دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

این نکات را در هفته ۴۰ بارداری بدانید!

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۴
  • ۰

اگرچه بیشتر نوزادان بین هفته ۳۵ بارداری تا هفته ۳۹ بارداری متولد می شوند اما برخی از نوزادان تا هفته ۴۰ بارداری در رحم زندگی می کنند. در هفته چهلم بارداری باید تحت نظر پزشک, مراقبت هایی صورت گیرد تا سلامتی مادر و جنین به خطر نیفتد.

با رسیدن هفته چهلم بارداری, وزن کودک بیشتر از هفته های پیش می شود. تشخیص وزن دقیق کودک در این ماه از بارداری, سخت است. در این هفته نیز استخوان های جمجمه نوزاد, سفت و محکم نشده است. دلیل آن عبور راحت نوزاد از مجرای زایمان است. در این مطلب با هفته چهلم بارداری و اتفاقات رخ داده در آن, آشنا می شویم.

تغییرات جنین در هفته ۴۰ بارداری

بارداری هفته به هفته

در هفته چهلم بارداری, با اینکه تشخیص وزن دقیق نوزاد سخت است اما وزن او حدود ۳۱۷۵ گرم و اندازش حدود ۶۰ سانتی متر است. استخوان های جمجمه او هنوز نرم و ظریف می باشند و به محکمی درون یکدیگر جای نگرفته اند. دلیل محکم و سخت نشدن این استخوان ها, راحت تر شدن زایمان است, تا کودک راحت تر از کانال زایمان عبور کند. به علاوه در طول زایمان, این استخوان ها به یکدیگر جوش می خورند و فرآیند ساخت استخوان ها تکمیل می شود. با این حال پس از تولد ممکن است سر کودک کمی حالت عمودی داشته باشد. این مسئله کاملا طبیعی است و بعد از گذشت مدتی سر کودک به حالت طبیعی باز میگردد. با این حال این موضوع باید به متخصص نوزاد گزارش داده شود تا از صحت سلامتی نوزاد مطمئن شد.

از تغییرات کودک در این هفته از تقویم بارداری, می توان به رشد ناخن ها و موهای او اشاره کرد. در واقع علاوه بر اینکه در این هفته, کودک بزرگ تر می شود, همچنان رشد ناخن و موهای او ادامه دارد.

هفته 40 بارداری

علاوه بر موارد بیان شده, کودک اکنون دارای نقاط نرمی بر روی سرش می باشد. این نقاط نرم ممکن است یک سال و یا بیشتر پس از تولد نیز بر روی سر نوزاد وجود داشته باشند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تقویم بارداری

تغییرات مادر در هفته چهلم بارداری

انتظار یکی از مسائلی است که ممکن است زنان باردار را در این هفته از بارداری, خسته کرده باشد. انتظار هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی کار سختی است و به همین دلیل ممکن است مادر از نظر روحی دچار مشکل شود. از این رو به آقایان توصیه می شود در این هفته, بیشتر مراقب و کنار همسران خود باشند تا زنان احساس تنهایی و خستگی کمتری کنند.

هفته 40 بارداری

در هفته چهلم بارداری, قطعا زمان انتظار به پایان خواهد رسید و در صورتی که دردهای زایمانی شروع نشود و کودک متولد نشود, متخصص با استفاده از تزریق داروهایی, اقدام به القای دردهای زایمانی می کند تا کودک متولد شود. البته معمولا این داروها بیش از گذشت ۴۰ هفته از بارداری, تزریق می شود, اما در مواردی که پزشک تشخیص دهد ممکن است در این هفته این اقدام صورت گیرد. بنابراین اگر کودک بخواهد این هفته نیز در رحم مادر زندگی کند, جای نگرانی ندارد ولی باید مادر زیر نظر پزشک خود باشد تا در صورت لزوم, تزریق داروها برای زایمان انجام شود.

در هفته ۴۰ بارداری به زنان توصیه می شود از فرصت های باقی مانده, نهایت استفاده را کنند و استراحت کافی داشته باشند. به علاوه سرگرمی هایی که برای آن ها جذاب و آرامش بخش است, انجام دهند. این مسائل به آن ها کمک می کند تا استرس خود را مهار کنند و با آرامش بیشتری به استقبال تولد نوزاد بروند.

اکثر زایمان های طبیعی و نرمال در بین هفته ۳۵ بارداری تا هفته ۳۹ بارداری رخ می دهد. با این حال برخی کودکان تمایل دارند ۷ تا ۱۰ روز دیگر نیز در رحم مادر زندگی کنند, این مسئله نگران کننده نیست ولی باید تحت نظر پزشک باشد تا سلامتی مادر و نوزاد به خطر نیفتد.

هفته 40 بارداری

یکی از اقدامات صورت گرفته در هفته چهلم بارداری, معاینه دهانه رحم است. در واقع دهانه رحم, زمان زایمان را نشان می دهد. به علاوه آمادگی دهانه رحم نشان دهنده نیاز به تزریق دارو را نشان می دهد. در طول بارداری, دهانه رحم به طور کامل بسته است که دلیل آن ممانعت ورود میکروب ها می باشد. در نزدیکی وقت زایمان دهانه رحم نرم و باز می شود تا برای زایمان اماده شود. در طول زایمان دهانه رحم بازتر شده تا کودک بتواند از آن عبور کند. در هفته ۴۰ بارداری در صورتی که دهانه رحم آماده باشد, تزریق داروی القا کننده درد صورت می گیرد و دردهای زایمان شروع می شود.

در برخی موارد با گذشت هفته چهلم بارداری, باز هم ممکن است دردهای زایمان شروع نشود و دهانه رحم نیز برای زایمان آماده نگردد. در این مواقع با تزریق هورمون پرستاگلندین به آلت تناسلی مادر, دهانه رحم او برای زایمان اماده می شود. برخی زنان با یک بار تزریق این هورمون, ممکن است به شدت دچار دردهای زایمانی شود. اما برخی هم ممکن است نیاز به تزریق چندبار این هورمون داشته باشند.

با توجه به مطالب بیان شده, هفته چهلم بارداری یکی از مهمترین هفته های بارداری به شمار می آید و نیاز به مراقبت های ویژه ایی دارد. توجه به علائم و نشانه های زایمان در این هفته اهمیت دارد. همچنین مراجعه منظم به پزشک و انجام معاینات و آزمایشات در این هفته بسیار ضروری است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *