دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تکثیر و نگهداری گل امپیشن و نکاتی که باید در پروش این گیاه بدانید

  • سحر بهرامی
  • ۴ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

گیاه امپیشن یک گل بسیار زیبا و مناسب برای نگهداری در آپارتمان ها است و با ظاهری که دارد زیبایی خاصی را در منزل برای شما به ارمغان می آورد.این گل با نام های گوناگون دیگری مانند گل حنا ، گل سولماز شناخته می شود که در ادامه مطلب به شیوه نگهداری گل امپیشن خواهیم پرداخت.

یکی دیگر از نام های گل امپیشن یا همان سولماز یا گل حنا (به من دست نزن ) است زیرا با لمس  میوه این گیاه به شکل کپسول است باز می شود و بذر های آن پراکنده می شود این گیاه متعلق به آسیا، شمال آمریکا و آفریقای جنوبی می باشد. نگهداری گل امپیشن گزینه مناسبی برای کاشت آن در فضاهای باز باغچه و نگه داری ان در منزل می باشد این گیاه در صورت فراهم آوردن شرایط مطلوب برای رشد می تواند تا چندین سال عمر کند و بوته های درشت پر گلی در تمام طول سال تولید می کند .

 نکات مهم در باره ی نگه داری از گل اوپیشن

پرورش و نگهداری گل امپیشن

گل های این گیاه به صورت منفرد و خوشه ای و دارای ۵ گلبرگ هستند که در قسمت بالایی برگ ها رشد می کنند که به رنگ های مختلفی قرمز ، ارغوانی ،صورتی،سفید دیده می شود ساقه ای این گیاه معمولا گوشتی و ضخیم است و دارای برگ های  زیبا و براق  با اندازه های مختلف است  ارتفاع بوته های این گل  بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر متغیر است  بیشتر باغبانان  به دلیلی رنگا رنگ بودن ان ها و داشتن شاخه های پر شکوفه به کاشت این گل زیبا روی آورده اند.

این گل گیاهی چند ساله یا یک ساله می تواند باشد که بستگی به نگهداری گل امپیشن را دارد  که اگر شرایط لازم برای رشدش فراهم نشود از گل دهی باز می ماند. عمر گل های این گیاه معمولا تا دو هفته است .این گیاه در صورتی که در آپارتمان نگه داری شود و شرایطش مطلوب باشد همیشه سبز خواهد ماند و بیشتر سال را گل خواهد داشت .

مراقبت و نگهداری گه اوپیشن و نحوه تکثیر ان

شرایط نگه داری از گل امپیشن (حنا)

نور: گل امپیشن به نور فراوانی احتیاج ندارد زمانی که در سایه باشد رشد خوبی را دارد تابش مستقیم نور خورشید باعث پژمردگی سریع گل می شود. به طور کلی گیاهی سایه دوست است.

آبیاری: آبیاری منظم این گیاه از شرایط مهم نگه داری گل امپیشن است ،نباید بگذارید گیاه خشکی بکشد آبیاری این گیاه باید به گونه ای باشد که همان مقدار که آب می دهید از کف گلدان خارج شود. در روز های گرم تابستان نیاز به آبیاری روزانه و یک روز درمیان دارد.

  •  آرون گروپس

خاک: بهترین ترکیب خاک مناسب برای این گل خاک باغچه +پیت ماس +مقداری کمی ورمی کپوست است و سعی کنید خاکش را همیشه مرطوب نگه دارید. این گل به دلیل ریشه کمی که دارد می تواند در گلدان بزرگ با چندین بوته بکارید که با رشدش به صورت توده ای در می آید و ظاهری زیبا ایجاد می کند.

دما:  برای نگه داری گل امپیشن باید محیطی خنک برایش فراهم کنید تا بتواند گل های بزرگی تولید کند. یکی از علت های اصلی مرگ این گیاهان تنظیم نبودن دمایی است که در ان نگه داری می شود. حداکثر دما برای این گیاه ۲۳ درجه است که می توانید از طریق غبار پاشی دمای محیطی گل را پایین بیاورید.

کود: پس از۳ هفته از خریداری این گل می توانید با کود های محلول در آب گیاه را تقویت کنید. این کار را با به نصف رساندن غلظت کود انجام دهید.این گیاه به کود زیاد حساس است.

هرس: در فصل رشد ممکن است شاخ و برگ های اضافه در گل به وجود بیاید که ظاهری نامرتب به گل بدهد سعی کنید این کار را تا مهر ماه انجام ندهید و از هرس شدید ان پرهیز کنید بعد از ان می توانید ساقه های برون گل و برگ را از نصفه ببرید.

برای نگهداری گل امپیشن باید سعی کنید گیاه را از شته ها، شپشکها ، کنه ها و عنکبوت  دور کنید زیرا برای این گیاه خطرناک می باشند.

روش نگهداری از گل اوپیشن و تکثیر ان

نحوه تکثیر گل امپیشن

تکثیر گل حنا به صورت قلمه است  که در بهار یا تابستان قلمه هایی به طول ۷ الی ۸ سانتی متر از قسمت زیرین برگ گیاه جدا می کنیم و سپس تمام برگ های قلمه را به جز دو برگ بالای ساقه را حذف می کنیم و بعد برای ریشه زایی در آب قرار می دهیم و و در محلی به دور از نور خورشید با دمای مناسب قرار می دهیم. زمانی که قلمه ها ریشه داد و به حدود ۲ سانت رسید می توانید قلمه ها را به خاکی سبک و در گلدان منتقل کنید.

دلایل زرد شدن و ریزش برگ ها و کاهش گلدهی

ریزش برگ در گلهای حنا یا امپیشن علت های مختلفی می تواند داشته باشد، این گل ها نسبت به کم آبی و نور زیاد حساس هستند، بنابراین در صورتی که در معرض نور مستقیم قرار گیرند، خیلی سریع تشنه و برگ سوز خواهند شد.

گرمای زیاد نیز در ریزش برگ ها تاثیر دارد، از این رو باید گیاه را در مکانی سایه، خنک و دارای نور ملایم نگهداری نمایید، همچنین آبیاری بوته ها باید زمانی باشد که رطوبت سطحی خاک به طور کامل خشک نشده باشد، حال با فراهم کردن شرایط ایده آل برای گیاه، مجدداً گل خواهد داد.

نگهداری گیاه امپیشن

البته آبیاری بیش ازحد موجب پوسیدگی و خفگی ریشه می شود و خشک شدن خاک نیز در پلاسیده شدن گیاه ، کاهش گلدهی و ریزش برگ ها تاثیرگذار است.

از نگهداری گل امپیشن در معرض باد مستقیم کولر و یا در نزیدک بخاری خودداری کنید، زیرا گیاه امپیشن نمی تواند گرمای زیاد را تحمل کند، همچنین بوته گیاه در شرایط اتاق، نباید در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

بهتر است گلدان را در ظرف بزرگ مرطوب قرار دهید و زیر گلدان را چند تکه کاشی بگذارید تا کف آن با آب خارج شده از ته گلدان در تماس نباشد، برگ های گیاه را آب پاشی نکنید، زیرا ممکن است موجب ریزش برگ ها شود، ماندن آب بر روی برگ ها بیماری های قارچی را به وجود می آورد.

بیماری های گیاه و درمان و مراقبت های لازم

  • به هنگام تهیه نشا و پرورش قلمه، هوا باید مرطوب باشد. اگر گیاه در معرض نور مستقیم باشد، سریعا تشنه و برگ سوز می شود.
  • زنگ زدگی ساقه به دلیل آبیاری بیش از اندازه اتفاق می افتد.
  • وجود نور کم در روز های گرم موجب دوکی شدن ساقه شده و نیز ساقه نازک خواهد شد.
  • نور کم، هوای خشک و خاک خشک و نامناسب موجب ریزش برگ های گیاه می شوند.

نگهداری گل حنا

از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما سپاسگزایم، در صورت تمایل برای آشنایی با روش های نگهداری و پرورش گل ها و تکثیر گیاهان مختلف می توانید از مطالب قبلی آرگا دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *