دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش کاشت لیمو ترش در خانه و پرورش آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

کاشت لیمو ترش در منزل و پرورش آن کاری بسیار راحت است که می توانید آن را در گلدان خانه پرورش دهید و از محصولات آن استفاده کنید. در این مطلب با نحوه کاشت درخت لیمو ترش آشنا خواهید شد.

مراحل مختلفی برای کاشت لیمو ترش وجود دارد که می توانید با مطالعه این مراحل و آشنایی با نحوه کاشتن لیمو ترش این محصول را در گلدان منزل خودتان پرورش دهید و از این کار نهایت لذت را ببرید. همانطور که می دانید برای کاشتن هر محصول باید به یک سری از نکات در نحوه کاشتن و نگهداری از آن توجه کنید تا در نهایت بتوانید از محصولی با کیفیت استفاده کنید.

 پرورش لیمو ترش

روش کاشت لیمو ترش در گلدان

اولین مرحله در کاشتن درخت لیمو ترش آماده کردن دانه لیمو ترش برای کاشتن است در این مرحله باید دانه لیمو ترش را به مدت زمان ۴۸ ساعد درون آب گرم قرار دهید. برای این کار بهتر است تا از دانه های درشت تر استفاده کنید.

بعد از اینکه دانه ها را از آب در آوردید باید با استفاده از دستمال کاغذی پوست دانه ها را از آنها جدا کنید. در مراحل بعدی می توانید خاک گلدان را برای کاست لیمو ترش آماده کنید که نحوه انجام این کار را توضیح خواهیم داد.

خاک مناسب برای انجام این کار ترکیبی از پیت ماس، پوکه صنعتی و پرلیت است. ابتدا باید گلدان را گر از خاک نید و دانه ها را در سطح بالایی خاک قرار دهید و با کمک دست آن را کمی به داخل خاک فشار دهید و به مقدار کمی بر روی آن خاک بریزید و در نهایت عمل آب پاشی را انجام دهید.

مراحل کاشت لیمو ترش

در مرحله بعدی از انجام این کار باید سطح گلدان را با استفاده از پلاستیک بپوشانید و آن را در محیطی گرم قرار دهید. باید به مدت دو هفته به گلدان استراحت دهید تا در این مدت زمان دانه های لیمو ترش شروع به جوانه زدن کنند.

  •  آرون گروپس

بعد از اینکه متوجه جوانه زدن دانه ها شدید باید پلاستیک را از روی گلدان برداشته و اجازه دهید تا با رسیدن اکسیژن به گیاه موجب رشد بهتر آن شوید. در طول روز باید این گیاه را به مدت ۵ ساعت در مقابل نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید تا مواد لازم را از نور خورشید جذب کند.

کاشتن لیمو ترش خانگی

دمای مناسب و در نظر گرفته شده برای محیطی که گلدان حاوی گیاه لیمو ترش را قرار خواهید داد باید بین ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتی گراد باشد. بنابراین باید این گلدان را در محیطی با درجه حرارت نسبتا گرم قرار دهید.

همانطور که مطالعه کردید بهترین روش برای کاشت لیمو ترش استفاده از کاشت دانه است که مناسب ترین راهکار است.

از نکات مراقبتی که برای رشد این گیاه باید به آن توجه کنید بررسی میزان درجه حرارت محیط، رطوبت کافی و میزان نور خورشید است که در رشد آن موثر خواهد بود.

پرورش درخت لیمو ترش

هرس گیاه

هرس کردن درخت لیمو از پرپشت شدن آن جلوگیری می کند، بنابراین می توانید نوک شاخه ها را زمانی که به ۱۵ سانتیمتر رسید، هرس کنید، بهتر است این کار را زمانی که گیاه تازه شروع به رشد کردن می کند، قبل از شروع فصل بهار انجام دهید و توجه داشته باشید که تنها شاخه های مریض و مرده را هرس کنید، به این علت که درخت لیمو مواد غذایی اضافی را داخل برگ هایش ذخیره می کند، در نتیجه هرس کردن بیش از حد شاخه ها موجب کاهش تعداد میوه ها خواهد شد، همچنین توجه داشته باشید، برخی حشرات موذی در این درختان از شیره درخت تغذیه می کنند که باید سریعا به از بین بردن آنها اقدام نمایید.

کود دهی گیاه

همه مرکبات از مواد مغذی خاک برای تغذیه خود استفاده می کنند، لیمو ترش نیز از جمله درختانی است که برای تولید محصولات آبدار به کود نیاز دارد، برای این منظور می توانید از کودهای مخصوص مرکبات استفاده کنید و در صورت عدم دسترسی به این کودها می توانید از ۶-۶-۱۲ NPK استفاده کنید.

استفاده از کودی که شامل انواع مواد ریز مغذی همچون آهن، روی و منگنز باشد، به رشد درخت لیمو سرعت می بخشند که از این کودها و یا کودهای محلول در آب می توانید در فصل رشد گیاه و یکبار در ماه استفاده کنید.

کاشتن لیمو ترش در گلدان

نکاتی برای پرورش درخت لیو در گلدان

  • این درخت را از مکان هایی که در معرض وزش باد هستند، دور نگه دارید، زیرا درخت لیمو باد های شدید و قوی را دوست ندارد.
  • گلدان را در فصل زمستان به داخل منزل و در فصل تابستان به بیرون از خانه انتقال دهید تا گیاه به تدریج خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و به آن شوک وارد نشود.
  • این درخت را می توانید پیوند بزنید و ۲ پیوند از گونه های مختلف یا حتی بیشتر را بر روی یک درخت داشته باشید.

امیدواریم مطالعه این مطلب از کاشت درخت لیمو برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه کاشت گیاهان مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *