دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش دوخت جامدادی زیبا و دوست داشتنی در خانه

  • زهرا خانزاده
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

این بخش از آرگا را برای علاقمندان به هنر خیاطی به دوخت جامدادی اختصاص داده ایم، که با همراهی با این آموزش مرحله به مرحله می توانید به سادگی صاحب یک جامدادی زیبای پارچه ای شوید.

جامدادی از جمله لوازمی است که داشتن آن برای اغلب محصلین یک نیاز ضروری می باشد زیرا با استفاده از آن می توان انواع خودکار، مداد، پاکن، مداد تراش و … را در آن قرار داد، به همین خاطر افراد با توجه به نیاز و سلیقه خود می توانند مدل های مختلف جامدادی را از بازار خریداری نمایند. البته برای کاهش هزینه های تحصیل می توان وسیله ای همچون جامدادی را خودتان تهیه کنید و بسازید. از این رو در ادامه این بخش تصمیم گرفته ایم دوخت جامدادی ساده را آموزش دهیم، توجه داشته باشید که لزوما برای ساخت این جامدادی نیازی به استفاده از پارچه های نو نمی باشد، بلکه لباس های که دیگر قصد پوشیدن آن ها را ندارید و یا حتی لباس های کهنه را می توانید برای این کار مورد استفاده قرار دهید.

دوختن جا مدادی همچون دوخت پاپیون، دوخت ملحفه تشک و … بسیار ساده می باشد و تنها با کمی دقت و حوصله می توان به راحتی آن را دوخت در ادامه مطلب مراحل ساخت آن را با دو روش ساده و کاربردی به شکل مرحله به مرحله به شما همراهان عزیز آموزش خواهیم داد.

آموزش دوخت جامدادی ساده با پارچه طرح دار

برای دوختن جامدادی می توان از انواع پارچه، چرم و یا فوم استفاده کرد. بنابراین برای دوختن یک جامدادی زیبا باید علاوه بر فراهم کردن وسایل لازم، باید به دقت مراحل برش و دوختن پارچه را انجام داد، که وسایل مورد نیاز برای ساخت جامدادی دست ساز با ابعاد ۲۴ در ۱۲ سانتی متر و مراحل دوختن آن به شرح زیر می باشد.

وسایل لازم:

  • ۲ نوع پارچه طرح دار نسبتا ضخیم
  • یک عدد زیپ ۲۵ الی ۳۵ سانتی متری
  • قیچی
  • سنجاق ته گرد
  • اتو
  • ۲ عدد گیره کاغذ
  • سوزن و نخ هم رنگ با پارچه
  • چرخ خیاطی

مرحله اول:

در دوختن این جامدادی باید از دو نوع پارچه طرح دار زیبا استفاده کنید و باید یک پارچه را به عنوان روی کار و پارچه دیگر را برای آستر جامدادی در نظر بگیرید. البته باید رنگ دو پارچه و همچنین رنگ زیپ تهیه شده هماهنگ باشد.

  •  آرون گروپس

دوخت جامدادی

مرحله دوم:

در این مرحله باید از هر یک از پارچه ها دو تکه پارچه مستطیلی برش بزنید که ابعاد هر کدام از آن ها باید ۱۵ در ۲۵ سانتی متر باشد.

روش دوختن جامدادی

مرحله سوم:

یکی از پارچه های آستری را بردارید و زیب را روی آن قرار دهید و  همانند تصویر پارچه رویه ی جامدادی را نیز بر روی پارچه آستری و زیپ بگذارید(به هنگام دوختن جامدادی در نحوه پشت و رو گذاشتن پارچه ها دقت کنید). سپس برای فیکس شدن کار، با استفاده از چند سنجاق ته گرد، قسمت زیپ را به هر دو پارچه متصل سازید.

دوخت جامدادی

مرحله چهارم:

در این مرحله باید با استفاده از چرخ خیاطی و نخ هم رنگ با پارچه روی کار، لبه دو پارچه قرار گرفته بر روی هم را در محل زیپ بدوزید. دوخت باید از قسمت لبه بالای زیپ انجام گیرد. بعد از آن می توانید پارچه رویه ی جامدادی و پارچه آستر را به سمت رو برگردانید.

آموزش راحت دوختن جامدادی

مرحله پنجم:

دو پارچه مستطیلی شکل دیگر را نیز همانند مرحله بالا بر روی هم قرار دهید و بعد لبه بالایی دو پارچه را به زیپ دوخت بزنید.

ایده جالب برای دوختن جامدادی

در نظر داشته باشید که در این نوع جامدادی نیازی به زیپ مخفی ندارید و تنها با کمی فاصله می توانید پارچه ها را به لبه های زیپ بدوزید.

ایده متفاوت برای دوختن جامدادی

مرحله ششم:

پس از دوخت دو سمت زیپ به پارچه های آستری و پارچه های رویه جامدادی، کار را برگردانید و برای صاف و مرتب شدن پارچه محل دوخت زیپ را اتو بکشید و بعد از آن مجددا پارچه ها را به سمت رو برگردانید و مطابق تصویر و با کمک چرخ خیاطی لبه های کناری زیپ را از روی پارچه با نخ هم رنگ بدوزید.

آموزش ساده دوختن جامدادی

مرحله هفتم:

اکنون باید زیپ را باز نمایید و پارچه را به گونه ای بر روی هم بگذارید که آسترها روی یکدیگر و پارچه های رویه جامدادی نیز بر روی هم قرار بگیرند و با استفاده از دو عدد گیره همانند تصویر قسمت بالا و پایین زیپ را بر روی پارچه ها محکم نمایید. همچنین لبه پارچه های قرار گرفته بر روی هم را نیز سنجاق بزنید (قسمت رویی زیپ دوخته شده باید به سمت آستر باشد).

آموزش جدید دوختن جامدادی

دوخت جامدادی

طریقه دوختن جامدادی جالب

مرحله هشتم:

در این مرحله باید مراحل دوختن جا مدادی را انجام دهید و لبه های پارچه به جز قسمت وسط آستر را دوخت بزنید و چنانچه دوختن لبه های کناری زیپ با چرخ دوخته نشد، شما می توانید با استفاده از نخ و سوزن این قسمت ها را بدوزید.

طریقه دوختن جامدادی با پارچه طرح دار

مرحله نهم:

سپس برای راحت تر و مرتب تر شدن دوختن به هنگام برگرداندن کار، باید مقدار کمی از گوشه های پارچه های آستری و رویه ی جامدادی را مطابق شکل برش بزنید. مراقب باشید از قسمت دوخت روی لبه های کار قیچی نزنید.

مراحل دوختن جامدادی

مرحله دهم:

حال از قسمت دوخته نشده آستر، کار را برگردانید. برای راحتی انجام این کار می توانید از یک میله بافتنی استفاده کنید و بعد از برگرداندن کامل آن، درز باز آستر را بدوزید.

ایده زیبا برای دوختن جامدادی

 

دوختن مرحله به مرحله جامدادی

مرحله یازدهم:

بعد از دوخت درز یا شکاف باز آستر، باید آن را داخل پارچه رویه کار قرار دهید.

دوختن جامدادی با وسایل ساده

مرحله دوازدهم:

در آخر برای تزیین جامدادی می توانید به انتهای زیپ، آویزهای تزیینی کوچک و یا جاکلیدهای زیبا متصل کنید.     ایده خاص برای دوختن جامدادی

آموزش ساخت جامدادی پسرانه با نمد

همانطور که می دنید ساخت کاردستی یکی از سرگرمی های بسیار جالب و زیبا می باشد و همنطور یکی از زیباترین کاردستی ها دوخت جامدادی است که با پارچه و نمد می توانید به راحتی آن را بدوزید و مانند دوخت کیف نمدی و دوخت کیف عروسکی بسیار ساده است فقط کافی است، طبق مراحل تهیه آن پیش بروید و کمی خلاقیت به خرج دهید، در ادامه مظلب ساخت جامدادی پسرانه با نمد را به صورت مرحله مرحله به شما دوستان آموزش خواهیم داد تا به راحتی و در مدت زمان کمی جامدادی زیبا و خاصی بدوزید.

وسایل لازم

  • ژیپ هیجده سانتی متری
  • یک قطعه آستر به اندازه نمد
  • یک قطعه نمد به ابعاد بیست در سی سانتی متر
  • نخ سفید رنگ گلدوزی ( نخ ابریشم)
  • سوزن
  • قیچی
  • الگو
  • استیکر و مهر جهت تزیین

مراحل ساخت

در مراحل دوختن جامدادی نمدی ابتدا نمد و آستری را روی قسمت خاکستری رنگ الگو  برش داده سپس طول و عرض بخش های متفاوت الگو را بر طبق اندازه مورد نظرتان در نظر بگیرید

آموزش دوختن جامدادی

مراحل دوختن جامدادی نمدی

حالا نمد و آستری را روی هم گذاشته و با استفاده ازسوزن ته گرد زیپ را در محل مورد نظرش محکم کنید و با استفاده از نخ و سوزن آن را بدوزید.

آموزش دوختن جامدادی به شکل ساده

در مرحله بعدی در صورتی که استیکر های شما از نوع حرارت می باشد با کمک اتو روی نمد چسبانده و اجازه دهید خنک شود و بعداز وسط نمد را تا کرده و با کمک گیره یا سوزن آن را محکم کنید و شروع به دوختن دور تا دور آن کنید (به غیر از محل زیپ) به همین راحتی جامدادی مورد نظرتان آماده است و می توانید از آن  استفاده کنید.

مراحل دوخت جامدادی

مرحله پایانی دوختن جامدادی

نکته : با استفاده رنگ نمد و الگوی مناسب به راحتی می توانید جامدادی دخترانه زیبایی نیز بسازید.

ضمن سپاس از همراهیتان با این بخش، امیدواریم از آموزش دوختن جامدادی لذت برده باشید و مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد و به راحتی بتوانید این جامدادی ساده و زیبا را بسازید. همچنین بابازدید از قسمت هنر در خانه می توانید با نحوه دوختن انواع کیف، لباس، کوسن، سرویس آشپزخانه و … آشنا شوید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *