و سرخوردگی و تحریک پذیری و… رفتاری توصیف می شود که در این دوران طبیعی است.
  • اختلال: فرزند شما شاید از دستورات سرپیچی کند یا انتظاراتی که شما از او دارید را نادیده بگیرد این رفتار او مرزها و محدودیت های خود را با والدینش آزمایش می کند تا بتواند از او عبور کند.
  • دروغ گویی: یکی از شایع ترین مشکلات رفتاری در این سن دروغ گفتن است که مهم است علت اصلی آن را درک کنیم. والدین باید شرایط و موقعیت زمانی که کودک به این رفتار منجر شده را تجزیه و تحلیل کنند.
  • تغییرات احساسی: این امر در این سن کودک بسیار دیده می شود به این دلیل که در سن نزدیک نوجوانی به سر می برد و آن کودک خردسال نیست که باعث نوسانات و تغییرات احساسی در او می شود که در روانشناسی کودک ۷ ساله آمده است.
  • تمایل در جمع گروهی: اگر متوجه این شدید که کودک شما در میان جمع خونگرم تر به نظر می رسد به معنای این است که نیاز به جلب توجه بیشتری در منزل دارد اگر چه این رفتارش باعث سردرگمی می شود.

نکته درباره کودک 7 ساله

رفتار های طبیعی در ۷ سالگی

همان طور که کودک بزرگ تر می شود به طور طبیعی بعضی از مرزها و محدودیت ها را کشف می کند، رفتار هر کودک متفاوت است او به عوامل مختلفی از قبیل محیط زیست، رشد احساسی و رشد جسمی او بستگی دارد پس رفتار کودک به شدت تحت تاثیر این عوامل قرار خواهد گرفت.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شیوه تربیتی کودک 7 ساله خود

رفتار اجتماعی: یکی از مهم ترین رفتار در روانشناسی کودک هفت ساله ممکن است کودک شما در این سن دوستانه باشد و همچنین تمایل به دوستان زیادی دارد و وابسته شدن به دوستانش و از نزدیک شدن به آن ها هراس نداشته باشید.

رفتار فیزیکی: فرزند شما در این سن سرشار از انرژی است و می تواند از فعالیت های جسمانی بدنی لذت ببرد و مهارت های حرکتی بهتر و قدرت فیزیکی را به دست آورد فرزند شما هنوز با مشکلات دست خط خود دچار مشکل است به دلیل این که مهارت حرکتی او در حال رشد است و روزانه به ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب احتیاج دارد که در روانشناسی کودک ۷ ساله مهم است.

رفتار احساسی: بچه شما در این سن در مورد برخورد با احساساتش به ثبات بیشتری دست پیدا کرده است که هر گونه تغییر ناگهانی او را سازگار می کند اینک با موقعیت های غیر منتظره بهتر شده است اگر یک وسواس فکری در او هست تعجب نکنید مثلا به جمع آوری اشیا های مختلف می پردازد.

رفتار شناختی: کودک شما در این سن ظرفیت بیشتری دارد او قادر است تمرکز کند و حتی دستور العمل ها را از شما بگیرد ممکن است او دانش خود و آنچه که در مدرسه آموخته اشتراک گذاری کند او می تواند عادت ها و خلق خوی خود را از هم سن و سال های خود انتخاب کند.

روانشناسی کودک 7 ساله

نکات برخورد والدین با کودک ۷ ساله

  1. فرزند شما در هر سنی که هست قادر به درک آن چه به او می گویید است از مهم ترین راه برای حل هر نوع رفتار با بچه این است که با او صحبت کنید که در روانشناسی کودک ۷ ساله مهم است.
  2. کودکان از آن چه که شما از آن ها انتظار دارید آگاه است پس به فرزندتان در مورد محدودیت و مرزهایشان و آن چه که باید و نباید انجام دهند سخن بگویید و اجازه دهید.
  3. همیشه در برخورد با فرزند دلبندتان یک رویکرد مثبت نشان دهید اگر احترام می خواهید برای او هم احترام قائل باشید از فریاد زدن و ترساندن خودداری کنید و مشکل را برایش بازگو کنید.
  4. به جای نیش و کنایه زدن به کودکتان به او بگویید درباره کار یا عمل اشتباهش بنشیند و فکر کند.
  5. از توضیح دادن غیر منطقی برای فرزندتان به کار نبرید و از تصمیمات معتبر استفاده کنید.

نکته درباره کودک 7 ساله

به فرزند خود در درک اشتباهات و خطاها کمک کنید و مشکلات را باهم حل کنید در کنار او باشید و از راهنمایی های فوق در روانشناسی کودک ۷ ساله خود به طور موثر رفتار و آن ها را مدیریت کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *