دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با قانون کارما و نقشی که در زندگی ما دارد؟

  • سمانه فکور
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

امروزه قانونی به نام کارما تیتر مجلات زیادی می باشد. با این قانون، موسیقی‌های بسیاری نواخته شده است. حتی دیده شده والدین نام فرزندان خود را مشتقات این کلمه می گذارند. در ادامه به معرفی کارما و نقشی که در زندگی روزمره ما دارد می‌پردازیم.

معنای واقعی کارما

آشنایی با قانون کارما

این قانون از مفاهیم سیکیسم، هندوئیسم، جینیسم و بودائیسم است و می گوید اعمال بشر بر کیفیت زندگی اثر دارد. در فرهنگ شرق مفهوم کارما، روحانی است. به این معنا که اعمال خوب و بد به ترتیب کارمای خوب و بد می سازند. اما این قانون در باور عمومی به صورت پاداش و جزا در برابر کارهای افراد می باشد.

کارما در عصر جدید

در عصر جدید کاربرد کارما گسترده شده است. به طوری که امروزه شاهد تاثیر آن در بیماران هستیم. حتی بیماران اعتقاد دارند که این گرفتاری در عقوبت به خاطر گناه آنان در گذشته می باشد!

معنای واقعی کارما

آیین های شرقی از مفهوم مشترکی برای بیان کارما استفاده می کنند. این آیین ها دارای مفاهیم فلسفی، دینی و اخلاقی مشابهی هستند.

کارکرد کارما

  •  آرون گروپس

مفهوم قانون کارما

همانطور که در مطالب گذشته بیان کردیم مفهوم کارما در بین عامه مردم به معنای جزا و پاداش رایج شده است. اما این نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه موجب مشکلات دیگر می گردد. چرا که بیماری ها، فوت عزیزان و … ممکن است برای هر انسان خوب یا بد اتفاق بیفتد. بنابراین بهتر است با کارکرد آن در زندگی آشنا شویم.

کارکرد کارما

دانستن دیدگاه بودا برای درک صحیح از کارکرد کارما در زندگی ضروری است. کارما در سانسکریت و بودا به ترتیب به معنای کردار و انگیزه می باشد. کردار نیز دربرگیرنده فکر و سخن و حرکت فیزیکی است که معادل گفته بودا است.

مفهوم سخن بودا

برای درک درست سخن بودا در نظر گرفتن نیت و انگیزه و همچنین رفتار خام آن لازم است. بنابراین بودا انگیزه پشت هر عمل را سخاوت، دلسوزی، حسن نیت، حرص و طمع، ستمگری، سوء نیت می داند. همانطور که می دانید انگیزه های مثبت به آدمی ضرر نمی زند و موجب التیام درد می شوند. این در حالی است که انگیزه های منفی موجب ایجاد مشکلات بیش تر می گردند.

نقش قانون کارما در زندگی

انسان خرمند نقش کارما را در زندگی حیاتی می دانند. زیرا انگیزه های مثبت موجب شکل گیری یک عادت خوب می گردد. به بیان بودا با فکر بیش تر به چیزی، ذهن ما ناخودآگاه به همان سمت تمایل پیدا می کند. اگر ذهن خود را از انگیزه های منفی پر کنیم به احتمال زیاد گرایش به همان سمت داریم. بنابراین امکان آسیب و مشکلات در آینده بیشتر است. بالعکس برای انگیزه های منفی نیز همین گفته صادق است. بنابراین ما همیشه با افکار خود شخصیتمان را ایجاد می کنیم.

بودا و کارما

سخن پایانی

شما برای تقویت ذهن آگاهی می توانید با تمرین و تکرار هر لحظه از نیت های خود آگاه شوید. بنابراین با پرورش نیت های خوب از مشکلات بعدی جلوگیری می شود. بنابراین اگر به درستی از این قانون در زندگی خود استفاده کنید می توانید  بهترین بهره وری را داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *