دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

۲۰ تا از بهترین مکان های دیدنی خراسان رضوی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۶ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران واقع شده است مرکز این استان شهر مذهبی مشهد است که به عنوان یکی از شناخته شده ترین مکان های دیدنی خراسان رضوی محسوب می شود.

با قرار گرفتن حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان خراسان رضوی بسیار به لحاظ توریستی دارای اهمیت بوده است. شهر مذهبی مشهد که بزرگترین پایتخت مذهبی ایران است از مهم ترین قطب های گردشگری در خراسان رضوی است و از این جهت توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب کند. علاوه بر این مکان های دیدنی خراسان رضوی شامل جاذبه های طبیعی مختلف نیز هستند.

                      دیدنی مذهبی خراسان رضوی

معرفی مکان های دیدنی خراسان رضوی:

خراسان رضوی دارای پیشینه تاریخی طولانی است و در دوران مختلف دارای تاثیرات گوناگونی بوده است این علاوه امروزه به یکی از قطب های گردشگری برای زائران تبدیل شده است و علاوه بر جاذبه های فرهنگی مذهبی دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی نیز می باشد.

اخلمد خراسان رضوی

۱- آبشار گرینه:

این آبشار در روستایی از توابع نیشابور قرار گرفته است این روستا که گرینه نام دارد یکی از نقاط گردشگری پر جاذبه در نیشابور و از مکان های تفریحی خراسان رضوی است.

جاذبه طبیعی خراسان رضوی

۲- مسجد خانه نور:

این مسجد در فاصله ۳ کیلومتری از روستای یزد قرار گرفته است دیوارهای سنگی این مسجد و خشت های گلی آن معماری ساده و زیبایی دارد که شیخ احمد جام به آن اهمیت زیادی می داده است.

  •  آرون گروپس

مناطق خاص دیدنی خراسان رضوی

۳- دروازه ارغونشاه:

در تنگه دربند کلات دروازه ارغونشاه قرار گرفته است که دارای دو در ورودی می باشد و با وارد شدن به تونل اولیه این دروازه می توانید وارد آن شوید.

 خراسان رضوی و جاذبه ها

۴- خانه اردکانی مشهد:

از دیگر جاذبه های تاریخی و فرهنگی در این مکان می توان به خانه اردکانی اشاره کرد این خانه متعلق به دوران قاجار است. این بنای تاریخی به عنوان یکی از مکان های دیدنی مشهد محسوب می شود.

عمارت دیدنی خراسان رضوی

۵- طرقبه:

این جاذبه از مکانهای دیدنی و طبیعی خراسان رضوی و شهر توریستی مشهد است این منطقه کوهستانی در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر مشهد قرار گرفته است. و از تفرجگاه های دیدنی و بسیار خاص برای گردشگران است همچنین مجموعه شاندیز نیز از دیگر دیدنی های طبیعی اطراف مشهد است.

مکان های دیدنی خراسان رضوی ایران

۶- سد شاه عباس طبس:

این سد یک شاهکار معماری قدیمی است که در دوران شاه عباس ینا شده است و دارای اهمیت بالایی در منطقه بوده است.

مکان های دیدنی معروف خراسان رضوی

۷- غار بیمارآب:

کوشک آباد نیز از توابع مشهد است که مهم ترین جاذبه آن غار بیمارآب است و در بالای بلندی قرار دارد چاه این غار دارای ۱۵ متر ارتفاع است و درون آن آب وجود دارد به همین دیلی نام آن را بیمارآب می نامند.

غار تاریخی خراسان رضوی

۸- پیست اسکی شیرباد:

این پیست تفریحی از تفریحات مناسب در فصل زمستان است که بر بلندی قله های بینالود واقع شده است. در این منطقه امکانات متعددی برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

جاذبه تفریحی خراسان رضوی

۹- قله ملکوه:

این قله از مرتفع ترین قله استان است و در بالای ارتفاع ۲۷۶۸ متر قرار دارد این قله تاریخی در شهرستان کدکن و روستای حصار واقع شده است طبیعت زیبای این منطقه دارای جذابیت بسیاری است.

مکان های دیدنی مهم خراسان رضوی

۱۰- باغ کشمیر:

 از مکان های دیدنی خراسن رضوی تربت جام است و از شهرستان های خراسان رضوی است که باغ کشمیر با جاذبه های طبیعی آن در این شهرستان قرار دارد. این باغ به جنگل های پسته وحشی معروف است که دارای ۱۴ چشمه است.

مناظر خراسان رضوی

۱۱- آتشکده آذر برزین مهر:

این آتشکده متعلق به دوران ساسانیان است و در روستای ریوند سبزوار واقع شده است این جاذبه فرهنگی و تاریخی به لحاظ باستانی دارای اهمیت است.

قله دیدنی خراسان رضوی

۱۲- دره شمخال:

از زیباترین جاذبه هایی که می توانید در خراسان رضوی و در اطراف شهرستان قوچان مشاهده کنید دره شمخال است این دره دارای کوه های مرتفع و جاذبه های توریستی مختلف است.

مکان های گردشگری خراسان رضوی

۱۳- سد تبارک و دره یوسفخان:

در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهرستان قوچان این جاذبه توریستی قرار دارد این منطقه یکی از مکان های دیدنی خراسان رضوی است. گونه های مختلف حیوانات و دریاچه بزرگ این منطقه برای گردشگران جذاب است.

سد خراسان رضوی

۱۴- اخلمد:

در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهرستان چناران آبشار و روستای دیدنی اخلمد وجود دارد که ارتفاع این آبشار به ۲۳ متر می رسد. روستای اخلمد نیز دارای جاذبه های بسیار زیبایی است و مناظر طبیعی آن چشم نواز است.

آبشار بلند و دیدنی خراسان رضوی

۱۵- نیشابور:

نیشابور از شهر های فرهنگی و تاریخی خراسان رضوی است که در کنار مکان های دیدنی نیشابور همچون بوژان، چشمه علی، شیرباد و بینالود که از جاذبه های طبیعی هستند این شهر دارای جاذبه های فرهنگی مهمی همچون آرامگاه خیام و آرامگاه عطار نیز می باشد.

 دیدنی فرهنگی خراسان رضوی

۱۶- پارک ملی تندوره:

این پارک یک منطقه محافظت شده در درگز است که دارای گونه های مختلفی از حیوانات است که به لحاظ زیستگاهی و بومی دارای اهمیت هستند. این منطقه که در دره های درگز قرار دارد از جاذبه ها و چشم اندازهای طبیعی است.

حیات وحش خراسان رضوی

۱۷- آرامگاه فردوسی:

از مکان های دیدنی خراسان رضوی در شهر مشهد با اهمیت فرهنگی می توان به آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی فردوسی اشاره کرد که محلی برای گشت و گزار و بازدید گردشگران می باشد.

مقبره در خراسان رضوی

۱۸- کلات:

از دیدنی های بکر در اطراف شهر مشهد می توان به کلات نادری اشاره کرد این منطقه به لحاظ توریستی بسیار شناخته شده است و با وجود جاذبه هایی همچون کاخ خورشید و آبشار ارتکند از نقاط مختلفی در ایران گردشگر جذب می کند.

مکان های دیدنی استان خراسان رضوی

۱۹- آبشار بردو:

این آبشار در فاصله ۲ کیلومتری از روستای شورآب علیا واقع شده است و از جاذبه های گردشگری  و مکان های دیدنی خراسان است که در تربت جام وجود دارد. صخره های پر شیب این منطقه برای گردشگران علاقه مند به صخره نوردی مناسب است.

 دیدنی خراسان رضوی

۲۰- روستای سوران:

قبرهای سنگی که در این روستا و در برخی از مناطق آن مشاهده می شوند به لحاظ تاریخی دارای اهمیت هستند. در این روستا پرورش ماهی از بزرگترین تجارت منطقه محسوب می شود.

جاذبه ها و مکان های دیدنی خراسان رضوی

معرفی چند تا مکان های دیدنی مشهد

مشهد از مکان های دیدنی زیادی بهره مند است که این روزها مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است  و این شهر در سال های اخیر تغییرات و رشد چشمگیری داشته است بنابراین، اگر قصد سفر به  مشهد را دارد بعد از زیارت حرم امام رضا (ع) می توانید از مکان های دیدنی و تفریحی این شهر لذت ببرید، در ادامه مطلب چند تا از مکان های دیدنی مشهد که بسیاز زیبا هستند را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

کوهسنگی :

کوه سنگی جزو مکان های تفریجی پرطرفدار می باشد  و در واقع به عنوان دومین پارک بزرگ مشهد به شمار می رود  که در سال ۱۳۱۰ در منطقه ییلاقی مشهد بنا شده است بنابراین حتما از این مکان دیدن نمایید.

مکان های دیدنی خراسان رضوی

پارک وکیل آباد :

از دیگر پارک های بزرگ و در عین حال زیبا و جذاب پارک وکیل آباد می باشد که مساحت آن حدود ۲۶۰ هزار متر مربع می باشد و واقع در منطقه وکیل آباد می باشد که در این باغ درختان کاج زیادی به چشم می خورند  همچنینف دارای یک چشمه آب طبیعی نیز می باشد که زیبایی پارک را چندین برابر کرده است.

جاذبه دیدنی مشهد

شناندیز مشهد :

شاید شما نیز اسم شاندیز مشهد را شنیده اید که البته بیشتر به دلیل اینکه کباب و شیشلیک های خوشمزه ای دارد در بین اکثر مردم معروف شده است که با فاصله تقریبا بیست کیلومتری از مشهد، منطقه ییلاقی می باشد که از آب و هوای عالی برخوردار است و رستوران زیادی نیز در این منطقه وجود دارند که انواع کباب ها در آنجا سرو می شود.

منطقه تفریحی و دیدنی مشهد

کلیسای مسروپ مقدس :

علوه بر مکان های تفریحی بهتر است از مکان مذهبی مشهد نیز دیدن نمایید و یکی از جاذبه های مذهبی این شهر کلیسای مسروپ مقدس می باشد  که بیستر در مردم با نام کلیسای مریم مقدس نام دارد و واقع در خیابان جانبازان است.

مکان مذهبی مشهد

کوهسرخ نیز از دیگر جاذبه ها و مکانهای دیدنی خراسان رضوی محسوب می شود پوشش گیاهی این منطقه طاق و گز است. سبزوار، تایباد و … نیز از شهرستان های پر جاذبه استان هستند

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره ر برده باشید و با خوبی با مکان های دیدنی خراسان رضوی و همچنین مشهد آشنا شده باشید، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ایران گردی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *