دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نحوه تمیز کردن آب اکواریوم و راه های جلوگیری از کدر شدن آن

  • مهتاب علی پناه
  • ۴ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

آکواریوم یک از دکوراسیون هایی می باشد که فضای آرامش بخشی را به محیط می دهد فقط باید نحوه تمیز کردن آب اکواریوم را یاد داشته باشید در غیر اینصورت آب آکواریوم تبدیل به یک آب پر از بیماری و میکروب می شود.

بسیاری از افراد به آکواریوم علاقه دارند و تمایل دارند که در منزل شان آکواریوم داشته باشد اما چیزی که به ذهن شان می آید روش تمیز کردن آن است، در واقع یکی از مواردی که زیبایی آکواریوم را چندین برابر می کند شفاف بودن آن می باشد، در ادامه مطلب شما را با نحوه تمیز کردن آب اکواریوم و راه های جلوگیری از کدر شدن آن آشنا خواهیم کرد.

نظافت آکواریوم

 تمیز کردن آب اکواریوم

 داشتن آکواریوم در منزل شاید به ظاهر، زیبا و دلنشین به نظر آید اما تمیز کردن آن مکافاتی دارد، شفاف بودن آب نشانه ی این است که یک محیط سالم برای رشد ماهی ها وجود دارد زیرا مواد غذایی خام، فضولات ماهی‌ها و ضایعات گیاهی باعث می شوند تا سطح pH آب افزایش یابد و شرایط زندگی برای ماهی ها سخت شود بنابراین برای سلامت ماهی ها و زیبا شدن آکواریوم باید آن را تمیز کرد که دارای چندین روش می باشد :

شستشو

بهترین روش برای تمیز کردن آب آکواریوم سیفون کردن مرتب آن است بنابراین باید ماهانه فضولات ماهی، مخلوطی از غذاهای مانده، باکتری ها و آب کدری را که در آن وجود دارد را خارج کنید البته ناگفته نماند که در زمان تمیز کردن آب اکواریوم از مواد شیمیایی استفاده نکنید زیرا ممکن است بر روی ماهی ها تاثیر بدی داشته باشد.

تعویض آب آکواریوم

تمیز کردن مخزن آکواریوم

گاهی رسوباتی در ته آکواریوم ته نشین می شود که فقط با سیفون کردن تمیز نمی شوند بنابراین به منظور از بین بردن این رسوبات باید هر سه ماه یک بار اقدام به تمیز شدن مخزن آکواریوم کنید.

تمیز کردن آکواریوم

شستن وسایل تزئینی

سعی کنید در زمان شستن آکواریوم وسایل تزئینی آن را هم تمیز کنید اما این کار را با مواد شوینده انجام ندهید، بیشتر وقت ها لجن و رسوبات در این وسایل تزئینی باقی می مانند که باید آن را تمیز کنید در غیر اینصورت باعث کدر شدن آب می شود و اگر تزئینات داخل آکواریوم کهنه شده اند آن ها را تعویض کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تمیز کردن آکواریوم

اضافه کردن باکتری ها و ماهی های رفتگر

از روش هایی که تاثیر زیادی در تمیز کردن آب اکواریوم دارد استفاده از باکتری و ماهی های لجن خوار است زیرا، این موجودات علاوه بر جلوگیری از کدر شدن آب و تمیز کردن آب اکواریوم به حذف نیترات و آمونیاک درون آب نیز کمک می کنند که با این روش محیط سالم تری برای ماهی ها بوجود می آورد.

نظافت آکواریوم

استفاده از گیاهان طبیعی

یکی دیگر از راه های تمیز کردن آب اکواریوم، استفاده از گیاهان طبیعی در آکوریم ها می باشد این گیاهان به دلیل داشتن ریشه و باکتری هایی که با آن ها زندگی می کنند باعث فیلتره کردن آب می شوند.

استفاده از گیاه در آکواریوم

استفاده از فیلتر مناسب

یکی از دلایل کدر شدن آب آکواریوم ممکن است استفاده نکردن از فیلتر مناسب باشد زیرا فیلتراسیون باعث شفاف شدن آب آکواریوم و همچنین سلامت ماهی ها می شود و بسته به نوع آکواریوم، تراکم ماهی و استفاده از گیاهان زنده و یا مصنوعی می توانید فیلتر مورد نظر تان را انتخاب کنید، فیلتر به جدب مواد غذایی و حذف سموم شیمیایی در آب کمک زیادی می کند فقط دقت داشته باشید که دستورالعمل روش صحیح نصب و مراقبت از آن را بخوانید و هر ماه از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید و از اینکه سیستم فیلتراسیون شما جوابگوی تعدادی ماهی ها باشد اطمینان حاصل نمایید.

استفاده از فیلتر مناسب

تعویض هفتگی آب آکواریوم

یکی دیگر از راه های تمیز کردن آب اکواریوم تعویض هفتگی ۲۰ درصد از آب آکواریوم می باشد و اینکه حتما از آب جوشیده سرد و یا آب تصفیه شده استفاده کنید به خاطر داشته باشید که دمای آب درون آکواریوم با آبی که می خواهید به آن اضافه کنید باهم یکسان باشد.

اضافه کردن آب به آکواریوم

پرهیز از غذا دادن زیاد به ماهی

یکی از دلایل کدر شدن آب آکواریوم، غذا دادن زیاد به ماهی می باشد زیرا مواد غذایی باعث رشد باکتری و جلبک ها می شود بنابراین از زیاد غذا دادن به ماهی ها خودداری کنید.

 پرهیز از غذا دادن زیاد به ماهی

از بین بردن جلبک ها

جلبک های درون آکواریوم از مهم ترین عوامل کدر شدن آب می باشند بنابراین با تمیز کردن جلبک های درون مخزن می توانید مانع رشد آن ها شوید، نور خورشید از جمله عواملی می باشد که به رشد جلبک ها کمک می کند بنابراین آکواریوم را در نزدیکی پنجره ها قرار ندهید.

از بین بردن جلبک

نکات مهم :

۱ – به دلیل اینکه در زمان تعویض آب ممکن است آب به اطراف پاشیده شود بهتر است وسایل روشنایی و گرمایشی آکواریوم را از برق بکشید و اگر در اطراف محیط، وسایل برقی وجود دارد آن را جابه جا کنید.

۲- از شستن وسایل تزئینی و گیاهان با صابون خودداری کنید زیرا صابون سلامت ماهی را به خطر می اندازد و همچنین باعث رشد بیش از حد جلبک در آکواریوم می شود.

۳ – نیازی نیست که در هر بار تعویض آب تمام سطح آکواریوم را تمیز کنید بهتر است آن را به چند قسمت تقسیم کنید و هر بار یک قسمت از آن را تمیزکنید زیرا، این روش اثرات منفی کمتری روی ماهی ها خواهد داشت.

۴ – سعی کنید در زمانی که آکواریوم را پر از آب می کنید آب را با فشار و سریع وارد نکنید زیرا این کار باعث می شود سنگریزه های کف آکواریوم و وسایل تزئینی به هم ریخته شوند که بعضی از افراد از دستانشان یا ظرف دیگری کمک می گیرند.

۵ – روش و میزان تمیز کردن آب اکواریوم باید با سلامت ماهی ها در تعادل باشد زیرا بی توجهی و زیاده روی در نظافت آکواریوم هر دو ممکن است بر سلامت ماهی ها تاثیر منفی داشته باشند.

۶ – پس از اضافه کردن آب به آکواریوم دوباره دمای آن را اندازه بگیرید زیرا، تغییرات دمای آب ممکن است باعث بیمارشدن ماهی ها شوند.

بنابراین تمیز کردن آب اکواریوم دارای روش های ساده ای می باشد که رعایت کردن آن ها بهتر از نادیده گرفتنشان می باشد که با رعایت نکات گفته شده می توانید از کثیف شدن آب و مشکلات تمیز سازی کلی آب جلوگیری کنید و آکواریومی شفاف همراه با ماهی های سالمی داشته باشید که دیگر نیازی به تعویض آکواریوم نداشته باشید، اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه ها داشته باشید می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *