دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره فضائل و خواص سوره قدر بدانید

  • زهرا خانزاده
  • ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

در این نوشتار، با خواص سوره قدر و فضیلت تلاوت آن آشنا می شوید. نام این سوره از نخستین آیه آن برگرفته شده است و محتوی سوره به نزول قرآن در شب قدر و اهمیت این شب اشاره دارد.

سوره قدر یا انا انزلنا، از سوره های مکی و نود و هفتمین سوره قرآن می باشد و از سوره های  جزء سی ام قرآن است و در ترتیب نزول بیست و پنجمین سوره ای می باشد، که بر پیامبر عظیم الشان اسلام نازل شده است. این سوره دارای فضائل بی شماری است، که در ادامه به ارائه فضائل سوره قدر می پردازیم.

آثار و برکات سوره قدر

فضایل و خواص سوره قدر

سوره قدر شامل ۵ آیه می باشد و برای این سوره احادیث و روایات زیادی نقل شده است، که همگی آن ها در رابطه با اهمیت تلاوت این سوره می باشند و بر فضائل و خواص سوره قدر اذعان دارند.

در روایتی از پیامبر اکرم(ص) بیان شده است:

«هر که سوره قدر را بخواند به او، از ثواب کسی که ماه رمضان را روزه گرفته است و شب قدر را شب زنده داری کرده است، داده می شود.»

امام علی(ع) فرموده اند :

  •  آرون گروپس

«هر کس قرائت کند سوره توحید و سوره قدر را پیش از آن که خورشید طلوع کند، رو نمی آورد و نمی رسد او را در آن روز گناهی، گرچه ابلیس و شیطان تلاش نماید.»

در روایتی از امام محمد باقر(ع) آمده است :

«هر کس سوره قدر را با صدای بلند بخواند، همانند کسی است، که شمشیر خود را در راه خداوند عزو جل کشیده است[جنگ می کند]. و هر کس این سوره را آهسته تلاوت نماید، مانند آن است که در راه خدا در خون خود آغشته شده است و هر کس این سوره را ده مرتبه بخواند، خداوند گناهان او را می زداید و محو می کند.»

امام جعفر صادق(ع) می فرمایند :

«هر کس سوره قدر را در هر نماز واجب بخواند، او را صدا زننده ای از جانب خداوند صدا می زند که: ای بنده خدا! بخشید خداوند بر تو گناهان گذشته را، پس از سر بگیر عمل خود را.»

در باب تلاوت سوره قدر امام موسی کاظم(ع) فرموده اند :

«برای خداوند در روز جمعه هزار نفحه رحمت است، که به هر بنده، به اندازه ای از این رحمت عطا می کند و هر کس این سوره را بعد از ظهر جمعه صد بار تلاوت کند، خداوند همه آن هزار نفحه رحمت را به او خواهد داد.»

در روایتی از امام رضا(ع) بیان شده است :

«هر که نزد قبر برادر مؤمن خود از هر جانب که بگذارد دست خود را، هفت بار انا انزلناه (سوره قدر) را بخواند، از ترس بیم بزرگ و ترس روز قیامت در امان خواهد ماند.»

فضائل بی شمار سوره قدر

امام صادق(ع) درباره اهمیت و خواص سوره قدر می فرمایند :

«نوری که پیشاپیش مؤمنان در روز قیامت است، نور سوره قدر می باشد.»

از امام محمد باقر(ع) نقل شده است :

«هر کس سوره قدر را هر شب صد مرتبه قرائت نماید، پیش از آغاز صبح بهشت را خواهد دید.» همچنین هر کس سوره قدر را در هنگام خواب و پس از بیداری تلاوت نماید، اجر و ثواب آن لوح محفوظ را سرشار خواهد کرد.»

در روایتی دیگر نیز می فرمایند:

«هر کس این سوره را تلاوت نماید، هفتاد صف از فرشتگان و هر یک، هفتاد مرتبه بر او درود و رحمت می فرستند.»

در حدیثی دیگر از ایشان آمده است:

«هر کس سوره قدر را در هنگام خوابیدن ۱۱ مرتبه قرائت نماید، خداوند نوری برایش می آفریند که گستردگی آن، جهان هستی را در بر می گیرد و در هر درجه آن هزار فرشته می باشد و ایشان تا صبح برای قاری این سوره طلب مغفرت می نمایند.»

امام علی(ع) در رابطه با برکات و فضایل سوره قدر می فرمایند :

«هر چیز میوه ای دارد و میوه قرآن سوره قدر است. هر چیز گنجی دارد و گنج قرآن سوره قدر است. هر چیز یاری گری دارد و یاری گر ضعیفان سوره قدر است. هر چیز راه آسانی دارد و راه آسان برای درماندگان سوره قدر است. هر چیز عصمتی دارد و عصمت مؤمنان سوره قدر است. هر چیز هدایتی دارد و هدایت صالحان سوره قدر است. هر چیز سروری دارد و سرور قرآن سوره قدر است و هر چیز زینتی دارد و زینت قران سوره قدر است. هر چیز خیمه ای دارد و خیمه متعبّدان سوره قدر است. هر چیز بشارتی دارد و بشارت مردم سوره قدر است. برای هر چیز حجتی است و حجت بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سوره قدر می باشد، پس به آن ایمان بیاورید.»

خواص سوره قدر

آثار و برکات سوره قدر برای انسان

علاوه بر احادیث و روایات بالا برای تلاوت سوره قدر همچون سوره واقعه آثار و برکات زیادی همچون خروج از دین و بدهکاری، دوای دردها، بینایی چشم، آسان شدن زایمان، آرامش خواب، درمان درد کبد، آمرزش گناهان، بخشش اموات و وسعت رزق و روزی ذکر شده است.

امام محمد باقر(ع)

در روایتی نقل شده است که حضرت باقر(ع) در جواب فردی توانای ادا کردن خود به دیگران را نداشت می فرمایند:

«بسیار استغفار کن و سوره قدر را فراوان بخوان.»

همچنین در روایتی دیگر از ایشان آمده است:

«هر وقت که زن وارد ماه نهم شد، سوره قدر را با مشک و زعفران بنویس و آن را شسته و به او بنوشان.»

امیر المومنین(ع)

«بهترین رفیق آدمی سوره قدر است، که به وسیله آن می تواند قرضش را ادا کند.» بنابراین طبق این روایت و روایت نقل شده از حضرت باقر(ع) یکی دیگر از خواص سوره قدر ادای قرض می باشد.

امام جعفر صادق (ع)

«هر کس که دردی دارد، کوزه ای نو بگیرد و در آن آب بریزد و این کار را خود به عهده گیرد، سپس سوره قدر را به شیوه ترتیل ۳۰ مرتبه بر آن آب بخواند. آنگاه از آن آب بنوشد و با آن وضو بگیرد و به وسیله آن سر و صورت خود را مسح کند و هر مقدار که از آب کم شد برآن بیفزاید، سه روز بر او نمی گذرد، مگر این که به اذن خداوند درد او درمان می شود.»

«هر کس سوره قدر را بر آب بخواند و از آن آب بنوشد، خداوند نوری در چشمان او قرار می دهد.»

«در صورتی که این سوره را بر سفالی جدید نوشته و با آب باران شسته شود، سپس مقداری شکر بر آن اضافه کنند و کسی که درد کبد دارد آن را بنوشد، به اذن خداوند خوب می شود.»

«هر که سوره قدر را در یکی از نمازهای واجب قرائت کند منادی ندا می دهد: ای بنده، خدا گناهان گذشته تو را آمرزیده است، پس اعمالت را از سر بگیر.»

«هر کس بعد از نماز عشا ۱۵ مرتبه سوره قدر را تلاوت کند، تا شب آینده در امان الهی خواهد بود. و هر که ۷ مرتبه این سوره را پیش از خواب تلاوت نماید، تا صبح در امان الهی خواهد بود.»

امام رضا(ع)

«هر مومنی که هنگام وضو گرفتن این سوره را بخواند، از گناهانش خارج می شود، مانند آن روزی که از مادر زاده شد.»

در روایتی دیگر از امام رضا آمده است:

«هر کس قبر مومنی را زیارت کند و در کنار قبرش سوره قدر را هفت مرتبه تلاوت نماید و خداوند هم او و صاحب قبر را می آمرزد.»

امام جواد (ع)

«هر کس سوره قدر را در یکی از نمازهایش قرائت کند، در علیین نمازش مورد قبول و ثوابش دو برابر می شود. همچنین هر کس این سوره را بخواند و آنگاه دعا کند، دعایش در لوح محفوظ مستجاب نوشته می شود.»

فواید تلاوت سوره قدر

از دیگر خواص سوره قدر وسعت رزق و روزی می باشد، که باید هر روز پیش از نماز صبح ۱۰ بار این سوره را قرائت کرد، همچنین برای استجابت دعا قرائت ۳۶۰ مرتبه سوره قدر توصیه شده است. در روایتی دیگر، خواندن زیاد این سوره بر زنی که زایمانش سخت شده است از دیگر آثار و خواص سوره قدر بیان شده است، که موجب آسانی زایمان می گردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *