دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

استفاده از خاک کوکوپیت چه فوایدی دارد؟

  • سحر بهرامی
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

کسانی که اهل گل و کل کاری باشند حتما اسم خاک کوکپیت را شنیده اند و همچنین زمانی که وارد گل فروشی ها و گلخانه ها می شوید نام این خاک را زیاد می شنوید امروز در مجله آرگا قصد داریم شما را با فواید این خاک برای گیاهان آشنا کنیم

همانطور که میدانید کوکوپیت، یک بستر عالی کشت است که اجزای تشکیل دهنده آن پوست یا همان الیاف نارگیل است. که در صنعت کشاورزی بیشترین استفاده را به دلیل مقرون به صرفه بودنش و فواید فراوانی که برای گیاه دارد.

فواید خاک کوکوپیت برای گیاهان

کوکوپیتها به صورت فشرده وارد بازار می شوند که در مرحله آخر یعنی مصرف کننده با اضافه کردن کردن آب آماده استفاده می شود که همین اضافه کردن آب باعث می شود حجم فراوانی بگیرد. باید گفت که کوکوپیتک خاک نیست بلکه بک کود بسیار عالی محسوب می شود که انواع مختلفی را دارد و تنها دو کشور هند و سریلانکا در جهان هستند  که این نوع کود را تهیه می کنند که الیاف سریلانکا مرغوبیت بیشتری دارد.

فواید بینظیر کوکوبیت برای گیاه

موارد مصرف کوکوپیت

  • بهترین بستر برای رویش بذر
  • قلمه
  • انواع کاشت پیاز و نشاء
  • بستر کشت هیدرولیک
  • کشت بدون خاک گل‌های شاخه بریده مانند رز
  • کشت هیدرو پونیک توت فرنگی
  • کاشت گوجه فرنگی و خیار

خاک کوکوپیت چیست و چه مزایایی دارد

فواید استفاده از آن

  • برداشت سریع و محصولات بیشتر
  • ایجاد فضای کافی برای سیستم ریشه
  • دارای PH خنثی
  • کاهش عوامل بیماری زا و دفع آفات برای رشد آسان گیاه
  • این محصول سازگار با محیط زیست است.
  • بستر کشت با قابلیت استفاده دوباره

معایب استفاده از کوکوپیتها

هر بستر کشت دارای محدودیت هایی  است و برای مطمئن بودن از محصول بهتر لازم است معایب آن را بشناسید؛ در زیر با این معایب آشنا می شوید:

احتمال وجود نمک در آن: در صورتی که پوست نارگیل ها در آب شور خیسانده شده باشد، اطمینان پیدا کنید که قبلا توسط تولید کننده با آب تازه شسته شده باشد و یا اینکه خودتان این کار را انجام داده باشید.

  •  آرون گروپس

COCOPIT

پاکسازی آن با مواد شیمیایی : در فرآیند خشک کردن این نوع خاک، به منظور جلوگیری از رشد عوامل بیماری زا، برای پاکسازی بسته های الیاف نارگیل از مواد شیمیایی استفاده می کنند، حال آگاهی از چگونگی انجام آن می تواند شما را در کنترل محصول تان کمک نماید، زیرا باقیمانده مواد شیمیایی می تواند در رشد گیاه تاثیرگذار باشد.

احتمال محبوس شدن آهن، کلسیم و منیزیم : این نوع خاک به دلیل داشتن تبادل یونی بالا، می تواند مواد مغذی مورد نیاز را در مواقع لازم ذخیره یا آزاد کند، اما امکان نگهداری کلسیم، آهن و منیزیم در آن وجود دارد، یعنی از مواد غذایی مخصوص این بستر استفاده کرده تا با افزایش میزان کلسیم، منیزیم و آهن بتوانید محصولی سالم داشته باشید.

ویژگی های آن

این بستر کشت باید به صورت روزانه تغذیه شود و به منظور غلبه بر ظرفیت تبادل یونی آن لازم است که مواد غذایی ویژه این بستر کشت مورد استفاده قرار گیرد. ضمن اینکه لازم است، قبل از ایجاد واکنش آن با عناصر غذایی که منفی است، تغذیه آن را انجام دهید.

عمل خیساندن این بستر کشت بسیار دشوار است و زمانی که خیس می شود، قادر به نگهداری اکسیژن در خود نمی باشد، از این رو برای گلخانه دار ها که آبیاری را به شکل دستی انجام می دهند، کوکوپییت به کار بیشتری نیاز دارد، با این وجود این خصوصیت کوکوپیت مورد علاقه گلخانه داران صنعتی می باشد، زیرا می توانند سیستم آبیاری قطره ای را به گیاه متصل کنند.

کوکوپت

مهم ترین دلایل استفاده از آن

  1. شور بودن بیش از حد خاک زمانی که خاک نمک فراوانی داشته باشد، مانع از رشد گیاه می شود به همین علت یکی از بهترین راه ها استفاده از این کود عالی است
  2. یکی از  مشکلات کشور مشکل کم آبی  است که  این کود به علت نگهداری بسیار خوب آب  در خود مورد توجه و مصرف  فراوانی  قرار گرفته است.
  3. همانطور که می دانید خاک کشور سرشار از آفات و و بیماری ها که که باعث خشک شدن بذر می شود اما این کود عاری از هر گونه آفت و بیماری ها است.
  4. قیمتی که دارد نسبت به خاک ها و کود های دیگر بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر است.
  5. بافت بسیار مرغوب و آلی دارد که در طبیعت تجزیه می شود و دوباره به طبیعت باز می گردد و هیچگونه آسیبی به طبیعت نمی رساند.
  6. به علت کیفیت خوب الیاف نارگیل و وجود تهویه بسیار خوب برای کاشت بذر و قلمه زنی مناسب ترین گزینه است تجربیات نشان داده اند که بذر ها در این کود آلی سرعت رشد خوبی دارند.
  7. دارای ph مناسب یعنی خنثی تا کمی اسیدی بنابراین باعث جذب بهتر مواد غذایی و رساندن آن به ریشه می شود
  8. ماندگاری بالا نسبت به کود های دیگر دارد الیاف این کود معمولا بین ۴تا ۵سال در خاک باقی می ماند.
  9. دارای تخلیه هوای بسیار عالی و جلوگیری از سفت و سخت شدن خاک .

طرز استفاده از خاک کوکوپیت

در بحث پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف به این موضوع توجه داشته باشید که استفاده به تنهایی از این نوع خاک برای گیاه مناسب نیست و حتما باید از ترکیبات دیگری هم استفاده کنید. برای مثال:۵۰ درصد کوکوپیت + ۴۰ درصد پیت ماس + ۱۰ درصد پرلیت

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *