دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تکثیر، نگه داری و پرورش گل مریم در باغچه و گلدان

  • سحر بهرامی
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

به دلیل جذابیت ظاهری پرورش گل مریم بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت چراکه این گیاه با گل های زیاد و بسیار زیبا و زینتی ظاهری متفاوت به فضا می بخشد همچنین این گل عطری است و بوی ملایمی دارد. این گل ها برای کاشت در منزل و نگهداری در منزل بسیار مناسب و سازگار هستند.

گل مریم، از جمله گیاهان چند ساله است که دارای گل های سفید رنگ و معطر است که از آن در صنعت عطر سازی استفاده فراوان می شود. پرورش این گل در برخی از کشورها مخصوصا در ایران به صورت انبوه تولید و عرضه می شود که نوعی تجارت محسوب می شود که در این زمینه هم بسیار موفق است زیرا گل مریمی که ایران تولید می کند دارای عطر فراوانی دارد که به تمام نقاط از جمله اروپا صادر می شود.

نحوه تکثیر و پرورش گل مریم

گل مریم از گیاهان چند ساله محسوب می شود. برگ های به مانند گیاه ذرت دارد که از وسط ساقه شروع به گل دادن می کند که این گل هل دارای عطر فراوان و دلربایی است . روی هر ساقه از گل مریم حدود ۳۰ عدد گل بسیار کوچک رشد می کند. گل مریم جز یکی از منبع های اولیه در صنعت عطر سازی در کشور های هندوستان، فرانسه و مکزیک است که سطح وسیعی را برای کشت گل مریم در نظر گرفته اند.

تکثیر، نگه داری و پرورش گل مریم

 برای کاشت و پرورش این گل باید در فصل بهار پیاز ان را تهیه کنید. گل دهی این گیاه در تابستان و بهار است و در زمستان به خواب فرو می روند، گل مریم به سرما بسیار حساس است و باید در مناطقی که دارای زمستان های سرد هستند پیاز ان از زمین خارج شود تا دچار یخ زدگی نشود.

آموزش کاشت و نگه داری گل مریم

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل مریم

خاک: خاکی که برای کاشت این گل انتخاب می کنید باید کاملا سبک، شنی، حاصلخیز و با زهرکشی خوب باشد.pH  مناسب خاک برای کاشت این گل ۷-۶ می باشد. این گل باید در خاکی پرورش داده شوند که کاملا مرطوب نه خیس و با لایه ای از کود که حاوی مواد معدنی فراوان برای گیاه است پوشیده شود.

  •  آرون گروپس

آبیاری : در تابستان برای گل مریم نیاز به آبیاری مرتب و منظم دارند اما می توان در زمستان میزان آبیاری را کمتر کرد. در فصل بهار آبیاری باید زیاد باشد تا خاک به خوبی مرطوب شود زیرا در دوره گل دهی به آب بیشتری احتیاج دارد. این گل ها باید هفتگی آبیاری شوند. از طرفی باید توجه داشت که آبیاری زیاد گیاه و آب زیاد در خاک باعث پوسیدگی پیاز می شود.در طول دوره رشد، رطوبت خاک باید حفظ شود اگر خاک خشک باشد شاخ و برگ گیاه به رنگ، سبز یا آبی تیره در آمده و به علاوه کیفیت گل هم پایین می آید. در آبیاری مریم نباید زیاده روی کرد چون این گیاه به رطوبت حساس است.

نور : گل مریم نیاز به نور زیاد و کامل  و غیر مستقیم دارد و هرگز در سایه قادر به رشد نمی باشد و در روزهای گرم سال بین ۵الی۶ ساعت باید در معرض نور غیر مستقیم و طبیعی آفتاب قرار گیرند. در فصل سرما که وجود نور آفتاب کمتر است برای جبران نور مورد نیازش باید از نور مصنوعی لامپ استفاده کنید.

دما : اگر دمای هوا در فضای باز، بین ۳۰-۲۰ درجه سانتیگراد باشد میزان تولید پیاز به بالاترین مقدار خود می رسد. چون گیاه به سرما حساس است دمای پایین تر از ۱۰ درجه سانتیگراد به گل آسیب می رساند.

کود دهی : اگر خواستار گیاهی پر گل هستید باید به تغذیه مناسب در پرورش این گل توجه ویژه ای داشته باشید مخصوصا در فصل رشدش کود دهی تاثیر فراوانی بر رشد و گل دهی گیاه دارد. برای انجام این کار باید از کودهای ترکیبی فسفر  پتاسیم و نیتروژن استفاده کرد.

نحوه کاشت و شرایط نگه داری گل مریم

تکثیر : برای کاشت و پرورش گل مریم، زمان فاکتوری مهم محسوب می شود زیرا که اگر کاشت آن در فصل گرم باشد می توان در هر محیطی کاشت را انجام داد. اما اگر در فصل سرما باشد پیشنهاد می شود که ابتدا پیاز را در گلدان و در منزل کاشته و سپس بعد از بهتر شدن هوا به باغ و یا باغچه منتقل کنید.

پیازهای گل نرگس  را در بهار موقعی که هوا گرم  می شود در خاک می کارند. چنانچه پیازها در فصل پاییز کشت شوند لازم است آنها را تا موقع کاشت، در انبار خنک در دمای ۵ درجه سانتیگراد نگهداری کرد تا از جوانه زدن آنها جلوگیری شود.

برای کاشت و پرورش این گل باید پیازهایی را که گل نداده اند، جدا کرده و آنها را به صورت ردیفی در عمق و فاصله مناسب و خاک تازه، مخلوط با خاک برگ و در جایی به دور از باد  بکاریم .

می توانید برای تقویت گل مریم از محلول های استفاده کنید که کمک زیادی به رشد آنها می کند. اگر قبل از کاشت، پیاز گل مریم را در محلولی رقیق از اسید جیبرلیک به مدت ۱۵ روز نگهداری کنید مدت زمان گل دهی گیاه را به جلو انداخته و همچنین ارتفاع ساقه را افزایش می دهد.برای گل دهی این گیاه نیاز به ۴۵ تا ۶۰ روز زمان نیاز است و که در این مدت نباید زیاد آبیاری شود.

طریقه کاشت و پرورش گل مریم

نکاتی دیگر در مورد نگهداری گل مریم

  • مناسب ترین دما برای نگهداری پیاز گل مریم در انبار ۵.۴ درجه سانتیگراد می باشد.
  • پیاز گل مریم باید در آفتاب کامل و مکانی به دور از باد کاشته شود.
  • تعداد پیازچه های تولید شده به زمان کاشت، فاصله کاشت، عمق و حاصلخیزی خاک بستگی دارند.
  • زمان کاشتن پیاز ها نیز با توجه به اندازه آنها تعیین خواهد شد.
  • خاک مناسب برای کاشتن گل مریم باید سبک و حاصلخیز بوده و از زهکشی مناسبی برخوردار باشد.
  • در صورتی که آبیاری گیاه به موقع انجام نشود، تعداد گل های تولید شده کمتر خواهد بود.

پرورش گلهای مریم

  • از بین بردن علف های هرز و کنترل آفت ها و بیماری ها در پرورش گل مریم از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • زمان برداشت گلهای مریم برای صادر کردن به نقاط دوردست باید هنگامی باشد که یک یا دو گل در پایین ساقه باز شده اند و برای انتقال گلها به نوحی نزدیک نیز زمانی انجام می گیرد که نیمی از گلها باز شده باشند.

آفات و انواع بیماری گل مریم

یکی از مهمترین آفات گل مریم، وجود کنه ها می باشند. زمانی که فاصله کاشت گلها خیلی کم و پر تراکم باشد، موجب ایجاد خسارت در این گلها شده و در نتیجه جوانه انتهایی آنها قهوه ای رنگ می شوند، تریپس ها و شته ها جزو این آفات محسوب می شوند.

همچنین برخی علفهای هرز مثل اویارسلام، پیچک و پنیرک نیز به گلهای مریم صدمه می زنند، بنابراین به منظور پیشگیری از خسارات آنها لازم است این علف ها توسط کارگر در دو یا سه مرحله وجین شوند، در صورتی که میزان آلودگی مزرعه نیز زیاد باشد، بهتر است وجین علف های هرز تا ۴ نوبت انجام گیرد.

نگهداری از گل مریم

دوره گل دهی گل مریم در فصل های گرم سال یعنی در تابستان است و در فصل زمستان به خواب می روند و گل دادن آن ها تقریبا به حداقل می رسد همچنین این گل ها در اثر سرما یخ زده می شوند برای همین در زمستان ها باید دقت بیشتری در پرورش و نگهداری آن ها داشت. با گذشت مدت زمان تقریبی بین ۹۰ الی ۱۰۰ روز می توانید گل های زیبایی را که پرورش داده اید را برداشت کنید.

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، برای آشنایی با پرورش گل ها و تکثیر گیاهان مختلف می توانید دراینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *