دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علایم ام اس و نشانه های اولیه بیماری ام اس

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

علایم ام اس با توجه به شدت آن متفاوت است. علایم اولیه و مهم ام اس ،سرگیجه و سردرد، ضعف حافظه ، اختلالات جنسی، افسردگی و گوشه گیری،بی حس شدن و مور مور انگشتان و … می باشد.

بیماری ام اس ، بافت چربی درون مغز توسط سیستم دفاعی بدن مورد حمله قرار می دهد و رشته های عصبی و نخاع آسیب می بینند و منجر به فلج شدید فرد در شرایط حاد می شود. خطر ابتلا به ام اس در زنان دو برابر مردان است و زنان بیشتر در معرض ابتلای آن می باشند.

نشانه ها و علایم ام اس

علایم ام اس

علایم ام اس متنوع و متفاوت و از شدت متغیری برخوردار است، و از جمله مشکلاتی که در طی این بیماری ایجاد می شود مشکل بینایی ،حرکتی و حسی در شخص است. ام اس جز بیماری های خود ایمن است که در این نوع بیماری ها، سیستم ایمنی بدن به خود بدن حمله می کند. روش تشخیص این بیماری، آزمایش از مایع مغز نخاعی و انجام MRI می باشد.

علایم مهم بیماری ام اس

شایع ترین علایم بیماری و نشانه های ذهنی و جسمی در بیماران مبتلا به ام اس عبارت اند از:

  • احساس های غیر معمول

افراد مبتلا به این بیماری اغلب از داشتن احساسات غیر معمول رنج می برند. احساس سوزن سوزن شدن عضلات یکی از این علائم غیر معمول می باشد. همچنین بی حسی و خارش و سوزش از دیگر این علائم می باشند. حدود نیمی از افراد مبتلا به ام اس، این علائم را تجربه می کنند و این مشکلات خوشبختانه قابل در این بیماری قابل درمان می باشد.

  • اختلالات مثانه

حدود 8 تا 10 نفر از مردم ممکن است مبتلا به مشکلات مثانه باشند اما در بیماری ام اس ناراحتی های مثانه به شکل دفع مکرر و فوری ادرار، نیاز به تخلیه مثانه در شب و مشکلات در تخلیه کامل مثانه است. همچنین در این بیماران مشکلات روده مانند یبوست نیز از علایم ام اس می باشد.

  • اختلال در راه رفتن

این بیماری می تواند موجب ضعف عضلانی شود که منجر به سخت راه رفتن می شود. همچنین مشکلات تعادل، بی حس شدن پا و خستگی می تواند راه رفتن را سخت تر کند.

  •  آرون گروپس
  • سرگیجه

یکی دیگر از نشانه های معمول در افراد مبتلا به ام اس، سرگیجه است. اغلب این افراد حس می کنند محیط به دور سر آن ها در حال چرخش است.

  • خستگی

این بیماران غالبا در عصر احساس خستگی می کنند و سبب می شود عضلات ضعیف شود و تفکر کاهش یابد و نیاز به خواب احساس شود. برخی مبتلایان به ام اس بیان می کنند که آن ها با توجه به خواب کافی در شب، غالبا در عصر احساس خواب آلودگی می کنند.

  • گرفتگی عضلانی

این بیماری اغلب بر عضلات پا تاثیر می گذارد. این گرفتگی یکی از علائم اولیه این بیماری می باشد به طوری که 40 درصد این بیماران این علائم را در ابتدا تجربه می کنند و به این صورت می باشد که احساس درد خفیف یا قوی گرفتگی عضلات ایجاد می شود.

  • مشکلات جنسی

مشکلات جنسی در زنان مبتلا به ام اس شامل خشکی واژن و در مردان شامل مشکلات نعوظ می باشد. در این حالت بیمار ممکن است به لمس بدن واکنش کمی نشان دهد و میل جنسی آن ها کم است و به سختی به اوج لذت جنسی می رسند.

  • مشکلات گفتاری

ام اس می تواند باعث شود فرد به مدت طولانی بین کلمات مکث کند و در مراحل پیشرفته تر از این بیماری، فرد در بلعیدن غذاها مشکل دارد و سلامتی در گفتار دچار اختلال می شود.

  • اختلالات فکری

حدود نیمی از افراد مبتلا به ام اس، در تمرکز کردن مشکل دارند این در حالی است که افراد دیگر فکر می کنند این افراد توانایی توجه و تمرکز ندارد و حافظه کوتاه مدتی دارند.

  • لرزش یا رعشه

حدود نیمی از مبتلایان به این بیماری دارای لرزش بدن هستند به طوری که به سختی می توانند فعالیت های روزانه خود را انجام دهند و از علایم ام اس می باشد.

  • مشکلات بینایی

از علائم اولیه بیماری ام اس اختلالات چشمی می باشد. کاهش دید، دو بینی از جمله این موارد هستند و گاهی ممکن است این بیماران احساس درد شدید در چشم داشته باشند و دید خود را به طور موقت از دست دهند.

علائم اولیه بیماری ام اس

تاری دید یا دو بینی، اختلالات فکری، عدم هماهنگی در حفظ تعادل، از دست دادن تعادل، بی حسی و سوزن سورن شدن عضلات بدن و احساس ضعف در یک بازو یا پا از نشانه ها و علائم اولیه بیماری ام اس می باشد. این علائم و نشانه ها در هیچ دو بیماری مبتلا به ام اس مشابه و یکسان نیست. فرد ممکن است در ابتدا تنها یکی از این نشانه ها را داشته باشد و سپس برای ماه ها و سال ها هیچ گونه علائمی نداشته باشد. همچنین برخی از این علائم ممکن است تنها یک یا دو بار برای فرد اتفاق بیفتد و در روند بیماری علائم دیگری ظاهر شوند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *