دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی یبوست با راهکارهای طبیعی و مطمئن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

یبوست در صورت ماندگاری اشکالات زیادی را برای روده و دستگاه گوارش ایجاد می کند. در مطلب پیش رو، چند روش ساده برای درمان خانگی یبوست ارائه شده است.

سبک زندگی امروز و عادات غذایی نامناسب بسیاری از افراد را با مشکل یبوست مواجه می کند. برای کنترل این مشکل بهتر است روش های طبیعی را برای درمان خانگی یبوست امتحان نمایید.

خوشبختانه درمان یبوست در درجه اول با برنامه غذایی مناسب انجام می شود. بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و روغن ها در درمان یبوست به روش خانگی موثر می باشند.

یبوست در پی کنترل نشدن، شما را به مشکلات زیادی دچار می سازد. اگر چه خود یبوست یک مشکل گوارشی است اما با ادامه دار شدن مشکلات گوارشی بسیاری را برای شما ایجاد می کند.

درمان خانگی یبوست با راه کارهای کاربردی

درمان خانگی یبوست

قهوه

قهوه به علت داشتن کافئین، سوخت و ساز بدن را بالا می برد. این اثر در کوتاه ترین زمان ممکن اتفاق می افتد. اگر دقت کرده باشید، بعد از خوردن مواد کافئین دار مانند نسکافه، چای، قهوه و … به شدت احساس گرسنگی، حالت دفع ادرار و مدفوع دارید و باید خود را در اسرع وقت به سرویس برسانید. مخصوصاً اگر وعده مصرف قهوه شما وعده صبحگاهی باشد. قهوه تاثیر مستقیمی بر روده بزرگ دارد.

فیبر

از جمله روش های درمان یبوست در خانه، خوردن فیبر می باشد. این مواد روده را به خوبی پاکسازی می کنند. زمانی که از فیبرها به طور مرتب بهره مند می شوید، پاکسازی روده را به طور طبیعی انجام خواهید دید. این درمان نیز در کوتاه ترین زمان ممکن نتیجه خود را نشان خواهد داد. فیبر برای تقویت عضلات دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد. افراد زیادی در عملکرد این دستگاه مشکل دارند. برای درمان یبوست به روش خانگی باید انواع غذاهای ملین را بشناسید و آن ها را در برنامه روزانه خود در نظر داشته باشید.

درمان یبوست به روش خانگی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

برای تقویت روده و درمان یبوست به طور روزانه از ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر استفاده کنید. عمل تسهیل دفع از نشانه های مصرف روزانه فیبر می باشد. این ماده باارزش در لوبیا، اکثر سبزیجات، بادام، بلغور، عدس و … وجود دارد.

چای زنجبیل یا نعناع

خواص نعناع با ماده ای به نام منتول برای درمان گرفتگی عضلات بدن مورد استفاده قرار می گیرد. این ضد انقباض بودن نعناع و زنجبیل سبب آرام شدن عضلات گوارشی می شود.

درمان یبوست با چای نعناع

خواص زنجبیل با طبع گرم خود باعث بالا رفتن دمای بدن می شود. به طور کلی اکثر دمنوش ها با خاصیت ملین کنندگی خود و آب جوش مورد استفاده در آن ها برای بهبود یبوست موثر و مفید می باشند. چای گل قاصدک نیز خواص متعددی در زمینه سم زدایی و درمان خانگی یبوست دارد.

دانه کنجد

دانه کنجد با خواص مرطوب کنندگی برای درمان یبوست مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که در مواقع دفع با مشکل زیادی مواجه هستید، بهتر است دانه کنجد را به مخلفات روزمره خود اضافه کنید. اگر قادر به خوردن دانه کنجد خام به تنهایی نیستید، می توانید آن را به عنوان چاشنی سالاد و غذا اضافه و نوش جان نمایید. روده ها با خوردن کنجد مرطوب می گردند و بعد از این اثری از مدفوع خشک نخواهد بود.

چربی های سالم

بسیاری از روغن ها عمل دفع را تسهیل می کنند و سبب درمان خانگی یبوست می شوند. روغن ها همان طور که سبب نرمی پوست و بدن می شوند، در روده ها و گوارش نیز به همین شکل عمل می کنند. یعنی روده ها را نرم می سازند و حمل و کارکرد راحت را سبب می گردند. برای این موضوع از روغن آووکادو، روغن دانه های گیاهی و روغن زیتون کمک بگیرید.

روغن زیتون برای درمان خانگی یبوست

اگر قادر نیستید این روغن را به تنهایی مصرف کنید، بهتر است برای چاشنی سالاد از روغن زیتون استفاده و به این ترتیب هر دو ماده مفید(فیبر و روغن) برای درمان یبوست را وارد بدن می کنید. اگر پرهیز از چربی دارید، بهتر است نوع گیاهی این چربی ها را در برنامه خود داشته باشید.

نقطه فشار

در طب سنتی راه کار فوری برای درمان یبوست شدید در نظر گرفته شده است. این نقطه فشار سه انگشت سبابه(برابر با چند میلی متر) زیر ناف می باشد. این قسمت باید بین یک تا سه دقیقه فشار داده شود.

روغن کرچک

درمان موثر برای یبوست است. روغن کرچک در حالت ناشتا استفاده می شود. مصرف آن به صورت مکرر اثر بخش خواهد بود.

آب لیمو

محرکی عالی با عملکرد فوق العاده برای دستگاه گوارش می باشد. برای از بین بردن سم های روده و بدن از آبلیمو استفاده می شود. اسید سیتریک در آبلیمو نقش مهمی برای درمان طبیعی یبوست ایفا می کند.

آبلیمو برای درمان یبوست

برای مصرف لیمو نیز می توانید آن را به یک لیوان آب یا چای و … اضافه کنید. در این صورت از خواص لیموترش نیز بهره مند خواهید شد.

آلو سیاه

فیبر زیادی دارد. اگر نگاهی کوتاه به خواص آلو سیاه بیندازید، متوجه خاصیت ملین کنندگی آن خواهید شد. البته این موضوع به انواع آلوها ختم می شود. درون هر عدد آلو سیاه، یک گرم فیبر وجود دارد. این فیبر محرک خوبی برای روده منقبض می باشد.درمان مناسب یبوست با آلو

ورزش

از راه کارهای مفید برای درمان طبیعی یبوست, ورزش کردن است. این عقیده را هم متخصصان و هم کسانی که به تازگی به ورزش روی آورده اند، تایید کرده اند. یعنی فرد مبتلا به یبوست بعد از ورزش کردن درمان می شود. ضمن اینکه بسیاری از ناراحتی های معده او نیز برطرف می گردد. روزی ۱۵ دقیقه پیاده روی برای چنین درمانی بسیار موثر و عالی است.

کشمش

کشکش فیبر زیادی دارد و به همین خاطر در درمان یبوست موثر می باشد. افرادی که به طور روزانه یک مشت کشمش می خورند، مشکلات یبوستی ندارند. میوه های دیگری چون زردآلو و گیلاس نیز در درمان طبیعی یبوست مفید هستند. پروبیوتیک ها نیز نقش مهمی در درمان یبوست دارند و برای پاکسازی روده در اولویت قرار می گیرند. به همین خاطر میوه هایی با خاصیت ملین را با ماست مصرف می کنند.

درمان عالی یبوست با پروبیوتیک

برخی دارو های گیاهی برای درمان یبوست

  • ارجنگ

یکی از گیاهان دارویی شناخته شده است که از عصاره پوست درختی به همین نام گرفته شده و خاصیت ملین دارد؛ عصاره این گیاه موجب تحریک و حرکت روده ها شده و با مصرف کوتاه مدت آن، بدن می تواند تحمل کند، البته موجب بروز درد های شکمی نیز خواهد شد اما مصرف بلند مدت آن منجر به مشکلات کبدی شده و ناراحتی های خفیف کبدی یا حتی از دست دادن کبد را به همراه دارد.

یک نوع فیبر طبیعی و ملین است که به نرم شدن مدفوع کمک می کند. بنابراین از این گیاه بیشتر برای رفع یبوست مزمن باستفاده می شود و حتی می تواند با دیگر ملین های طبیعی و مصنوعی ترکیب شود. البته مصرف این دارو با عوارضی همچون حالت تهوع، درد معده، استفراغ و واکنش های آلرژیک می تواند همراه باشد.

بهبود خانگی یبوست

  • ریواس

از این گیاه نیز در پخت و پز و یا به شکل مستقیم برای درمان یبوست مورد استفاده قرار می دهند، البته مصرف آن به صورت کوتاه مدت است.

  • سنا

سنا برای درمان یبوست و خالی کردن روده مفید بوده و پیش از بسیاری از روشهای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، البته میوه گیاه سنا نسبت به برگ آن تاثیر کمتری دارد. توجه داشته باشید که این گیاه را نیز باید به صورت کوتاه مدت و بر اساس دوز تعیین شده توسط پزشک مورد استفاده قرار داد، زیرا استفاده طولانی مدت و دوز زیاد آن می تواند به کبد آسیب بزند.

ریشه این گیاه در تمام قسمتهایش دارای مقدار زیادی موسیلاژ می باشد، از این رو این گیاه یکی از ملین های طبیعی موثر است و برای استفاده از آن به منظور درمان خانگی یبوست می توانید از ریشه خرد شده گیاه، دمنوش تهیه کرده و یا اینکه آن را بجوید.

هیچ نوع منع مصرفی برای استفاده از گل ختمی وجود ندارد، اما در صورت داشتن مشکل یا حساسیت حتما قبل از مصرف آن با پزشک تان مشورت کنید.

درمان یبوست

یبوست در بسیاری از مواقع ناراحت کننده و آزار دهنده است. به عنوان مثال یبوست در بارداری به درمان و کنترل بیشتری نیاز دارد. چون ممکن است زخم های مقعدی دردناکی را به دنبال داشته باشد.

یبوست در موارد بسیاری از غذاهای نامناسبی چون فست فودها ناشی می شود. بنابراین بهتر است این گونه غذاها را از سیکل غذای خود خارج سازید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *