دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

راهکار های موثر برای تقویت شیر مادر

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۱ دی ۱۴۰۲
  • ۰

بهترین غذا برای کودک شیر مادر است زیرا نقش مهمی را در سلامت نوزاد ایفا می کند، مقوی بودن شیر از اهمیت بالایی برخوردار است که با راهکارهایی جهت تقویت شیر مادر می توانید کودکی سالم و پر انرژی داشته باشید.

یکی از زمان هایی که خانم ها باید به تغذیه و سلامت خود اهمیت دهند دوران شیر دهی می باشد زیرا، تاثیری مستقیم بر نوزاد دارد اما یکی از سوالاتی که مادران در دوران شیردهی دارند این است چه غذاهایی را مصرف کنند تا شیر شان مقوی شود، در ادامه مطلب به راه کارهایی جهت تقویت شیر مادر می پردازیم بنابراین، اگر شما نیز به دنبال راهکارهای مفید و موثر به منظور تقویت شیر مادر هستید به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

تقویت شیر

روش های تقویت شیر مادر

مادران به دلیل اینکه نگران رشد و سلامتی کودک شان هستند به دنبال راه هایی به منظور تقویت شیر هستند که در ادامه با غذاهایی که باعث تقویت شیر مادران و افزایش آن می شود آشنا می شوید.

دانه زیره

به منظور افزایش شیر مادر می توانید از دانه های زیره کمک بگیرید و علاوه بر کاهش یبوست، اسیدیته و نفخ باعث افزایش شیر مادر می شود زیرا، دارای مقادیر فراوانی ویتامین ها و کلسیم می باشد و می توانید از دانه های زیره در سالاد استفاده کنید و یا یک شب در آب خیس نمایید و آب آن را بنوشید.

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای برنجی فرآوری نشده می باشد که فقط پوسته بیرونی آن برداشته شده است و کمک زیادی به انرژی لازم برای شیردهی و همچنین تولید شیر می کند و طبق تحقیقات انجام شده امکان داد این نوع برنج باعث افزایش سروتوتین در مغز نیز شود که یک انتقال دهنده عصبی است و کمک زیادی به تنظیم خلق و خو، اشتها، خواب و همچنین تحریک ترشح پرولاکتین (هورمون اصلی در دوره شیردهی) می کند.

افزایش کالری روزانه

به منظور داشتن انرژی کافی جهت شیر دهی باید در شش ماه اول دوران شیر دهی ۴۰۰ کیلو کالری انرژی بیشتری دریافت کنید که برای افزایش این مقدار کالری باید غذاهای مقوی مصرف کنید و در این دوران نباید رژیم کاهش وزن بگیرید.

  •  آرون گروپس

غذا های پر پروتئین

یکی دیگر از روش های تقویت شیر مادر، استفاده از غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت لخم، حبوبات، تخم مرغ و لبنیات می باشد که باید این مواد غذایی را در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید، اگر کالری روزانه تان متوسط ۲۴۰۰ کالری است بهتر است سه لیوان لبنیات مانند شیر، پنیر و یا ماست مصرف کنید، لوبیا ها، ماهی و مغزیجات نیز سرشار از پروتئین و مواد مقوی هستند البته از مصرف غذاهای دریایی کم جیوه مانند میگو، سالمون و پولاک غافل نشود.

استفاده از غذاهای پروتئینی

میوه، سبزی و غلات

از دیگر روش های تقویت شیر مادر، استفاده از این سه ماده غذایی به طور متعادل می باشد که در واقع نان سبوس دار و برنج قهوه ای منابع خوب غلات هستند، قبل از اینکه میوه و سبزیجات را مصرف کنید آن را خیلی خوب بشوید تا آفت کش ها از بین بروند.

استفاده از میوه و سبزیجات

 

غذا های متنوع موجب افزایش شیر مادران می شود

استفاده از غذاهای متنوع و متعادل با طعم و مزه مختلف به تقویت شیر مادران کمک می کند و کودک نیز شیر بیشتری مصرف می کند.

ویتامین و املاح

برای مقوی شدن شیر باید از مکمل مناسب نیز استفاده کنید که پزشک برای مادر اغلب مولتی ویتامین و تا پایان سه ماهگی  پس از زایمان استفاده از قرص آهن را توصیه می کند.

مصرف رازیانه برای افزایش شیر مادر

رازیانه یکی از گیاهانی می باشد که به عنوان تقویت کننده شیر مادران شناخته شده است و بسیار پر کاربرد است این گیاه به دلیل داشتن ترکیباتی مانند آنتول، دیانتول و فوتوآنتول هورمون ها را تغییر می دهد و می توانند تولید استروژن و پرولاکتین را که برای تولید شیر لازم است را تحریک کند، رازیانه را باید طبق توصیه کارشناسان تنها دو بار در هفته یا یک هفته در میان استفاده کنید همچنین این گیاه را می توانید به صورت خام یا پخته مصرف کنید.

استفاده از رازیانه

روغن ها و چربی ها

هر نوع چربی که مادر مصرف می کند بر روی چربی شیر تاثیر گذار است بنابراین چربی ها مضر مانند اسیدهای چرب ترانس و روغن هیدروژنه سبزیجات را از برنامه غذایی تان حذف نمایید.

جو دوسر

از دیگر خوراکی هایی که باعث تقویت شیر مادران می شود جودوسر است، این خوراکی حاوی پروتئین٬ ویتامین٬ مواد معدنی و عناصر دیگری است، همچنین موجب افزایش شیر نیز می شود زیرا سرشار از آهن می باشد و آرام بخش است.

استفاده از جو دوسر

نوشیدن آن و آبمیوه های طبیعی

نوشیدن آب و آب میوه علاوه بر تقویت شیر مادر، باعث افزایش تولید آن نیز می شود، نوشیدن آب و آب میوه از کم شدن آب بدن جلوگیری می کند بنابراین در زمان تشنگی یا حتی قبل از شیر دهی به نوزاد یک لیوان آب بنوشید.

افزایش شیر مادر با زردآلو

به منظور افزایش شیر مادر بهتر است زرد آلو را در برنامه غذایی خود داشته باشید این میوه سرشار از ویتامین C و دیگر ویتامین های مفید می باشد.

میوه های افزایش دهنده شیر مادر

میوه های زیادی به منظور افزایش دهنده شیر مادر وجود دارد که این میوه ها عبارت است از :

  • اووکادو
  • پاپایا
  • موز
  • توت فرنگی
  • هندوانه
  • انبه
  • بلوبری

خلاصه لیست غذاها برای تقویت کردن شیر مادران

  • اسفناج
  • روغن جگر ماهی
  • سالمون
  • شیر و خامه و کره
  • زرده تخم مرغ
  • پرتغال
  • جو

غذاهای آلرژی زا

گاهی مصرف برخی مواد مانند غذاهای تند یا محصولات لبنی در کودک باعث ایجاد آلرژی می شود که این ماده غذایی را جنین توسط شیر دریافت می کند و سبب بروز علائم آلرژی زیر می شود :

  • خمیازه و یا سرفه
  • راش، اگزما، کهیر و یا خشکی پوست
  • اسهال و استفراغ
  • گرگرفتگی
  • مدفوع سبز حاوی موکوس و خون

روش های افزایش شیر مادر

بنابراین اگر در نوزاد شما پس از خوردن شیر این علائم بروز کرد از مصرف آن ماده غذایی پرهیز کنید.

افزایش شیر مادر

همانطور که گفته شد تقویت شیر مادر، همچنین افزایش آن به آنچه که می خورد و می نوشد بستگی دارد که در ادامه خوراکی ها و گیاهانی را به منظور تولید افزایش شیر مادران به شما عزیزان معرفی می کنیم :

افزایش شیر مادر با شنبلیله

یکی از گیاهانی که به زیاد شدن شیر مادر کمک می کند شنبلیله می باشد که خانم ها بر اساس مطالعات برای تولید شیر در مدت کوتاه از این گیاه استفاده می کنند اما استفاده از آن برای مدت طولانی نیز خطری ندارد.

استفاده از شنبلیله

زردچوبه

زردچوبه علاوه بر خواص ضد التهابی به افزایش شیر مادر نیز کمک می کند.

هویج و چغندر

این سبزیجات دارای بتاکاروتن می باشند که به افزایش شیر مادر کمک می کنند، هویج به عنوان یک سبزی شیر ساز محسوب می شود که حاوی روغن های فرار و فیتواستروژن است.

استفاده از هویج و چغندر

سبزیجات سبز

از دیگر خوراکی هایی که باعث افزایش تولید شیر مادر می شوند سبزیجات به رنگ سبز تیره می باشند زیرا دارای املاح٬ ویتامین ها٬ آنزیم‌ها و فیتواستروژن فراوانی هستند.

شوید

برگ های شوید از جمله سبزیجات برگ سبز هستند که دارای عطر متفاوتی می باشند و این باور وجود دارد که مصرف آنها می تواند شیر مادر را افزایش دهد، شوید حاوی مقادیر زیادی فیبر و ویتامین K بوده و در نتیجه مصرف آن مقدار خون از دست رفته به هنگام زایمان را جبران می کند، می توانید از شوید در تهیه پنکیک و یا با ماست مصرف کنید.

کدو سبز

کدو سبز سرشار از مواد مغذی است، هر چند که ممکن است به مذاق بسیاری از افراد خوش نیاید، حال مصرف این ماده غذایی می تواند به تقویت شیر مادر کمک کند، هضم کدو راحت بوده و موجب شیردهی خواهد شد.

برای افرادی که خوردن کدو سبز را دوست ندارند، می توانند از آن در تهیه پودینگ شیرین استفاده کنند، نوشیدن آب کدو سبز تازه نیز موجب متعادل سازی سطح قند خون بالا بعد از زایمان می شود.

زیاد شدن شیر مادر

سیب زمینی شیرین

این ماده غذایی غنی از پتاسیم است و به دلیل دارا بودن کربوهیدرات مصرف آن تولید انرژی می کند، از این رو برای رفع خستگی بسیار مفید است.

ویتامین C، ب کمپلکس و ماده معدنی منیزیم که آرام بخش عضلات است در سیب زمینی فراوان می باشد، برای داشتن یک رزیم کم فیبر می توانید از این ماده غذایی استفاده کنید، حال می توان از سیب زمینی شیرین در تهیه پوره برای دسر استفاده کرد یا می توانید سیب زمین پخته را به همراه سیب در تهیه یک نوشیدنی مصرف کنید.

بادام

بادام سرشار از ویتامین E و امگا ۳ است، ویتامین E  می تواند موجب التیام خارش های ناشی از کشش پوست بعد از زایمان شود و امگا ۳ نیز با تقویت هورمون های شیردهی به افزایش تولید شیر کمک می کند.

برای بهرمندی از تاثیرات بیشتر این ماده غذایی می توانید بادام خرد شده را به همراه شیر میل کنید.

همچنین می توانید بادام را به شوربای جو اضافه کنید.

سیر

سیر یکی دیگر از مواد خوراکی می باشد که به افزایش شیر مادران کمک می کند همچنین به عنوان تقویت کننده شیر نیز محسوب می شود.

استفاده از سیر

نکات در رابطه با افزایش شیر و شیر دهی

  • به نوزادتان به صورت منظم شیر بدهید.
  •  استراحت خوبی داشته باشید.
  • از مصرف الکل و نیکوتین دوری کنید.
  • خونسرد و آرام باشید.
  • موقعیت را تغییر بدهید.
  • در اتاقی آرام به نوزادتان شیر دهید.
  • بعد از هربار شیردهی آروغ کودک را بگیرید.
  • با استفاده از حوله ای گرم اطراف سینه هایتان را بپوشانید.

تقویت شیر مادر

در این مقاله راهکارهایی جهت تقویت شیر مادران در اختیار شما عزیزان قرار دادیم، امیدواریم در مورد مطلب گفته شده اطلاعات کافی به دست آورده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *