دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه چیز درباره جراحی چشم لیزیک و مزایا و عوارض آن

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۶ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

جراحی چشم لیزیک، نوعی جراحی لیزر می باشد که در افراد نزدیک بین، دوربین و آستیگمات به منظور اصلاح عیوب انکساری استفاده می شود.

جراحی لیزیک یکی از انواع جراحی های چشم می باشد که برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط دکتر یوناس پالیکاریس در یونان ابداع شد و در سال ۱۹۹۸ میلادی توسط سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارو مورد تایید آمریکا قرار گرفت، که در ادامه مطلب شما را با جراحی چشم لیزیک آشنا خواهیم کرد.

عمل چشم لیزیک

جراحی چشم لیزیک چه مراحلی دارد؟

قبل از انجام جراحی لیزیک، چشم بیمار به وسیله قطره بی حس می شود تا در طول مدت عمل و پس از آن درد نداشته باشد که این جراحی دارای مراحل زیر می باشد.

  1.  برداشتن لایه قرنیه
  2. انجام لیزر
  3. برگرداندن لایه به جای اول

در ابتدا به منظور جراحی چشم رینگ خاصی را بر روی چشم بیمار قرار می دهند تا چشم را به وسیله مکش و ساکشن ثابت نگه دارند و توسط دستگاهی به نام میکروکراتوم لایه سطحی قرنیه که تقریبا دارای قطر ۹ میلی متر و ضخامت برابر با ۱۶۰ میکرون می باشد برداشته می شود سپس به وسیله لیزر اگزایمر بخش مرکزی قرنیه تراش داده می شود که این میزان تراش بسته به نمره چشم در افراد مختلف باهم متفاوت است و در آخر لایه برداشته شده دوباره به جای اول خود بر گردانده می شود، این روش نیاز به بخیه ندارد و خود به خود درمان می شود که در بیشتر مواقع اگر بیمار شرایط خاصی نداشته باشد که مانع از انجام عمل جراحی هر دو چشم در یک روز شود عمل همزمان آن مانعی ندارد.

عمل چشم لیزیک

فواید عمل جراحی لیزیک

  • طیف بسیار گسترده ای از انواع اختلالات عیوب انکساری را درمان می کند.
  • نداشتن احساس درد در زمان عمل و بعد از عمل
  • بازگشت سریع بینایی
  • قابل انجام برای انواع عیوب انکساری
  • نیاز نداشتن به مصرف دارو پس از جراحی
  • بهبودی قدرت بینایی
  • عدم تشکیل کدورت قرنیه پس از جراحی
  • بیمارانی که عمل لیزیک چشم انجام می دهند حدود ۹۶ درصد از نتیجه آن راضی هستند.

جراحی چشم

افرادی که می توانند عمل لیزیک چشم انجام دهند.

۱. سن بیمار باید حداقل ۱۸ باشد و در یک سال گذشته نمره چشم او تغییر نکرده باشد و عدم تغییر آن بیش از میزان ۲۵/۰ تا ۵/۰ دیوپتر

۲ . قرنیه دارای ضخامت کافی باشد که در افراد نزدیک بین این ضخامت بین ۱- تا ۱۰- دیوپتر و در افراد دوربین بین ۱ الی ۶ دیوپتر و در آستیگماتیسم بین ۵/۰تا ۶ دیوپتر است.

  •  آرون گروپس

۳ . به بیماری مانند : دیابت پیشرفته، روماتیسم و نقص ایمنی مبتلا نباشد.

۴ . به بیماری های چشمی مانند آب سیاه، آب مروارید، تبخال چشمی، خشکی چشم از نوع متوسط تا شدید، قوز قرنیه یا نامنظمی سطح قرنیه، بیماری های شبکیه و عفونت های هرپس چشم مبتلا نباشد.

جراحی لیزیک

فاکتورهای مهم برای جراحی لیزیک چشم

افرادی که می خواهند جراحی لیزیک انجام دهند باید از شرایط سنی، شغلی، سلامت جسمی و چشمی برخوردار باشند و به دلیل اینکه این عمل بسیار حساس است باید در انتخاب جراح چشم پزشک، دقت داشته باشید زیرا مهارت و دقت جراح از اهمیت بالایی برخوردار است تحقیقات نشان داده است که انواع جراحی های لیزری که به منظور اصلاح عیوب انکساری استفاده می شود مفید می باشند و هر کدام دارای فواید و همچنین عوارض احتمالی خاصی هستند که برخی چشم پزشکان به دلیل فواید لیزیک آن را انتخاب می کنند و برخی دیگر با توجه به شرایط متفاوت بیمار به منظور جراحی چشم روش دیگری را انتخاب می کند و نکته حائز اهمیت در زمان جراحی چشم که باید بررسی شود این است که کدام جراحی برای چشم مفید و دارای عوارض کمتری است و تا چه حد انتظارات بیمار را بر آورده می کند که در واقع بیشترین رضایت در جراحی چشم لیزیک بوده است و اگر جراحی لیزیک توسط جراح چشم پزشک ماهر انجام شود نتیجه بسیار مطلوبی را برجای خواهد گذاشت و در سنین بالای چهل سال به علت اینکه قدرت ترمیم کم می شود این عمل جراحی توصیه نمی شود و همچنین برای افرادی که عارضه پیر چشمی دارند نیز عمل چشم لیزیک توصیه نمی شود مگر اینکه با جراحی لیزیک یک چشم را برای دید دور و چشم دیگر را برای دید نزدیک اصلاح کنند.

جراحی لیزیک

کدام جراحی چشم مناسب تر است؟

یکی از سوالاتی که قبل از انجام جراحی چشم در ذهن بیمار پیش می آید این است که کدام جراحی چشم مفید می باشد که توصیه می شود انتخاب نوع جراحی را به یک چشم پزشک ماهر بسپارید زیرا، یک چشم پزشک به دنبال پایدار بودن بینایی شما می باشد.

معایب و عوارض لیزیک چشم ها

هر نوع جراحی در کنار داشتن فواید، عوارضی را نیز به همراه دارد.

  • جراحی چشم لیزیک احتمال بروز آب مروارید را افزایش می دهد.
  • باعث کاهش استحکام ساختار قرنیه می شود.
  • می تواند مانند بسیاری از جراحی های چشم، خشکی چشم را به دنبال داشته باشد.
  •  چشم به نور حساس می شود.
  • عفونت قرنیه
  • دیدن پخش نور چراغ ها یا هاله در زمان شب
  • تغییرات صورت گرفته در قرنیه قابل بازگردانی نیست.
  • ممکن است که اصلاح دید بیشتر از حد نورمال یا کمتر شود که در اینگونه مواد جراحی دوباره باید انجام شود و یا چشم نیاز به عینک و یا لنز داشته باشد.
  • نزدیک بینی در شب : جراحی چشم لیزیک فقط در بخش مرکزی قرنیه تغییراتی را ایجاد می کند از این رو در زمان شب که مردمک چشم ها بازتر می شوند نور از محیط و بخش غیر مرکزی قرنیه به چشم وارد می شود و باعث نزدیک بینی می شود لذا افرادی که لیزیک می کنند در روز دیدشان مطلوب است و در شب ممکن است از عینک استفاده کنند.

جراحی چشم لیزیک

بعد از جراحی لیزیک چشم چه باید کرد؟

  1.  تا ۲۴ ساعت بعد از عمل جراحی چشم لیزیک از شستن سر و صورت خودداری کنید.
  2. تا یک هفته بعد از عمل از آرایش چشم خودداری کنید.
  3. تا یک ماه پس از عمل از شنا در استخر و دریا خودداری کنید.
  4.  از خارش و مالیدن چشم به خصوص در چند روز اول دوری کنید.

البته بروز عوارض گفته شده در صورتی که جراحی چشم لیزیک به طور صحیح انجام شود معمولا بسیار نادر خواهد بود.

نکته : افرادی که از لنز تماسی نرم استفاده می کنند حداقل یک هفته قبل از انجام معاینات و جراحی چشم لیزیک، باید از لنز استفاده نکنند و همچنین کسانی که از لنز تماسی سخت استفاده می کنند باید حداقل سه هفته قبل از انجام معاینه و عمل جراحی از لنز استفاده نکنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *